Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Garantin på iPhone 3G från Telia
-
AuthorPosts
-
Hej!
Det jag undrar är hur garantin på telefonen egentligen är. Det jag har fattat är att Apple ger 1års garanti och Telia den tiden som man är bunden (18/24 månader). Stämmer detta?
Men påverkas garantin av att man tex skulle låsa upp den eller aktivera tredjepartsprogram?
Och sen till sist vad är det som garantin egentligen täcker?
Tacksam för svar!
Garantin täcker väl det som garantier brukar täcka. Nedsatt funktionalitet inte orsakad av yttre påverkan. Tappar du den i golvet täcker inte garantin det. Om exempelvis touchen plötsligt slutar fungera utan anledning så täcks det av garantin.
12månaders fabriksgaranti (Apple) och 3 års reklamations rätt (enligt konsumentköpslagen). Telia har inget med garantin att göra (de har ju inte tillverkat apparaten), däremot kan du lämna in en felaktig produkt till dem och de vidarebefodrar till Apples service.
Om du låst upp din lur och ex. “jailbreakat” den så har du bränt garantin. Däremot så kan man ju alltid återställa den om det skulle vara så att t.ex högtalaren går sönder och man måste lämna in den.
Garantin gäller enbart på ursprungsfel, alltså en microfon som inte tar in ljud är ok, men inte en display som du praktiserat luftgevärsskytte på. Det räknas som yttre åverkan och därav omfattas inte av garantin.*flyttar tråden till “Allt om iPhone 3G”*
Du kan läsa om telia’s garanti här: http://gitfan.com/files/files/1/kmethx/scan0003.jpg
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.