Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › GPS Genom Europa – Kostnad?
-
AuthorPosts
-
Tjenare! Jag och tjejen tänkte ut i Europa och bila i sommar. Vi tänkte åka ner till Bosnien och då kanske ha lite delmål på vägen ner.
Och då är ju min nya iPhone med GPS ett utmärkt redskap att ha med sig, dels att kolla kartor samt min bil-gps.
Men jag undrar vad det skulle kunna kosta mig om jag vill använda detta under min resa genom Europa.Det är ju lätt att veta vad det kostar att ringa, minut pris osv.
Men vad drar det i MB att använda GPSen? Va kan ja förvänta mig att mitt GPS användande genom Europa går på?Jag tyckte H3nr11k uttryckte sig lite otydligt.
Att använda Maps-appen kommer att kosta dig en hel del då den ansluter till internet för att få fram kartorna.
Men precis som han säger är TomTom eller Navigons appar gratis att använda (men ganska dyra att köpa)
Jaha! Men så det krävs alltså ingen data-hämtning för att använda tex, navigon? Jag frågade på Halebops chat support och dom menade att det kostar vanlig data-hämtning att använda GPS… Fast dom kanske inte har koll på saker o ting 🙂
Går det förresten inte att använda tex, Navigon som en sorts kart-app?
Och tar det verkligen många mb att använda kart-appen? För man betalar väl alltid per mb ? Precis som per minut när man pratar?iPhones inbyggda kartapp använder sig av Googlemaps och det kostar en hel del om du ska använda utomlands. Det beror lite på vilket land du befinner dig i men kostnaden för surf ligger mellan 25-45 kr/MB. Använder du en applikationer med kartor redan nerladdade så kommer det inte att kosta nåt, du kan t.ex. använda Navigon utan att ens ha ditt simkort i. Det går bra att använda Navigon som kart-app men se till att ha ditt Data-roaming avstängd så inte vissa applikationer kopplar sig till nätet, t o m Navigon har en google serach.
@euforin 61849 wrote:
Jaha! Men så det krävs alltså ingen data-hämtning för att använda tex, navigon? Jag frågade på Halebops chat support och dom menade att det kostar vanlig data-hämtning att använda GPS… Fast dom kanske inte har koll på saker o ting 🙂
Går det förresten inte att använda tex, Navigon som en sorts kart-app?
Och tar det verkligen många mb att använda kart-appen? För man betalar väl alltid per mb ? Precis som per minut när man pratar?Halebop tänkte antagligen att du skulle använda just googlemaps som nämnt så drar det ner kartorna/bilderna. navigon ÄR en kart app. och det kräver utrymme på mobilen för att alla kartor ligger sparade på disken. DÄRFÖR drar det ingen data från nätet som googlemaps. GPS information kostar inget då det bara är en “signal” som skickas konstant från satelliter, behöver bara en gps mottagare och en dator för att räkna ut din position i longitud och latitud.
för att förtydliga
Googlemaps
+ tar inte plats på disken
+ fritt för vem some helst att använda
– drar trafik
– svindyrt utomlandsNavigon/tomtom
+ gjord för att fungera som en bil gps
+ drar ingen data och därför kostar inget att använda
– kostar en hel del för att köpa speciellt om du ska har europa och inte bara norden
– kräver mycket utrymme på din telefon för alla kartorförstått?
Vad exakt är det jag ska stänga av för att inte få någon kostnad alls för internettrafik om jag är utomlands? Är det bara data-roaming? Har även läst att vara på den säkra sidan så ska man skriva fel adress någonstans?
Det räcker om du endast stänger av Data-roaming men om du vill vara exxxxtra försiktig så ska du radera din APN i Inställningar/Allmänt/Nätverk/Mobilt datanätverk/APN. Radera istället för att ange fel adress, att ange fel adress kan påverka batteriet.
Jag undrar om inte detta är den fjärde eller femte tråden på exakt samma tema…?
Förlåt Freebo!
Men nu fattar jag, tack så mycket för alla svar! :rolleyes:Du behöver inte be om ursäkt – det handlar bara om att först söka =) Oavsett vilka frågor som ställs idag så finns det svar på allt här i forumet.
@ponyboy 61897 wrote:
Det räcker om du endast stänger av Data-roaming men om du vill vara exxxxtra försiktig så ska du radera din APN i Inställningar/Allmänt/Nätverk/Mobilt datanätverk/APN. Radera istället för att ange fel adress, att ange fel adress kan påverka batteriet.
Okej, jag har bara VPN där inne, och där står det att den inte är konfigurerad 😛
Men jag har 3. Har för mig att dom inställningarna läggs in automatiskt i mobilen med 3. Vet inte om det stämmer dock 🙂@ponyboy 61850 wrote:
du kan t.ex. använda Navigon utan att ens ha ditt simkort i. Det går bra att använda Navigon som kart-app men se till att ha ditt Data-roaming avstängd så inte vissa applikationer kopplar sig till nätet, t o m Navigon har en google serach.
Så iPhonen kan ta emot GPS signal även om du inte har SIM-Kort i?
Data-Roaming… Varför ens ha igång det? Aldrig haft den på min iPhone!
Läste precis lite om det här på forumet, o har inte de något med att göra att telefonen kan använda andra operatörers nät?
Vilka apps kan ladda ner data automatiskt utan att du själv gör något? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.