GPS kartor eller GPS program "MED" kartor

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak GPS kartor eller GPS program "MED" kartor

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Member
    Post count: 111

Okej jag såg igåpr efter att jag testat GPS,en i Iphone(google maps) att Telia tagit betalt för en del data trafik.

Närmare bestämmt 6 kr för en kort stunds lekande.Helt oacceptabelt om jag som jag tänkte innan använda den på semestern.

Min fråga är finns det något GPS program till Iphone med inbyggda kartor??
    för jag antar att Telia tar betalt för att telefonen laddar ner kartorna man inte har på telefonen?

Sen undrar man ju om dom kartorna som laddats ner till telefonen finns kvar där eller om man gång på gång laddar ner samma skit?

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@thewiruz 31117 wrote:

Okej jag såg igåpr efter att jag testat GPS,en i Iphone(google maps) att Telia tagit betalt för en del data trafik.

Närmare bestämmt 6 kr för en kort stunds lekande.Helt oacceptabelt om jag som jag tänkte innan använda den på semestern.

Min fråga är finns det något GPS program till Iphone med inbyggda kartor??
    för jag antar att Telia tar betalt för att telefonen laddar ner kartorna man inte har på telefonen?

Sen undrar man ju om dom kartorna som laddats ner till telefonen finns kvar där eller om man gång på gång laddar ner samma skit?

Det är inte kartorna som kostar, det är GPSen. iPhone har a-GPS 😉

steffe
    Member
    Post count: 2452

Varför har du inte fri surf?
    Klart som korvspad att GPS drar datatrafik. Det står i specen på luren.
    Själv har jag fri surf,men skulle ändå inte lita helt på den inte särskilt exakta GPS som finns i mobiltelefoner.
    Okej,i städer med många master funkar den rätt hyggligt,men ute i busken vid jakt och fiske är den inte helt pålitlig.
    Ett tips:vid dom tillfällen då mobilgps är den enda man har med sig är motion- x GPS ett oslagbart program!

Thewiruz
    Member

Okej så den har alltså ingen riktig GPS inbyggd som jag trodde?Ska man inte kunna använda den i bilen såsom en vanlig GPS?

Sen är jag inte hajj på GPS och skillnaden mellan en vanlig och den som sitter i Iphone.En vanlig GPS betalar man inte ett skit för att koppla upp vilket man uppenbaligen gör med den som sitter i psykophone

Om jag vill använda min GPS i luren måste jag väl kunna det utan att Telia blir inkopplat?Menar en vanlig GPS använder väl inte Telia abbonemang eller kontantkort?

Hur avinstallerar man den knappen i iphone då?Kostar det så är det ingen mening att ha GPS genvägen i telefonen.Då är det helt ointressant!,Vill göra plats för annat som inte kostar en massa pengar hela tiden.

Om jag använder GPS funktionen och är kopplad till ett WIFI ,typ mitt hemnätverk.Då borde väl skiten inte kosta alls?

jag fick iaf 6 kr på datatrafik när jag testade gps funktionen och va övertygad att det var för kartorna som google maps laddade ner

Sen har jag hört att Tomtom skulle släppa ett GPS program till Iphone som man skulle kunna ha i bilen,Så det borde ju vara en GPS med tracker?

DrDistorzion
    Member
    Post count: 61

@mekke 31121 wrote:

Det är inte kartorna som kostar, det är GPSen. iPhone har a-GPS 😉

Det stämmer inte helt, visst använder A-GPS en gnutta trafik men den är så minimal så jag tror inte ören räcker, det ända den gör är att den kollar vilken mobil-mast du är uppkopplad mot.

Kartorna i google maps lagras inte på mobilen, de tankas i realtid via GPRS. Så det som har kostat ÄR själva kartinformationen. Samma sak med google earth om man har det installerat.

När det gäller “riktig” bil-navigering så finns det fortfarande inget riktigt bra app för det vad jag vet. Av någon anledning har apple blockerat företag som tomtom. Men jag såg att det var någon förändring på G i detta område, sedan om det innebär att apple släpper konkurrensen fri eller om de släpper ett eget verktyg, det vet jag inte. Finns något som heter “MotionX GPS” i appstore men jag har inte provat det. Tyvärr tror jag det dröjer till OS3 i sommar innan vi får se riktig “turn-by-turn” GPS-navigering i iphone. :/ shame on apple! (om jag har fel och det redan finns ett bra app, rätta mig någon, inte minst för att jag saknar det själv).

Personligen måste jag säga att jag tycker iphone är rättså meningslös att ha om man inte är beredd att uppgradera till ett abonemang med fri surf. Det är innehållet man får från nätet i form av media, tjänster och program som är hela meningen med iphone… Allt runt iphone och appstore är utformat och tänkt för att du ska vara konstant uppkopplad och har tillgång till stor data-trafik-mängd. Jag använder säkert 400-500MB/månad minst i datatrafik, allt från att hålla koll på aktiekurser, lyssna på internetradio, titta på youtube-filmer, kolla facebook (som för övrigt har ett så sjukt bra app att det tillomed slår deras vanliga hemsida), kolla mail etc. Nästan allt jag gör förutom att ringa med iphonen innebär data-trafik, utan det skulle jag tycka iphonen var helt meningslös.

Jag förstår helt och hållet om du är besviken över iphone om du vill begränsa datatrafiken så mycket som möjligt.

Edit: Precis som du säger så kommer GPS’en inte kosta om du kör via WIFI. Det ända GPS’en gör är att först när du tycker på att hitta din position kommer den kolla vilken mast den är uppkopplad mot. (du ser din position på kartan med en stor blå ring som visar mobilmastens område) sedan när riktiga GPS’en fått täckning så ändras din position mer exakt. Men vad jag förstår så har alla program wifi som högsta anslutningsprioritet så är du bara ansluten så kommer google maps tanka genom det.

Thewiruz
    Member

DrDistorzion
    Du ska ha ett stort tack för den utförliga förklaringen ! 🙂
    Jadu har nog rätt i att Iphonen inte kommer till sin fulla rätt utan fri surf.Dock har jag 2 datorer hemma som jag surfar dagligen på så jag ville inte lägga mer pengar på själva abbonemanget,Kanske går att ändra sen(har inte läst Telias villkor) .

Men GPS,en visste jag att jag skulle få användning av men inte att det kostade pengar.Nokia N95ans GPS är gratis vad jag läst.Belastar inte abbonemanget alls enligt en tråd jag läste på ett annat forum så det är därför man blir besviken.

Miche
    Participant
    Post count: 358

Jag använder mig av xGPS det funkar faktiskt utmärkt. Visar all info jag vill och det går även att förinstallera kartorna för en speciell ort (du väljer precis hur mycket du själv vill att den ska ladda ner innan du t.ex använder den ute) går att tanka kartor alltså via wifi hemma. Dock tar det sjujäkla plats, men det går ju att få ner så att man har hela stockholm nerladdat t.ex.

steffe
    Member

Eftersom iphonen pejlar master och satteliter drar den datatrafik.
    En vanlig GPS pejlar bara satteliter och dessutom fler.
    Iphonen klarar bara 3-4 satteliter samtidigt,en modern GPS använder upp till 12 st.Detta ökar förstås noggrannheten avsevärt,men om man är inne i en byggnad eller av annan anledning inte har fri sikt mot himlen är a-gps i iphonen bättre,eftersom man då inte får någon sattelitsignal.
    Slutsats:i tättbebyggda områden med många master är mobilgps okej,ute till sjöss eller i vildmarken och längs öde landsvägar med dålig 3G är en vanlig gps mycket bättre.
    Vilket man väljer beror på vad man ska ha den till.
    Om man går omkring i en stad är mobilgps ok,men till sjöss eller vid jakt,bilfärder på landsbygden eller liknande är en riktig gps bättre.

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Orsaken till att iPhonen har en aGPS ist för vanlig, är ju just det att det är en mobiltelefon… Dom flesta mobiltelefoner har en aGPS, för att den är mer praktisk i stan, som steffe just sa, och att den är mkt mindre.. Ja menar, jämför storleken på en Magellan med en iPhone! Och en iPhone har så mkt mer i sej.. Och det är på ett sätt en vanlig GPS i iPhonen, men den är liten och dålig, så den förstärks av 3G-master 🙂 Så självklart kan du ha den som bil-GPS 😀

steffe
    Member

Storleken?Ja,en bilnavigator är större eftersom den har större skärm.En handhållen gps av den typ som vi jägare och fiskare använder är mindre än iphonen men lite tjockare eftersom den drivs med vanliga standard engångsbatterier.

wreplai06
    Member
    Post count: 9

Har laddat ner xGPS från cydia och är faktiskt rätt nöjd. förutom det faktum att man inte kan skriva in gator utan endast typ orter? varför kan man inte skriva in gator?

steffe
    Member

Hade du laddat samma program från appstore hade du kunnat det!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.