Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › En nybörjare som behöver hjälp!
-
AuthorPosts
-
Hej. Mitt första inlägg här. Jag har letat runt efter liknande frågor, men tkr ändå inte att jag har 100% koll.
Behöver hjälp, har grym beslutsångest.
En sak har jag kommit fram till, det är att jag behöver en ny mobil i sommar.
Men frågan är; som alla andra undrar jag om IPhonen är värd sina pengar?Den jag har siktat in mig på är en Iphone 3g. Sen, vet jag inte hur man skall göra med abonnemang, jailbreak och importerade. Det absolut bästa vore om någon som säljer har haft mobilen i över ett år så att abonnemanget har gått ut och man kan låsa upp den hon Telia. Hur går den upplåsning till isf?
När det gäller jailbreaken är jag orolig för garantin, hur blir det om luren börjar fela i mjukvaran, är jag körd då gällande garantin.
Vilket är lägsta priset för en Iphone för att ni ska se affären som “ärlig”.
Är det någon som kan hjälpa till?Upplåsning ska inte alls vara svårt, inte jailbreaking heller 🙂 Oroar du dig över garantin så är det bara göra så att om telefonen skulle strula återställa den till läget den var när du fick den. Ska du importera vet jag bara en sida som ska vara att lita på, det är International-Orders.com – Stores
Jag har själv beställt en iPhone 3GS därifrån som jag förmodar har kommit när jag är hemma från semestern 🙂 (Fan längtar ju nästan hem haha 😉 ) hursomhelst, beställer du därifrån kan du välja att telefonen ska vara upplåst och/eller jailbreakad så du slipper göra det själv om du inte vill. Rekommenderar INTE sidor som blocket och ebay för har själv blivit scammad där en gång på iPhone 3G, men jag var dum själv som gick på det låga priset.. :/
iPhonen skulle jag säga är värd sina pengar om det är en telefon med de funktionerna du är ute efter och vill ha en bra telefon. Om du har tid att vänta är det ett alternativ att vänta tills iPhone 3GS släpps i Sverige och kolla hos t.ex telia vilka priser de har och jämför dom med priserna med en importerad telefons pris. 🙂
Viktigaste om du köper en beg från tex blocket, kolla så kvittot är original.
Om telefonen är telia låst, be att ni möts utanför en telia butik och gå in och FRÅGA om kvittot är original, dom kan kolla det till 100%, eller om den är låst till telenor ja du förstår.
Att förfalska ett kvitto är inte alls svårt med hjälp av en scanner och lite program som tex photoshop.Om du ska skaffa dig en iphone 3g / 3gs ?
Det är självklart du ska, bästa luren som finns (förutom batteritiden om man pillar mkt på den)
Jag har varit VÄLDIGT VÄLDIGT emot alla mobiler med touch förr, jag har alltid haft Sony Ericsson, k750,k800,C902.
Men sen så köpte jag en Iphone 3g 16 gb, var ju en helt ny värld som öppnades, haha (låter helt beroende?!?!)Innan så smsade/ringde jag bara mest, men nu kan jag göra det mesta, känns som jag bär med mig min EEE 901 som går att ringa med.
Telefonen är grym som den är, men om du JB den, så är den 10x bättre, du har tillgång till allt möjligt kul som du inte kunde innan.Är den värd 8k , vet inte, gav inte så mkt.
Jag gav 4k för min helt ny och inplastad med kvitto och allt, fast telenorlåst, men jag kör bara med telenor så det spelar ingen roll.Min kompis köpte sin för 3200 kr, 8gb låst till telia.
Min andra kompis köpte sin original olåst för 8000 kr.Men jag hade INTE betalat mera än 4k för en 16gb och 3k för en 8gb.
Sen när Iphone 3gs släpps i slutet av månaden så lär 3g sänkas med.
Men jag anser ändå att 3g är en bra lur för pengarna, vem lägger 8k + för en mobil ?Om jag får tag på en Iphone 3gs, sv såld, för 5k, då slår jag nog till, och säljer min 3g, men annars kan det lika bra vara.
Tycker du ska köpa en sv såld med kvitto och allt, kommer kännas bättre om du har garantin.
Om din lur skulle knasa sig, så äterställ den bara så JB försvinner, sen lämna in till garantin.Jag har bara haft min iphone i 2 månader, den är beroende framkallande för mig iallfall, alltid något jag gör på den, surfar,filmar,tar bilder,navigerar,tar fram telefonnummer,lyssnar på musik och mycket mera.
Dom flesta telia/telenor butikerna har en som du kan testa, try one.
Se vad du säger sen.Hoppas mitt långa inlägg hjälpte till lite iallfall.
Ha det
// TwiZteD
HAHA, skit kul att läsa att folk engagerar sig och inte blir tjuriga för “dumma” frågor.
Det var super bra svar och jag har troligtvis bestämt mig för att köpa en Iphone, valet står mellan den och W995.Det ska bli spännande och se prisutveckling efter 3gs introduktion. Om priset på nya telefoner sänks så kan ju det vara ett förslag att köpa en 3g. Som jag har förstått det; Jag kan köpa en ny 3g med TELIA/TELENOR kontant och sen jailbreaka och inte ha en avbetalningskostnad varje månad.
Jag tycker som så här…
Visst är W995 en kanon lur… OM du bara ska fota och lyssna på musik… men ska du göra mer… såsom installera spel, program, och all annat som man inte kan göra på en “vanlig” lur så är inte valet så värst svårt. =)
Om det är pengar som är frågan, så köp en W995, men annars välj en iphone, du kommer inte att ångra dig, jag har inte pratat med någon som INTE varit nöjd med sin iphone.
Såfall är dom okunniga och vet inte vad/hur man gör med den.
Jag tycker det är bästa luren yet (waiting till iphone 3gs)Som sagt, testa båda…touchen är 100% exact…går inte att jämnföra med andra mobiler
// TwiZteD
Om du inte har bråttom så tycker jag du skall vänta ett tag för det kommer ut nya modeller från andra tillverkare snart som ska ha nästan samma funktioner som iPhone.Och jag tror nog att man snart kan köpa mobilen olåst.Jag rekommenderar att du går till en butik som säljer mobiler och känner på olika märken.Anledningen är att iPhone kan kännas lite otymplig.Själv har jag Nokia N73,N82.Sonyericsson C702 och G900.LG990.
Och så har jag en iphone 3G.Och jag gillar den skarpt.Många bra program som man kan ladda ner.En del får man betala en lite peng för men många är gratis.Gäller både spel och annat.Men jag har inte hittat något program som man kan skicka smijlisar med till andra mobiler eller till iPhone.Jo förresten.Jag köpte ett utan att läsa på ordentligt för det fungerar bara för iPhone köpta i Japan.Jättekul. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.