Extremt dålig mottagning – både GSM och 3G?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Extremt dålig mottagning – både GSM och 3G?

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Member
    Post count: 6

Köpte en iPhone 3GS 16GB via Halebop, som jag fick i slutet av förra veckan, och jag är jättenöjd med telefonen förutom en (nog så viktig..) sak, mottagningen är SKITKASS, både på GSM-nätet och 3G.

Tidigare hade jag en Sony Ericsson P1i, och med den hade jag full GSM-täckning inne på jobbet. Med iPhonen har jag “Ingen service” eller i bästa fall “en plutt”, men då går det varken att ringa eller skicka SMS. Detta gäller även om jag ställer den i fönstret. Går jag och ställer mig precis utanför får jag full 3G täckning.

En jobbarkompis har en SE C702 med telia (samma nät som halebop), och jag höll dem brevid varandra idag. När jag hade “Ingen service” eller möjligen en “plutt”, hade han full GSM-täckning.

När vi åkte hem jämförde jag farsans Nokia (också med Telia) med min, och det var ungefär samma resultat där. När han har full täckning har jag i bästa fall en-två pluttar. Ringa eller skicka SMS går inte.

Har provat SIM-kortet i min gamla P1i, och där funkar det bra med bra täckning både på 3G och GSM.

Har ju läst lite om att vissa iPhones dras med dålig 3G-täckning, men inte ska det väl vara såhär KASS, både på 3G och GSM?

Jag har ju liksom ingen nytta av mobilen som det är nu, det är ju bara en dyr iPod utan tillgång till något nät :mad2:

Sålänge jag är utomhus är det dock hyffsad mottagning, men så fort jag kommer inomhus, sätter mig i en bil, jaktkoja eller liknande försvinner mottagningen direkt.

Har skickat in en begäran om garantireparation till Halebop men inte fått något svar ännu.

Har ni några tips? Nån som varit ute för samma sak?

För att förtydliga: Telefonen var såhär direkt, den har aldrig haft bra täckning.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Mja, initialt sett hade iPhones lite strul med dålig mottagning men jag trodde det hade ordnat upp sig. Att slå av 3G är ju annars ett klockrent tips om man saknar ett par ‘pinnar’. Meddela gärna hur garantiförsöket går

Daniel Nilsson
    Member

@freebo 53069 wrote:

Mja, initialt sett hade iPhones lite strul med dålig mottagning men jag trodde det hade ordnat upp sig. Att slå av 3G är ju annars ett klockrent tips om man saknar ett par ‘pinnar’. Meddela gärna hur garantiförsöket går

Har provat att slå av 3G:n, men jag har ju fortfarande dålig GSM täckning.
    Har skickat den till Anovo nu, får se vad de säger. Idag hade jag min gamla P1i på jobbet och jämförde för skojs skull hur bra mottagning jag har med den.

På de ställen jag har “Ingen service” med iPhonen, har jag mellan 2-4 pinnar (av fem) på P1:an, på GSM täckning.

Återkommer när jag vet vad Anovo säger 🙂

Molo
    Member
    Post count: 196

jag har samma problem på min skola. Den är byggd av betong och jag har hört att betongen “isolerar” täckningen för jag får också full 3g täckning då jag går ut så om byggnaden är av betong så har du svaret 😀

Daniel Nilsson
    Member

@molo 53302 wrote:

jag har samma problem på min skola. Den är byggd av betong och jag har hört att betongen “isolerar” täckningen för jag får också full 3g täckning då jag går ut så om byggnaden är av betong så har du svaret 😀

Njaa… byggnaden är egentligen bara ett isolerat plåtskjul på några tusen kvadrat 😀

Men jag har samma problem om jag sitter i en bil, i en traktor, i en jaktkoja som är byggd i trä etc 🙁

Daniel Nilsson
    Member

En liten uppdatering då… Fyllde i ett formulär på Halebops hemsida om garantireparation, och fick emballage och fraktsedel hemskickat från Anovo. Så långt allt väl.

I pappren jag fick med efterfrågades inköpsbevis samt ett inlämningskvitto märkt “verkstadens kopia”. Eftersom jag inte hade något inlämningskvitto utan enbart inköpskvitto/följesedel kontaktade jag Halebop kundtjänst, och fick ett mail tillbaks med en PDF-fil med följesedeln (som jag redan hade). Kontaktade dem då igen och sa att det var inlämningskvitto Anovo efterfrågade, och fick då till svar att det står lite dumt där, det är kvitto/följesedel som menas.

Accepterar det svaret, förpackar telefonen och skickar den förra onsdagen.
    Ser att man kan följa serviceärendet på Anovos hemsida, och kikar en gång om dagen, och igår ser jag följande:

Aktivitetsbeskrivning: Retur utan åtgärd pga telefonen inte är registrerad i Telia/emrox system.

Skickade då genast en ny fråga till Halebops kundtjänst, där jag frågar hur detta kan komma sig, och hur de tänker lösa detta snabbt och smidigt för mig, och att jag inte anser det vara min sak att hämta, för att återigen skicka telefonen (handlar om ca 10 mils bilkörning totalt), såvida det inte är jag som gjort något fel, eftersom jag gjort allt jag blivit uppmanad till. De lovar svar inom 24 timmar, men det har gått mer nu, och något svar har jag inte sett till ännu.

Idag kom avin, och jag måste betala 288:- för att lösa ut telefonen, något som jag inte kommer att göra. Detta är något som Halebop och Anovo får reda ut, såvida de inte kan påvisa att jag gjort något fel, i värsta fall får telefonen ligga kvar på posten till den 16/2 då den går tillbaks till Anovo p.g.a att jag ej löst ut den. Tills jag har en fungerande telefon kommer jag att bestrida alla fakturor från Halebop som innefattar den förhöjda månadsavgiften för telefonen – varför betala för något jag inte kan använda?

Men jag blir så trött!! Varför ska man behöva hålla på med sånt här?!

Daniel Nilsson
    Member

Skickade in telefonen på nytt, efter jag krävt Halebop på kompensation för ovanstående strul, och då blev hela telefonen utbytt på garanti. Fick den nya i Måndags och den fungerar mycket bättre! Måste varit något allvarligt fel på min första eftersom man bytte ut den istället för att laga?

raekaN
    Member
    Post count: 139

Orkade inte göra ny topic så skriver här..

Nu dom senaste dagarna har ja märkt att min 3G täckning och edge har försvunnit, vetifan va de är ibland är den där i kanske 2-3 sec sen försvinner igen. Ja har inte 3G eller edge nånstans knappt. som hemma hade ja de hela tiden innan men nu får ja aldrig nån täckning.. känns surt nu när ja köpt spotify å så och inte kan lyssna på de i iphonen xD

Och ja kör me Tre´s mobila bredband och märker att den tappar täckningen där med hela tiden.. :/

Någon som vet vad detta kan bero på? ja kan ringa/smsa och så men saknar 3g eller edge 🙁

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.