Nu tänkte jag informera alla att om du har tänkt på att införskaffa en telefon från 3 med 3kontant för att sedan fabriksupplåsa den(köra en annan operatör), så upphör de 12 månaders garanti 3 ger(från Apples sida vet jag inte).
Själv hade jag ingen aning om detta, men har pratat med kundtjänst nu och fått det bekräftat. Jag skriver konversationen:
Hejsan, jag har en fundering, om man införskaffar en iphone med 3kontant för att sedan beställa upplåsningskod/låsa upp den, upphör garantin att gälla?
Har du tänkt att göra det eller?
Det irrelevant, svara gärna på min fråga!
Det stämmer, garantin upphör att gälla, om du väljer att låsa upp den.
Hmm ok, ni tar alltså betalt för att låsa upp den, men garantin upphör?
Stämmer, du får läsa Apple policy, vi har inga förpliktelser om du låser upp den.
Ok, inget av detta står på er hemsida heller? i inga avtal?
Nej det gör det inte
Då får jag tacka så mycket!
Tack, hej!
Enligt konsumentköplagen, så är inte garanti och öppet köp lagstadgad, men att detta inte står på deras hemsida och att kunder inte informeras är felaktig.
I dette fallet, verkar 3 har bestämt sig för att upphäva garantin, om du bestämmer dig för att fabriksupplåsa telefonen.
Något att lägga på minnet kanske, har redan en polare som har beställt en 3G S och tänkt göra detta. Gissar på att han inte kommer bli glad över att få höra detta.