Diverse irritationsmoment

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Diverse irritationsmoment

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Member
    Post count: 300

Har precis skaffat mig en Iphone eftersom min gamla SE pajade. Tänkte först invänta ev ny modell till sommaren men då min gamla lur pajade så hade jag inget val. Har nu suttit i några dagar och lekt och testat och haft allmänt skitkul med telefonen. Dock finns det en hel del ordentligt irriterande brister. Framförallt låsningen till Itunes. Jag kan räkna upp en hel lista med irriterande småsaker men det jag egentligen vill med detta inlägg är att gnälla lite på Apple vad gäller supporten på luren. Alla berömmer Apple för deras frikostiga garantier och support men på Iphone är supporten obefintlig. Försöker man ringa så hänvisas man till Telia. Som om Telia skulle kunna svara på hur många w-lan man kan lagra i telefonen eller varför man inte återgår till t.ex. mejlprogrammet sedan man aktiverat w-lan (om man inte är ansluten till w-lan när man uppdaterar eposten så får man upp en ruta genom vilken man går in i w-laninställningar). Eller övriga funktioner i luren för den delen.

Någon som vet hur man kommer i kontakt med Apple för att ställa frågor kring Itunes, Iphone samt lämna synpunkter?

steffe
    Member
    Post count: 2452

Finns väl nåt på deras hemsida?
    Kan hålla med om att vissa saker kunde varit bättre,men jag förstår att apple givetvis låst telefonen till itunes för att tjäna pengar.Det ger också oss användare en viss trygghet,eftersom man i appstore och itunes store får vad man pröjsar för och inte nån tafflig funktionsoduglig beta.

jasifil
    Member

Jodå, jag håller med och visst är det smidigt att telefonen uppdateras och synkas i Itunes men det är inte enbart fördelar. Köper man allt via Itunes så funkar det säkert klockrent men för alla andra kan det upplevas som krångligt att behöva göra spellistor och annat skit i Itunes. Har aldrig behövt det med tidigare mp3-spelare. Jag som lyssnar mycket på talböcker har ju enorma problem att få in skiten rätt när jag försöker lägga upp dem i Itunes. Flera böcker men även musikalbum delas av någon outgrundlig anledning upp i flera böcker/album vilket är extremt irriterande. Har även problem med apps som tankas ned i Itunes. Får alltid upp en ruta om att jag inte är auktoriserad på datorn (eller vad det nu står). Har testat allt utom att stänga av UAC. Ska testa det också när jag kommer hem från jobbet.

Tanken från Apples sida är säkert jättegod men samtidigt som man försöker tilltala tekniska noviser så riskerar man att stänga ute folk som är tekniskt bevandrade eftersom man är så låst och har så liten frihet. Jag menar inte nu att man ska kunna installera vilka program som helst utan det handlar t.ex. om att man själv borde få välja vilken bildkvalitet som mina bilder som jag tankar över till Iphonen ska ha. Att jag är låst till Itunes kan jag ta när jag väl kommer underfund med programmet. Jag tycker att Apple borde ha två lägen på inställningarna i Iphone, en enkel version av inställningar (som ser ut som det gör idag) och en avancerad där betydligt fler inställningsmöjligheter skulle finnas för oss som vill styra så mycket som möjligt själv. Ta en sådan enkel sak som sms-ringsignal. Men hallå, det här ska väl ändå vara en smartphone???? Att inte kunna välja valfri sms-ton är ju otroligt dåligt. Inget stort problem visserligen men det visar ju lite på vad jag menar.

Har inte hittat någon info på deras hemsida om supportkontakt.

r_o_n
    Member
    Post count: 658

Tanken frå Apples sida är väl att knyta telefonkunder till deras betaltjänster, därför finns det inga tredjepartsprogram som kan göra vad MyPhoneExplorer kan med en Nokia eller SonyEricsson. Riktigt fult av dem.

Tar man däremot en bild med den sunkiga kameran så ramlar det upp att man anslutit en usb masslagringsenhet och man får åtkomst endast till mappen för bilder.

Som sagt, mycket bra mobil, men Apples styrning är allt annat än bra. 🙁

jasifil
    Member

Kom på att jag kanske skulle mejla alla mina funderingar till Telias support så kanske de tröttnar och ger mig en epostadress till någon på Apple 🙂

r_o_n
    Member
    jasifil
    Member

@r_o_n 29357 wrote:

Hittar du inget på Apple – Kontakta Apple
    Eller på Apple – Support – Kontakta Apples support och kundservice

Tack för det. Har varit inne på sidan för din andra länk tidigare utan framgång. Däremot fanns i din första länk ett par epostadresser till feedback hos Apple. Får bli att skicka lite synpunkter till dem.

steffe
    Member

Det finns en del program i cydia som kanske är intressanta för trådskaparen.Funderat på jailbrejk?
    Har själv inga större problem med itunes,testa att hantera musiken och ljudböckerna manuellt.
    Testade att skicka in högupplösta bilder i iphonen via itunes,funkade ok för mig iaf.

jasifil
    Member

@steffe 29364 wrote:

Det finns en del program i cydia som kanske är intressanta för trådskaparen.Funderat på jailbrejk?
    Har själv inga större problem med itunes,testa att hantera musiken och ljudböckerna manuellt.
    Testade att skicka in högupplösta bilder i iphonen via itunes,funkade ok för mig iaf.

Jag har inte jailbreakat min lur än och kommer inte att göra det än på ett tag. Åtminstone inte innan OS 3.0.

Har redan ställt in så att jag hanterar musik och ljudböcker manuellt men det är just själva skapandet av spellistorna i Itunes som är problemet. Har lyckats att få ljudböcker som egentligen ska uppstå som en spellista i Itunes att uppträda som två styck. I Iphonen hamnar allt som en enda spellista men filerna hamnar i fel ordning.

steffe
    Member

Det ska väl gå att redigera spellistorna på nåt sätt tror jag,har själv inte brytt mig om det.
    Har heller inte brejkat eftersom jag inte tycker att det behövs för mig.Har dock hjälpt en del kompisar med det.

r_o_n
    Member

@jasifil 29391 wrote:

Jag har inte jailbreakat min lur än och kommer inte att göra det än på ett tag. Åtminstone inte innan OS 3.0.

Har redan ställt in så att jag hanterar musik och ljudböcker manuellt men det är just själva skapandet av spellistorna i Itunes som är problemet. Har lyckats att få ljudböcker som egentligen ska uppstå som en spellista i Itunes att uppträda som två styck. I Iphonen hamnar allt som en enda spellista men filerna hamnar i fel ordning.

Ang. ljudbok, kan denna tråd vara något för dig?
    How to Install Audiobooks on iPhone?

Eller ett knep i denna tråd?
    Smart Playlist Audiobook – iLounge Forums

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.