Fel vid återställning efter jailbreak

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Fel vid återställning efter jailbreak

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Member
    Post count: 7

Hej!

Efter att min iPhone hängde sig och jag praktiskt taget inte kunde göra något med den var jag tvungen att återställa den. Dum som jag var återställde jag den till 3.1.3 och inte 3.1.2.

Innan hade jag den jailbreakad och använt programet “makteitmine” och bytt namn på operatören från “Tre” –> “Pallert”.

MEN, efter att ha återställt den till fabriksinställningar står “Tre” som operatör från början. Men efter att ha uppdaterat den med senaste säkerhetskopian kommer “Pallert” upp. Alltså verkar det som att den inställningen finns lagrad i säkerhetskopian och på något sätt inte vill försvinna.

Min fråga är då:
    – Jag har tänkt att lämna in den på service hos Tre, bryr de sig om att den varit jailbreakad?
    Finns det något sätt som jag kan få bort “Pallert” och istället få dit “Tre”?

Jag har försökt nedgradera till 3.1.2 igen men vilket inte går…

Tacksam för svar!

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Japp, de bryr sig. Om de ser att den har varit jailbreakad då gäller din garanti inte längre. Säkerhetskopian innehåller vissa JB inställningar, det du ska göra är att återställa igen till 3.1.3 och välja enheten som ny. Alltså läs inte in nån säkerhetskopia, det ska man inte göra även om den inte hara varit jailbrakad. Ska man lämna in den nånstans så vill man väl inte att de ska kunna se dina privata lagrade information.

pallert
    Member

Ok jag förstår! Tack för ett riktigt bra svar 🙂

– Men det finns alltså inget sätt som gör att de JB-inställningarna försvinner?
    Vad händer om jag t.ex. inte uppdaterar till senaste säkerhetskopia och sedan synkroniserar iPhonen med datorn. Förs all över från mobilen och bildar en ny säkerhetskopia då som inte innehåller dessa JB-inställningar?

Om jag väljer att skapa en helt ny fabriksåterställning och sedan lämnar in den på service, hur får jag då tillbaka mina vanliga inställningar som jag har idag efter att fått tillbaka den från Tre?

Kan jag göra en backup av min senaste säkerhetsuppdatering, finns det en fil/mapp som man kan kopiera?

Tack på förhand!

Ponyboy
    Member

Jag tror att du har missförstått detta med återställning och säkerhetskopia. Varje gång du återställer din iPhone i iTunes så lägger du in en ren firmware, alltså ett helt ren operativ system utan några av dina tidigare inställningar. Din iPhone blir med andra ord sprillans ny. Säkerhetskopian är däremot nåt helt annat, den är ingen operativ system i sig. Den innehåller dina kontakter, SMS, bilder och alla dina inställningar som du hade i din iPhone när du säkerhetskopierade.

Efter att du har återställt din iPhone i iTunes och kan du välja att lägga tillbaka alla dina privata data och inställningar genom att lägga in din säkerhetskopia. Ska du då lämna in den hos Tre så ska du endast återställa din fw i iTunes och inget annat. Säkerhetskopian kommer att ligga kvar i din dator, du kan när som helst lägga in den i din iPhone genom att använda iTunes. Vill du göra en extra kopia av den så kan du hitta den i musik/iTunes/Mobilesync/Backup.

pallert
    Member

Jojo jag förstår skillnaden mellan dem men jag undrade om man på något sätt kan få bort dessa “JB-inställningar” från säkerhetskopian? Du sa tidigare att “Säkerhetskopian innehåller vissa JB inställningar”, man kan inte installera en helt ny fw som innehåller sin senaste säkerhetskopia av bilder och sms mm. utan dessa JB-inställningar?

Eller löser jag det på enklast sätt genom att lämna in den till service utan någon information alls på den, bara en ny FW. Och när den är färdig därifrån så synkar jag den med min senaste säkerhetskopia och får in min information på den igen. Och därmed åter får in operatörsnamnet “Pallert” istället för “Tre”?

Har ingen mapp som heter så där. Kan det vara denna:
    C:UsersUSERAppDataRoamingApple ComputerMobileSyncBackup
    En mapp som heter t.ex: 6f47c55f746b8f33536b4e01bdbbad41fb638a06-20100409-120431

Förlåt om jag kan ha en lite sur ton i mina meddelande men du ska veta att jag är riktigt tacksam för att du tar din tid och hjälper mig 😀

Ponyboy
    Member

För att ta bort dessa inställningar från din säkerhetskopia så måste du först avinstallera dem i din iphone och sen göra en ny säkerhetskopia. Problemet är att du måste återigen jailbreaka din iphone och installera dessa program och sen ta bort inställningarna därifrån. I denna fall måste du installera MakeItMine och välja Default som operatörslogo, sen kan du göra en ny säkerhetskopia. I iTunes högerklicka på din iPhone ikon och välj Säkerhetskopiera. Men som sagt det är alltid bäst att lämna in en iPhone som ny, alltså helt utan din “data”.

Mappen du hittade är rätt mapp, det kan finnas flera säkerhetskopior i den mappen från olika datum.

pallert
    Member

Ok grymt! Tack så otroligt mkt för hjälpen 😀

crille93
    Member
    Post count: 37

Jag lånar tråden lite.
    Jag kan inte hitta min säkerhetskopiering i utforskaren?
    Jag har letat som en idiot men kan inte hitta varken filen eller mappen.
    Har sökt efter “backup”, “MobileSync”, “AppData”. Jag kan inte hitta mappen eller filen!!!

Hjälp mig? 😮

Ponyboy
    Member

@crille93 63302 wrote:

Jag lånar tråden lite.
    Jag kan inte hitta min säkerhetskopiering i utforskaren?
    Jag har letat som en idiot men kan inte hitta varken filen eller mappen.
    Har sökt efter “backup”, “MobileSync”, “AppData”. Jag kan inte hitta mappen eller filen!!!

Hjälp mig? 😮

Det är lite olika beroende på vilken OS du använder.

XP:
    * C:Documents and SettingsUSERNAMEApplication DataApple ComputerMobileSyncBackup

Vista:
    * C:UsersUSERNAMEAppDataRoamingAppleComputerMo bileSyncBackup

Mac:
    * /Users/USERNAME/Library/Application Support/MobileSync/Backup

crille93
    Member

Jag använder xp
    Jag hittar ändå inte mappen!
    Jag lyckades dock hitta en “Application Data” men i den så fanns det bara en mapp som hette “Microsoft”. Inget mer 🙁

Men om jag kollar i iTunes inställningar så hittar jag min säkerhetskopiering men inte var jag kan hitta den (vill kopiera den ifall att något skulle hände efter att jag jailbreakar

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@crille93 63357 wrote:

Jag använder xp
    Jag hittar ändå inte mappen!
    Jag lyckades dock hitta en “Application Data” men i den så fanns det bara en mapp som hette “Microsoft”. Inget mer 🙁

Men om jag kollar i iTunes inställningar så hittar jag min säkerhetskopiering men inte var jag kan hitta den (vill kopiera den ifall att något skulle hände efter att jag jailbreakar

Kontrollera att du har slagit på visning av dolda filer/kataloger. Backupen SKALL ligga där

crille93
    Member

@freebo 63381 wrote:

Kontrollera att du har slagit på visning av dolda filer/kataloger. Backupen SKALL ligga där

Tack!! Nu hittade jag 😀

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.