Ecid shsh

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Member
    Post count: 28

Sökte lite på forumet men jag hittar inte denna fråga (besvarad) så…

Kan man kolla hurvida mina “ECID SHSH” blivit sparad när man tryckt på “make my life easier”. jag är nämligen rädd att dom inte blev sparade då, det dök upp något felmeddelande när jag gjorde det..

/AndY

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Vad står det i grön text högst upp på första sidan i Cydia?

AndyPonken
    Member

Ingen grön text, men väl en grå,
    “This Device has a pending TSS request” Efter det förljer bara det “vanliga”

Freebo
    Member

@andyponken 63659 wrote:

Ingen grön text, men väl en grå,
    “This Device has a pending TSS request” Efter det förljer bara det “vanliga”

Om du just nu kör på firmware 3.1.2 kommer requesten aldrig att slutföras då den skulle ha utförts innan den 4/2 2010 (då Apple släppte 3.1.3)

Kör du på 3.1.3 borde Cydia ha processat din ECID SHSH redan, för drygt 2 veckor sedan meddelade Saurik att han fångat >1 miljon ECID SHSH’s för 3.1.3… om du är på 3.1.3 kan du testa att trycka in din ECID igen till Sauriks server. Detta skall absolut inte behövas då Saurik redan meddelat dig om att requesten är pending… men om du har för lite att göra så… :rolleyes:

AndyPonken
    Member

Näe, denna är faktiskt köpt för bara några dagar sedan, hade sådan “jefla!” tur att jag såg en “demopedisatl” med just denna telefon, Vit 3GS 16gb och den råkade ha 3.1.2 och baseband 05.11 så den köpte jag illa kvickt. och jag har INGA planer på att peta i 3.1.3. men jag vet hur lätt det är hänt att telefonen kör ned sigsjälv.. och därmed måste återställas med allt vad det innebär.. Så frågan är väl egentligen inte hurvida man räddat sigsjälv genom att trycka på “Make my life easier” utan Om det nu skulle vara så att telefonen skiter sig av någon anledning så vill jag veta at jag kan få igång den igen utan att behöva förlita mig till itunes osv osv. Jag är lite “noob” på allt sånthär ännu.

men kort sagt. telefon 3GS, med 3.1.2, 05.11 jailbreakad och upplåst med blackrain… vill väl egentligen tanka ur programvaran som den är nu för safekeeping på datorn.

Herrejävlar vad långt och rörigt jag kännde att allting blev, men jag tror du hänger med ändå xD

Freebo
    Member

Jag hänger med än så länge =)

Du hade tur som fick tag på en 3.1.2:a men om den skulle braka ihop så finns det just nu ingen väg runt 3.1.3, du kommer att tvingas in i den fållan då du inte har din 3.1.2 SHSH lagrat centralt.

Det finns ett otal trådar om problem med 3GSer som plötsligt hänger sig vid bootlogon eller helt enkelt vägrar starta alls, min gissning är att ju mindre du installerar från Cydia desto större är chansen att din iPhone fungerar. Nu vet jag inte om du även har sådan tur att du har en 3GS med det gamla bootromet, har du det så måste du ju starta den med Blackra1n när den varit avstängd – detta är också en felkälla.

AndyPonken
    Member

Det et jag inte. Det jag vet är att den är tillverkade v.47 om man kollar serie-nummret. Men jag behöver blackrain för att starta den.. :-7

Men vad du menar är att det inte finns något vettigt sätt att tanka ur programvaran som de är nu för att ev kunna peta tillbaka den med itunes eller vad som nu finns om det skulle skita sig?

Eller är det så att om telefonen skiter sig att man skulle kunna andvända en custom 3.1.3 för att få igång den igen? Med unlock å jailbreak? (om man behåller gamla basebandet)

Freebo
    Member

Med 3GS introducerade Apple en metod som innebär att varje gång du begär en återställning av din iPhone eller vill uppdatera firmware så kommunicerar din iTunesinstallation med Apple’s servrar.

Din iPhone skickar sin ECID SHSH via iTunes till Apple som verifierar/avkodar siffrorna och skickar tillbaka antingen ett OK eller ett STOPP, ett STOPP får du om du försöker installera t.ex. 3.1.2 när 3.1.3 finns tillgängligt.

Vad Saurik’s Cydia-trick går ut på är att hans server agerar mellanhand och skickar det Apple vill ha, oavsett om Apple skickar ett OK eller ett STOPP tillbaka till Sauriks server så får du ett OK tillbaka från Saurik. Detta förutsätter dock att du har sparat din ECID SHSH för 3.1.2 via Cydia, då du inte gjort detta så kommer du aldrig att få tillbaka ett OK, inga försök att ladda något annat än 3.1.3 kommer att resultera i ett felmeddelande… nej, du kan inte bara dra ur nätverkssladden ur datorn och det finns ingen väg runt denna “servercheck”.

AndyPonken
    Member

Så med andra ord om något händer osv så är det en pwn:ad 3.1.3 ISPW som gäller? Eller jag missuppfattat allt? =)

Freebo
    Member

Nej, det som gäller är stock/standard 3.1.3, för annars skulle ju Apple’s server check varken vara speciellt smart eller mycket av ett problem för oss som vill jailbreaka =/

AndyPonken
    Member

Men om man tänker sig en pwn:ad 3.1.3 som får ett ok från sauriks server?
    (läst om nedgraderingen från 3.1.3 till 3.1.2) Borde inte det rent teoretiskt funka?… eller är man fyllan nu igen? =)

Freebo
    Member

@andyponken 63675 wrote:

Men om man tänker sig en pwn:ad 3.1.3 som får ett ok från sauriks server?
    (läst om nedgraderingen från 3.1.3 till 3.1.2) Borde inte det rent teoretiskt funka?… eller är man fyllan nu igen? =)

Hur skulle du få ett OK från Apple när Saurik inte har din SHSH on file? Det är både teoretiskt och praktiskt omöjligt så det är bara att inse att du får vara glad så länge det fungerar och inte installera alltför mycket jox från Cydia, i alla fall fram tills dess att nästa jailbreak kommer.

AndyPonken
    Member

Men om man andvänder sig av Umbrella med en lokalt sparad SHSH?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.