GPS:en i iPhone 3GS

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone GPS:en i iPhone 3GS

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Member
    Post count: 223

Jag testade GPS:en i min iPhone 3GS och tycker inte den är så nogrann, när man tittar på kartan är den lilla blå pricken på fel ställe, ibland är den mitt inne i ett hus medan jag är på en gata. Är detta normalt? eller är det fel på GPS:en? :confused:

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

@cls 43391 wrote:

Jag testade GPS:en i min iPhone 3GS och tycker inte den är så nogrann, när man tittar på kartan är den lilla blå pricken på fel ställe, ibland är den mitt inne i ett hus medan jag är på en gata. Är detta normalt? eller är det fel på GPS:en? :confused:

den inbyggda är lite konstig.
    testa navigon istället, den är mycket bättre enligt mig iaf, slipper ladda hem kartor osv. men visst den kostar en peng också.

CLS
    Member

Vad menar du med den inbyggda är konstig, Navigon är väl bara ett program som använder den inbyggda GPP:en? så positioner borde väl bli fel även i Navigon? :confused:

noplaren
    Member
    Post count: 13

dom använder sig väl av olika sateliter?? för håller med att navigon är mer exakt!

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

@cls 43393 wrote:

Vad menar du med den inbyggda är konstig, Navigon är väl bara ett program som använder den inbyggda GPP:en? så positioner borde väl bli fel även i Navigon? :confused:

sry skrev lite fel, menade att det gps programmet som hänger med från början (google maps) är lagom skit. samt så hur programmet hittar ens position är olika från program till program. t.ex (enligt reviews) TomTom till iphone har tydligen svårt att hålla kontakten med masterna

jompao
    Member
    Post count: 456

@cls 43393 wrote:

Om det är sant borde TomTom och Navigon funka lika bra och det stämde inte, navigon är överlägsen på att hålla positionen rätt. har testat på samma lur med samma position i bilen. Väldigt nöjd med Navigon faktiskt.

jompao
    Member
    Post count: 456

@cls 43391 wrote:

Om man t. ex kommer hemifrån och går ut på gatan så lär du ju inte ha en riktig fix på positionen, tar ju en stund ute i det fria innan det funkar ordentligt.

Miche
    Participant
    Post count: 358

Det är helt klart en stor skillnad mellan google maps, navigon och tomtom t.ex.
    Navigon funkar helt klart bäst och ger minst lika bra position som en riktig GPS (har testat själv). Inget fel på inbyggda GPSen i iphonen i alla fall, den funkar utmärkt med rätt program (navigon t.ex).

CLS
    Member

När jag satt på bussen hem idag (hade fönsterplats) så startade jag upp Google maps och såg den lilla blåa pricken sakta rörde på sig när bussen körde, dock inte i en jämn takt utan den rörde sig i omgångar, ska den den inte röra sig i en jämn takt? dessutom så befann sig pricken en bra bit efter bussen (bussen låg före) och ibland så befanns pricken runt husen, inte direkt på gatan, är detta normalt?

Miche
    Participant

@cls 43416 wrote:

När jag satt på bussen hem idag (hade fönsterplats) så startade jag upp Google maps och såg den lilla blåa pricken sakta rörde på sig när bussen körde, dock inte i en jämn takt utan den rörde sig i omgångar, ska den den inte röra sig i en jämn takt? dessutom så befann sig pricken en bra bit efter bussen (bussen låg före) och ibland så befanns pricken runt husen, inte direkt på gatan, är detta normalt?

Och vad skrev vi här i tråden?
    Google maps är skit. Det är inte meningen att man ska använda det som navigationsprogram utan mer som att hitta vart man befinner sig för tillfället. Tror det är mycket lägre uppdateringsfrekvens på gps-signalerna på google maps än mot ett riktigt navigationsprogram.

Dessutom har du ingen ruta på en buss där du kan ha GPSen rakt mot himmlen utan det blir mer ut från sidan. Vilket gör det hela ännu mer orättvist jämfört mot vad GPSen i telefonen klarar med ett riktigt program.

CLS
    Member

Miche:
    OK, du har säkert rätt om att det ska vara ett bra GPS program för att resultatet ska vara rättvist. Är dock lite kluven på vilket program jag ska köpa in, Tomtom eller Navigon? :confused:

Miche
    Participant

@cls 43437 wrote:

Miche:
    OK, du har säkert rätt om att det ska vara ett bra GPS program för att resultatet ska vara rättvist. Är dock lite kluven på vilket program jag ska köpa in, Tomtom eller Navigon? :confused:

Navigon är det bästa navigationsprogrammet för iphone idag. Alltså utan att tveka.

Visst är tomtom bra och funkar, men eftersom du inte gillar eftersläpningar eller att det visar fel så är navigon det enda rätta för dig, jag har testat båda programmen och även läst recensionerna för de olika programmen.
    Majoriteten av tomtom användarna har klagat på att det inte visar alldeles rätt och har lite eftersläpningar emellanåt och med det sagt av dom så tror dom att det är telefonen det är fel på när det i själva verket är programmet. Eftersom navigon kan sköta samma procedurer mycket bättre utan att visa fel så är det garanterat mjukvarufel. Det är väl därför tomtom har ett carkit att sälja så småningom för att dra in lite extra pengar.
    Bör nämnas att jag har en vanlig tomtom GPS också, men den la jag på hyllan sen jag började testa navigon, navigon är mer lättnavigerat och har finare grafik. Navigon flyter på riktigt fint och hackar inte alls och detta på en 3G (ej 3GS).

Men väljer du tomtom av någon anledning så bli inte förvånad över om problemet med GPS-signalen blir kvar även där, för nu har jag varnat dig!

Dock lär väl tomtom släppa någon uppdatering senare som fixar detta, för det är natt och dags skillnad på navigon och tomtom när de gäller att visa rätt.
    Sen kan man aldrig ha 100% rätt visning, inte ens en riktigt GPS visar precis på metern rätt. Bara så du har det i åtanke. Upp till 20meters felvisning är mycket normalt (dock har jag inte upplevt något sånt med navigon).
    Det är hur som helst ganska lätt att se vart man befinner sig jentemot gpsens karta, så det skapar ju inga direkta problem om vart man befinner sig.

carpe
    Member
    Post count: 904

Dock så har jag ett helvete att få mottagning med Navigon ibland. Var i sthlm innerstad, fick köra åt sidan och vänta jag vet inte hur länge, 10-15 min. Och sedan då jag körde vidare så tappade han sändningen gång på gång.

Miche
    Participant

@carpe 43441 wrote:

Dock så har jag ett helvete att få mottagning med Navigon ibland. Var i sthlm innerstad, fick köra åt sidan och vänta jag vet inte hur länge, 10-15 min. Och sedan då jag körde vidare så tappade han sändningen gång på gång.

Kan hända alla GPSer någon gång beroende på vart man är, i en innerstad så kan det vara mycket höga byggnader eller annat som stör ut väldigt lätt eftersom det brukar vara en hel del sånt inne i städer. Så det är helt normalt. 🙂

6295gl
    Member
    Post count: 220

@miche 43439 wrote:

Navigon är det bästa navigationsprogrammet för iphone idag. Alltså utan att tveka.

Håller med. Är inbiten TomTom fan och har haft olika TomTom modeller sedan 2005. MEN, för tillfället är Navigon till iPhone bäst. (Väljer dock TomTom om det gäller en “fristående” bilnavigator.)

Miche
    Participant

@6295gl 43461 wrote:

Håller med. Är inbiten TomTom fan och har haft olika TomTom modeller sedan 2005. MEN, för tillfället är Navigon till iPhone bäst. (Väljer dock TomTom om det gäller en “fristående” bilnavigator.)

Precis samma här, har alltid kört med tomtom annars och gör det också annars om jag går den “vanliga” GPS-vägen än idag. Men eftersom det tar upp extra plats så kör jag med iphonen + navigon då jag slipper ta med mig det hem varenda gång från bilen.

TruB
    Member
    Post count: 476

det där med mer exakthet, jag är nu osäker på ifall dom skulle använda olika sateliter men jag tvivlar. det som skilljar är prediction. precis som spel och ping så gissar gpser var man är mellan informations utskicken och det är väl där dom skiljer sig.
    orginal gpsen har ingen prediction om ni undrar så det är därför den ofta(re) visar fel.

Miche
    Participant

@trub 43529 wrote:

det där med mer exakthet, jag är nu osäker på ifall dom skulle använda olika sateliter men jag tvivlar. det som skilljar är prediction. precis som spel och ping så gissar gpser var man är mellan informations utskicken och det är väl där dom skiljer sig.
    orginal gpsen har ingen prediction om ni undrar så det är därför den ofta(re) visar fel.

Tror inte dom använder olika sateliter som du säger. Verkar ju väldigt konstigt. En GPS ska väl använda de sateliter som är närmast först och främst (för bäst mottagning?). Jag gissar mest på att det handlar om uppdateringsfrekvens(ping som du också säger) och viss mjukvara är programerad att uppdatera oftare än en annan.

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.