GPS pricken, fler som inte får in den?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone GPS pricken, fler som inte får in den?

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Member
    Post count: 48

Hej!
    Är det fler än jag som oftast inte får in själv blåa pricken i kartorna? jag får en stor ring som gungar lite, sen går den ner till en mindre men sen inte vidare från där.

detta sker i göteborg (på olika ställen) och även i Jönköping (också där på olika ställen)..

fler som bara får lilla ringen och väldigt sällan pricken? någon som har en lösning?

tack! /Jonatan

iohan
    Member
    Post count: 167

Vilken firmware har du på telefonen? Detta var ett problem med den första firmwareversionen som kom med telefonen. Då kunde man stänga av WiFi för att få igång GPS:en.

Sedan 2.0.2 eller om det var 2.0.1 så skall detta inte vara ett problem längre. För mig försvan problemen efter att jag uppdaterat.

dermike
    Member
    Post count: 3

Tror det beror på för dålig GPS-signal… har dock varit med om att Maps inte får fram exakt position, men Trails (en tracking-app) utan problem positionerat rätt i sin waypointlista.

kladda
    Member

@iohan 12538 wrote:

Vilken firmware har du på telefonen? Detta var ett problem med den första firmwareversionen som kom med telefonen. Då kunde man stänga av WiFi för att få igång GPS:en.

Sedan 2.0.2 eller om det var 2.0.1 så skall detta inte vara ett problem längre. För mig försvan problemen efter att jag uppdaterat.

jag har den nyaste uppdateringen av telefonen…ska testa det med wifi, tack! 🙂

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

Jag har exakt samma problem fast jag har full 3g mottagning. Har även provat med Wifi avstängt.
    Kinda strange

iohan
    Member
    Post count: 167

@antonfjanton 12582 wrote:

Jag har exakt samma problem fast jag har full 3g mottagning. Har även provat med Wifi avstängt.
    Kinda strange

Mottagningen du har i 3G-nätet har ingen betydlese för GPS:en eftersom du kan ha full 3G täckning inne i en byggnad. GPS:en behöver klar sikt mot himlen för att fungera tillfredställande.

Trianguleringen (stor blå ring) behöver däremot kontakt med mobilnätet för att fungera.

meelo
    Member
    Post count: 35

kostar gps:en att använda? om drar igång en vägbeskrivning tex?

Simba
    Member
    Post count: 1063

@meelo 12667 wrote:

kostar gps:en att använda? om drar igång en vägbeskrivning tex?

Den använder mobilt internet, så ja det kommer att kosta om du inte har ett fri-data-paket-tjofräs :rolleyes:

Nu till the matter at hand, jag har precis samma problem. Enda förklaringen jag har, är att den (GPSen) inte 100% exakt kan avgöra din position. Då stannar den på “ett ungefär”, vilket blir en blå ring/inramning/gardering. 😉

sindeed
    Member
    Post count: 15

Samma problem för mej. När jag först fick telefonen funkade det bra. Men nu funkar det inte alls eller sådär… Ofta fattar telefonen i vilken stad jag är, men inte mer precist än så…

Johnny
    Member
    Post count: 22

Jag får ganska ofta att den inte kan fastställa min position.
    ganska skumt med tanke på att det var klarblå himmel och sol när jag provade.
    startade om den också.

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Detta förvärrades för mig när jag uppdaterade till firmware 2.1

OffTopic: Johnny, grymmaste avataren! 😀

Morbidio
    Member
    Post count: 268

Varje gång jag pillat på min polares 8 gbare så har det aldrig varit problem, må det vara Sollentuna, Vallentuna, Södertälje eller Strängnäs, det har funkat klockrent varenda gång. Även under färd i bil så är det samma sak.

Jag är imponerad av hastigheten på GPS:en faktiskt.:)

Johnny
    Member

@iPhoneinfo.se 12992 wrote:

Detta förvärrades för mig när jag uppdaterade till firmware 2.1

OffTopic: Johnny, grymmaste avataren! 😀

Testade den inte någe specielt innan jag updaterade, är en ganska så nybliven iphone ägare 🙂

haha jaaa, bananphone dance! :laugh:

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Använde GPS:en idag för att åka från Uppsala till Sundbyberg. Funkade skitbra, blåa pricken fanns hela tiden och visade rätt på metern.

Var dock lite besviken på själva programmet då kartan inte svänger efter att du bytt riktning (som på alla andra GPS). Nord är alltid rakt upp på iphones skärm så att jag fick ta och snurra på mobilen vid varje sväng.

Finns det nån bra GPS apps man kan ladda ner??

Johnny
    Member

testade igen idag. samma sak. kunde inte fastställa min position. När jag tittade upp så kunde jag räkna molnen över mej på 1 hand.
    alltså fint väder 😀

CyberTron
    Member
    Post count: 383

@ponyboy 13044 wrote:

Använde GPS:en idag för att åka från Uppsala till Sundbyberg. Funkade skitbra, blåa pricken fanns hela tiden och visade rätt på metern.

Var dock lite besviken på själva programmet då kartan inte svänger efter att du bytt riktning (som på alla andra GPS). Nord är alltid rakt upp på iphones skärm så att jag fick ta och snurra på mobilen vid varje sväng.

Finns det nån bra GPS apps man kan ladda ner??

inte i dagsläget, tyvärr, men som sagt det har ju ryktats ett tag om att både garmin, tomtom och navigon (tror jag det är) har färdiga programvaror för gps:en.
    tyvärr kommer vi ej se detta på ett tag dels för att om man skall se på appstore’s senaste policy removals av apps så kommer de aldrig komma upp (då dem faktiskt “duplikerar google maps inbyggda funktion” (se på gmail programmet som plockades bort häromdagen)

Och dels så verkar det som att funktionen för “directional gps” inte finns med i version 2.1 av firmware.

men kollar man wikipedia så borde nästa iphoneuppdatering vara runt den 27/9 och då kanske några nya funktioner finns…

(releaserna verkar följa version 1.0 uppdateringarna ganska nära..)
    iPhone OS version history – Wikipedia, the free encyclopedia

1.0 29/6 -07
    2.0 11/7 -08

1.0.1 31/7 -07
    2.0.1 4/8 -08

1.0.2 21/8 -07
    2.0.2 18/8 -08

1.1 14/9 -07
    2.1 12/9 -08

nästa uppdatering:
    1.1.1 27/9 -07
    2.1.1 31/9 -08 ???? plus minus några dagar?

kladda
    Member

@cybertron 13081 wrote:

men kollar man wikipedia så borde nästa iphoneuppdatering vara runt den 27/9 och då kanske några nya funktioner finns…

1.0 29/6 -07
    2.0 11/7 -08

1.0.1 31/7 -07
    2.0.1 4/8 -08

1.0.2 21/8 -07
    2.0.2 18/8 -08

1.1 14/9 -07
    2.1 12/9 -08

nästa uppdatering:
    1.1.1 27/9 -07

Snart dags för ännu en iPhoneuppdatering – MacWorld hahaha snyggt gissat heaton! 😉

kladda
    Member

@cybertron 13081 wrote:

1.0 29/6 -07
    2.0 11/7 -08

1.0.1 31/7 -07
    2.0.1 4/8 -08

1.0.2 21/8 -07
    2.0.2 18/8 -08

1.1 14/9 -07
    2.1 12/9 -08

nästa uppdatering:
    1.1.1 27/9 -07

Snart dags för ännu en iPhoneuppdatering – MacWorld hahaha snyggt gissat heaton! 😉

kladda
    Member

@cybertron 13081 wrote:

1.0 29/6 -07
    2.0 11/7 -08

1.0.1 31/7 -07
    2.0.1 4/8 -08

1.0.2 21/8 -07
    2.0.2 18/8 -08

1.1 14/9 -07
    2.1 12/9 -08

nästa uppdatering:
    1.1.1 27/9 -07

CyberTron
    Member

@kladda 13368 wrote:

hehe, ibland gissar man rätt 😀

CyberTron
    Member

@kladda 13368 wrote:

CyberTron
    Member

@kladda 13368 wrote:

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.