Gitarr

Front page Forums Övriga ämnen Gitarr

Viewing 32 posts - 1 through 32 (of 32 total)
  • Author
    Member
    Post count: 236

Är det någon som är lite haj på gitarr här på forumet???

Jag har bestämt mig nu att köpa en gitarr så jag besökte en gitarr affär och frågade han vilken gitarr han tyckte jag skulle köpa för priset runt 5000

Efter lite om om men så visade han mig en (Fakad Gibson Les paul standad premium)
    som va gjord i Kina…

Han berättade typ att Kina hade gjort riktiga super kopior av orginalet och så hade dom blivigt olagliga att sälja till andra länder. Gitarren va verkligen super snygg och hur jävla skön som helst med Grymt ljud (va jag tyckte i alla fall)

Den här gitarrsnubben som säljer dessa vet jag att man kan lita på, han kan verkligen sin sak och han har även meckat lite med elektroniken, (Vet inte ifall han hade bytt mickar på den. Men han sa att det va äckta gibson mickar i den….

Den är begagnad och jag skulle få den för 5500

Är det någon som har hört talas om domma?

Är det något att ha?

sitting
    Member
    Post count: 69

tjenare ^^ har själv kollat på en gitarr, om du söker en bilig nybörjar gitarr så kolla in Hobbex.se – Smarta, coola och häftiga prylar för en aktiv fritid. dem har en svart gitarr för 500 kr ^^ ska själv beställa där ifrån 😉

hum till topicen så vet jag inte… låter bra? eller?

ripperoo
    Member

Yeah nice 😀

Själv är jag lite bättre än nybörjare nu så jag har faktikst tänkt att köpa en gitarr som är några steg bättre 🙂

Rodin
    Member
    Post count: 29

Känns guran bra och du tycker den låter bra så ska du ju slå till 😀
    Men om den är värd 5500 är ju en annan sak ^^

ripperoo
    Member

Jag har för mig han sa att ljudet ska vara lika bra som den vanliga gibson lets paul.

stämmer det han sa eller om jag inte har missförstått han får jag ju en 20 000 kr gitarr för pengarna…
    Märket skiter jag ju i, jag vill ju som sakt bara ha en gitarr som är snygg och är grym att spela på 🙂

Rodin
    Member

I så fall tycker jag att du ska slå till =) skit samma vad det står på den, bara den låter bra och är go att spela på 🙂
    Går själv i tankarna på att köpa ny gitarr.. en flying v ^^

ripperoo
    Member

Ärligt talat hade jag velat ha en sådan om man hade kunnat sitta redigt och spela på dom… Jättejobbigt att ha dom mellan bena….

Kollade på den gitarren idag, fan tro jag är kär <3 xD

Rodin
    Member

Jo det är just det som är det jobbiga. Men annars är dom ju bara sååå fina ^^
    Haha, härligt. Skriv här hur det gick sen 🙂

ZOID
    Member
    Post count: 8

Jag har hört att dom där kina kopiorna ska vara skräp. Men om du provat den, och att den känns och låter bra så kan du slå till.

För bara kanske en tusenlapp till så kan du få en begagnad Greco eller en Orville. Och det är riktigt bra guror. Sök på greco eller orville på Vendolin

ripperoo
    Member

Jag har fan aldrig varit så kär i en gitarr 🙂

Jag kan ladda upp den här på forumet om jag köper den kan ni se va det är för gitarr ^^
    “Burny” heter märket Föressten….

ZOID
    Member
    Post count: 8

Burny är också riktigt bra gitarrer. Jag trodde du menade dom kinesiska kopiorna som även har Gibson loggan.
    Lägg gärna upp bilder på skönheten.

ripperoo
    Member

aha nej det va inte dom ;D

Men jag köppte inte den, blev en IbaneZ istället samt en 30 watts Vox förstärkare 😀
    Köppte den för 3000 kostade innan 6000 =)

Rodin
    Member

Som sagt ja, lägg gärna upp bild om du har lust =)

ripperoo
    Member
    Marcus
    Member
    Post count: 28

Måste tyvärr sälja min elgitarr pga att jag ska flytta till Köpenhamn snart och behöver lite mer pengar till boende och dylikt. Jag tänkte att någon här kanske är intresserad.

Det är en Epiphone Goth Explorer som jag köpte av Takidas gitarrist, han hade bara använt den två gånger i studion så den var i absolut nyskick, betalade 7200 kr för den då. Köpte också ett hardcase till gitarren för lite drygt 1000 kr och en Randall RG15XM förstärkare (orginalförpackning kvar) för 1000 kr som duger att ha hemma och spela på.

Allt som allt gick det på drygt 9200 kr.
    Tänkte sälja alltihop för 7000 kr, slänger med lite småtillbehör då också som en helt ny digital stämapparat, gitarrkabel, axelband, plektrum.
    Kan gå ner i pris vid snabb affär.

Har också en Line 6 Uber Metal pedal (ligger tryggt i orginalförpackning) som jag bara använt en gång eller två, köpte också till en adapter eftersom batteritiden sög, helt nyskick 1000 kr (ca 1400 kr i butik), kan även här gå ner i pris vid snabb affär.

Länkar

Epiphone Goth Explorer: Epiphone Musical Instruments

Randall RG15XM: RG15XM Review | Randall | Reviews @ Ultimate-Guitar.Com

Line 6 Uber Metal: Line 6 – Tonecore

Bara att skriva här eller skicka ett PM om någon är intresserad.

ripperoo
    Member

Jag skulle faktist behöva en metal pedal, men jag vet lite för lite om den pedalen än så länge

Marcus
    Member
    Post count: 28

@ripperoo 7857 wrote:

Jag skulle faktist behöva en metal pedal, men jag vet lite för lite om den pedalen än så länge

Okej, den är faktiskt riktigt bra tycker jag, använde den bara en gång eller två så den är som ny och den har legat i förp. nästan hela tiden sen jag köpte den. Orkade bara inte ha framme den för att det blev så mkt sladdar framme i rummet.:)

Här hittade jag en demovideo på youtube iaf: YouTube – Line 6 Tonecore Ubder Metal Pedal Demo

Hexenhammer
    Member
    Post count: 165

Om du ska ha en gitarr som känns bra, låter bra, ser bra ut etc,
    så ska du självklart ha en Ibanez. Kolla Helges Hla
    Dom har förbannat bra priser. Troligtvis de bästa i norra Europa till
    och med. De konkurrerar med butiker i Tyskland (bl.a Thomann.de)
    och England. Alltså svinbra priser! Asbra personal har dom också!

ripperoo
    Member

Tur att man bor precis vid hälges håla då 😉

I alla fall så vet jag inte om jag kan hålla med dig om att han har bra priser. Han har t.o.m sakt själv att han har ingen som helst chans att konkurera mot de andra musikafärena.

Men däremot vinner han sina kunder på sin övertygelse samt stora kunnighet om gitarrer. han har även en service som slår det mesta.

Jag köper från hälges för att hela den butiken känns mer som en butik, allt känns äckta där lixom 🙂

bandoe
    Member
    Post count: 138

Line 6 e inge bra =( inte ibanez heller =(
    köp en schecter eller hagström (Y)

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

@bandoe 9670 wrote:

Line 6 e inge bra =( inte ibanez heller =(
    köp en schecter eller hagström (Y)

Tjollerfia, nu är du ute och cyklar. Både Line6 och Ibanez gör bra saker. Det handlar bara om smak och vad man ska använda det till.

Ska du däremot ha tag i en bra Hagström måste du vara berädd på att punga ut en del dough.

bandoe
    Member
    Post count: 138

@antonfjanton 9711 wrote:

Tjollerfia, nu är du ute och cyklar. Både Line6 och Ibanez gör bra saker. Det handlar bara om smak och vad man ska använda det till.

Ska du däremot ha tag i en bra Hagström måste du vara berädd på att punga ut en del dough.

nej, dom e sämst

😀

Hexenhammer
    Member

Jag går emot strömmen och säger att du INTE ska slå till. Kopior funkar oftast så
    att det är budgetmickar, budgetstämstruvar, budgetstall och liknande. Detta kan
    ofta resultera i att du får byta gitarr inom en snar framtid istället.

En kompis köpte en billig Epiphone som faktiskt lät asbra. Men efter ett tag märkte
    man att stämstruvarna var av modell sämre, och man kunde mer eller mindre ta två
    ackord, och sen hade gitarren stämt ur sig.

Själv skulle jag köpt en “riktig” Gibson, eller en dyrare Epiphone. Alternativ till dessa
    är ju ESP, vilka dock är aningen dyra kanske. Själv kör jag på Ibanez och är vrålnöjd
    (dock en dyrare modell). Dom har många gitarrer i den prisklassen du letar efter, som
    ändå funkar riktigt riktigt bra. Här är några tips:

Ibanez RG321MHRB:
    IBANEZ RG321MHRB – Svensk International Cyberstore
    En oerhört billig gitarr. Mycket gitarr för pengarna. Bra nybörjarförslag.

Ibanez RG320DXFM:
    IBANEZ RG320DXFM-TG – Svensk International Cyberstore
    Också en riktigt bra gitarr med tanke på priset. Har en del polare (proffsgitarrister)
    som använder sådana som sina “hemma-gitarrer”. Alltså ingen proffsgura, men ändå
    helt okej, som sagt.

Ibanez RG1570:
    IBANEZ RG1570-MRB – Svensk International Cyberstore
    Visst, den kostar lite över 7.000kr hos Thomann (finns billigare). Men här har man en
    riktig proffsgitarr med prestige-hals, riktigt bra svaj och allt.

Sedan är ju frågan om du vill ha fast stall (finns olika modeller) eller svaj? Ska man ha
    svaj, så är det nästan värt att betala lite mer. Då får man vad man betalar för.
    Ska du handla Ibanez så rekommenderar jag Helges Hla – Han har lätt de bästa
    Ibanez-priserna i hela Sveirge, och troligtvis till och med de bästa Ibanez-priserna i hela
    norra Europa. Där kan du hitta fina gitarrer som är billigare än samma modell, fast begangade,
    på t.ex Blocket… asbra!

fjompa666
    Member
    Post count: 400

Jag skulle föreslå en Epiphone Les paul standard, kostar just nu 3995 på Musikbörsen.

Eller kanske en LTD (ESP:s budget serie), där finns också bra guror under 5000:-

Edit: Om man gillar SG modellen, får man en äkta Gibson SG för 5995, också på Musikbörsen, vrålbilligt!

Och nej, jag jobbar inte på MB, brukar bara handla där ofta 😉

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

@hexenhammer 12128 wrote:

Själv skulle jag köpt en “riktig” Gibson

Jag hoppas du vet vad en äkta Gibson Les Paul kostar innan du skriver det där igen 🙂

Karaste
    Member
    Post count: 104

Jag är haj på guitar hero! 😉

Hexenhammer
    Member

@ripperoo 8598 wrote:

I alla fall så vet jag inte om jag kan hålla med dig om att han har bra priser. Han har t.o.m sakt själv att han har ingen som helst chans att konkurera mot de andra musikafärena.

Men däremot vinner han sina kunder på sin övertygelse samt stora kunnighet om gitarrer. han har även en service som slår det mesta.

Jag köper från hälges för att hela den butiken känns mer som en butik, allt känns äckta där lixom 🙂

Jo, han har bra priser. Jämför Helges med t.ex Thomann (som enligt många
    har dom bästa priserna i Europa… med bäst beställningsalternativ etc).
    Helges har ALLTID lägre priser på Ibanez.

Hexenhammer
    Member

@ripperoo 8598 wrote:

Hexenhammer
    Member

@ripperoo 8598 wrote:

Hexenhammer
    Member

@bandoe 9741 wrote:

nej, dom e sämst

😀

Sämst? Jo, det är antagligen därför de är några av världens ledande
    gitarrtillverkare, som har flesta artister på sin lista. Schecter är jävligt osköna.
    Tjockare halsar får man ta mig fan leta efter.

Hagström passar bara till vissa sorters musik. Och visst, dom är bra på det dom
    gör. Men ska du t.ex spela metal på en Hagström så lär det låta piss. Där är ju
    Ibanez långt mycket bättre. Dessutom är Ibanez väldigt allround och går att
    spela det mesta på…

Hexenhammer
    Member

@bandoe 9741 wrote:

nej, dom e sämst

😀

gitarrtillverkare, som har flesta artister på sin lista. Schecter är jävligt osköna.

spela det mesta på…

Hexenhammer
    Member

@bandoe 9741 wrote:

nej, dom e sämst

😀

spela det mesta på…

Viewing 32 posts - 1 through 32 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.