En mask byter bakground på iphone, rickrolled :(

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone En mask byter bakground på iphone, rickrolled :(

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Member
    Post count: 9

Jag råkade precis ut för det nu en tio minuter sen. Tog upp min iPhone för att ringa och märker att Rick Astley stirrar tillbaka. Inte så värst mysigt kanske.

Googlade lite och det beror tydligen på att man jailbreakat sin telefon och inte bytt ut root lösenordet. Guilty as charged. Sitter nu och byter den.

Läste dock att det bara händer på öppet nätverk. Det mystiska är att jag har WPA skyddat nätverk men tydligen så har kanske nån granne redan knäckt den. Fan.

😡

muffins
    Member
    Post count: 1906

Förstår inte vad man ska tala om i denna tråd :S.
    Det är som med allt annat man installerar i mjukvara, är att alltid byta standard-lösen på alla konton, även kontot mobile i iPhone 😛

poptimism
    Member

@muffins 48645 wrote:

Förstår inte vad man ska tala om i denna tråd :S.
    Det är som med allt annat man installerar i mjukvara, är att alltid byta standard-lösen på alla konton, även kontot mobile i iPhone 😛

Tänkte bara att jag skulle varna folk. Finns väl fler som inte tänkte på det när de jailbreakat sin telefon, speciellt de som är nya till det här som jag. Första gången jag jailbreakade, t.ex.

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@poptimism 48644 wrote:

Jag råkade precis ut för det nu en tio minuter sen. Tog upp min iPhone för att ringa och märker att Rick Astley stirrar tillbaka. Inte så värst mysigt kanske.

Googlade lite och det beror tydligen på att man jailbreakat sin telefon och inte bytt ut root lösenordet. Guilty as charged. Sitter nu och byter den.

Läste dock att det bara händer på öppet nätverk. Det mystiska är att jag har WPA skyddat nätverk men tydligen så har kanske nån granne redan knäckt den. Fan.

😡

“Det händer på öppet nätverk”

Rättelse:

“Det händer på 3G-nätverket”

Killen som gjorde masken ville bara bevisa att säkerhetsluckan i iPhones med standard root-lösenord kunde utgöra sig som en risk för människor med hemlig information på deras iPhones.

Han gjorde därefter en mask som letade upp iPhone-enheter på 3G nätverk JORDEN RUNT, och automatiserade masken så att han inte behövde göra mer än att se nyhetstidningar och media gå loss om det.

Du får gärna ha kvar samma root-lösenord, det gör inget 😀

poptimism
    Member

@mossarelli 48650 wrote:

“Det händer på öppet nätverk”

Rättelse:

“Det händer på 3G-nätverket”

Killen som gjorde masken ville bara bevisa att säkerhetsluckan i iPhones med standard root-lösenord kunde utgöra sig som en risk för människor med hemlig information på deras iPhones.

Han gjorde därefter en mask som letade upp iPhone-enheter på 3G nätverk JORDEN RUNT, och automatiserade masken så att han inte behövde göra mer än att se nyhetstidningar och media gå loss om det.

Du får gärna ha kvar samma root-lösenord, det gör inget 😀

Öhm, jag har en 2G iPhone. Den funkar ju inte för 3G nätverket om jag förstått det rätt…?

bozz
    Member
    Post count: 1199

Vad händer nu då? Kan du inte använda din iphone, eller vad gör “viruset”? (sorry har inte läst på om följderna av denna attack..)

TruB
    Member
    Post count: 476

Gammalt, då det stått på flertalet nyhets sidor, samt att det finns ialla fall en tråd till om det här.

bozz
    Member
    Post count: 1199

Byter den bara bakgrund eller förstörs något?

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@poptimism 48652 wrote:

Öhm, jag har en 2G iPhone. Den funkar ju inte för 3G nätverket om jag förstått det rätt…?

Touché

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Grattis!

TruB
    Member
    Post count: 476

@bozz 48689 wrote:

Byter den bara bakgrund eller förstörs något?

Inget annat händer..

mattiL
    Member
    Post count: 53

Inget annat händer med denna mask, men det finns en till som mailar ut din adressbok..

New iPhone worm steals online banking codes, builds botnet

LuDii
    Member
    Post count: 360

efter ha ändrat lösenordet. hur lyckades du få bort snubbens bild? haha jag får inte den att försvinna

Super
    Member
    Post count: 15

Lyckades få bort bilden, i en vecka genom JB igen, sedan kom den tillbaka. jag hade stängt av ssh. Kan inte få mobile terminal att funka, stänger av sig efter ett par sekunder efter start. Någon?

LuDii
    Member
    Post count: 360

@super 49916 wrote:

Lyckades få bort bilden, i en vecka genom JB igen, sedan kom den tillbaka. jag hade stängt av ssh. Kan inte få mobile terminal att funka, stänger av sig efter ett par sekunder efter start. Någon?

JB via blackrain eller? Jag gjorde det nyss, men bilden försvinner inte. jävligt jobbig snubbe på bild. de kudne väl valt en tjej istället

Bjornsson
    Member
    Post count: 108

så om jag bara kör på wifi och edge så är det lugnt eller vad?
    och har stängt utav SSH?

Wester
    Member
    Post count: 200

Flyttat från egen tråd / Mod

Fick idag det omtalade IKEE viruset på min telefon. Det är så att masken tar sig in i telefoner som inte bytt SSH lösenordet. Rekommenderar alla att snarast byta ifall ni vill slippa bli skrämda och slippa att ta bort skiten 😛

Byta lösenord:
    How To Change the iPhone’s Root Password ? Just Another iPhone Blog

Intervju med virusskaparen:
    JD’s Thoughts on Everything.: Interview with ikee (iPhone Virus Creator) – ikee virus removal details enclosed

Filerna man skall ta bort:
    Bin’s Tech Space: Quick Fix for iPhone “ikee is never going to give you up” SSH virus
    (Kan vara mer filer, vet inte än.)

Fick en smärre chock när jag prata i telefon då bilden uppenbarade sig 😛

Skriv gärna här och berätta ifall ni blivit drabbade!
    Oj, kollade inte så noga om det redan existerade här 😛 men aja 🙂

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.