Första laddningen..????

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Första laddningen..????

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Member
    Post count: 2

Hej

Vill börja med att jag är väldigt nya här. Så jag börjar med att säga HEJ!!!

Jag har en fråga ang Första laddningen. Och jag har fått flera olika svar.
    I Telia butiken så sa dom att jag skulle ladda IPhonen i 10 tim.
    Till min vän så sa dom ingenting, utan att den är redan full laddad.

Så vad ska man göra???
    Vill ju inte förstöra batteriet..

Mvh Tezzzan*

Tezzan
    Member
    Post count: 2

*puffar*

jca
    Member
    Post count: 221

Jag började använda min direkt. däremot så har jag låst någon gång att man inte ska släppa ner batteriet under 20% för då tar det skada, om det är sant eller ej kan inte jag avgöra.

Så kör igång med din iphone direkt du.

Zike
    Member
    Post count: 571

Jag tänkte skriva en lång och förklarande text men pallade inte..
    Så jag lät Google hitta en lång och förklarande text åt mig istället..

Låt inte textens längd skrämma bort dig Tezzan, den är väldigt grundläggande och lärorik 🙂

Airwolf @ Sweclockers wrote:
    FAQ: Hur länga skall jag ladda batteriet första gången?
    Eftersom folk fortfarande verkar gå omkring med gammal kunskap så tänkte jag skriva en liten kort FAQ ang hur länge man skall ladda batteriet till sin elektroniska pryl första gången och lite fakta om batterier.

Hur länga skall jag ladda batteriet första gången?
    Snabbsummering: Ladda batteriet tills det visar att det är fullt

I princip levereras alla dagens mobiltelefoner, mp3 spelare, digitalkameror och all annan bärbar elektronik med laddningsbara Li-Ion batterier (hittar du någon som inte levereras med det så kan du skriva i tråden, har själv aldrig hittat någon).
    Tyvärrr har jag inte så mycke erfarenhet av radiostyrda bilar/båtar så jag kan ej uttala mig om vad dom använder för batterier.

* Li-Ion = Lithium ion
    * Li-Ion batterier behöver bara laddas tills dom är helt fulla första gången(tar ca2-4h beroende på batteri och laddare) sen övergår det till underhållsladdning. Laddar du den längre slösar du bara på elen, kapaciteten ökar inte pga du laddar den väldigt länge första gången.
    * Li-Ion batterier har inget minne vilket enklare förklarat betyder att kapaciteten inte förrändras om du laddar batteriet när det är helt tomt eller halvfullt, eller när det bara använts lite, osv.
    * Li-Ion batterier får “ofta” inte sin fulla kapacitet förräns man laddat den runt 2-4 gånger (behöver ej tömma batteriet helt).
    * Li-Ion Batterier skall man helst inte låta tömmas helt då dess livslängd/kapacitet minskar en gnutta. Iof så är denna minskning extremt liten (antagligen har man redan släng sin pryl 5år innan). Skulle “uppskatta” minskningen till några få promilleprocent med åren.

Försäljarn/kompisen sa att jag skulle ladda mobilen, mp3spelarn, kameran i 8/12/14/16h eller massa timmar.
    Om försäljaren/kompisen sa detta till dig så har han antagligen inte läst på dom senaste åren.
    Att man skulle ladda batterierna en massa timmar gäller den gammla generationens batterier NiMh och NiCd batterier.

Försäljarn/kompisen sa att jag skulle ladda ur batteriet helt innan jag laddade om batteriet igen.
    Om försäljaren/kompisen sa detta till dig så har han antagligen inte läst på dom senaste åren.
    Att man skall inte skall ladda batteriet förräns det är helt tömt, gäller batterier med så kallad minneseffekt. Minneseffekten finns i princip på alla äldre tillverkade batterier NiMh och NiCd.
    Notera dock att det i nuläget finns laddningsbara NiMh och NiCd batterier att köpa utan minneseffekter tex laddningsbara GP batterier.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.