Front page › Forums › Övriga ämnen › Gör om din tråkiga windowsdator till en Mac!
-
AuthorPosts
-
Som rubriken lyder så kan man altså göra om sin windows till en Mac leopard på ca 30 minuter på ett mycket enkelt sätt. Det gäller bara att ladda ner vissa program som “gör om” windows utséende till Mac.
Här finner ni en video som kan hjälpa er:
YouTube – Make Vista Look Like Mac OS X [remake]Det kan vara lite knepigt att hänga med i filmen så här kommer även länkarna:
http://http://www.khmeros.info/drupal/?q=en/node/2525
Här finner du:
Vista Glazz(ett program som tillåter dig att byta tema på windows)
Mac temat
Docken (själva “baren” där nere på Macs skrivbord)
Samt vissa instruktioner.iVista Project – Guide – RK Launcher
Här finner du programet som kan göra om windows ikoner till Mac (programmet heter iconpackager). Mac ikonerna hittar du på samma hemsida, och dem heter iVista ReFFlective Icons set for IconPackager. Detta laddar du in i Iconpackager så byts ikonerna till MacLeftsider: Move Windows Titlebar Buttons to Left Just Like MacOS – Tweaking with Vishal
Här finner du ett program som gör att man stänger ner fönster på vänster sida rutan. (Har inte testat detta så kan inte rekomendera det.)Totalt sett har jag bara installerat 3 program för att göra detta, det flesta man laddar ner är tillägg till programen som gör om windows utséende.
Ursäkta krångel och komplikationer i texten, lite svårt att förklara allt, så fråga jättegärna frågor om något är oklart.:)
Misstänker att det till skillnad från linux inte är helt gratis med applikationer och sånt.Rätta mig gärna,jag hoppas att jag har fel.
Hur menar du? 🙂 haha
Jag menar exakt vad där står,att programvara till macos precis som de flesta windowsprogram kostar lite,til linux är i princip allt gratis!
Jag har iofs inget emot att pynta för bra grejer,men vill gärna veta innan jag testar på nån gammal burk,vill inte ha med piratprogram att göra,så föreslå inte det!Nej då Steffe (förövrigt kallas jag med Steffe) Allting är gratis, men Iconpackager är 30dagars trial, jag är lite osäker vad som händer efter de 30dagarna men det lär jag märka 😛 (jag har för mig att man kan ändra fram och tillbaka mellan Vista och Mac efter de 30dagarna, men inte kunna lägga till några fler ikoner som tex WOW ikoner)
Gött!Men går det att köra program för Mac,som exempelvis aperture på den sen?Funkar det till XP/ME/98SE?
Om man bara vill ändra utseendet kan man göra som jag gjorde:
1.Ta en skärmdump på bakgrunden på en Mac.
2.Spara den som jpg på minneskort eller dongel.
3.Lägg den som skrivbordsbakgrund i windows.
4.Fixa ikonerna så dom ser ut som Mac original.
5.För att verkligen få Mac-känsla kan man ladda hem safari för windows gratis,går också bra med chrome!Tyvärr man kan inte köra Mac-program då det forftarande är en windows men bara med Maclook.
Jag är säker på att windows XP funkar, ME/98se är jag lite osäker på.
Om du installerar det på en windows XP är det bättre än på en Vista för då kan man installera en sak som gör att MAC-loggan kommer upp istället för windows när man startar datorn 🙂 Det programmet hittar du på länken högst upp som har temat osv.
@steffeiphone 31365 wrote:
Tyvärr man kan inte köra Mac-program då det forftarande är en windows men bara med Maclook.
Jag är säker på att windows XP funkar, ME/98se är jag lite osäker på.
Om du installerar det på en windows XP är det bättre än på en Vista för då kan man installera en sak som gör att MAC-loggan kommer upp istället för windows när man startar datorn 🙂 Det programmet hittar du på länken högst upp som har temat osv.
Anade detta!Har redan maclook eftersom jag fixat min gamla 98-burk på av mig tidigare beskrivet sätt.
Den metod du visar verkar dock lite smidigare,men din överskrift stämmer visst inte helt.
Synd att det bara ändrar utseendet,det gör det hela lite meningslöst,åtminstone på min dellburk,men det är iaf en kul idé,och jag kanske testar nån gång.@steffe 31368 wrote:
Anade detta!Har redan maclook eftersom jag fixat min gamla 98-burk på av mig tidigare beskrivet sätt.
Den metod du visar verkar dock lite smidigare,men din överskrift stämmer visst inte helt.
Synd att det bara ändrar utseendet,det gör det hela lite meningslöst,åtminstone på min dellburk,men det är iaf en kul idé,och jag kanske testar nån gång.Ja det är lätt värt det, ska ändra rubriken direkt så det inte uppkommer fler missförstånd 🙂
Det som är bra med mitt knep är att muspekaren ändras till mac, när den laddar så laddar den som en rund cirkel med massa färger (preicis som i leopard.)
Sen så finns det även ett program som fixar allt detta åt en Automatiskt, det heter
Vista OS X men jag har hört att man måste formatera om hela datorn om man inte är nöjd. Med mina program avinstallerar du bara det du installerat ändra temat till windows orginal så är allt som vanligt!Ännu göttare!Börjar bli sugen på att testa nu,verkar trots att det egentligen är meningslöst rätt så ballt.
Haha det är ganska meningslöst,
jag har själv testat om det funkar att bara avinstallera och det gör det!/ Men nu är det så att Mac är mycket snyggare än windows 🙂
Kan hålla med,klart värt att prova nån gång,kostar bara lite tid ju.
precis 🙂
Sweet! Har lagt ett Windows 7 tema på datorn, men detta var nästan roligare. 🙂
använder du MAC temat jag skicka?;:)
Ska applicera det ikväll, sitter på jobb just nu. 😉
Okej 😉
Höll också på att trixa med Mac-teman till windows innan jag köpte en Mac.
Men det var riktigt kul att trixa och fixa.Snyggt tema 🙂
jodå, men jag köpte min Windowsdator nyss så får vänta ett tag innan det blir en Mac :p
Då hade jag hellre lagt energi på att göra om datorn till att köra Mac på riktigt, Hackintosh..
Är jag godkänd?
@mossarelli 31584 wrote:
Är jag godkänd?
Det såg snyggt ut må jag säga 😛
Se bara till att gå in på iVista Project – Guide – RK Launcher
Fixa iconPackager och iVista ReFFlective Icons set for IconPackager. Detta laddar du in i Iconpackager så byts windows ikoner till Mac ikoner 🙂
@steffeiphone 31598 wrote:
Det såg snyggt ut må jag säga 😛
Se bara till att gå in på iVista Project – Guide – RK Launcher
Fixa iconPackager och iVista ReFFlective Icons set for IconPackager. Detta laddar du in i Iconpackager så byts windows ikoner till Mac ikoner 🙂
Nja, jag ligger mitt emellan. Windowsikoner plus mactema tycker jag är snyggast. Ikonpaket är en massa drullerier sen blir det inte snyggt i det långa loppet när Windows börjar bråka sen.
Tema och skins är en balansgång med prestanda med.Aa sant 😛
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.