Fungerar att smsa och surfa. Men ej att ring. HJÄLP.

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Fungerar att smsa och surfa. Men ej att ring. HJÄLP.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Member
    Post count: 21

Hej

Jag köpte en iphone 3g på tradera för ett litet tag sedan. Den verkade fungera bra tills jag försökte ringa/ ta emot samtal. Detta fungerar alltså inte.

Vad kan vara problemet och hur fixar man detta?

tack på förhand.

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Vad är det för ‘model number’ på den? Med all sannolikhet har du köpt en telefon låst till ngn annan operatör än din egen

Edit: model i bilden nedan

iphone_2_1_model_number.png

jangazlig
    Member

Tack för så snabbt svar!

Modell: MB489KS

Personen som jag köpte den av hade 3 och det har jag också.

Freebo
    Member
    jangazlig
    Member

Aha. Så trots att han som hade iPhonen innan mig hade 3 är den Telialåst?

För att om den är modell MB489KS är den alltid Telialåst?

Men om den är äldre än ett år så kan jag låsa upp den?

Och annars kan jäg väll byta till telia?

För att förtydliga lite så kan jag göra allting förutom att ta emot samtal/ ringa.
    Så först blev jag rädd att den kanske kunde vara spärrad eller något liknande eftersom jag köpte den på tradera. För trots att säljaren verkar bra kan man ju aldrig vara säker.

tack på förhand.

Freebo
    Member

Ja det är klart att säljaren kan ha förlustanmält den, det händer alldeles för ofta. Stoppa in ett Telia SIM och se om du kan ringa. Fungerar det inte kan det vara läge att ringa polisen/Telia och kolla ditt IMEI-nummer

Haakki
    Member
    Post count: 1

Hei. Jeg er en nordmann med samme problem. Kjøpte telefonen min på et nettsted og har tydeligvis kjøpt en telefon som er stjelt. IMEI nummeret er altså blokkert i Norge. En løsning på dette problemet er å bytte telefon med noen i et annet land. Det fikser problemet for begge.

Hva synes du om dette?

Freebo
    Member

@haakki 63739 wrote:

Hei. Jeg er en nordmann med samme problem. Kjøpte telefonen min på et nettsted og har tydeligvis kjøpt en telefon som er stjelt. IMEI nummeret er altså blokkert i Norge. En løsning på dette problemet er å bytte telefon med noen i et annet land. Det fikser problemet for begge.

Hva synes du om dette?

Om det synes jeg ikke. Vi handlar inte med stöldgods här.

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Håller helt och hållet med Freebo.

Det är tråkigt när så många blir lurade att köpa stulna och spärrad mobiler men de är inte de enda offren. De ursprungliga offren är de som har först blivit stulna på sina mobiler, flera av de finns här i forumet. Ibland så måste man också acceptera att man gjort en oklokt köp och förlorat pengar på det. Att man blivit lurad ger ingen rätt att bedriva försäljning/byten av stulna gods. Dessutom verkar dina kunskaper om IMEI-spärr vara begränsade. Det bästa man kan göra är att polisanmäla försäljaren och om möjligheten finns försöka få hjälp av försäkringen. Om att respektera lagen är för mycket begärt, respektera medlemmarna här som har nångång blivit bestulna på sina mobiler.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.