Flight mode. Inte tillåtet på flygplan!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Flight mode. Inte tillåtet på flygplan!

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • Author
    Member
    Post count: 19

Hej.
    Som många vet så är mobiltelefoner totalt förbjudna på flygplan eftersom flygplanets elektroniska utrustning kan bli störd av signaler till en mobiltelefon.
    Just därför kom någon på att man kanske skulle kunna stänga av alla signaler som en mobiltelefon ger ifrån sig eller tar emot, just för att flygplan inte ska ta skada, så att du slipper ta med en extra mp3 spelare m.m.
    Jag var nyligen utomlands och hade min iPhone 2g med mig på flygplanet för att den är full av musik och flera kul spel, vilket är bra på en lång flygresa. Men grejen var den att när jag pratade med flygvärdinnan så sa hon att det var totalförbjudet att ha den på. Även i FlightMode.

Det är lite lustigt tycker jag.
    Om någon vet något om varför det är så, så skriv gärna det.

OBS! Tänk på att ta med en annan mp3spelare när ni ska flyga, för telefoner med flightmode är inte tillåtna.

vikcrille
    Member
    Post count: 43

Va med nyligen o flög o då ropade dem ut i högtalarna att det även var förbjudet att ha sin telefon på i flight-mode :S

Kungen
    Member
    Post count: 985

Ehh, jävlar vad konstigt! Det är ju liksom till för att man ska kunna ha på den, och den ger ju inte ifrån sig mer signaler än en vanlig iPod?
    Låter ju ganska dumt iaf.

steffe
    Member
    Post count: 2452

Vissa flygbolag säljer/hyr ut hörlurar till filmvisning och musiklyssning,om folk fick ha musikmobiler skulle kanske förtjänsten minska?
    Idén med att förbjuda mobiler på flyget är gammal och med dagens mobiler och dagens flygelektronik egentligen vansinnig.
    Att regeln finns kvar beror på att flygbolagen inte vill chansa med säkerheten,eftersom dom då kan bli stämda på mångmiljonbelopp ifall något skulle hända,oavsett om mobiltelefonsignaler är orsaken eller ej.

E-Minor
    Member
    Post count: 87

Låter konstigt, jag har flugit otaliga gånger med min iphone, har inte haft några som helst problem.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Det roligaste med detta är ju att i dagens plan är allt så isolerat, så det är vetenskapligt bevisat att mobiler inte stör 🙂 Men flygbolagen fortsätter att förbjuda detta dels pga av vissa säkerhetsskäl (nått kan ju hända :P), men mest pga att tjäna pengar på deras egna telefoner som man kan låna 😀

Zike
    Member
    Post count: 571

i usa är det flera flygbolag som helt tillåter mobiltelefoner och datorer med 3g-modem på sina inrikes-flygningar.. mycket tack vare mythbusters 😀

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@zike 32501 wrote:

i usa är det flera flygbolag som helt tillåter mobiltelefoner och datorer med 3g-modem på sina inrikes-flygningar.. mycket tack vare mythbusters 😀

Japp, men verkar som om Sveriges flygbolag inte kollar på Mythbusters.. Kanske får tipsa dom om det 😀

steffe
    Member

@zike 32501 wrote:

Såg också det avsnittet,men telefonerna stör inte flygplanens elektronik,de stör äldre typer av radarsystem som normalt sett inte används längre.
    Jag tycker förvisso att det är dags att skrota förbudet.

MaKi
    Member
    Post count: 23

@zike 32501 wrote:

i usa är det flera flygbolag som helt tillåter mobiltelefoner och datorer med 3g-modem på sina inrikes-flygningar..

Då jag reste inrikes i USA iår ropade de i högtalarna innan takeoff att man skulle stänga av alla mobiltelefoner, och att iPhones INTE får vara i “Flight mode”. Tror de har något emot just Apple 🙁

steffe
    Member

@maki 32526 wrote:

Då jag reste inrikes i USA iår ropade de i högtalarna innan takeoff att man skulle stänga av alla mobiltelefoner, och att iPhones INTE får vara i “Flight mode”. Tror de har något emot just Apple 🙁

Kanske beror på att wifin eller GPS sänder även i flightmode,eller en flygkapten som tror på tomtar och troll.

Kungen
    Member
    Post count: 985

@maki 32526 wrote:

Just start och landning får ju inga elektriska prylar vara på iaf, men det låter ju helknasigt 😮

jompao
    Member
    Post count: 456

Jag brukar låta bli att fråga…. Är rätt säker på att min iPhone i flygläge lär störa mindre än polarn bakom som sitter och spanr film på sin bärbara dator, säkert med wlan och skit igång med…

amko
    Member
    Post count: 258

har ni kanske tänkte på att dem flesta planen inrikes i sverige och många utrikes m.m är GAMLA plan ?
    dem e kanske inte lika väl skyddade som dagens nya ändå…

steffe
    Member

Jag använde iphonen i en gammal ford trimotor från 20-talet,det var inga som helst problem med att messa och ta emot samtal.
    Förmodligen är det så att flygbolagen hellre är helt säkra än att chansa,dom som bestämmer är nog tyvärr räknenissar utan teknisk utbildning i någon form.

sarkostik
    Member
    Post count: 81

Radioutrustning som sänder och tar emot signaler kan störa Piloternas radioutrustning, är väll därför tekniska prylar ratas helt.

TruB
    Member
    Post count: 476

kan tänka mig att det är helt enkelt enklast att förbjuda allt. blir det inga special fall, och om du med din touch får inte andra att tro att det är fritt fram att använda mobilen vilket dom kan tro att det är. kanske inte är några problem, men alla är så livrädda. sjukhus tillåter väl mobiler numera. vissa ialla fall

CLS
    Member
    Post count: 223

Kom hem från Rom för 3 veckor sedan och på flyget dit och hem var det inga som helst problem att använda iPhonen i flight mode, frågade även en steward om det var OK och det var inga problem. Dock skulle telefonen vara helt avstängd under uppstigning och landning.

TriNitro
    Member
    Post count: 3

Nu har jag ingen Iphone än. Men när jag flög till USA för ett par veckor sen med SAS så sa de bara att telefoner som användes som mediaspelare skulle vara i flightmode. Flög även inrikes från New York till Las Vegas och det var samma sak där. Tror t.om. att båda hade det inspelat på den där infofilmen dom tvingar på en innan start.

Tror nog det kan bero på hur pissig dag flygvärdinnorna har och hur mycket dom vill jävlas med folk 🙂

KingHippo
    Member
    Post count: 44

Fanns det någon risk att man kunde störa planet skulle man givetvis inte få ta ombord apparaten.

Det är bara att köra den ändå lite snyggt så det inte blir bråk. Eller om någon frågar så är det en ipod touch.

Dava90
    Member
    Post count: 5

Det är väl bara tuta o köra det folk inte vet något om lider de ju inte av 😀 Lyssna på musik och spela spel, o kolla film ska jag iaf göra när jag drar till turkiet på fredag! 🙂

Viewing 21 posts - 1 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.