Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Dela internet till iPhone från PC Wireless Guide
-
AuthorPosts
-
Ja då var man framme igen med en liten guide på hur man delar internet från PC:n till iPhonen.
Så ställer sig folk självklart frågan, varför behöver jag det?
Alla människor är inte rika och har inte råd att betala Telia fastpris på surf eller betala de där 150 MB man laddade ner när man la till alla sources i Cydia. Därför kan det ibland vara skönt att koppla upp mobilen via PC:n eller en annan anslutning som man betalar för annars med.Alla ni som har internet till mobilen redan behöver inte göra den här guiden.
Sen har jag så fruktansvärt tråkigt när jag sitter och väntar på 3.0 JB.
GUIDE
Du behöver:En dator med internetuppkoppling
Wifiantenn av valfri sort
iPhone med Wifi påslagetFolk med laptops har oftast en wifi antenn inuti datorn och ni kommer ha lättast med att fixa det här.
Låt oss börja:
Gå in i Startmenyn > Kontrollpanelen > Mina nätverskplatser > Anslutningar
Alternativt: Startmenyn > Nätverks anslutningar > Visa alla anslutningarHögerklicka på den anslutning som du vet att du får internet ifrån (Lokala anslutningar, Lokal anslutningar 2) välj inställningar.
Klicka på fliken avancerat och kryssa sedan i rutorna: “Tillåt anslutningar via denna datorn till internet” och “Tillåt andra nätverskanvändare att kontrollera…”
Klicka OK.
Högerklicka på din WiFi-anslutning > Inställningar
Fliken “trådlösa nätverk” > Knappen “Lägg till”
I namnrutan skriver du: iPhone eller vad du vill.
Klicka i rutan: “Anslut även om datorn inte kan finna nätverket”
Välj “öppen” i nätverks autensiering
Kryptering: “WEP”Lösenord “1234567890”
Med det lösenordet slipper du anslutningsproblem och slipper därför också göra om hela guiden.Kryssa i rutan: “Detta är ett dator-dator-nätverk”
Kryssa UR rutan: “Nyckeln är utdelad automatiskt”
Tryck OK.
Ditt nya nätverk ser nu ut som en bok med ett kryss eller en ring på.
Kryss betyder inte ansluten, ring betyder ansluten.Ta din iPhone i hand.
Anslut till nätverket och slå in lösenordet.
Din mobil har efter att ha fått ip-adressen blivit ansluten och kommer nu ut på samma internetanslutning som din dator.
REVERSE GUIDE
Ibland vill man självklart ta tillbaka sig till hur det var förr i tiden och i iTunes räcker det oftast med att klicka på återställ, men här behövs det lite knepigare metoder.Gå in i Startmenyn > Kontrollpanelen > Mina nätverskplatser > Anslutningar
Alternativt: Startmenyn > Nätverks anslutningar > Visa alla anslutningarHögerklicka på den anslutning som du vet att du får internet ifrån (Lokala anslutningar, Lokal anslutningar 2) välj inställningar.
Klicka på fliken avancerat och kryssa sedan UR rutorna: “Tillåt anslutningar via denna datorn till internet” och “Tillåt andra nätverskanvändare att kontrollera…”
Klicka på OK
Högerklicka på din WiFi-anslutning > Inställningar
Fliken “trådlösa nätverk” > iPhone-nätverk > Knappen “Ta bort”
Klicka på OK
Så där, nu är du redo att använda din iPhone igen. Oftast kan du enkelt spara inställningarna tills nästa gång du behöver göra lika dant. Då räcker det med att välja att inte dela nätverket mellan 2 datorer.
Sluttrumman ljuder.Varsågod.
Ursäkta min dumma fråga. Men om man nu skulle göra detta (nu betalar jag fri surf hos Telnor) kan man då använda sin iphone var som helst? Jag behöver alltså inte vara hemma med datorn påslagen för att använda mig av hemnätverket? Fattar jag rätt…? Jag kan alltså går runt på stan och surfa/ladda ner grejer som vanligt med min iphone genom nätverket som jag har hemma..? Isf säger jag upp telenor!!
Nej,det kan du inte! Wifin i din dator har en räckvidd på 15-35 meter ungefär.
Denna guide funkar dock säkert utmärkt om man håller sig inom räckvidden.ahh. crap! Hade varit FÖR bra isf.
Bra guide är det iaf!Nej Wifin är begränsad till det utrymmet du har hemma.
Du tänker på VPN.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.