Garanti upphör vid fabriksupplåsning

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Garanti upphör vid fabriksupplåsning

Viewing 30 posts - 1 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Member
    Post count: 18

Nu tänkte jag informera alla att om du har tänkt på att införskaffa en telefon från 3 med 3kontant för att sedan fabriksupplåsa den(köra en annan operatör), så upphör de 12 månaders garanti 3 ger(från Apples sida vet jag inte).

Själv hade jag ingen aning om detta, men har pratat med kundtjänst nu och fått det bekräftat. Jag skriver konversationen:

Hejsan, jag har en fundering, om man införskaffar en iphone med 3kontant för att sedan beställa upplåsningskod/låsa upp den, upphör garantin att gälla?
    Har du tänkt att göra det eller?
    Det irrelevant, svara gärna på min fråga!
    Det stämmer, garantin upphör att gälla, om du väljer att låsa upp den.
    Hmm ok, ni tar alltså betalt för att låsa upp den, men garantin upphör?
    Stämmer, du får läsa Apple policy, vi har inga förpliktelser om du låser upp den.
    Ok, inget av detta står på er hemsida heller? i inga avtal?
    Nej det gör det inte
    Då får jag tacka så mycket!
    Tack, hej!

Enligt konsumentköplagen, så är inte garanti och öppet köp lagstadgad, men att detta inte står på deras hemsida och att kunder inte informeras är felaktig.

I dette fallet, verkar 3 har bestämt sig för att upphäva garantin, om du bestämmer dig för att fabriksupplåsa telefonen.

Något att lägga på minnet kanske, har redan en polare som har beställt en 3G S och tänkt göra detta. Gissar på att han inte kommer bli glad över att få höra detta.

Mevvan
    Member
    Post count: 112

Ganska sjukt egentligen, är det då inte bättre att jailbreaka, så är det bara att återställa om telefonen börjar strula.. Surt att behöva lägga ut flera tusen sen låsa upp den lagligt därefter så ryker garantin kuuul… Men gissar att Apples garanti gäller..

flummo
    Member

@mevvan 41461 wrote:

Ganska sjukt egentligen, är det då inte bättre att jailbreaka, så är det bara att återställa om telefonen börjar strula.. Surt att behöva lägga ut flera tusen sen låsa upp den lagligt därefter så ryker garantin kuuul… Men gissar att Apples garanti gäller..

Tydligen efter att man har beställt uppslåsningskoden får man ett liknande brev från 3:

Hej!

I det här brevet hittar du instruktioner för att låsa upp din iPhone med IMEI-nummer XXXXXXXXXXXXXXX

Tänk på:
    – Ditt tjänsteutbud är begränsat och styrs helt och hållet av operatören där du har ditt abonnemang.
    – 3 kan inte längre ge någon support på hur den nya operatörens tjänster fungerar i din 3Mobil. För support, kontakta den operatör du använder.
    – 3 kan inte längre ge någon support på 3mobilen och dess funktioner efter upplåsning. Vi hänvisar istället till tillverkaren av mobilen, eller din nya operatör.
    – 3 kan inte längre garantera 3Mobilens prestanda eller hur den kommunicerar med andra nät. Kvaliteten kan variera mellan olika mobilmodeller och operatörer.

Gör så här:
    [och så hur man kopplar en iPhone till datorn]

Med vänliga hälsningar
    Kundservice på 3

Visst är det sjukt, men som jag nämnde tidigare har inte tillverkare och säljare någon skyldighet alls att lämna garanti/öppet köp, det är upp till varje företag att forma sina bestämmelser. För att kasta lite ljus över situationen kan man alltid reklamera varan de första sex månaderna för ursprungliga fel(bevisningsbördan ligger hos tillverkaren), därefter är det upp till konsumenten att påvisa ursprungliga fel.

Om jag skulle få spekulera lite vilt, så tror jag inte alls att man får garanti, vare sig från operatören eller tillverkaren. Det enda du kan luta dig tillbaka på är reklamation av varan.

I mitt fall ska jag byta från Tele2 Comviq till 3(tycker de har mer fördelaktiga tjänster), så ska inte låsa upp min telefon, inte än iallafall. Men visst blir man lite sur, men åt andra sidan tänker man, with Apple, anything is possible.

ZiLi
    Member
    Post count: 216

Hur mycket kostar upplåsningskoden?

Int nödvändigt hittade det. 350 kr

Mevvan
    Member
    Post count: 112

@flummo 41468 wrote:

Tydligen efter att man har beställt uppslåsningskoden får man ett liknande brev från 3:

Hej!

I det här brevet hittar du instruktioner för att låsa upp din iPhone med IMEI-nummer XXXXXXXXXXXXXXX

Tänk på:
    – Ditt tjänsteutbud är begränsat och styrs helt och hållet av operatören där du har ditt abonnemang.
    – 3 kan inte längre ge någon support på hur den nya operatörens tjänster fungerar i din 3Mobil. För support, kontakta den operatör du använder.
    – 3 kan inte längre ge någon support på 3mobilen och dess funktioner efter upplåsning. Vi hänvisar istället till tillverkaren av mobilen, eller din nya operatör.
    – 3 kan inte längre garantera 3Mobilens prestanda eller hur den kommunicerar med andra nät. Kvaliteten kan variera mellan olika mobilmodeller och operatörer.

Gör så här:
    [och så hur man kopplar en iPhone till datorn]

Med vänliga hälsningar
    Kundservice på 3

Visst är det sjukt, men som jag nämnde tidigare har inte tillverkare och säljare någon skyldighet alls att lämna garanti/öppet köp, det är upp till varje företag att forma sina bestämmelser. För att kasta lite ljus över situationen kan man alltid reklamera varan de första sex månaderna för ursprungliga fel(bevisningsbördan ligger hos tillverkaren), därefter är det upp till konsumenten att påvisa ursprungliga fel.

Om jag skulle få spekulera lite vilt, så tror jag inte alls att man får garanti, vare sig från operatören eller tillverkaren. Det enda du kan luta dig tillbaka på är reklamation av varan.

I mitt fall ska jag byta från Tele2 Comviq till 3(tycker de har mer fördelaktiga tjänster), så ska inte låsa upp min telefon, inte än iallafall. Men visst blir man lite sur, men åt andra sidan tänker man, with Apple, anything is possible.

haha förvånar mig aldrig alltså att anything is possible med apple.. Dock så är iPhone den enda telefonen jag har haft som jag inte behövt lämna in på reparation kanske jag som har riktigt med tur bara. :rolleyes:

tehfiskk
    Member
    Post count: 154

även om garantin int gäller så har man väl endå ett par år på sig att hävda konsumentköplagen o få telefonen lagad iaf ?

flummo
    Member

@tehfiskk 41917 wrote:

även om garantin int gäller så har man väl endå ett par år på sig att hävda konsumentköplagen o få telefonen lagad iaf ?

Förstår inte riktigt vad du menar med att “hävda konsumentköplagen”?, du kan fortvarande reklamera varan, läs det jag skrev tidigare i tråden.

iSwede
    Member
    Post count: 5

Kan man alltså låsa upp 3s iPhone telefoner innan 12 månader gått eller vad nu upplåsningstiden brukar vara ? mot att garantin försvinner och en summa på 350kr måste betalas ? :O

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@iswede 44772 wrote:

Kan man alltså låsa upp 3s iPhone telefoner innan 12 månader gått eller vad nu upplåsningstiden brukar vara ? mot att garantin försvinner och en summa på 350kr måste betalas ? :O

Du kan endast begära upplåsning á 350:- om du cashat telefonen, den får alltså inte vara köpt bunden till något av deras abonnemang. Huruvida garantin gäller eller ej är det bättre att ta i tråden på 99.se än här

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Man måste vända sig till apple. Du har garanti där i två år men inte hos tre

MrCabelguy
    Member
    Post count: 461

@h3nr11k 44778 wrote:

Man måste vända sig till apple. Du har garanti där i två år men inte hos tre

Apple har 1 års garanti läs om det här:
    iPhone – Apple Store (Sverige)

iSwede
    Member
    Post count: 5

@freebo 44775 wrote:

Du kan endast begära upplåsning á 350:- om du cashat telefonen, den får alltså inte vara köpt bunden till något av deras abonnemang. Huruvida garantin gäller eller ej är det bättre att ta i tråden på 99.se än här

Bara för att få hela bilden klar:

Så alltså de telefoner som har kontantkort är bara köpa och betala 350kr för att få upplåsningskod osv ? :O

Ingen väntetid eller dylikt innan man kan få låsa upp den ?

Tack så mycket för snabba svar iaf! 😀

MVH

Freebo
    Member

@iswede 44787 wrote:

Bara för att få hela bilden klar:

Så alltså de telefoner som har kontantkort är bara köpa och betala 350kr för att få upplåsningskod osv ? :O

Ingen väntetid eller dylikt innan man kan få låsa upp den ?

Tack så mycket för snabba svar iaf! 😀

MVH

Köp en 3GS 16GB för 6400:- med kontantkort och beställ upplåsning via kundtjänst. Väntetiden är allt mellan 7-x dagar, min egen upplåsning tog 10 dagar.

Miche
    Participant
    Post count: 358

@freebo 44775 wrote:

Var det medvetet att skriva det där? “Huruvida…. bla bla”
    Länka till 99.se och forumet här är två skillda saker, och inget med varandra att göra eller? Så varför ska man som ovetande ta det på 99 när man redan diskuterar det här?

@mrcabelguy 44785 wrote:

Spelar ingen roll om dom har 1års garanti enligt dom, enligt svensk lag så är det 2år på ALL elektronik oavsett om tillverkaren säger att du har 1 dags garanti när du köper något fabriksnytt.
    Vilket är jävligt skönt, för många är inte medvetna om detta och därmed tror att dom får kasta deras grejjer och köpa nytt istället för att få det fixat – gratis.

H3NR11K
    Member

Det personen på tre sa till mig var att man får 2 års garanti från Apple. Dock så anser jag att tre är bland de sämsta jag varit kund hos i hela mitt liv. Tack Gud att det gick att låsa upp! Jag fick vänta 10 dagar tills brevet kom men jag fick den upplåst efter 7 dagar… Resetade telen och så vipps så var de bara att sätt in nya kortet.

LocDog
    Member
    Post count: 38

@miche 44819 wrote:

Spelar ingen roll om dom har 1års garanti enligt dom, enligt svensk lag så är det 2år på ALL elektronik oavsett om tillverkaren säger att du har 1 dags garanti när du köper något fabriksnytt.
    Vilket är jävligt skönt, för många är inte medvetna om detta och därmed tror att dom får kasta deras grejjer och köpa nytt istället för att få det fixat – gratis.

Kan det blir problem iom att det är ett amerikanskt företag? Apple alltså.

Det låter ju supernajs med 2år, men jag tänker mig att de säkert hittar sätta och “komma runt” det.

Min 3G låser sig nån gång per dag och 2-4 pixlar växlar färg och lyser konstant vilket jag kan tycka inte borde vara okej. Lägger man tryck över pixlarna så kan de försvinna (men kommer tillbaka kort efteråt).

Pixelfel är ju sån som många tillverkare inte bryr sig om och därmed gäller inte garantin.

Mitt dilemma är att jag inte vill lämna ifrån mig iPhonen till ANOVO på “obestämd tid” för att sedan få svaret “-Pixelfelet täcks inte av garantin och att den hänger sig upplever inte vi när vi testar den. Varsågod att betala x antal kronor för felsökningen”.

Nu är jag väl naiv, det vet jag, men jag känner ändå att jag faktiskt har köpt en produkt som ska fungera. Den kostar/kostade mig pengar att införskaffa.

stickaaan
    Member
    Post count: 259

Det här med garanti är riktigt svårt. Jag är kund hos 3 nu, och när jag lämnade min iPhone på reparation, så fick jag ett kvitto på att jag lämnat in den, och där står det garanti 2 år, vilket det gäller för alla produkter. Jag hade även en annan mobil innan hos dom, eftersom jag bara förlängde abonnemanget, och det är fortfarande garanti på den, fråga mig inte hur, men har lämnat in den nu för 4e gången och fick tillsist en ny, som min bror har användning av 🙂 Trodde garantin upphörde efter att jag haft mobilen i 2 år, men tydligen icke.. :laugh:

mcdandrew
    Member

@mrcabelguy 44785 wrote:

Vilket är bullshit eftersom svensk lag gäller här och då har man 3 års reklamationsrätt (vilket inte är samma sak som ett tillägg, vilket garanti är). Se här: Svensk författningssamling (SFS) – Riksdagen

“Reklamationsrätten är den rätt man som köpare har att anmäla fel hos en vara. Enligt konsumentköplagen har kunden reklamationsrätt i 3 år på alla varor inköpta i Sverige. Från och 1 april 2005 förlängdes reklamationstiden från 2 år till 3 år. Reklamationsrätt i 3 år gäller alltså för de varor du köpt detta datum eller senare. För varor inköpta innan 1 april 2005 gäller 2 års reklamationstid.”

En garanti är en extra tjänst som täcker mer än reklamationsrätten. Det är frivilligt för säljaren att ge garanti på en vara. En garanti innebär att säljaren står för de fel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte om du själv orsakat skada på varan, t ex genom olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande etc.

micked
    Member
    Post count: 84

6 månaders lagstadgad garanti som inte går att förhandla bort enl. konsumentköplagen.

Freebo
    Member

@miche 44819 wrote:

Var det medvetet att skriva det där? “Huruvida…. bla bla”
    Länka till 99.se och forumet här är två skillda saker, och inget med varandra att göra eller? Så varför ska man som ovetande ta det på 99 när man redan diskuterar det här?

Kanske därför att 384 inlägg i frågan lär ge de flesta en del matnyttig info?

Recycling information…

MrCabelguy
    Member
    Post count: 461

@mcdandrew 44854 wrote:

Vilket är bullshit eftersom svensk lag gäller här och då har man 3 års reklamationsrätt (vilket inte är samma sak som ett tillägg, vilket garanti är). Se här: Svensk författningssamling (SFS) – Riksdagen

“Reklamationsrätten är den rätt man som köpare har att anmäla fel hos en vara. Enligt konsumentköplagen har kunden reklamationsrätt i 3 år på alla varor inköpta i Sverige. Från och 1 april 2005 förlängdes reklamationstiden från 2 år till 3 år. Reklamationsrätt i 3 år gäller alltså för de varor du köpt detta datum eller senare. För varor inköpta innan 1 april 2005 gäller 2 års reklamationstid.”

En garanti är en extra tjänst som täcker mer än reklamationsrätten. Det är frivilligt för säljaren att ge garanti på en vara. En garanti innebär att säljaren står för de fel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte om du själv orsakat skada på varan, t ex genom olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande etc.

Enligt vad jag hört så om man åberopar reklamationsrätten så ska man bevisa att felet var redan från början men jag har nog fel.
    jag hade bara länkat från apples hemsida.Om man lämnar in en iPhone hos Telia vilket jag gjort så får man ett papper med som det står att om ordinarie garanti tid går ut inom 3 månader så får man 3 månaders garanti på nya varan från datum som den lämnades ut.
    antagligen så blir folk lurade som sagt att garantin gäller bara i 1 år.

mcdandrew
    Member

@mrcabelguy 45020 wrote:

Enligt vad jag hört så om man åberopar reklamationsrätten så ska man bevisa att felet var redan från början men jag har nog fel.
    jag hade bara länkat från apples hemsida.Om man lämnar in en iPhone hos Telia vilket jag gjort så får man ett papper med som det står att om ordinarie garanti tid går ut inom 3 månader så får man 3 månaders garanti på nya varan från datum som den lämnades ut.
    antagligen så blir folk lurade som sagt att garantin gäller bara i 1 år.

Absolut, det stämmer. Problemet är ju att många verkar tro att man bara kan lämna in prylarna när man råkat tappa dem från moppen i 34km/h – det gäller ju att varan är defekt från början, alternativt att den går sönder orimligt under de första 3 åren. Och då har ju säljaren ändå chanserna att reparera ett par tre gånger, sedan kan man begära pengar tillbaka eller ny produkt.

ZiLi
    Member
    Post count: 216

En kille på 99.se har lämnat in sin iPhone för reperation och nu står det på supportsidan att han ska få den utbytt vi får se om han får den upplåst också 😀 Den köptes från Tre och han låste upp den.

DanneWalle
    Member
    Post count: 204

Funderar på att köpa en iPhone beggad på blocket, hon har kvitto och garanti och den är bunden till tre i ett år.
    Nu till frågan, kan jag gå till tre med kvittot och begära att låsa upp den för 350:-? 🙂

DanneWalle
    Member

@dannewalle 45677 wrote:

Funderar på att köpa en iPhone beggad på blocket, hon har kvitto och garanti och den är bunden till tre i ett år.
    Nu till frågan, kan jag gå till tre med kvittot och begära att låsa upp den för 350:-? 🙂

Vet ingen? 🙁

Tacksam för snabbt svar, Mvh

H3NR11K
    Member

@dannewalle 45684 wrote:

Vet ingen? 🙁

Tacksam för snabbt svar, Mvh

Beror på om hon har köpt den kontant eller inte..

Jonka
    Member
    Post count: 1

@dannewalle 45677 wrote:

Jag pratade med personal i en 3 butik om just detta för några dagar sedan.

3 Låser endast upp kontantkorts köpta Iphones direkt, då de inte har någon bindningstid. En Iphone köpt med abonemang kan inte låsas upp förän bindningstiden löpt ut.

DanneWalle
    Member

@jonka 45687 wrote:

Jag pratade med personal i en 3 butik om just detta för några dagar sedan.

3 Låser endast upp kontantkorts köpta Iphones direkt, då de inte har någon bindningstid. En Iphone köpt med abonemang kan inte låsas upp förän bindningstiden löpt ut.

Okej, tack! 🙂

Har nu fått reda på att den är köpt genom hennes jobb -.-‘
    Nån som vet hur det är då?
    Eller det kanske är svårt att svara på, kan väl vara olika på varje jobb… :/

H3NR11K
    Member

@dannewalle 45688 wrote:

Okej, tack! 🙂

Har nu fått reda på att den är köpt genom hennes jobb -.-‘
    Nån som vet hur det är då?
    Eller det kanske är svårt att svara på, kan väl vara olika på varje jobb… :/

Fick hon ett ABB till den så kan du inte. Saken är att om hon fick den via jobbet så kan det vara andra regler.. Men det är som jag och föregående säger. Ni kan ju kolla med tre. Någon form av kvitto borde finnas. Köpte hon den för 6400 (16gig) eller 7400(32gig) så kan du låsa upp den.

DanneWalle
    Member

Tack! 🙂

Viewing 30 posts - 1 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.