Ett par frågor iför köp av iPhone 3gs.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Köpa iPhone Ett par frågor iför köp av iPhone 3gs.

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Member
    Post count: 287

kommer någon gång under vecka med största sannolikhet att beställa en iPhone, då troligtvis en 3gs, men har några frågor:

1/För det fösta räcker 500 mb surf om man tänk läsa lite tidningar var dag? Hur lågt räcker det för er som har så mycket eller förbrukar så mycket?

2/Undrar även om det är många spel/apps till iPhone som enbart fungerar till 3gs, detta är den väsentligaste frågan och vill mycket gärna ha svar på denna då jag kommer köpa spel och spela en del på iPhonen, så är det många spel/apps som enbart fungerar till 3gs?

3/Avslutande fråga; När släpps iPhone 4g (troligtvis) och kommer priset på 3gs sjunka då eller ligger det redan vid sin nedre gräns? vad anser ni?

Tack på förhand/Mrsmart

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

1. Det bör räcka, det räcker för mig och jag kollar facebook nästan konstant samt forumet och andra sidor.

2 Nope faktiskt inte, de flesta funkar till alla. Men spelupplevelsen ‘är bättre och snabbare på 3gs.

3 I sommar någon gång, priset är oklart och jag kan tänka mig att 3Gsen får vissa erbjudanden men inget man tappar hakan av!

mrsmart
    Member

Okej, tack för snabbt svar. Var väl ungefär som jag hade täkt. Jag tror att det blir en 3gs med 16 gb, troligtvis med abb. halebop hallå och surf bas.

Har också en nu fråga jag funderat på, kan man köpa iphone med halebop abb. i Telia-butiker? De är ju dotterbolag eller något sådant.

För övrigt få gärna fler svara på de tidigare ställda frågorna om ni upplever det annorlunda.

TruB
    Member
    Post count: 476

Priset hamnar nog på samma som 3G ligger på nu. Det finns ett system apple har tagit fram där priset varje års ny release ska hamna på samma pris, och att den förra går ner på samma pris. och den tredje slutar säljas helt. sen handlar det mycket om vad abbonenterna har för erbjudanden. vet att 3Gn fick väldigt mycket bra erbjudanden i höstas.

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

@mrsmart 63458 wrote:

Okej, tack för snabbt svar. Var väl ungefär som jag hade täkt. Jag tror att det blir en 3gs med 16 gb, troligtvis med abb. halebop hallå och surf bas.

Har också en nu fråga jag funderat på, kan man köpa iphone med halebop abb. i Telia-butiker? De är ju dotterbolag eller något sådant.

För övrigt få gärna fler svara på de tidigare ställda frågorna om ni upplever det annorlunda.

Det tror jag tyvärr inte kommer gå. Men kan rekomendera Halebop, min poolare har det och det funkar kanon!

mrsmart
    Member

@trub 63464 wrote:

Priset hamnar nog på samma som 3G ligger på nu. Det finns ett system apple har tagit fram där priset varje års ny release ska hamna på samma pris, och att den förra går ner på samma pris. och den tredje slutar säljas helt. sen handlar det mycket om vad abbonenterna har för erbjudanden. vet att 3Gn fick väldigt mycket bra erbjudanden i höstas.

Okej, det är värt att ha i åtanke, men när släpps 4g? Vill ju inte vänta allt för länge.

Braxen
    Member
    Post count: 212

Den ska släppas någon gång i sommar jag var inne i en apple store och fråga, och dom sa att någon gång i sommar dom visste inte mer

Zike
    Member
    Post count: 571

Troligtvis juli

mrsmart
    Member

Okej, knappt 3 månader då. Känns sådär, är ju sugen på en iPhone nu men man vill ju inte stå där med lång näsa i Juli. Blir te och ta en funderare.

förresten ytterliggare en fråga: Om man har filmer eller musik på datorn (givetvis lagligt införskaffade, man vill ju att uppföljare ska göras) och vill lägga in på iPhonen, går det då? Eller hur går det till, har hört en del om iTunes inskränker på likande saker men kan någon förtydliga mer.

Zike
    Member

Det går, men man måste konvertera varenda fil till M4V-format, vilket tar en mindre evighet.. Det är alltså bara värt om du ska på en resa eller liknande och din iPhone är den enda dumburk (förlåt, smartburk menade jag..) i din närhet.

I USA däremot (plus några fler marknader) kan man hyra/köpa/ladda ner film och tv-serier via iTunes och då kommer filerna i rätt format från början..

Sen finns det andra sätt att få tag i filmer med rätt format, till exempel hemsidor för s.k. “sjörövare”

mrsmart
    Member

Okej, när du pratar om att konvertera till m4v och att det tar en evighet, kan du definiera evighet?

Zike
    Member

Det beror lite på ett par olika faktorer.

1. Vilket program som används
    2. Hur snabb dator du har
    3. Hur lång filmen är
    4. Vilken kvalitet du vill ha på resultatet.

Jag kör med ett program som heter Videora (tidigare RedKawa) och om jag ställer in att den ska lämna ut bästa kvalitet och använda hela processorns kraft samtidigt som jag inte gör något annat på datorn samtidigt så tar det ungefär filens längd delat på två. (42 min avsnitt tar 21 min att konvertera osv..)

Om jag vill använda datorn samtidigt så ställer jag in programmet på halvfart och då går konverteringen nästan i real-tid

mrsmart
    Member

Okej, det var inte så farligt. Visst, det är igen multi-speed men får väl la duga. Men iTunes hindrar en inte från att lägga in egna filer då?

DaughterOfRock
    Member
    Post count: 5

Jag köpte min 3gs med halebop hallå surf plus i en telia butik o det har funkat toppen!

mrsmart
    Member

Trevligt. Förresten är det någon som har koll på om spel som ex The settlers och GTA Chinatown inte funka till en iPhone 3g? Dvs. funkar de bara till 3gs? Eller är det bara lite slöare på 3g?

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Steffe har ju redan svarat på det

mrsmart
    Member

Jag vet, men a second opinion är aldrig fel. men ditt tonfall säger mig att Steffes tes stämmer.

mrsmart
    Member

En sista fråga till er: Denna är lite lik den om spelen jag frågade tidigare, jag undrar om jag vill spela The Settlers (vilket jag kommer att köpa) är skillnaden stor eller närmast obefintligt? Settlers är ett ganska stort spel och jag tror det är krävande, blir det då nästan ospelbart på 3g:an men väldigt bra på 3gs eller hur är det?

Ser gärna att nån som spelat det svarar, eller nå med liknande krävande spel.

Tack på föhand

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Enligt min erfarenhet är de tyngre spelen spelbara på en 3G, men bara om du aldrig testat dem på en 3GS. Skillnaden är stor, framförallt laddtider. Gör dig själv en tjänst, ska du spela så köp en 3GS

mrsmart
    Member

@freebo 63595 wrote:

Enligt min erfarenhet är de tyngre spelen spelbara på en 3G, men bara om du aldrig testat dem på en 3GS. Skillnaden är stor, framförallt laddtider. Gör dig själv en tjänst, ska du spela så köp en 3GS

Okej. Stort tack till dig Freebo. Jag har lutat åt 3gs-hållet hela tiden mycket pga. att spelandet lär vara en väsentligt del. Det blir antagligen en 3gs någon gång under veckan. Än en gång, stort tack till Freebo och alla andra som svarat på frågor.

Zike
    Member

Jag har spelat GTA China.. på min 3G och tycker det funkar bra, men jag har ju å andra sidan lekt med en 3GS 😛

Men jag längtar mer och mer för varje dag som går efter Gen:4

och för att svara på en fråga som du ställde där uppe:
    Men iTunes hindrar en inte från att lägga in egna filer då?

När filen väl är konverterad är det bara att dra in den i itunes, å sen synca.

mrsmart
    Member

@zike 63647 wrote:

Jag har spelat GTA China.. på min 3G och tycker det funkar bra, men jag har ju å andra sidan lekt med en 3GS 😛

Men jag längtar mer och mer för varje dag som går efter Gen:4

och för att svara på en fråga som du ställde där uppe:
    Men iTunes hindrar en inte från att lägga in egna filer då?

När filen väl är konverterad är det bara att dra in den i itunes, å sen synca.

Tack för svar. Så om jag förstår det rätt så är skillnaden inte så stor? Jag tolkar i allafall ditt tonfall så, rätta mig gärna om jag har fel.

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.