Firmware 2.0.1 finns nu tillgänglig

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Firmware 2.0.1 finns nu tillgänglig

Viewing 38 posts - 1 through 38 (of 38 total)
  • Author
    Member
    Post count: 383

Japp, bara öppna itunes och trycka på hämta uppdatering..

ska enligt iphonefreakz fixa ett gäng buggar…

iPhone 2.0.1 bug fixes » iPhone Breaking News » iPhoneFreakz

-Backups are now much faster

-You can now drag your application icons across many pages in one motion instead of having to stop on every page and drop it and go again.

-Contact scrolling is now more responsive

-Apple might have changed how the iphones reception bars are calibrated while connected to a 3G network to recieve a greater connection than before

-SMS typing is now much faster

-Does not work with pwnage or winpwn 🙁

jolinjom
    Member
    Post count: 818

ska testas

iohan
    Member
    Post count: 167

Någon som kan bekräfta om GPS-funktionen fungerar samtidigt som 3G är påslaget?

Chippen
    Member
    Post count: 111

Följande taget från blog.iphone-dev.org:

[…]and you should only carry out this update if you always plan to use the 3G phone with the original carrier, but be warned that there is a baseband update that occurs during this update that could impact the ability to unlock the device (if and when an unlock becomes available), we have not fully tested this baseband update as yet, but we think it is better to be safe than sorry.

Remember, from a jailbreaking point of view the update process is always reversible, but this isn’t the case for the 3G baseband, so your intended long term future use for the phone should help you decide what you do. If you always going to use the 3G phone with the original carrier then baseband updates are fine, if you are not then hold off.

Uppdateringen ändrar alltså något med 3G baseband, vilket enlig devteam skulle kunna försvåra en unlock av telefonen. Därför bör man vänta med att uppdatera om man vill vara på säkra sidan och kanske kunna låsa upp telefonen i framtiden. Att updaten inte fungerar med jailbreak är reversibelt, men inte uppdateringen på 3g baseband såvitt som jag förstår det.

Detta gäller alltså de med Iphone 3G som har planerat att låsa upp telefonen från Telia om och när en unlock kommer. Rådet är att vänta och se hur det här påverkar möjligheterna att låsa upp telefonen.
    Annars är det fritt fram 🙂

iphone77
    Member
    Post count: 213

Verkar som att fler användare har problem med att WIFI inte funkar efter 2.0.1 uppdateringen:

Apple Releases iPhone 2.0.1 Update | Gadget Lab from Wired.com

jolinjom
    Member

Hämtar uppdateringen nu…

edit kommer om hur det funkar sen

trigger_killer
    Member
    Post count: 303

gjorde uppd. Men som vanligt när man går upp på morgonen så är man vansinigt trött…. efter startat så insåg ja …f_n. ja har ju pwn iphonen..
    men nu e det löst.. men Wifi funkar dock men med lägre signal..

Halle
    Member
    Post count: 837

Har just uppdaterat. Märker INGEN skillnad alls. Allt flyter på lika smooth som innan.

CyberTron
    Member

@halle 8099 wrote:

Har just uppdaterat. Märker INGEN skillnad alls. Allt flyter på lika smooth som innan.

Jag tycker telefonen i allmänhet är lite bättre respons på, framförallt flyter sms-skrivning bättre samt att jag tror dem gjort om övergången i ipod läget.

Visst roterade väl den mellan coverflow och “vanligt” läge? nu fadar den istället.
    jag har även full 3g täckning där jag tidigare hade “ingen täckning” så det har dem fixat.

GPS + 3g verkar fungera bra.
    inga krasher ännu i vare sig safari eller vid öppnanden av app-store spel/program.

kontakter är kanske något snabbare och flyter bättre..

inga problem med wifi hos mig iaf.

Halle
    Member
    Post count: 837

@cybertron 8102 wrote:

Visst roterade väl den mellan coverflow och “vanligt” läge? nu fadar den istället.

Nja, den fejdade förut också. 😉

CyberTron
    Member

@halle 8103 wrote:

Nja, den fejdade förut också. 😉

ok 😀

Morbidio
    Member
    Post count: 268

Sen kan mycket vara placebo också, bara för att Apple skriver att det ska vara fixat så upplever man det som att det har blivit bättre också.:)

trigger_killer
    Member

bara jag som får upp.

iTunes kunde inte uppdatera operatörsinställningarna på din iPhone. Ett okänt fel uppstod (0xE8000001).”?

Funkar fint annars!

TruB
    Member
    Post count: 476

@morbidio 8109 wrote:

Sen kan mycket vara placebo också, bara för att Apple skriver att det ska vara fixat så upplever man det som att det har blivit bättre också.:)

lol, vissa saker kan man dock inte bara få för sig :p

CyberPet
    Member
    Post count: 12

Har uppdaterat, men inte testat hur det fungerar. Däremot fick jag också ett meddelande om att operatören (Telia) också kommit med en uppdatering, men jag får bara ett felmeddelande då, där jag blir tillsagd att kolla nätverksuppkopplingen (öh, den fungerar ju) och annars försöka senare.

Länkar till en skärmdump på felmeddelandet jag fick när jag ville köra operatörsuppdateringen också i en annan tråd: https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1210-avbrutna-samtal-i-maengder.html#post8124

frojK
    Member
    Post count: 69

@trigger_killer 8125 wrote:

bara jag som får upp.

iTunes kunde inte uppdatera operatörsinställningarna på din iPhone. Ett okänt fel uppstod (0xE8000001).”?

Funkar fint annars!

Jag tror de flesta får upp det där, enligt ryktet som går så är det att Telia inte hunnit uppdatera sina inställningar för 2.0.1. Vilket verkar inte vara hela världen då den verkar kunna ringa och allt det dära, förmodligen så använder den sig av de gamla än så länge.
    Det som jag däremot märkt är att 3G symbolen och motsvarande E symbolen har försvunnit, kan nog ha i samband med den uppdateringen från Telia inte kan göras.

frojK
    Member

@cyberpet 8127 wrote:

Har uppdaterat, men inte testat hur det fungerar. Däremot fick jag också ett meddelande om att operatören (Telia) också kommit med en uppdatering, men jag får bara ett felmeddelande då, där jag blir tillsagd att kolla nätverksuppkopplingen (öh, den fungerar ju) och annars försöka senare.

Länkar till en skärmdump på felmeddelandet jag fick när jag ville köra operatörsuppdateringen också i en annan tråd: https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone-3g/1210-avbrutna-samtal-i-maengder.html#post8124

Se mitt svar ovan. 😉

trigger_killer
    Member

@frojk 8131 wrote:

Jag tror de flesta får upp det där, enligt ryktet som går så är det att Telia inte hunnit uppdatera sina inställningar för 2.0.1. Vilket verkar inte vara hela världen då den verkar kunna ringa och allt det dära, förmodligen så använder den sig av de gamla än så länge.
    Det som jag däremot märkt är att 3G symbolen och motsvarande E symbolen har försvunnit, kan nog ha i samband med den uppdateringen från Telia inte kan göras.

Okej, tack!
    Körde ett google race, och fann samma svar som du!

frojK
    Member

Har iofs märkt nu att jag har problem att surfa med 3G/Edge. Märkte inte det förens nu, eftersom när man är hemma vid datorn sitter man ju mot wifi.

Någon annan som märkt av detta? Förmodan att det är inställningarna mot APN som inte gillas då Telias uppdatering inte är gjord?

EDIT-
    Jag kom nog på mig själv att det var nog något annat 😀
    Startade om luren vilket löste det och det gjorde att jag även fick tillbaka mina 3G och E ikoner.
    Så bry er inte om mitt yrande ovan 😉

jolinjom
    Member

@trigger_killer 8125 wrote:

bara jag som får upp.

Funkar fint annars!

jag får det med varje gång jag kopplar in iphonen i datorn

perk
    Member
    Post count: 356

körde uppdateringen och visst blev allt mycke snabbare, inget snack om de.
    problemet är bara att nu får ja inte in min operatör igen 🙁
    hittar den om ja söker efter operatörer men de går inte att välja den. händer inte ett skit när ja tar auto.

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

Äntligen är det förbannade lagget borta när man ska skriva sms, och menyn hackar inte heller längre när man t.ex. bläddrar igenom sina kontakter!
    Underbart! 🙂

henrikh
    Member
    Post count: 1

@iphone77 8085 wrote:

Verkar som att fler användare har problem med att WIFI inte funkar efter 2.0.1 uppdateringen:

Apple Releases iPhone 2.0.1 Update | Gadget Lab from Wired.com

Det kan jag verifiera… mitt wifi fungerar överhuvudtaget inte efter uppdateringen, fungerade utmärkt med 2.0. Halvpanik!

geezarn
    Member
    Post count: 197

@perk 8146 wrote:

körde uppdateringen och visst blev allt mycke snabbare, inget snack om de.
    problemet är bara att nu får ja inte in min operatör igen 🙁
    hittar den om ja söker efter operatörer men de går inte att välja den. händer inte ett skit när ja tar auto.

Starta om telefonen…

Jag verkar inte ha problem med varken 3g, Edge eller WiFi… Tack för det…

CyberTron
    Member

måste säga att jag just nu är osäker i förhållanhdet till wifi buggen.

Hur har ni upptäckt att ni har den??

själv gjorde jag nämligen ett speedtest när jag satt på wifi:n hemma och fick 121Kbit/s vilket är extremt lite (har ju 8mbit, så någonstans i 4-6mbit bör man hamna)
    (fick även 121 i 3g läge). MEN ikonen är den för wifi (när den är uppkopplad….)

några andra buggar så här långt: Drar batteri även i standby läge!! (Mycket batteri) (då har jag iof. haft 3g igång)

annars är det väl inget som jag märkt såhär långt…

geezarn
    Member
    Post count: 197

@cybertron 8188 wrote:

måste säga att jag just nu är osäker i förhållanhdet till wifi buggen.

Hur har ni upptäckt att ni har den??

själv gjorde jag nämligen ett speedtest när jag satt på wifi:n hemma och fick 121Kbit/s vilket är extremt lite (har ju 8mbit, så någonstans i 4-6mbit bör man hamna)
    (fick även 121 i 3g läge). MEN ikonen är den för wifi (när den är uppkopplad….)

några andra buggar så här långt: Drar batteri även i standby läge!! (Mycket batteri) (då har jag iof. haft 3g igång)

annars är det väl inget som jag märkt såhär långt…

Om du ska köra nätverkstest för 3g så måste du avaktiver wifi, syns wifi-ikonen så är det wifi du kör på. Men ja, du bör ju ha snabbare anslutning än 121kbps på wifi:n. Via 3g bör du komma upp i 3,6mbps om du har full täckning.

CyberTron
    Member

@geezarn 8191 wrote:

Om du ska köra nätverkstest för 3g så måste du avaktiver wifi, syns wifi-ikonen så är det wifi du kör på. Men ja, du bör ju ha snabbare anslutning än 121kbps på wifi:n. Via 3g bör du komma upp i 3,6mbps om du har full täckning.

jojo, det är jag självklart med på.

Men wifi ikonen syns och när jag kör på den så får jag 121kbit (ungefär)

när jag har avaktiverat wifi och kör på 3g får jag ca. 120kbit (ungefär

när jag avakterverar 3g och kör edge så får jag ca. 50-100 kbit(ungefär)

tidigare när jag kört testet på wifi hemma så har jag hamnat på ca 5 mbit.

(vilket är jämförbart med min bärbara)

just det, kom just på en ny bugg (eller problem?):
    När jag körde backup-återställningen så stod mobilen på 50% i typ 1 timme, sedan startade mobilen om, hälften av sakerna saknades, men sen började allt dyka upp igen en applikation i taget, men den stod fortfarande på 50%. Efter ytterligare en timme så slutade den helt. (var fortfarande på 50%) och visade “vill du göra en återställning till denna backup…..”

wtf!

jaja, det gick väl bra, nu skall jag göra restore och göra om hela telefonen från scratch så att säga.

jompao
    Member
    Post count: 456

@geezarn 8191 wrote:

Det tror jag du kan glömma även om du är sitter direkt vid en mast och är den enda som använder den…. Vore intressant att höra vilken hastighet folk får i verkligheten via 3G.

Glottis
    Member
    Post count: 41

@jompao 8203 wrote:

Det tror jag du kan glömma även om du är sitter direkt vid en mast och är den enda som använder den…. Vore intressant att höra vilken hastighet folk får i verkligheten via 3G.

151 kbps full 3g mottagning centrala eskilstuna

561 kbps wlan

Morbidio
    Member

Hur testar ni hastigheten? Bredbandskollen TPTEST ?

jolinjom
    Member

@morbidio 8229 wrote:

Hur testar ni hastigheten? Bredbandskollen TPTEST ?

finns en app

CyberTron
    Member

@glottis 8221 wrote:

151 kbps full 3g mottagning centrala eskilstuna

561 kbps wlan

mina nya siffror:

3g: 271kbit/s
    wlan på jobbet: 922kbit/s

betydligt större skillnad iaf. dessa resultat fick jag efter återställning + “ny telefon” (alltså, jag skippade backupen)

Morbidio
    Member

@jolinjom 8230 wrote:

finns en app

Det är uppfattat.:)

trigger_killer
    Member

Vilken app använder ni?

trigger_killer
    Member

@cybertron 8236 wrote:

mina nya siffror:

3g: 271kbit/s
    wlan på jobbet: 922kbit/s

betydligt större skillnad iaf. dessa resultat fick jag efter återställning + “ny telefon” (alltså, jag skippade backupen)

Wlan hemma: 149,88 KB/s
    Edge Hemma: 11,22 KB/s
    3G Hemma: Ingen täckning

JosefMusic
    Member
    Post count: 53

@jolinjom 8230 wrote:

finns en app

Vad heter Appen?

trigger_killer
    Member

@josefmusic 8251 wrote:

Vad heter Appen?

jag använder
    Inetwork test
    Kostnad: 7kr

JosefMusic
    Member
    Post count: 53

@trigger_killer 8252 wrote:

jag använder
    Inetwork test
    Kostnad: 7kr

Tack för svar. =)

Viewing 38 posts - 1 through 38 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.