Ett par frågor angående en dator som är snodd

Front page Forums Övriga ämnen Ett par frågor angående en dator som är snodd

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Member
    Post count: 74

Det var övrigt ämne här, man kunde prata om allt men ni har tagit bort det förlåt att jag får ta upp den här. Som sagt så ser ni min rubrik, jag har en kusin som var i nälstabadet idag, han skulle gå bara 10m för att bara köpa en glass så snodde dom en dator en bärbar. Han ringde till polisen och anmälde det men han har försäkring på bärbaren. Har någon erfarenhet om sånt händer? om det täcker? Tack för all hjälp!! jag ber om ursäkt för att jag tog detta här.

geezarn
    Member
    Post count: 197

@mry.i 7265 wrote:

Det var övrigt ämne här, man kunde prata om allt men ni har tagit bort det förlåt att jag får ta upp den här. Som sagt så ser ni min rubrik, jag har en kusin som var i nälstabadet idag, han skulle gå bara 10m för att bara köpa en glass så snodde dom en dator en bärbar. Han ringde till polisen och anmälde det men han har försäkring på bärbaren. Har någon erfarenhet om sånt händer? om det täcker? Tack för all hjälp!! jag ber om ursäkt för att jag tog detta här.

Ingen fara! Tyvärr är det så, att om han tecknat försäkringen i samband med köp så täcker försäkringen det mesta (aktsamhetskraven undantaget) men INTE stöld. Försäkringsbolaget har då ingen produkt att felsöka och eventuellt reparera/ersätta. Detta måste dessvärre tas på hemförsäkringen vilket inte är så roligt om datorn är mer än 6 månader gammal då han kan se fram emot en rejäl värdeminskning på datorn. Fördelen med att teckna en försäkring på en (speciellt bärbar) är att den täcker även olyckshändelser som t.ex tap/kross-skador utan värdeminskning. Man får alltid en prestandamässigt motsvarande produkt. Nackdelen är just det, den täcker inte stöld.

Skulle nog ändrat rubrik till: “Stulen laptop, vad göra?”

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Jag öppnar upp övriga ämnen nu.

geezarn
    Member

Fint, tack admin!

mry.i
    Member

@geezarn 7266 wrote:

Ingen fara! Tyvärr är det så, att om han tecknat försäkringen i samband med köp så täcker försäkringen det mesta (aktsamhetskraven undantaget) men INTE stöld. Försäkringsbolaget har då ingen produkt att felsöka och eventuellt reparera/ersätta. Detta måste dessvärre tas på hemförsäkringen vilket inte är så roligt om datorn är mer än 6 månader gammal då han kan se fram emot en rejäl värdeminskning på datorn. Fördelen med att teckna en försäkring på en (speciellt bärbar) är att den täcker även olyckshändelser som t.ex tap/kross-skador utan värdeminskning. Man får alltid en prestandamässigt motsvarande produkt. Nackdelen är just det, den täcker inte stöld.

Skulle nog ändrat rubrik till: “Stulen laptop, vad göra?”

Men jag kan kolla på försäkringen om det täcker över stöld, om det gör det då täcker juh det eller?

imported_iAsh
    Member
    Post count: 647

Hade han något mobilt bredband till datorn?
    Isåfall är det lätt att sätta dit tjuven.

mry.i
    Member

@iash 7273 wrote:

Hade han något mobilt bredband till datorn?
    Isåfall är det lätt att sätta dit tjuven.

Nej fan han borde ha det men som jag skrev om det står det på försäkringen om det täcker stöld då får han en ny eller välja en ny kan det va så?

imported_iAsh
    Member
    Post count: 647

Är inte så säker på att han får en ny.
    Vad jag vet så måste man ha sakerna inlåsta med godkänt lås för att försäkringen ska gälla (Eller att någon tar den direkt ur händerna från dig).

Skulle chansa på att enda sättet att få tillbaka den är att sätta dig tjuven.
    Testa polisanmäla

geezarn
    Member

Jag är näst intill överygad om att försäkringen inte täcker stöld utan det måste gå via hemförsäkringen, men kolla gärna upp. Gör en polisanmälan och sedan till försäkringsbolaget som han har hemförsäkringen på och ta det därifrån. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa.

mry.i
    Member

@iash 7278 wrote:

Är inte så säker på att han får en ny.
    Vad jag vet så måste man ha sakerna inlåsta med godkänt lås för att försäkringen ska gälla (Eller att någon tar den direkt ur händerna från dig).

Skulle chansa på att enda sättet att få tillbaka den är att sätta dig tjuven.
    Testa polisanmäla

men den badet han var i är utomhusbad då finns inte det skåp

Tack för hjälpen iallfall

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.