Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › [Guide för PC] för att Uppdatera till 2.1
-
AuthorPosts
-
OBS OBS: Jag har bara provat det med 2.0.2 firmware, men det bör i teorin fungera lika bra med gamla firmwares. Denna guide är för PC endast, ni macar har en egen här:
iPhone News & Review Blog Archive Quickpwn OSX Guide
iPhone News & Review Pwnage 2.0 GuideInnan du börjar, se till att säkerhetskopiera din telefon.
valfritt:
Jag brukar för säkerhetsskull ta bort alla Cydia program jag installerat så ingeting krånglar efter installationen, men avsynka inte program om ni inte vill förlora sparad data!! Missade detta så min spore creature är borta 🙁Börja med att installera Itunes 8, har ni det inte redan så sök efter uppdateringar i iTunes så sköter den biffen.
Kör du en Iphone (edge) så ladda ner följande firmware och spara på ställe du kommer ihåg
Kör du en Iphone 3G ladda ner följande firmware och spara på ställe du kommer ihåg
1. Öppna iTunes 8 och uppdatera din telefon med hjälp av “sök efter uppdateringar/uppdatera” knappen. Kontrollera att telefonen fungerar som den ska, dock utan cydia och installer
2. Efter du uppgraderat till 2.1, avinstallera iTunes 8.0(och ALLA iphone relaterade program, om den klagar, döp om gamla kataloger i mina dokument, program osv) och installera 7.7.*Filerna finns på höger sida på denna sida link:
Download iTunes 8.0.0.35 – FileHippo.com
3. Ladda ner QuickPWN iPhone 2.1 Jailbreak från någon av följande länkar
zSHARE – quickpwniphone2.1jailbreak.zip
MEGAUPLOAD – The leading online storage and file delivery service
RapidShare: Easy Filehosting4. Kör QuickPWN-GUI.exe filen och leta upp din firmware som du laddade ner tidigare.
5. Följ instruktionerna i quickpwn och ställ in efter smak och tycke.
6. När du är färdig, starta om din iphone. Telefonen kommer fungera men cydia och installer syns inte.
7. Ladda ner DiskAid härifrån och installera sedan:
http://www.digidna.net/downloads/download.php?product=DiskAid&version=1.5&sys=win8. Koppla in din iphone med USB om du tagit ur den, och starta programmet DiskAid
9. När diskaid startas ser du en dropdown meny i vänster nedre hörn där det står “Media Folder”, klicka där och välj “Root Folder”.
10. Du kommer få en varning om Root Partition, klicka ok.
11. I den VÄNSTRA menyn, leta upp System folder och dubbelklicka, sen leta upp Library i underkatalogen. Fortsätt till PrivateFrameworks foldern.
12. Scrolla ner och hitta MobileInstallation.framework foldern.
13. På HÖGER sida, hitta filen MobileInstallation , och klicka på “Delete from Device” knappen i toppen.
13. Om du redan inte gjort det innan, ladda ner MobileInstallation filen:
Send big files the easy way. Files too large for email attachments? No problem!14. I DiskAid, klicka på “Copy File to Device”, och leta upp MobileInstallation filen du laddat ner och packat upp.
15. Efter du kopierat in filen, stäng programmet och starta om din iPhone. Nu bör du ha en jailbreakad 2.1 ! Njut!
Har du inte några ikoner for cydia eller installer?
Ta bort följande fil med hjälp av diskaid
/private/var/mobile/Library/Caches/com.apple.mobile.installation.plist
dvs välj root folder i dropdownmenyn, leta upp (på vänster sida) private, sen var, sen mobile, sen library, sen caches och på höger sida ser du filen com.mobile.installation.plist
tryck på delete from device och starta om, då bör dom dyka upp!Hoppas den kommer till användning
Mer info om ni har problem:
So you have jailbroken your 2.1 and it worked well. You went and restored your backup and all the sudden it won’t boot. Just apple logo! So, grumbling in anger, you start all over and go to restore your backup, and same thing. Now you have to type in all your contacts from scratch, right? Wrong.
There are two common issues you may face when restoring your backup:
1) iPhone won’t reboot – just apple logo and maybe vibration every 10 seconds.
2) iPhone backup works fine. But now you only have a few icons. Cydia is missing. What can you do where did all your icons go?The answers to these follow.
First, to address issue #2, missing icons (because this one is easier). This occurs because you had installed categories and moved a bunch of files into folders. When you restore, your springboard plist will be restore and that contains a bunch of hidden icons. Here are your options
1) Prevent this situation by unhiding icons and/or deleting your folders before you do yoru final backup before you upgrade
2) After your jailbreak ends, before you restore your backup, install some things that will help you such as: openssh, poof, bossprefs (any of these you did not have installed before would be great). Here is a prioritized list of options:
a) Install Poof if BossPrefs was hidden install BossPrefs if Poof was hidden. Either of these can completely unhide all your apps. If both were used and hidden then move to B.
b) If settings is available, run that. Enable restrictions, disable restrictions. All your apps will be visible. If settings was hidden, move to C.
c) SSH into the iPhone with scp or ssh. If you don’t know how, use this guide. Navigate yourself over to /var/mobile/Library/Preferences and delete com.apple.springboard.plist. Respring your iPhone by typing “killall SpringBoard” into SSH or, if you don’t know how to do that, just reboot. All your hidden apps will be visible.
The first issue, the iphone that won’t reboot, can be caused by a couple things. One is having 5 icon dock installed and then restoring the backup without it installed. To prevent this, install 5 icon dock prior to restoring the backup. Also install openSSH before restoring your backup. In worst case event, you can ssh in and delete /var/mobile/Library/Preferences/com.apple.springboard.plist. This should let the iPhone boot up.
Note: if you had jailbroken and decided not to jailbreak 2.1 you are screwed. You must jailbreak to fix this.
Funkar detta? Har du testat på den nya 2.1? Skulle vara gutt att få uppdatera lite har fortfarande 1.1.4!
Hoppas på snabbt svar!
MVH Julia
Hej!
Ställer exakt samma fråga som Julia. Har fortfarande 1.1.4 och hade varit gött att uppdatera!
Tack på förhand.
metoden fungerade perfekt för mig iaf. Men nu finns det enklare varianter, såsom winpwn. Kika på annan info på sidan
Nyfiken om det är någon mer som har provat att göra en update från 1.1.4 till den nya?
Har själv 2g med 1.1.4 och är så sugen att få den nya versionen. Tyvärr så är jag lite feg än att prova…
Nyfiken om det är någon mer som har provat att göra en update från 1.1.4 till den nya?
Har själv 2g med 1.1.4 och är så sugen att få den nya versionen. Tyvärr så är jag lite feg än att prova…
Uppdaterade nyss min, det är lätt att uppdatera i iTunes och jailbreaka med quickpwn. Jag kunde ringa osv. med min direkt efter uppdatering i iTunes, men ville ha cydia och installer så använde quickpwn också.
Edit: All info, t.ex. sms, samtal osv. var kvar sedan tidigare.
Uppdaterade nyss min, det är lätt att uppdatera i iTunes och jailbreaka med quickpwn. Jag kunde ringa osv. med min direkt efter uppdatering i iTunes, men ville ha cydia och installer så använde quickpwn också.
@confuse 14075 wrote:
Fan va härligt..
Så du gjorde bara som guiden här ovan ?
@confuse 14075 wrote:
Fan va härligt..
@confuse 14075 wrote:
Fan va härligt..
Nae den såg annorlunda ut, jag gick in i itunes och uppgraderade där, och körde sedan med quickpwn, ändrade inget med filer som det står att man ska göra i denna guide .P
Har kört guiden. Och för mig sket det sig.
Nu står det bara Sim locked 🙁den hemsidan för att ladda ner firmware funar ju inte. ([url]http://appldnld.apple.com.edgesuite….6_Restore.ipsw[/url])
finns det någon anan el?@ossian 14086 wrote:
den hemsidan för att ladda ner firmware funar ju inte. ([url]http://appldnld.apple.com.edgesuite….6_Restore.ipsw[/url])
finns det någon anan el?Alla firmware-filer till iPhone – iPhoneinfo.se
@greyfox 14085 wrote:
Har kört guiden. Och för mig sket det sig.
Nu står det bara Sim locked 🙁Lås upp med QuickPwn?
Men måste man ladda ner 2.0.2 ? efter som det inte funkar. tycker man på 2.0.2 så funkar det ändå inte står bara “Hmm, the page you’re looking for can’t be found”
En till fråga min iphone funkar inte då den inte hittar teckning (har hela tiden en “stapel” och funkar inte ringa med skall tillläagas att den har funkat felfritt till i förgår ) tror det blir bättre om man uppdaterar den?
Men måste man ladda ner 2.0.2 ? efter som det inte funkar. tycker man på 2.0.2 så funkar det ändå inte står bara “Hmm, the page you’re looking for can’t be found”
En till fråga min iphone funkar inte då den inte hittar teckning (har hela tiden en “stapel” och funkar inte ringa med skall tillläagas att den har funkat felfritt till i förgår ) tror det blir bättre om man uppdaterar den?
om de funkat tidigare lär det inte vara något i programvaran, men man vet aldrig
om de funkat tidigare lär det inte vara något i programvaran, men man vet aldrig
Jag kan bara säga att för mig fungerade det inte. Jag gjorde precis som det stod. Men efter jag körde QuickPWN-GUI.exe och startade om telefonen så ville den inte starta mer. Gjorde om det igen att jag återställde telefonen till fabriksinställningar samt uppdatera så det blev den nya firmware via Itunes men samma problem åter igen. Nu lyckas jag inte ens få tillbaka 1.1.4. Telefonen är förmodligen kass för mig som inte lyckas. Synd för jag gillade verkligen telefonen 🙁
Jag kan bara säga att för mig fungerade det inte. Jag gjorde precis som det stod. Men efter jag körde QuickPWN-GUI.exe och startade om telefonen så ville den inte starta mer. Gjorde om det igen att jag återställde telefonen till fabriksinställningar samt uppdatera så det blev den nya firmware via Itunes men samma problem åter igen. Nu lyckas jag inte ens få tillbaka 1.1.4. Telefonen är förmodligen kass för mig som inte lyckas. Synd för jag gillade verkligen telefonen 🙁
Innan du börjar, se till att säkerhetskopiera din telefon.
Hur säkerhetskopierar man telefonen?
jag körde denna guide: iClarified – iPhone – How to Unlock/Jailbreak Your 2.1 2G iPhone Using QuickPwn (Windows)
1.1.4 till 2.1 fungerade galant!jag körde denna guide: iClarified – iPhone – How to Unlock/Jailbreak Your 2.1 2G iPhone Using QuickPwn (Windows)
1.1.4 till 2.1 fungerade galant!jag körde denna guide: iClarified – iPhone – How to Unlock/Jailbreak Your 2.1 2G iPhone Using QuickPwn (Windows)
1.1.4 till 2.1 fungerade galant! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.