Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Förklara multitasking för mig…
-
AuthorPosts
-
Tjena.
Har precis fått min nya iPhone4 och är grymt nöjd med den 😀
jämfört med min gamla 3G så blir man ju helt tårögd och glad
över hur snabb och bra den är 😉Nu till min fundering, har letat i forumet efter multitasking och läst
FAQ utan att hitta nåt.Hur funkar multitasking egentligen om nån kan förklara detta på
ett sätt så man fattar.Jag menar, den verkar ju lägga precis alla program man avslutar
i den där raden man får upp då man dubbelklickar, betyder det då
att alla dessa körs i bakgrunden?Vore najs om nån förklarade det för mig.
Tack på förhand
Ja alla program körs i bakrunden när du tryckt på Hem knappen, kanske dåligt förklarat men vi säger så här, du spelar ett spel, trycker på Hem knappen och går ut på internet, då körs ju spelet i bakrunden, fast det är ju så klart pausat.
Jamen det verkar ju korkat hmm…
Då jag använt en massa appar som idag då jag pillat mycket på min nya telefon betyder det då att jag har alla mina appar körandes i bakgrunden?
Finns det ingen möjlighet att “minimera” de appar jag vill ha kvar och direkt avsluta dom jag vill avsluta?
Vet inte, jag har bara lekt lite med min i någon timme men det verkar som att alla appar man stänger hamnar i multitasking menyn.
Apple har konstruerat sin multitask så att apparna pausas (inte alla appar stödjer detta än)
Detta betyder att multitask belastar minne och batteri extremt lite jämfört med jailbreakade alternativ från 3GS samt androider.
Än har inte Apple kommit med något alternativ för att stänga av appar på en gång istället för att lägga dessa i pausläge. Jag tycker inte detta är något problem över huvud taget. Enda gång jag bryr mig är när jag vet att jag kommer använda fler än en app under väldigt kort tid och vill ha dessa bredvid varrandra i taskbar, men då är det väldigt lätt att bara avsluta de som inte behöver ligga kvar där och köra på som vanligt (det tar uppskattningsvis 3-7 sekunder att avsluta kanske 10 appar enligt min uppskattning)
Alla appar multitaskas inte bara för att de ligger i multitaskbaren. Den sparar “genvägar” till senast använda apps också även fast de inte multitaskas. Sen finns det olika sätt de olika programmen multitaskas också men orkar inte gå in på det nu. Men om du har jailbreakat så kan du ladda hem “Remove Recents” från Cydia vilket tar bort senast använda, då har du bara kvar de som multitaskas…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.