Front page › Forums › iPhone i Sverige › Nyheter › Gps Noggrannhet?
-
AuthorPosts
-
Är det någon mer än jag som märkt att GPSen i iPhone 3G har dålig noggrannhet,särskilt i områden med taskig mobiltäckning?
När jag sitter hemma på balkongen visar iphonen att jag är på en plats 2-3 km hemifrån.
De två andra GPSer jag jämförde med visade rätt på 2-4 meter när.
Har testat detta flera ggr på olika platser med dålig täckning och fått liknande resultat.
I områden med flera mobilmaster inärheten,och om man är inomhus i städer så funkar den bra,eftersom iphonens A-GPS tar hjälp av krysspejling mot telemaster.
Jag vet att den tar in satteliter också,men det verkar inte vara mer än 2-3 stycken (andra GPSer 8-12).
Att den funkar bra i städer är en klen tröst när det är ute i busken man verkligen behöver den.
Man kan bevisligen inte lita på den överallt,trist att behöva ta med två apparater (telefon och GPS) när det borde räcka med en.
På nästa iPhone kan man alltid hoppas att detta problem har blivit bättre.
Vill helst inte knäcka min båtpropeller bara för att telefonen visar åt h-vete fel position,så jag får väl släpa på en extra GPS tills vidare.
LITA INTE PÅ TELEFONGPS OM NI ÄR I OMRÅDEN MED FÖR LITE MASTER!Och vad har detta med nyheter att göra?
För mig i Stockholm så funkar den finfint, tog vägbeskrivning till Norrköping och inga problem, den följde med hela vägen.Javisst,funkar väl fint på E4,men en del av oss håller till i lite mindre bebyggda områden,där det inte är lika lätt att få det att funka.Om man behöver GPS för att köra från Stockholm till Norrköping kan iofs diskuteras.
Såg att tråden hamnat i fel forumdel,kan någon snäll moderator vänligen flytta den till övriga ämnen så vore det bra.För mig så har GPS’en funkat alldeles utmärkt i iphonen! Beror ju helt på vilket program man använder också har jag märkt.
Btw..
@steffe 26605 wrote:
Vill helst inte knäcka min båtpropeller bara för att telefonen visar åt h-vete fel position[/quote]
Om du nu behöver en GPS och inte kan följa skyltningarna och sånt manuellt på sjön så ska du nog inte ratta en båt övht..
På sjön där jag kör finns oftast ingen skyltning att följa,och om man navigerar i mörker,dimma eller på annat sätt nedsatt sikt på en småländsk insjö som det inte finns några sjökort till och som dessutom är rejält full med stenskravel här och var så är GPS kombinerat med ekolod oftast enda sättet att undvika obehagliga överraskningar.
GPSen i iphonen visade för övrigt fel position(c:a 150 m) vid pater noster också.
Undrar om miche någonsin har provat att navigera till sjöss,själv har jag sedan många år giltig skepparexamen.@steffe 26822 wrote:
På sjön där jag kör finns oftast ingen skyltning att följa,och om man navigerar i mörker,dimma eller på annat sätt nedsatt sikt på en småländsk insjö som det inte finns några sjökort till och som dessutom är rejält full med stenskravel här och var så är GPS kombinerat med ekolod oftast enda sättet att undvika obehagliga överraskningar.
GPSen i iphonen visade för övrigt fel position(c:a 150 m) vid pater noster också.
Undrar om miche någonsin har provat att navigera till sjöss,själv har jag sedan många år giltig skepparexamen.Vid såna förhållanden så håller man sig nog undan från sjön, eller vad säger du? 🙂 Logiken förespråkar ju för att man inte ger sig ut vid såna förhållanden eller när det är på g att bli sådanna förhållanden. Sen om det är små-sjöar så bör man ju känna till hur man skall köra, om inte så är man väldigt medveten om att det inte är skyltat och tar det extra försiktigt alternativt att man inte ens försöker att åka bland okänt vatten för nöjjes skull.
Sunt förnuft löser de flesta problemen 🙂Javisst,för folk med begränsad sjövana ska man inte ge sig ut då,men fiskar man lake så går det bäst i mörker,och om man inte ser var man är,så blir det lite svårt att veta hur man ska köra.
Dessutom är det lite si och så med sjökort och farledsmärken även för rätt stora sjöar i glesbygden.
Som tur är har jag en riktig maringps också,men som sagt,ju mindre prylar att kånka på desto bättre.att använda en iphone som gps i en båt är väl jäkligt osmidigt? då måste man ju hålla i den hela tiden.. en riktig marin-gps som du säger att du har borde väl gå att montera så att du har båda händer fria när du fiskar..
Nej,jag använder en univesalhållare för bilbruk,fastsatt på ekolodskonsollen.
Det är rätt bra att kunna ha händerna fria när man använder telefonfonktionen också.
Maringpsen sitter i en liknande hållare.
Jag tycker bara det är lite trist att ha med båda om jag bara ska ut ett par timmar.Ju mindre att bära till och från båten desto bättre.
Att lämna kvar dyrbar elektronisk utrustning i båten när den inte används är inte ett lämpligt alternativ.Min gps visar perfekt vart man befinner sig. Har testat den rejält en gång då jag åkte från den småländska skogen upp till Alingsås och sen ut på vischan där. Inga problem någon gång. Förutom när dem byggt om vägen. 😛
Så länge man håller sig i områden med flera telemaster i olika bäringar inom räckhåll så fugerar gpsen oftast utmärkt.
Om man kör med normala personbilar är det rätt sällan man har nån större nytta av gps,längs framkomliga bilvägar finns för det mesta skyltning.
Det är när man ger sig ut i så gott som obebyggda områden med dåligt med master som problemen uppstår,eftersom iphonen inte tar in tillräckligt många satteliter för att kunna göra en noggrann bedömning.
I mobiltelefoner och bilnavigatorer finns också en funktion som prioriterar vägar,vilket gör att om man inte befinner sig på en väg,så kan dessa apparater påstå att man gör det ändå.
Vid bilkörning är detta givetvis en utmärkt funktion,men om man jagar,fiskar eller navigerar på vatten blir det inte så bra.Var och fiskade i Lagan utanför timsfors,iphonen påstod att jag var uppe på E4 ungefär 100 meter ifrån min egentliga position.Detta var iofs inte så farligt just då,men denna typ av felvisning är väldigt irriterande.
Att den dessutom alltid har för sig att jag bor 1,5 km ifrån den plats där jag bor är inte heller särskilt kul. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.