Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Får inte igång Microsoft Exchange?
-
AuthorPosts
-
Tja ba!
Bra en fråga..
Jag får inte uppkopplingen till Exchange att funka..
Nu är det inte en 2007 server utan en 2003, kan det vara det som spökar eller får någon den att synka emot något annat än exchange 2007Det vore toppen om någon visste, så slipper jag “kräva” att vi ska byta server 🙂
Har samma problem, dock har jag tänkt köra mailen från jobbet vilket kräver en anslutning genom VPN så jag tvivlar på att jag kommer att få det att fungera.
Du har ju en VPNklient i telefonen.. så det borde inte vara omöjligt.. typ..
😀Jag kör exchange server 2007 hemma och det fungerar utmärkt. Det borde inte vara några problem med 2003 heller jag har bestämt för mig att en kompis till mig kör mot sin arbets exchange som är 2003.
Enda är att exchenage servern måste ha Direct-Push aktiverad annars går de inte, en feature som kom med just 2003…
/Svarten
@svarten 10263 wrote:
Enda är att exchenage servern måste ha Direct-Push aktiverad annars går de inte, en feature som kom med just 2003…
/Svarten
Det borde inte påverka uppkopplingen emot servern eller??
Det är väl bara för att “få ut Push’ade mail” eller har jag missat nått??Det borde väll fungera att hämta lämna brev/kontakter/kalender även utan att den är på?
Tja om du kör exchange och vill ha mailen till iPhone kör du push-mail, annars är det ju som vilken imap/pop server som helst. Vill man bara läsa sina mail i telefonen kan du kila järna använda webmail klienten i Safari i så fall. Hela grejen med Exchange kopplingen är Push-mail funktionaliteten och kontakt synkningen.
ockejrå 🙂
Ja ska kolla så den är på.. (eller jag ska se till att någon gör det ,) )
Hela iden är ju att få synkningen och backupp på kontakter och kalender.. o även ruskigt bra att ha kalendern så att jag ser vad kollegor och ex:familjemedlemmar håller hus..dock försökte jag lite halvhjärtat med imap.. men fick inte det heller att funka.. men då det är en nödlösning så la jag inte så mycket krut på att få det att funka.. Exchange är det som har full prioritet..
Minns inte hur det var i 2003, men i 2007 är allt i princip avslaget som standard, man måste slå på alla features man vill ha manuellt efter installationen. Den tar inte ens emot mail som standard.
Lycka till men din exchange ,de e underbart när det fungerar 🙂
som exchange administratör så har jag en del inblick i det hela. Kör man Exchange 2003 så MÅSTE du har SP1 för att kunna köra push. (imap och pop skall fungera förutsatt att du har aktiverat tjänsterna på användaren samt att tjänsten snurrar)
Push kräver (en sanning med modifikation) att du kör med certifikat samt https. (vilket man alltid skall ha oavsett, sen om det är ett självsignerat eller inte är sak samma)Serveradressen är densamma som owa adressen, dvs till HTTP mailen. Kör man frontend så är adressen dit. Tänk på att man inte heller (även detta en sanning med modifikation) kan köra owa (outlook webaccess) tillsammans med Push om man vill ha en “snygg” inloggningssida, OM man inte kör en frontend server.
Tänk även på att du måste aktivera mobileaccess för användaren.
@cybertron 10272 wrote:
Tänk även på att du måste aktivera mobileaccess för användaren.
cert har vi
push är på… o “min” admin log när jag frågade det.. tyckte ungefär som att ström har den oxo.. 😮Så innan jag plågar honom med “mobileaccess”.. är det “mobile” som i iPhon eller betyder det en dator eller klient som är utanför nätverket? För det är ju inga problem att komma åt servern med Exchange med lapp eller liknande över 3G.. bara när man (jag) kör iPhonen så kommer det ingen stans..
men han kunde se i loggen att iPhonen var o nosade på servern men vi fick inte fram varför det inte fungerade.. så addressen är rätt iaf..
nu ropar kudden..:) cu
@nasse 10369 wrote:
cert har vi
push är på… o “min” admin log när jag frågade det.. tyckte ungefär som att ström har den oxo.. 😮Så innan jag plågar honom med “mobileaccess”.. är det “mobile” som i iPhon eller betyder det en dator eller klient som är utanför nätverket? För det är ju inga problem att komma åt servern med Exchange med lapp eller liknande över 3G.. bara när man (jag) kör iPhonen så kommer det ingen stans..
men han kunde se i loggen att iPhonen var o nosade på servern men vi fick inte fram varför det inte fungerade.. så addressen är rätt iaf..
nu ropar kudden..:) cu
ok, då är det troligtvis så att du skriver “fel” någonstans på iphonen.
i fältet för adress skall det stå: din.adress.se alltså inget http, eller https framför föutsatt att du normalt loggar in på: http(s)://din.domän.se/exchange (eller möjligen utan exchange delen)
användarnamn: kalle (alt. domänkalle eller [email]kalle@domän.se[/email])
lösen: dittlösenom detta är iskrivet rätt bör iphone säga att certifikatet är giltigt eller att det inte går att lita på (självsignerat), vilket man bara väljer, typ ok på.
för att du skall kunna editera dina möten i kalendern är det viktigt att din mailadress är helt identisk med hur den ser på ditt jobb, ex. [email]Test.Testsson@domän.se[/email] är inte lika med [email]test.testsson@domän.se[/email]
iaf. är min jättekänslig för detta.hoppas detta hjälper lite iaf.
läs även den andra tråden om just detta, (ett par sidor bak i forumet)Fan TACK!!
så j-la skönt nu rullar det!
så simpelt.. men endock..
jag har kört med XXxx men när jag körde med XX@xx så funkade det!!
Absolut ingen aaning att man kunde skriva så..nu får vi se om jag ropar HEJ för tidigt.. kontrollerar e-post har det stått i 5min nu.. men jag är strypt av telia just nu.. så jag får bara Edge..
10min.. ahh.. men det känns rätt 😉tack ändå!
hepp.. ja fattar inte..
när jag skriver i uppgifterna så “kontrollerar den” o då får den kontakt med servern.. den tillomed frågar om den skall byta allt i kalendern..men efter det.. inget nytt i kalendern.. allt gammalt kvar o inget nytt.. ingen epost.. det mest korkade är ju att man inte får något felmedelande om den INTE synkar.. utan den skriver glatt att den just uppdaterade mailkontot.. j-ligt märklig logik..
Men okej.. det verkar som att jag kommer till servern.. men antingen är det iPhonen som är bäng eller användaren.. eller så är det något i servern..
Ännyway.. ja hojtar till om det löser sig.. typ..
CU@nasse 10438 wrote:
hepp.. ja fattar inte..
när jag skriver i uppgifterna så “kontrollerar den” o då får den kontakt med servern.. den tillomed frågar om den skall byta allt i kalendern..men efter det.. inget nytt i kalendern.. allt gammalt kvar o inget nytt.. ingen epost.. det mest korkade är ju att man inte får något felmedelande om den INTE synkar.. utan den skriver glatt att den just uppdaterade mailkontot.. j-ligt märklig logik..
Men okej.. det verkar som att jag kommer till servern.. men antingen är det iPhonen som är bäng eller användaren.. eller så är det något i servern..
Ännyway.. ja hojtar till om det löser sig.. typ..
CUkan det vara så att du inte ställt in hur många dagar den skall synca?
provat lite olika.. men om man tar ex. 2v.. så borde den ju ta ALLA brev inom två veckor o inte bara “nya” brev??
Nu har jag det inställt på “manuell” hämtning.. men den skall väll hämta när man trycker nere i vänstra hörnet på mail appen??
Troligen korkad fråga.. men nu börjar man undra vad som är fel..
O informationen som står att den har uppdaterat?? vad f-n är det för påhitt.. det enda det betyder är ju när du senast tryckte på uppdatera, ingenting annat!! Vad har man för nytta av denna information..För grejen är ju sådan, att gör man ett kakafonikonto som bara är blaj, så kan man “uppdatera det oxo.. o den enda informationen är att “kontot är uppdaterat”.. så det har ingenting med hurvida kontot är uppdaterat eller ej.. den skulle inte ens plippla om servern är nere..
Jag har även kört ett dygn med att den skulle hämta en gång i timman, haft push både på o av..
Jag tycker jag har testat allt.. så det är därför jag sneglar på servern..Fan, min exchangekoppling slutade fungera helt plötsligt. Den påstår att lösenordet är fel fast det inte är det och jag har precis samma inställningar som funkade förut. Jag snackade med min driftschef som i samma veva som det slutade funka sa att exchangeadministratören hade nämnt att jag använde min iPhone med mailen. OK, då år det bara han som här ändrat något tänkte jag men han påstår sig ha gjort ingenting. Jävligt mysko tycker jag.
Tror att första priset gick till CyberTron!
Känns skönt att fått det att fungera.. började verkligen ifrågasätta de mest elementära sakerna o undra över sin egna förmåga 🙂Tack för hjälpen iaf!!
@cybertron 10272 wrote:
Serveradressen är densamma som owa adressen, dvs till HTTP mailen. Kör man frontend så är adressen dit. Tänk på att man inte heller (även detta en sanning med modifikation) kan köra owa (outlook webaccess) tillsammans med Push om man vill ha en “snygg” inloggningssida, OM man inte kör en frontend server.
ps.. det hade med “frontend server” biten.. telefonen fick kontakt, det syntes i loggorna.. men sedan hände inget mer.. men effter “bytt” inloggningsbiten i webbaccessen så funkade det.. så det var inte mitt fel 😀 DS.
@andresin 10478 wrote:
Fan, min exchangekoppling slutade fungera helt plötsligt. Den påstår att lösenordet är fel fast det inte är det och jag har precis samma inställningar som funkade förut. Jag snackade med min driftschef som i samma veva som det slutade funka sa att exchangeadministratören hade nämnt att jag använde min iPhone med mailen. OK, då år det bara han som här ändrat något tänkte jag men han påstår sig ha gjort ingenting. Jävligt mysko tycker jag.
Har du domänen i använar-raden/namnet?
Om inte, så kolla med teknikern vad det ska vara..jag fick skriva så här för att få det att funka.. användare@domän.com o det är ingen e-post adress utan mitt användarnamn.. annars ska man ju kunna ha användaredomän men som ovan med @-teknet så funkade det iaf..
@nasse 10587 wrote:
Har du domänen i använar-raden/namnet?
Om inte, så kolla med teknikern vad det ska vara..jag fick skriva så här för att få det att funka.. användare@domän.com o det är ingen e-post adress utan mitt användarnamn.. annars ska man ju kunna ha användaredomän men som ovan med @-teknet så funkade det iaf..
Nej, domän jag inte med. När jag aktiverade första gången så började det fungera först när jag prövade utan domän men jag ska prova tä med det nu.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.