Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › FAQ – Jailbreak, OpenSSH, upplåsning mm
-
AuthorPosts
-
Den här tråden är tillägnad till de hundratals Liknande frågor som svämmar in varje dag. “Hur Jailbreakar jag?”, “Hur låser jag upp min telefon?”, “vad är OpenSSH?”.
Wikipedia och google skulle kunna svara på era frågor, men eftersom att allting är på Engelska, så tillägnar jag det här inlägget till er, mina kära, Svenska, iPhone användare.
Q: Vad är jailbreaking?
A: Du modifierar mobilens operativsystem vilket ger dig möjligheten till att installera icke-signerad programvara. Alltså program som Apple inte har godkänt.Q: Vad är fördelar / nackdelar?
A: Fördelar: Du har en hel, öppen värld framför dig. Du kan spela Super Mario Bros på bussresan hem från skolan, eller spela in dagens möte. Det ända som kan stoppa dig är telefonens lagringsutrymme.
Nackdelar: Programmen är öppna. Apple har inte verifierat programmen. De kan innehålla virus, och annan skadad kod vilket raderar din telefon. (Minns ni när 1.1.3 skulle släppas? Det fanns en “1.1.3 upgrade. Den filen innehöll ett virus som tog bort _Allting_ som i telefonen. Inkl operativsystemet). Kan även göra din telefon till en tegelten. (Får apple reda på att den är Jailbreaked så gäller inte din garanti!)Q: Hur gör jag?
A: Du laddar ner en av dessa program.
ZiPhone – klicka på “Do it all” Fungerar för både Mac och PC
PWNAGE (bara mac) – Den gör det automatiskt vid aktivering och upplåsning
iPlus+–MAC| Klicka på Jailbreak och sedan på “Free my xGB iPhone now”
PChttp://ipluspwns.com/downloads/iliberty_pc/iLibertySetup_1.3.0.113.exeQ: Vad är skillnaden mellan en upplåst och en låst telefon? Gäller garanti?
A: Upplåst: du får använda vilken operatör du vill (förutom 3G operatörer, t ex 3. De stödjer bara HSDPA). Låst: Bunden till bara en operatör.
Garanti? Kan du glömma. Eftersom att du även här utnyttjar ett kryphål i telefonen för att komma i kontakt med baseband och bootloader för att modifiera det. Man modifiera det för att tillåta bootloadern till att använda sig utav ett osignerat baseband. (Jag förklarar i slutet av inlägget vad det är för skillnad). Varje gång du startar din telefon så kollar bootloadern telefonens baseband för att om den är gjord och signerad av apple. Om den inte är, så startar inte telefonen. Du får antigen bara upp Apple loggan eller så händer ingenting.Q: Vad är OpenSSH?
A: Secure Shell. Förenklat? Du har två datorer i ett nätverk. Du vill överföra filer säkert över nätverket. Du använder SSH. Den krypterar filerna. “Varför måste det vara krypterat? Det är liksom inte så att jag har någonting att dölja?”. Man kan inte komma in i Telefonen förutom att använda OpenSSH. Man kan inte komma åt iPhonens hårddisk (SSD!) partitioner utan att modifiera filer vilket gör att iphones sysfiler blir synliga.Q: Hur lägger jag in svenska?
A: Efter att du har jailbreaket din telefon så kommer du ha någonting som heter installer. Leta efter en knapp som heter sources. lägg in den här som source:
http://ifun.se/sweFölj anvisningar
De mest akronymbelägna frågor^^ Uppdateringar kommer att ske. Har ni någon fråga, PMa mig eller skriv dem nedan. Tror du att din fråga har blivit ställd? Då har den. Använd sökfunktionen. 🙂
bootloader: En boot-frekvens som startar upp operativsystemet, antennen och baseband
Baseband: Ett system som som mäter frekvenser från minimal bandwidh till maximal.
(onödig fakta:))JÄTTE BRA INLÄGG!! detta ska bli användbart
@sebastian 2299 wrote:
Tack så mycket. Har du synpunkter eller frågor utöver det här så är du välkommen att ställa dem. Jag ska försöka förklara dem så utförligt, och lättförståndigt som möjligt.
Sebastian
mycket mycket bra inlägg 2 in 1 perfekt!
hej
jag har precis köpt en iphone men har inte svenska menyer och när jag går in på sources och skriver in http://ifun.se/swe så står det refresh faild,could not refresh soures. vet du vad de är som är fel då?
mvh
Jag jailbreakade precis min med Ziphone men jag får ingen “installer”, vad har jag gjort för fel? :S
Köpte en sprillans ny iPhone idag i orginalförpackning dvs nu måste jag börja läsa på hur jag får den att lira med mitt simkort samt svenskt tangentbord och svenska menyer. hört att 1.1.4 är den senaste? hur får jag tillgång till denna?
/H@gnidarn 5143 wrote:
Köpte en sprillans ny iPhone idag i orginalförpackning dvs nu måste jag börja läsa på hur jag får den att lira med mitt simkort samt svenskt tangentbord och svenska menyer. hört att 1.1.4 är den senaste? hur får jag tillgång till denna?
/HITUNES!!
Fortsätt läsa på internet..
ps testa att först skriva in din fråga på Google och tycka på sök!
Det kan spara en hel del serverutrymme från detta forum…@Mr EmCom 5151 wrote:
ITUNES!!
Fortsätt läsa på internet..
ps testa att först skriva in din fråga på Google och tycka på sök!
Det kan spara en hel del serverutrymme från detta forum…så har jag jailberakat med ziPhone men då fick jag 1.1.3 och ingen ZiPhone blogg eller Installer tittade fram. nu har jag uppdaterat till 1.1.4 via iTunes nu dök ZiPhone Bloggen upp men inte installer? och när jag ansluter iphonen till datorn kommer itunes upp och klagar på att simkortet inte stöds och att man ska stoppa i det som följde med =/ någon som vill hjälpa till?
/H
Det var superlätt att fixa telefonen med denna guide.
får det inte att funka. kanske är sjukt dålig men det står bara “Package download failed: can’t find host!” när jag ska installera nått från insaller. och sen tjatar den om edge att man inte är ansluten men jag vill använda mig av trådlösa nätet? någon som har lite tips till en nybörjare.
@sebastian 2299 wrote:
Tack så mycket. Har du synpunkter eller frågor utöver det här så är du välkommen att ställa dem. Jag ska försöka förklara dem så utförligt, och lättförståndigt som möjligt.
Sebastian
Det står ingenting om 1.1.4
Så här gjorde jag när jag uppdaterade från V1.1.2:
Först så uppdaterade jag till V1.1.4 med Itunes sen så körde jag Ziphone och tryckte sen på do it all och då låstes telefonen upp och aktiverades.
Efter det fungerade den för mig.MrCabelguy
jag gjorde ungf så har jag för mig. uppdaterade först med ziphone men då fick jag 1.1.3 då gjorde jag en uppdatering med itunes till 1.1.4 sen “do it alll” men hur fick du in svenska ordlista samt svenska menyer och nummerformatering då? jag kommer alltås inte in och kan inte tanka nått varken simport eller swirlymms lr vad det heter.@mry.i 5203 wrote:
Det står ingenting om 1.1.4
Såsom? Finns ingenting nytt utöver att apple låser telefonerna. Men ZiPhone och dylikt låser upp den.
Man får tanka ner alla program med ett program som heter Installer som finns installerat efter du har låst upp telefonen.
Det krävs att du har ett trådlöst nätverk och ansluter dig till det.
Sen är det ett program som heter swephone som innehåller ordlista och språk.
Jag kommer inte ihåg om den fanns med i installer eller om man fick lägga till den manuellt.Sök på Google på Swephone så kommer du nog hitta lösningen.
Mvh:MrCabelguyJag undrar fortfarande om någon kan svara på hur man lyckas bricka sin iPhone vid jailbreaking.
nice trodde det skulle vara klyddigt och låsa upp men det löste sig.
Ett problem!!
lagt till ifun i sources och sen letar upp svenska menyer och klickar in mig på den uppe i höger ska vara en install men den är inte där:(
har jag missat något?jag beställde min telefon från int. orders. så dom låste upp den o allt till mig. har fungerat suveränt till i går när jag utan att tänka mig för tog emot nån uppgadering från itunes. då låstes den..! har försökt låsa upp den igen med både ziphone o iliberty utan framgång.
nån som vet vad jag gör, eller gör för fel??
tycker att jag följt anvisnaingarna i iliberty o gjort som man ska men… jag är lixom ingen hacker eller så av nåt värde./limpan
alltså, gäller samma sätt för upplåsning när den blivit låst såhär? om inte, hur gör man? om det är samma sätt så verkar det ändå inte funka för mig hittils.. den går inte ens att stänga av
@limpan 6300 wrote:
alltså, gäller samma sätt för upplåsning när den blivit låst såhär? om inte, hur gör man? om det är samma sätt så verkar det ändå inte funka för mig hittils.. den går inte ens att stänga av
Blås om hela luren…
Kommer det några felmeddelanden lr liknande när du försöker låsa upp den?
såhär blir det .. luren är i ett läge där jag inte kan göra ett piss med den. det enda som syns på displayen är typ en bild som visar att jag ska ansluta den till datorn o itunes. itunes säger till mig att den upptäckt en iphone i återhämtningsläge och att jag måste återställa den. i det läget kommer inte upplåsningsprogrammen nån vart. så jag återställer den till fabriksinställningarna genom itunes. då hamnar den i ett läge där den där det står att sim är låst o ber mig sätta i ett giltigt sim-kort. då kör jag igång iliberty men efter en stund så säger iliberty bara typ “device did not enter recovery mode”.
fattar ingenting : )händer mig med likdant förutom jag använder ziphone så kommer det upp felmeddelande o sen inget mer har testat 2 olika program av ziphone kan någon hjälpa med detta?
och felmeddelande lyder så här:
Det gick inte att intiera programmet korrekt (0xc0000135). klicka på ok för att avsluta programmetHej,min fru skickade till mig iphone från USA,har fungerat suveränt .när jag utan att tänka mig för tog emot nån uppgadering från itunes. då låstes den..! har försökt låsa upp den igen med både ziphone o iliberty utan framgång.
nån som vet vad jag gör, eller gör för fel??eftersom min iphone låste sig via itunes update,så jag har återställde den till fabrikinställning via itunes,utan resultat…..har provat ziphone o iliberty…ingenting. nån som vet vad jag gör, eller gör för fel??
funger de på alla eller är de bara dom som INTE är eller över 2.0?
Hejsan!
såhär är det, jag vet inte om jag har någon firmware installerad på mobilen, jag hade 2.0.1 innan när jag fick mobilen, men killen jag köpte den av hade massa nummer som var hans så jag beslöt mig för att återställa den.
när återställningen var klar så kom de fram en text på itunes som sa att kortet är inte giltigt för mobilen.
ok så nu är den såhär, vet inte om jag skall jailbreaka den nu eller installera en firmware, och om jag skall installera en firmware med vilket program och vilken version är bäst? har haft en massa problem med detta nu.
skulle uppskattas sjukt mkt om någon gav en lite hjälp!
G8
Hej,
Jag har fått liknande problem som beskrivs i ovanstående inlägg. Alltså att jag återställde telefonen till fabriksinställningar genom itunes men sedan dess kan inte datorn hitta iphonen… Är det någon som vet något trix hur man återskapar kontakten mellan dator och iphonen igen?
Hej! Skulle behöva lite hjälp, det är så att den kompis iPhone har dampat sönder.
Det var så att hans Amerikanska iPhone hängde sig så han var tvungen att återställa den
, men när han gjorde det så uppdaterade iTunes den. Så nu kan han inte synca den med nångon äldre itunes eller nergradera den till 1.1.4 igen. Så den är heltenkelt låst och han kan inte låsa upp den igen.Någon som skulle kunna hjälpa till?
efter som jag har fått problem med min iphoen (den får inte in någon tekning, o eller söker efter nätt) så får jag väll upplåsa den igen(har aldrig gjort det själv innan) men när jag går in på ziphone och laddar ner det till windows, sen tycker jag på kör o sen står det vart man skall installera det jag har valt att gör det på skrivbordet. Efter ett tag så kommer den här texten upp ”To run this application, you first must install one of the following versions of the .NET Framework: v2.0.50727 Contackt your applicatione publisher for instructions about obtaining the appropriate version of the .NET Franework“ vad betyder detta ? vad skall man göra?
efter som jag har fått problem med min iphoen (den får inte in någon tekning, o eller söker efter nätt) så får jag väll upplåsa den igen(har aldrig gjort det själv innan) men när jag går in på ziphone och laddar ner det till windows, sen tycker jag på kör o sen står det vart man skall installera det jag har valt att gör det på skrivbordet. Efter ett tag så kommer den här texten upp ”To run this application, you first must install one of the following versions of the .NET Framework: v2.0.50727 Contackt your applicatione publisher for instructions about obtaining the appropriate version of the .NET Franework“ vad betyder detta ? vad skall man göra?
Vad gör man när det står att SIM kortet inte stödjer telefonen.
Återställde precis telefonen.Vad gör man när det står att SIM kortet inte stödjer telefonen.
Återställde precis telefonen.Vad gör man när det står att SIM kortet inte stödjer telefonen.
Återställde precis telefonen.@ossian 14021 wrote:
Du behöver tanka .NET Framework från Microsoftshemsida.
3.0 SP1 är vad jag tror är senaste, rätta mig om jag har fel nån..Har beställt en iPhone 2g, kommer i veckan.
Men om man vill lägga in t.ex filmer, hur går man tillväga? Och går det?Telefonen är Jailbreakad och svenska menyer.
Är väldigt “ny” i det här ,kan i stort sett inte ett dugg ^^
Ja,men den tjänsten funkar inte helt perfekt.
Hej!
Jag har äntligen lyckats köpa mig en iPhone 2G 😀
Det jag funderar på är det att jag har uppdaterat iTunes till 8.2 på min mac. Den ska komma levererad med senaste firmwiren (2.2.1), är det bara för mig att använda den eller kommer det ställa till med problem att jag har nyaste iTunes. (Tror jag såg någonstans att man inte skulle uppdatera om den var jailbreakad.Tacksam för svar!
Eftersom du kör Mac,så ska det väl lira med pwnagetool?
Min pappa ska få en iPhone via jobbet. De ska komma färdiginstallerade med någon app som gör det möjligt att vidarekoppla samtal från den fasta jobbtelefonen, så att samtalen till den telefonen går direkt till iPhonen istället.
Därför undrar jag om befintliga program tas bort när man jailbreakar telefonen? Jag hade inte installerat något nytt på min iPhone innan jag jailbreakade den, så jag vet inte.
@and3n 66660 wrote:
Min pappa ska få en iPhone via jobbet. De ska komma färdiginstallerade med någon app som gör det möjligt att vidarekoppla samtal från den fasta jobbtelefonen, så att samtalen till den telefonen går direkt till iPhonen istället.
Därför undrar jag om befintliga program tas bort när man jailbreakar telefonen? Jag hade inte installerat något nytt på min iPhone innan jag jailbreakade den, så jag vet inte.
Ingenting tas bort om han jailbreakar med Spirit eller blackweather
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.