Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › [GUIDE] Ändra texter & ikoner utan Winterboard!
-
AuthorPosts
-
Hittade denna guide i en utlänsk forum för ett tag sen och den har verkligen hjälpt mig. Med hjälp av dessa
adresser kan man utan att använda olika teman eller Winterboard anpassa utseendet i iPhone. Har översatt den
till svenska nu, finner ni nåt som inte stämmer eller om ni vill lägga till några fler adresser skriv gärna i tråden.Glöm inte att göra en backupp av orginal filerna!
Nedan följer en sammanfattning som kommer att göra det lättare för dig att hitta dessa filer:
SpringBoard
Miniräknare Ikon – /Applications/Calculator.app/icon.png
Kartor Ikon – /Applications/Maps.app/icon.png
Kalendar Ikon – /Applications/MobileCal.app/icon.png
Mail Ikon – /Applications/MobileMail.app/icon.png
iPod Ikon – /Applications/MobileMusicPlayer.app/icon.png
Anteckningar Ikon – /Applications/MobileNotes.app/icon.png
Telefon Ikon – /Applications/MobilePhone.app/icon.png
SMS Icon – /Applications/MobileSMS.app/icon.png
Safari Ikon – /Applications/MobileSafari.app/icon.png
Kamera Ikon – /Applications/MobileSlideShow.app/icon-Camera.png
Bilder Ikon – /Applications/MobileSlideShow.app/icon-Photos.png
Klocka Ikon – /Applications/MobileTimer.app/icon.png
Inställningar Ikon – /Applications/Preferences.app/icon.png
Aktier Ikon – /Applications/Stocks.app/icon.png
Väder Ikon – /Applications/Weather.app/icon.png
YouTube Ikon – /Applications/YouTube.app/icon.png
Dock – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/SBDockBG2.pngAndra apps: gå till /Applications/Appnamn.app/icon.png
Lockcreen
Lås Upp Text – /System/Library/Frameworks/TelephonyUI.framework/bottombarlocktextmask.png
Slider Bar – System/Library/Frameworks/TelephonyUI.framework/bottombarknobgray.pngAllmänt
Volymbilds bakgrund när du använder volym knapparna – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/hud.png
Badge (alert bubbla för samtal, sms, etc.) – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/SBBadgeBG.png
Top info bar – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FST_BG.pngBatteri Laddnings Bilder
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/BatteryBG_1.png – BatteryBG_17.png
STATUSFÄLTET (SIGNAL STYRKA, BATTERI, OPERATÖR…)
Operatör Logo
Ljusare – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_CARRIER_ATT.png
Mörkare – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_CARRIER_ATT.png/var/mobile/Library/Carrier.Bundle.bundle/FSO_CARRIER_ATT.png
/var/mobile/Library/Carrier.Bundle.bundle/Default_CARRIER_ATT.pngSignal Styrka
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_0_Bars.png – FSO_5_Bars.png
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_0_Bars.png – Default_5_Bars.pngBluetooth
Bluetooth – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_Bluetooth.png
Bakgrund statusbar färg HomeScreen – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_BG.png
Bakgrund statusbar färg Lock mode – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FST_BG.png
Bakgrund statusbar färg för alla andra skärmar (SMS, Safari, Mail, etc.) – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/default_BG.pngWiFi Bars
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_0_AirPort.png
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_1_AirPort.png
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_2_AirPort.png
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_3_AirPort.png
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_0_AirPort.png
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_1_AirPort.png
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_2_AirPort.png
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_3_AirPort.pngBatteri Laddning Status Bar
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_BatteryBG.png
Batter Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_BatteryCharged.png
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_BatteryCharging.png
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_BatteryInsides.png
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_BatteryLowBG.pngBatteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_BatteryBG.png
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_BatteryCharged.png
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_BatteryCharging.png
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_BatteryInsides.png
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_BatteryLowBG.pngBatteri Laddning Status (Hörlurar)
Batteri Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/HeadsetBatteryBG_1.png – HeadsetBatteryBG_17.png
3G
Mörk Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_UMTS_ON.png
Ljus Bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_UMTS_ON.pngEDGE
Mörk bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/FSO_EDGE_ON.png
Ljus bakgrund – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/Default_EDGE_ON.pngBoot Logo
The logo – /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/applelogo.png
TÄNK PÅ ATT OM DU ÄNDRAR DENNA FIL SÅ KAN DU BLI TVUNGEN ATT ÅTERSTÄLLA DIN FW!Stäng Av Skärmen
Stäng Av Slider – System/Library/Frameworks/TelephonyUI.framework/bottombarknobred.png
Miniräknare
Bakgrund – /Applications/Calculator.app/CalculatorBackground.png
Skärm Bakgrund – /Applications/Calculator.app/LCDBackground.pngiPod
Betygsättnings Stjärnor – /Applications/MobileMusicPlayer.app/star_filled.png
Betygsättnings Stjärnor – /Applications/MobileMusicPlayer.app/star_empty.pngTelefon
Knappsats – /Applications/MobilePhone.app/BarDialer_Sel.png
SMS
Input Field (Bubblan Där Du Skriver Din SMS) – /Applications/MobileSMS.app/BalloonInputField.png
Balloon 1 (Bubblan Där Dina Skickade SMS Är) – /Applications/MobileSMS.app/Balloon_1.png
Balloon 2 (Bubblan Där Dina Mottagna Sms Är) – /Applications/MobileSMS.app/Balloon_2.png
Bottom Bar Background (Bakgrund Där Du Skriver SMS) – /Applications/MobileSMS.app/MessageEntryBG.pngSafari
URL Bar (Idle) – /Applications/MobileSafari.app/Url.png
URL Bar (Inactive) – /Applications/MobileSafari.app/UrlInactive.png
URL Bar (Active) – /Applications/MobileSafari.app/UrlProgress.pngMail
Papperskorg – /System/Library/PreferenceBundles/MobileMailSettings/trashmbox.png
TEXTER
Ändra applikations namn.
Browsa till private/var/mobile/Applications. Välj applikationen du vill redigera och öppna Info.plist i appmappen (använd plist editor eller iFile). Leta efter
CFBundleDisplayName
XXXX XXXX är appnamnet, ändra det till vad du vill, spara och respring.
Ändra all “Text” Meddelanden””
Lås Upp Slider Ikon: System/Library/Private Frameworks/TelephonyUI.frameworks
Du måste ändra denna fil : ,,bottombarknobgray,,/System/Library/Coreservice/SpringBoard.app/sv.Iproj/SpringBoard.Strings.
Öppna detta med en texteditor eller iFile och du kommer att se t.ex: “AWAY LOCK LABEL” = “Lås Upp”; ÄNDRA DETTA TILL VAD DU VILL.
Ändra alla andra texter på samma sätt som ovan.
“ACCEPT” = “Acceptera”;
“AFTER_CLTM_SHUTDOWN_BODY” = “iPhone stängdes av på grund av överhettning.”;
“AIRPLANE_CELL_PROMPT” = “Du måste avaktivera flygplansläge för att komma åt data.”;
“AIRPLANE_CELL_PROMPT_SMS” = “Du måste avaktivera flygplansläge för att kunna skicka eller ta emot meddelanden.”;
“AIRPLANE_DATA_OK” = “OK”;
“AIRPLANE_DATA_PROMPT” = “Stäng av flygplansläge eller använd Wi-Fi för dataåtkomst”;
“AIRPLANE_DATA_PROMPT_NO_WIFI” = “Stäng av flygplansläge för dataåtkomst”;
“AIRPLANE_DATA_SETTINGS” = “Inställningar”;
“ALARM” = “Påminnelse”;
“ALARM_LOCK_LABEL” = “stäng av påminnelse”;
“ALARM_OK” = “OK”;
“ALARM_SNOOZE” = “Snooze”;
“ALL_PENDING_DOWNLOADS_REMOVED_BODY” = “Alla hämtningar i iTunes på din dator har avslutats.”;
“ALL_PENDING_DOWNLOADS_REMOVED_OK” = “Avfärda”;
“ALL_PENDING_DOWNLOADS_REMOVED_TITLE” = “Hämtningarna klara”;
“ALPHANUMERIC_PASSCODE_CANCEL” = “Avbryt”;
“ALPHANUMERIC_PASSCODE_OK” = “OK”;
“APP_DOWNLOAD_QUEUE_ERROR” = “Kunde inte läsa hämtningsinformationen. Anslut till iTunes.”;
etc…
…
…RESPRING!
Guide by light33
Översatt av PonyboySnyggt och bra! Jag är dock just nu noga vad jag gör med min ifone eftersom jag inte kan återställa den.
Men sparar detta! Det är underbart att du orkar översätta!
/FFantastiskt !
Använder WB nu men har runt 9 Mb ledigt Minne :/ Laggar rätt friskt.Vet om jag inte hittar det, men det går inte att byta bakgrundsbilden bakom ikonerna va ?
Bra jobbat.
@thian 57178 wrote:
Får gå in i processes och fria upp minne hela tiden, kommer som högst upp i 40 vilket inte heller är så hett..
Ska skippa WB och köra enligt Ponys guide 🙂
9 Mb är sjukt lite, kan inte bero på endats WB. Du bör nog se om alla dina Cydia/Rock applikationer eller kanske helt enkelt återställa. Om du avmarkerar allt i din WB, hur många Mb stannar den på då?
@ponyboy 57185 wrote:
9 Mb är sjukt lite, kan inte bero på endats WB. Du bör nog se om alla dina Cydia/Rock applikationer eller kanske helt enkelt återställa. Om du avmarkerar allt i din WB, hur många Mb stannar den på då?
Efter en dag utan att jag “befriat minnet” så ligger jag strax under 10..
Normalt har jag 60..Letade runt i mapparna idag med iFile för att kunna ändra vissa texter i iphone (som t.ex. “Avfärda”) och hittade filen SpringBoard.strings. I denna fil kan man ändra alla texter och meddelanden i mobilen. Öppna filen med en string-editor eller med iFile. Det är mycket text i filen så jag kommer inte att lägga hela text i guiden.
/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/sv.lproj/SpringBoard.strings
“ACCEPT” = “Acceptera”;
“AFTER_CLTM_SHUTDOWN_BODY” = “iPhone stängdes av på grund av överhettning.”;
“AIRPLANE_CELL_PROMPT” = “Du måste avaktivera flygplansläge för att komma åt data.”;
“AIRPLANE_CELL_PROMPT_SMS” = “Du måste avaktivera flygplansläge för att kunna skicka eller ta emot meddelanden.”;
“AIRPLANE_DATA_OK” = “OK”;
“AIRPLANE_DATA_PROMPT” = “Stäng av flygplansläge eller använd Wi-Fi för dataåtkomst”;
“AIRPLANE_DATA_PROMPT_NO_WIFI” = “Stäng av flygplansläge för dataåtkomst”;
“AIRPLANE_DATA_SETTINGS” = “Inställningar”;
“ALARM” = “Påminnelse”;
“ALARM_LOCK_LABEL” = “stäng av påminnelse”;
“ALARM_OK” = “OK”;
“ALARM_SNOOZE” = “Snooze”;
“ALL_PENDING_DOWNLOADS_REMOVED_BODY” = “Alla hämtningar i iTunes på din dator har avslutats.”;
“ALL_PENDING_DOWNLOADS_REMOVED_OK” = “Avfärda”;
“ALL_PENDING_DOWNLOADS_REMOVED_TITLE” = “Hämtningarna klara”;
“ALPHANUMERIC_PASSCODE_CANCEL” = “Avbryt”;
“ALPHANUMERIC_PASSCODE_OK” = “OK”;
“APP_DOWNLOAD_QUEUE_ERROR” = “Kunde inte läsa hämtningsinformationen. Anslut till iTunes.”;
etc…
…
…Igen Ponyboy, hyperintressant tråd och kombinerat med denna guide som iofs är för WB skall jag nu ge mig på att skapa ett eget tema och avinstallera WB
Edit: guiden jag länkat till är även en “WinterBoard for Dummies”, perfekta förklaringar med bilder till alla möjliga och omöjliga frågor kring hur WB fungerar/agerar. Se till att läsa den
@freebo 57489 wrote:
Igen Ponyboy, hyperintressant tråd och kombinerat med denna guide som iofs är för WB skall jag nu ge mig på att skapa ett eget tema och avinstallera WB
Edit: guiden jag länkat till är även en “WinterBoard for Dummies”, perfekta förklaringar med bilder till alla möjliga och omöjliga frågor kring hur WB fungerar/agerar. Se till att läsa den
Två tummar upp. Jag ska nog börja leka mer med min tele. Har aldrig fixat in tema via WB men jag har bytt några ikoner tex Youtube, palringo och bilder atm.
@freebo 57489 wrote:
Igen Ponyboy, hyperintressant tråd och kombinerat med denna guide som iofs är för WB skall jag nu ge mig på att skapa ett eget tema och avinstallera WB
Riktig bra guide! Tidigare har hållit mig ifrån sånt då det verkade alldeles för komplicerat men det är faktisk inte så svårt om man lär sig grunderna. Är fortfarande helt noob när det gäller programering så denna Guide For Dummies är precis vad jag behöver.
Den dummies är lite överkurs för mig vågar inte prova på den kanske hela telefonen kraschar måste åteställa telefonen. Finns det inget lättare sätt att få snygga teman. har ni några tips på snygga teman gillar stilrent
Ändra applikations namn.
Browsa till private/var/mobile/Applications. Välj applikationen du vill redigera och öppna Info.plist i appmappen (använd plist editor eller iFile). Leta efter
CFBundleDisplayName
XXXXXXXX är appnamnet, ändra det till vad du vill, spara och respring.
Jag tror att Applications/MusicPlayer/icon.png är fel, det sak väl vara Applications/MusicPlayer/icon-MediaPlayer.png? Sen så har jag ditt tema (i think) dBar 30 i alla fall. Och där är det en Ikon som heter Ipod Status, vilken ska man byta ut mot den?
@vossen 62629 wrote:
Jag tror att Applications/MusicPlayer/icon.png är fel, det sak väl vara Applications/MusicPlayer/icon-MediaPlayer.png? Sen så har jag ditt tema (i think) dBar 30 i alla fall. Och där är det en Ikon som heter Ipod Status, vilken ska man byta ut mot den?
Det ska vara Applications/MobileMusicPlayer.app/icon-MediaPlayer.png. Ipod behöver ingen status ikon då den inte får några statusalerts.
Här är ikonerna du ville ha.
@ponyboy 62717 wrote:
Det ska vara Applications/MobileMusicPlayer.app/icon-MediaPlayer.png. Ipod behöver ingen status ikon då den inte får några statusalerts.
Här är ikonerna du ville ha.
Då menade jag inte ipod status, utan bara vad heter iconen till Ipoden? Är det iconMediaPlayer eller vad den heter?
Hej, någon som vet var man ändrar namnet på originalapparna? har letat runt och ändrat lite här och där men utan resultat.
Ponyboys guide här ovanför är väl bara för 3e parts appar?MVH Draakula
@draakula 62865 wrote:
Hej, någon som vet var man ändrar namnet på originalapparna? har letat runt och ändrat lite här och där men utan resultat.
Ponyboys guide här ovanför är väl bara för 3e parts appar?MVH Draakula
I System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/sv.lproj öppna filen LocalizedApplicationNames.strings. Det kommer att se ut så här:
“com.apple.AppStore” = “App Store”;
“com.apple.calculator” = “Kalkylator”;
“com.apple.Maps” = “Kartor”;
“com.apple.mobile.radio” = “Radio”;
“com.apple.MobileAddressBook” = “Kontakter”;
“com.apple.mobilecal” = “Kalender”;
“com.apple.mobileipod” = “iPod”;
“com.apple.mobileipod-Movie” = “Videor”;
“com.apple.mobilemail” = “Mail”;
“com.apple.mobilenotes” = “Anteckningar”;
“com.apple.mobilephone” = “Telefon”;
“com.apple.mobilesafari” = “Safari”;
“com.apple.mobileslideshow-Camera” = “Kamera”;
“com.apple.mobileslideshow-Photos” = “Bilder”;
“com.apple.MobileSMS” = “Meddelanden”;
“com.apple.MobileStore” = “iTunes”;
“com.apple.mobiletimer” = “Klocka”;
“com.apple.Preferences” = “Inställningar”;
“com.apple.purple.KeyboardDemo” = “Tangentbord”;
“com.apple.stocks” = “Aktier”;
“com.apple.unitconverter” = “Konverterare”;
“com.apple.weather” = “Väder”;
“com.apple.widget.phonebook” = “Företag”;
“com.apple.widget.translation” = “Översättare”;
“com.apple.youtube” = “YouTube”;[/CODE]Ändra namnen på applikationerna inuti citaten, t.ex. ändra
“com.apple.MobileSMS” = “[COLOR=”Red”]Meddelanden[/COLOR]”;
till
“com.apple.MobileSMS” = “[COLOR=”red”]SMS[/COLOR]”;.[CODE]”com.apple.AppStore” = “App Store”;
“com.apple.calculator” = “Kalkylator”;
“com.apple.Maps” = “Kartor”;
“com.apple.mobile.radio” = “Radio”;
“com.apple.MobileAddressBook” = “Kontakter”;
“com.apple.mobilecal” = “Kalender”;
“com.apple.mobileipod” = “iPod”;
“com.apple.mobileipod-Movie” = “Videor”;
“com.apple.mobilemail” = “Mail”;
“com.apple.mobilenotes” = “Anteckningar”;
“com.apple.mobilephone” = “Telefon”;
“com.apple.mobilesafari” = “Safari”;
“com.apple.mobileslideshow-Camera” = “Kamera”;
“com.apple.mobileslideshow-Photos” = “Bilder”;
“com.apple.MobileSMS” = “Meddelanden”;
“com.apple.MobileStore” = “iTunes”;
“com.apple.mobiletimer” = “Klocka”;
“com.apple.Preferences” = “Inställningar”;
“com.apple.purple.KeyboardDemo” = “Tangentbord”;
“com.apple.stocks” = “Aktier”;
“com.apple.unitconverter” = “Konverterare”;
“com.apple.weather” = “Väder”;
“com.apple.widget.phonebook” = “Företag”;
“com.apple.widget.translation” = “Översättare”;
“com.apple.youtube” = “YouTube”;[/CODE]Ändra namnen på applikationerna inuti citaten, t.ex. ändra
“com.apple.MobileSMS” = “Meddelanden“;
till
“com.apple.MobileSMS” = “SMS“;.Ok, tack för det. Då var jag nog i helt fel mappar och tittade 🙂
Dock har jag nå problem med mina USB-portar l just nu så kommer inte in i ifunbox, gick inte att jbreaka heller, ladda funkar bra. Bytte dator så funka det dockDet var tydligen inte populärt att avinstallera quicktime.. Allt fungera normalt efter det igen
Försöker öppna en icon.png fil med Photoshop MEN får bara error “Could not complete your request because the file-format module cannot parse the file.”
Jag har riktiga Photoshop och ingen trial-version!Om inte Windows kan förhandsvisa filen eller om mspaint inte kan öppna png-filen så är det för att den är iPhoneanpassad i ett macsystem som jag inte vet hur.
Googla på det för jag vet inte heller hur man ändrar filsystemet. Men om du använder en annan png istället för originalet så funkar det lika bra.
Oki… Skulle bara titta på den för att kolla in hur “byggnaden” är gjord men du skulle inte kunna skicka någon som du har gjort själv via pm? Asså en ikon.
För att kunna öppna och redigera iPhones .png filer så måste du konvertera dem först. Det finns flera metoder och verktyg, jag använder mig av fixpngWindows då jag har Vista.
- Ladda ner fixpngWindows.
- Extrahera rar filen med Winrar.
- I fixpngWindows mappen finns det en mapp so heter “png”, placera de filerna som du vill konvertera i den mappen.
- Starta iPhoneFixPng.exe och tryck Convert.
- Nu ska dina konverterade png-filer vara i Fixed mappen.
Jag försökte mig på detta men efter respring stod det istället AWAY_… på lockscreenen, kalendersiffran försvann och SEARCHBAR_PLACEHOLDER dök upp i sökrutan där man söker i iPhone. Försökte återgälda felet men det funkade inte, antar att jag sabbade Springboard.app filen… Lade in den engelska istället för att bli av med det andra, men jag undrar om någon vänlig själ kan skicka original-Springboard.app filen på svenska till mig? Vore väldigt snällt.
Tack på förhand 🙂Ska man bara replaca gamla icon.png med den ny elr hur är det som?
Oki… Nu är det så att jag har fått till alla ikoner förutom Väder-ikonen.. Har testat att döpa med både litet och stort i men inget funkar… Den är som vanligt… Ngt tips?
slaneby
June 13, 2010 at 18:12Post count: 0du måste ändra några attributer i filförsändelsen men kommer inte ihåg vilken, google har svaret garanterat 🙂
Fick inte till allt så fixade tillbaka det till det normala men nu ser jag att jag inte sparat voicerecord ikonen… Någon som har lust att lägga upp den här eller skicka den via pm?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.