Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › FAQ – Frågor & svar – LÄS innan du postar!
-
AuthorPosts
-
Hej!
Då var det dags att skapa en FAQ med dom vanligaste frågorna kring iPhone
Hur mycket kostar iPhone?
Svar: En iPhone 8GB kostar ca 2700 kr i USA med dagens dollarkurs (ca 6 kr). iPhone-priser i andra länder
Måste jag binda mig till något abonnemang (AT&T, O2.. etc) när jag köper iPhone?
Svar: Nej, man måste inte binda sig till något abonnemang. Det är meningen att man ska aktivera telefonen via iTunes när man kommer hem, men det är här hackandet kommer in i bilden.
Om dom frågar något i affären så säg bara att det är en present eller liknande.
Går det att beställa en iPhone via Amerikanska Online Apple Store?
Svar: Det går inte att beställa saker via Amerikanska Apple Store till en icke-amerikansk adress. Går dock utmärkt att beställa till en amerikansk adress.
Kan man låsa upp iPhone och använda den i Sverige?
Svar: Ja
Har iPhone en bra kamera?
Svar: iPhone har en 2.0 megapixels kamera utan blixt och autofokus. Det går inte heller spela in videoklipp med den, ÄN.
Den duger, kolla här för bilder som är tagna med iPhones-kamera:Har iPhone GPS?
Svar: Nej, iPhone har ingen GPS-funktion.
Vad är skillnaden mellan iPod Touch och iPhone?
Svar: iPod Touch är lite tunnare och mindre och saknar telefondel, kamera m.m. Och iPhone fungerar som en vanlig telefon + iPod.
Har iPhone 3G?
Svar: Nej, iPhone har ingen 3G, däremot har den EDGE (2.5G).
Var kan man köpa iPhone?
Svar: Man kan köpa iPhone på International-orders.com eller direkt på Apple Store/AT&T i USA. Även i andra europeiska länder där den har blivit lanserad, men det är dyrare än i USA.
Fungerar iPhone i Sverige?
Svar: Kort svar, Ja – iPhone fungerar utmärkt i Sverige förutsatt att den är upplåst. Läs mer här
När släpps/lanseras iPhone i Sverige?
Svar: Det är ingen som riktigt vet, men det ryktas om en lansering när telefonen har 3G.
Kan man ha svenska (menyer, tecken, etc) i iPhone?
Svar: Ja, SwePhone kallas programmet för att få svenska i sin iPhone. Det är http://www.ifun.se som ligger bakom programmet.
Fungerar iPhone med alla svenska operatörer?
Svar: iPhone fungerar med alla operatörer förutom 3 (Tre.se)
“Det rätta svaret är att Tre använder USIM i stället för SIM, och det krävs UMTS-telefoner. Inte att de bara använder 3G-nätet – i så fall hade inte Tre fungerat där det inte finns 3G-täckning.
iPhone är ingen UMTS-telefon.”Vilken firmware-version har jag i min iPhone?
Svar: https://www.iphoneinfo.se/vilken-iphone-firmware-version/
Vad innebär bootloader, firmware och alla dessa begrepp?
Svar: iFun.se har skrivit ett mycket bra inlägg angående detta här
Kan man byta batteriet i iPhone?
Svar: Inte så lätt att göra på egen hand, men butiker som reparerar iPhones fixar det: http://mumien.se/catalog2/index.php?cPath=63_245
Fungerar Bluetooth i iPhone som i vanliga telefoner?
Svar: Nej, det går t.ex. inte skicka filer mellan telefoner och vissa bluetooth headsets passar tyvärr ej.
Hur byter jag ringsignal i iPhone?
Svar: Läs mer här
Hur stänger jag av den irriterande rättstavningsfunktionen (ordlistan)?
Svar: Läs mer här: https://www.iphoneinfo.se/stanga-av-ordlistan-i-iphone/
Hur byter man SIM-kort i iPhone?
Svar: Läs mer här
Om mobilen skulle hänga sig, hur gör jag för att den ska bli normal igen?
Håll in låsknappen (den längst upp) och HOMEknappen samtidigt i någon sekund, så återställs telefonen och startas om. Inget försvinner eller förstörs.Hur låser jag enklast upp mobilen?
Enklast är att ladda ner iLiberty+.
Enklare blir det inte.Hur gör jag för att flytta på ikoner?
Om du har v. 1.1.3 (eller 1.1.2?) eller nyare så räcker det med att hålla in en ikonen någon sekund tills ikonerna börjar skaka. Då är det bara att flytta och trycka på HOMEknappen när man är klar.
Har man en äldra version så kan man ladda ner Customize i installer.Hur gör jag för att byta tema?
Du måste ladda ner Summerboard i installer. Sen så hittar du themes i Installer/Install/Themes (Summerboard)
Man kan stöta på problemet i v. 1.1.3/4 med att man inte kan byta teman. Det fixas enkelt med att ladda ner 1.1.3/4 Theme Fix och Smb Themes Fix som finns i Installer/Install/Tweaks 1.1.3När jag byter tema så ändras inte Väder ikonen?
Ladda ner Weather Icon Fix som finns i Installer/Install/TweaksHur gör jag för att få Voicemail-knappen att funka?
Öppna telefonen och tryck på knappsats/keypad
Skriv *5005*86*XXX# XXX ska bytas ut till det nummer din operatör har som Voicemail, t.ex. 147 som Halebop har. Då ska det se ut: *5005*86*147#
Tryck på Ring/Call.
KlartKan jag ladda ner filmerna som finns på Youtube?
Ja, men du behöver installera programmet MxTube som finns i Installer/Install/MultimediaHur får jag in NESemulatorn och NESroms (spel)?
NESemulatorn laddar du ner i Installer/Install/Games.
NESroms’en måste du ladda ner till din dator och sedan föra över med t.ex WinSCP eller iBrickrKan man få en ikon som leder en direkt in i Filmer/Musik istället för iPodikonen, fast ha kvar den ändå?
Ja, ladda ner iPod3 som finns i Installer/Install/Tweaks (1.1.1) (Funkar till alla versioner)Funkar alla hörlurar, hörsnäckor etc. till iPhonen?
Både ja och nej. Apple har designat iPhonen så att hörlursjacket är satt djupt i telefonen, så det blir svårt att få ner vissa hörlurar som är tjock nere vid “pinnen”. Enklast är att köpa en adapter, som bara är en förlängingssladd. Min t.ex. kostade endast 39,-Klarar iPhone av Flash?
Nej, iPhonen klarar för tillfället inte av Flash. Men det ryktas om att det är påväg när som helst.Kommer fler frågor och svar med tiden, posta gärna i tråden om det är något mer ni undrar eller som jag ska ta med.
@iPhoneinfo.se 1145 wrote:
Fungerar Bluetooth i iPhone som i vanliga telefoner?
Svar: Nej, det går t.ex. inte skicka filer mellan telefoner och vissa bluetooth headsets passar tyvärr ej.
Finns det några tips på Bluetooth headsets som passar iPhonen? Hade varit bra och veta vilka som passar och vilka som inte gör det. Ska själv köpa bluetooth headset för att kunna ha till arbetet, så det vore underbart med lite tips!
Vet inte riktigt vilka som funkar, har hört olika bud om det. Att det knappt är några som funkar och att nästan alla funkar.
Men du har ju iphones egna snygga men dyra:
Då ser det ut såhär:
Om mobilen skulle hänga sig, hur gör jag för att den ska bli normal igen?
Håll in låsknappen (den längst upp) och HOMEknappen samtidigt i någon sekund, så återställs telefonen och startas om. Inget försvinner eller förstörs.Hur låser jag enklast upp mobilen?
Enklast är att ladda ner [URL=”http://http://www.downloadziphone.org/”]ZiPhone[/URL].
Enklare blir det inte.Hur gör jag för att flytta på ikoner?
Om du har v. 1.1.3 (eller 1.1.2?) eller nyare så räcker det med att hålla in en ikonen någon sekund tills ikonerna börjar skaka. Då är det bara att flytta och trycka på HOMEknappen när man är klar.
Har man en äldra version så kan man ladda ner Customize i installer.Hur gör jag för att byta tema?
Du måste ladda ner Summerboard i installer. Sen så hittar du themes i Installer/Install/Themes (Summerboard)
Man kan stöta på problemet i v. 1.1.3/4 med att man inte kan byta teman. Det fixas enkelt med att ladda ner 1.1.3/4 Theme Fix och Smb Themes Fix som finns i Installer/Install/Tweaks 1.1.3När jag byter tema så ändras inte Väder ikonen?
Ladda ner Weather Icon Fix som finns i Installer/Install/TweaksHur gör jag för att få Voicemail-knappen att funka?
Öppna telefonen och tryck på knappsats/keypad
Skriv *5005*86*XXX# XXX ska bytas ut till det nummer din operatör har som Voicemail, t.ex. 147 som Halebop har. Då ska det se ut: *5005*86*147#
Tryck på Ring/Call.
KlartKan jag ladda ner filmerna som finns på Youtube?
Ja, men du behöver installera programmet MxTube som finns i Installer/Install/MultimediaHur får jag in NESemulatorn och NESroms (spel)?
NESemulatorn laddar du ner i Installer/Install/Games.
NESroms’en måste du ladda ner till din dator och sedan föra över med t.ex WinSCP eller iBrickrKan man få en ikon som leder en direkt in i Filmer/Musik istället för iPodikonen, fast ha kvar den ändå?
Ja, ladda ner iPod3 som finns i Installer/Install/Tweaks (1.1.1) (Funkar till alla versioner)Funkar alla hörlurar, hörsnäckor etc. till iPhonen?
Både ja och nej. Apple har designat iPhonen så att hörlursjacket är satt djupt i telefonen, så det blir svårt att få ner vissa hörlurar som är tjock nere vid “pinnen”. Enklast är att köpa en adapter, som bara är en förlängingssladd. Min t.ex. kostade endast 39,-Grymt cmts! Mycket fint, tack. Ska lägga till det! 🙂
Jo man kan visst byta batteri i iphonen. tror mumien.se gör det annars finns de att köpa.. men det är nog ganska meckigt att byta men allt är möjligt;D
@iPhoneinfo.se 1145 wrote:
Kan man byta batteriet i iPhone?
Svar: Nej.
Johorå, 🙂
http://mumien.se/catalog2/index.php?cPath=63_245
Kompletterade bara inläggsskrivaren ovan.
Tack!
Har nu redigerat inlägget och lagt in nya frågor och svar 😀
Finns det något FM-sändare som fungerar till iPhone?
Den enda jag har egen erfarenhet av är iTrip av Griffin. Man kopplar in den i “dock-uttaget”. Mycket lätt att använda och mycket liten.
Kostade 399,- på teknikmagasinet när jag köpte den.Finns det någon Flymode i iPhone som gör att jag kan lyssna på musik osv. på flygplan/sjukhus etc.?
Ja, och den ställs in mycket enkelt längst upp i inställningar.När jag kopplar in mina hörlurar så kommer det ingen ljud i dom, utan musiken kommer i högtalaren på iPhonen?
Klipp av en tops (sån sak du petar öronen med) så att ca 2-3 millimeter är kvar av luddet. Fukta den lätt med t.ex. acceton och gör rent uttaget. Se till att topsen är fuktad mycket lätt, så att det inte rinner ner något.Finns det något bra program som konverterar t.ex. KM/H till Miles/H och mycket mycket mer som bara är roligt att testa?
Ja, programmet Converter i Installer@cmts 1743 wrote:
Finns det något FM-sändare som fungerar till iPhone?
Den enda jag har egen erfarenhet av är iTrip av Griffin. Man kopplar in den i “dock-uttaget”. Mycket lätt att använda och mycket liten.
Kostade 399,- på teknikmagasinet när jag köpte den.Finns det någon Flymode i iPhone som gör att jag kan lyssna på musik osv. på flygplan/sjukhus etc.?
Ja, och den ställs in mycket enkelt längst upp i inställningar.När jag kopplar in mina hörlurar så kommer det ingen ljud i dom, utan musiken kommer i högtalaren på iPhonen?
Klipp av en tops (sån sak du petar öronen med) så att ca 2-3 millimeter är kvar av luddet. Fukta den lätt med t.ex. acceton och gör rent uttaget. Se till att topsen är fuktad mycket lätt, så att det inte rinner ner något.Finns det något bra program som konverterar t.ex. KM/H till Miles/H och mycket mycket mer som bara är roligt att testa?
Ja, programmet Converter i InstallerDet finns FM-sändare som man kopplar in i hörlursuttaget.
@cmts 1759 wrote:
Jag vet, men jag tycker FM-sändare som sitter i hörlursingångar och dinglar är jobbig för de är ivägen.
Sen så har kanske inte alla köpt en addapter till hörlursjacket, och då passar den ju inte?Då är det inte värt att tipsa om det? :rolleyes:
Man måste låsa upp iPhone för att använda den, så det är ingen idé att köpa den…
@jumpcut 1771 wrote:
Då är det inte värt att tipsa om det? :rolleyes:
Man måste låsa upp iPhone för att använda den, så det är ingen idé att köpa den…
Eftersom Griffin gör en enkel och nästan officiell fmsändare så tycker jag det är bättre att tipsa om den! Och eftersom den är den enda jag testat så orkar jag inte skriva ner en massa jävla olika fmsändare!
Lite onödigt..
@cmts 1777 wrote:
Eftersom Griffin gör en enkel och nästan officiell fmsändare så tycker jag det är bättre att tipsa om den! Och eftersom den är den enda jag testat så orkar jag inte skriva ner en massa jävla olika fmsändare!
Lite onödigt..
Lugna ner dig några hekton, jag bara säger att det finns andra alternativ än Griffins FM-sändare. Det är trots allt en FAQ. Eller får bara vissa saker vara med här?
Såklart att alla saker får vara med! Inge tjafs nu pojkar och flickor!
Hej!
Hur gör jag för att få Weather och Clock att spara de värden jag lagt till? Nu återgår den alltid till att bara visa London och GMT när jag backat ut och går in igen.
Hur gör jag för att få upp namnet från kontaktboken på de inkommande telefonnumrena?
De lagrade har +46 innan men när det ringer så är det utan +46. Vet inte om det spelar någon roll, men min P990i fixar det perfekt.Tack på förhand för svar!
//Matts
Admins det är jättemånga som har ingen aning vad “installer” är, jag tror det skulle vara bra ifall det finns med på FAQ =)
@cmts 1777 wrote:
Lite onödigt..
Kolla på Ebay. Där finns massor med tillbehör för just Iphone. Jag har beställt en FM-sändare, sigladdare och hållare i 1 för bara 240 kr inkl. frakt (dollarn är billig). Får se hur den fungerar när den kommer. 😎
Funkar alla hörlurar, hörsnäckor etc. till iPhonen?
Både ja och nej. Apple har designat iPhonen så att hörlursjacket är satt djupt i telefonen, så det blir svårt att få ner vissa hörlurar som är tjock nere vid “pinnen”. Enklast är att köpa en adapter, som bara är en förlängingssladd. Min t.ex. kostade endast 39,-Kan du ge mig en länk på var man köper en sådan förlängningssladd eller en bild?
Tack på förhand,
Mattias@mattias 3853 wrote:
Både ja och nej. Apple har designat iPhonen så att hörlursjacket är satt djupt i telefonen, så det blir svårt att få ner vissa hörlurar som är tjock nere vid “pinnen”. Enklast är att köpa en adapter, som bara är en förlängingssladd. Min t.ex. kostade endast 39,-Kan du ge mig en länk på var man köper en sådan förlängningssladd eller en bild?
Tack på förhand,
MattiasHär har du den billiga varianten som fungerar OK.
http://www.screenguard.se/adapter-till-iphone-svart-p-608.html@mattias 3853 wrote:
Tack på förhand,
MattiasTa en kökskniv och skala av plasten på dina hörlurar i stället, det är enklare och gratis.
Jag har redan provat det, men då sitter det en metall bit ivägen och dessutom tvekar jag på att den går hela vägen ner.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.