Front page › Forums › Övriga ämnen › Fått "blankt" kort av Telenor utan kontrakt. Allt fungerar dock?!!?
-
AuthorPosts
-
Hej allihopa!
På detta viset är det. Jag ville låsa upp min nya iPhone 3G 8gb, låst till Telenor, köpt på blocket. Den var helt ny vilket innebat att jag var tvungen att aktivera den först med ett Telenor SIM-kort (det rekommenderades att jag skulle göra detta innan jailbreak och unlock). I och med att jag inte känner någon som har Telenor så begav jag mig till närmaste Telenor-butik och bad snällt om de kunde hjälpa mig med tillfällig utlåning av ett Telenor SIM-kort så att jag kan aktivera min telefon. De gav mig ett s.k. “blankt” Telenor SIM-kort, som jag fick med mig hem i ett kuvert, utan någon som helst kontraktskrivning eller inlämnande av personuppgifter. Jag blev väldigt förvånad väl hemma dock. Telefonen aktiverades utan problem, men dessutom kunde jag ringa och surfa obehindrat med detta “blanka” SIM-kort?!? Tänka sig!! Vad har hänt här? Det är ju inte så att de kan skicka mig en faktura för det jag ringt eller surfat. De vet ej vem jag är och jag vill inte gärna säga det heller, om ni förstår vad jag menar. Har chattat med telenor där de bett mig uppge SIM-kortsnummer och/eller personnummer, men jag har inte velat ge ut detta, utan bara få reda på vad det kan tänkas röra sig om. Ett misstag från deras sida? Kan det röra sig om obegränsade samtal och surf för min del?!! Dom kan ju inte skicka fakturan till mig precis…och inte till någon annan heller i och med att de sa att det var ett “blankt” sim. Har sökt på vita sidorna om någon har detta nr, ingen har det. Vad tror ni att det kan röra sig om?? Tacksam för alla idéer och hypoteser!
Vänliga hälsningar
Tompa
Det låter helt sjukt 🙂 Jag tror Muffins jobbar på Telia, han kanske kan förklara hur lycklig du bör vara 😉
Du har gått till en Telenor butik och som du beskriver själv bett snällt om de kunde hjälpa dig med tillfällig utlåning av ett Telenor SIM-kort. Nu var butiksbiträden väldigt snäll (och dum) och lånade dig ett simkort så du kan aktivera din iphone med. Istället för att vara tacksam så pratar du om att blåsa personen som hjälpt dig och frågar om ideer här.
Här är en ide, gå tillbaka med den och tacka personen för att han/hon hjälpte dig aktivera din iphone.
Javisst låter det konstigt!! Frågan är vad jag ska göra? Hur länge kan jag hålla på innan de kommer på mig? Kan det verkligen röra sig om ett så pass fatalt misstag från deras sida? Hade uppskattat Muffins synpunkt på detta också, precis som du säger.
Tack för snabbt svar 🙂Har ni någon aning om vad det kan röra sig om för kort jag fått? Är det fritt från abonnemang, är det ett kontantkort? (Jag lyckas ej få SALDO besvarat när jag skickar det till nr 222, så antagligen ej ett kontantkort). Verkar vara nått magiskt kort, fattar igenting….gör ni??
Ja oavsett så ska du självklart lämna tillbaka det när du har aktiverat telefonen. Fråga vad det är för typ av magiskt kort och glöm inte berätta det för oss.
Vore som sagt intressant å även höra vad Muffins kan säga om detta!
@tompa2 54912 wrote:
Javisst låter det konstigt!! Frågan är vad jag ska göra? Hur länge kan jag hålla på innan de kommer på mig? Kan det verkligen röra sig om ett så pass fatalt misstag från deras sida? Hade uppskattat Muffins synpunkt på detta också, precis som du säger.
Tack för snabbt svar 🙂Det kan ju vara så att “butiksbiträdet” är med och läser på iPhoneforum.se….
Butiken lär ju få en faktura på numret, och då lär de spärra det oxå. Gör det enda rätta…..
@kenjon 54985 wrote:
Som vanligt, någon ska missbruka…. det leder ju till att personalen i den butiken inte kommer att vara så tillmötesgående en annan gång.
Mr. Serious? Ta det med en nypa salt och läs om..
Med tanke på att samtliga personer jag pratat med i Telenor/Telia/Tre har varit sämst på allt, kan inte svara på frågor och far med osanning så skulle jag missbruka kortet som fan.
Men i och med att jag aldrig kommer att använda Telenor så skulle jag inte hamna i Tompa2 sits. I och med att han fått ett blankt kort som fungerar så är det ett bevis på att personalen är helt inkompetent.
@h3nr11k 55000 wrote:
Mr. Serious? Ta det med en nypa salt och läs om..
Med tanke på att samtliga personer jag pratat med i Telenor/Telia/Tre har varit sämst på allt, kan inte svara på frågor och far med osanning så skulle jag missbruka kortet som fan.
Men i och med att jag aldrig kommer att använda Telenor så skulle jag inte hamna i Tompa2 sits. I och med att han fått ett blankt kort som fungerar så är det ett bevis på att personalen är helt inkompetent.
Eller väldigt snälla och hjälpsamma.
Så du menar att för att han kom in och bad snällt om att få låna ett kort, så ska han missbruka det förtroendet han fick, när han fick låna det?Det är nog ingen idé att diskutera moral på det här viset. Låt Tompa2 göra som han vill. Jag bara hoppas att han gör rätt och inte fel.
@kenjon 55009 wrote:
Eller väldigt snälla och hjälpsamma.
Så du menar att för att han kom in och bad snällt om att få låna ett kort, så ska han missbruka det förtroendet han fick, när han fick låna det?Det är nog ingen idé att diskutera moral på det här viset. Låt Tompa2 göra som han vill. Jag bara hoppas att han gör rätt och inte fel.
Just denne person var snäll nog men jag har ALDRIG träffat någon kompetent nog att stå bakom en disk å sälja telefoner. Dock så har personen som Tompa träffat förstört min bild..
Nu pratar du moral i alla fall.
Grattis Tompa, du är nog den ende i Sverige att få ett gratis abb som funkar! Gör som du vill, jag tänker inte kommentera valet.
Åh hej allihopa, det var så här att jag skulle köra igenom bilprovning i onsdags för att kunna trimma min egen bil, så jag frågade Volvo om dem kunde låna ut en bil till mig. Nu är det så här att bensinen tar aldrig slut på den här bilen. Jag kan köra hur långt som helst. Ska jag lämna tillbaka bilen eller ska jag fortsätta köra? Det är ju gratis för mig oavsett hur jag gör.
Moral > Inkompetent personal > Forum
The chain of death.@freebo 54909 wrote:
Det låter helt sjukt 🙂 Jag tror Muffins jobbar på Telia, han kanske kan förklara hur lycklig du bör vara 😉
Nja, jobbar inte på Telia.
Jobbar i en helt vanlig elektronikbutik som även tillhandhåller abonnemang för sveriges alla operatörer.Ang. det mobilnummer som är anknytet till simkortet, får du nån träff på det hos hitta.se/eniro.se ?
Om du skulle få fram en träff på mobilnumret som tillhör simkortet på nån sida, så har det med stor sannolikhet varit som så att du fått ett kort som tillhör operatörens säljare som jobbar i butiken.De flesta operatörer tillhandhåller som jag har tex hos Telia, ett demo Abonnemang för personal. Som innehåller lite lull lull som vanliga privatpersoner ej får ta del av. Kan vara i form av lägre kostnader för trafiken, oavsett om det är samtal eller data-trafik.
Det som kan ha hänt är att istället för att ge dig ett “blankt” kort så har försäljaren råkat tagit fel på kortet.Dessa kontantkort som man kan beställa kostnadsfritt på nätet i form av startpaket där kortet inte är påfyllt med någon summa alls säljs/ges aldrig bort löst. Utan de ska komma i en förpackning som är obruten. I affärer brukar ett startpaket kosta runt 100-lappen.
Det är min teori om vad som har hänt iaf.
@mossarelli 55042 wrote:
Åh hej allihopa, det var så här att jag skulle köra igenom bilprovning i onsdags för att kunna trimma min egen bil, så jag frågade Volvo om dem kunde låna ut en bil till mig. Nu är det så här att bensinen tar aldrig slut på den här bilen. Jag kan köra hur långt som helst. Ska jag lämna tillbaka bilen eller ska jag fortsätta köra? Det är ju gratis för mig oavsett hur jag gör.
Moral > Inkompetent personal > Forum
The chain of death.Haha. Du är för underbar du 😉
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.