Guide: Har din 3GS med fw 3.1.2 kraschat?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Guide: Har din 3GS med fw 3.1.2 kraschat?

Viewing 26 posts - 1 through 26 (of 26 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4365

Många användare postar i forumet efter att deras 3GS med firmware 3.1.2 fastnat i en reboot loop eller i Recovery Mode, enklast är naturligtvis att återställa till 3.1.2 med guiden men för er som inte sparat undan SHSH för firmware 3.1.2 har Musclenerd från Dev-Team skrivit ihop en guide.

Tekniken går ut på att ladda ned firmware 3.1.3, packa upp IPSW-filen och manuellt lyfta ut den delen av mjukvaran som flashar ditt Baseband. Jag tänker inte ge mig på att översätta guiden till Svenska, den är relativt enkel för den som är någorlunda erfaren men jag kan tänka mig att frågor uppstår – vi finns här för att svara på frågor om du skulle stöta på patrull =)

Preventing baseband update as a last-ditch effort [iPhone Dev Team]

jakeess
    Member
    Post count: 10

Hej
    jag tänkte bara kolla innan jag drar igång detta!
    Har en 3GS med 3.1.2 jailbreakad med blackrain och låst upp den för den är låst till telia och jag använder mig av tre, och igår natt så ville den inte längre så jag startade om den, och nu ligger den som vanligt i recovery mode som den alltid gör när man ska starta den, för jag måste starta den med blackrain varje gång.

Men sen hänger sig bilden på Geo och har testat det mesta “enkla grejer” men har kommit fram till att jag måste göra en återställning. men måste som sagt ha 3.1.2 för att att låsa upp operatörslåset.

Efter 4 timmars konstant läsande på forum från hela världen har jag kommit fram till att jag har missat två föreläsningar under dagen!=)
    och att det finns två alternativ

:Jailbreak: Låsa upp operatörslåset med Spirit – Guide | Daily iPhone – ajfone på svenska!

:Eller den här guiden som jag postade mitt inlägg i, som jag förmodligen ska satsa på men ni som kan detta är detta rätt metod för mig.

tacksam för snabba svar får panik utan min iphone!

Mvh Jakob

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Ja det här är det bästa alternativet för dig. Då kan du uppdatera till 3.1.3 jailbreaka med Spirit och låsa upp med blacksn0w. Sen kan du spara din modiferade ipsw också och återställa till den igen om det behövs. Med Spirit slipper du också att starta om den med hjälp av en dator.

Det finns en enklare metod att uppdatera till 3.1.3 utan att uppdatera basebandet men den är lite riskabelt. Så om du är lat och vill ta risker så kan jag berätta det för dig, men annars så rekommenderar jag ovanstående metod.

jakeess
    Member

Men om jag använder mig av spirit så kan jag väl inte låsa upp operatörslåset?
    Vad innebär riskerna?tack för ett snabbt svar!

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Ju om du inte uppdaterar basebandet så kan du låna nåns Telia simkort och aktivera din iPhone, sen kan du jailbreaka med Spirit och installera Blacksn0w från cydia. Då blir din iPhone upplåst.

Braxen
    Member
    Post count: 212

Ok om jag har förståt det rätt så om man följer den guiden freebo la upp så uppdateras inte ditt basebandet så laddar man ner blacksnow i cydia??

jakeess
    Member

Jo kan låna min väns teliakort men måste fråga inte för att låta dum men man har ju läst att det inte går att låsa upp med 3.1.3 operatören alltså?

MVH

Freebo
    Member

Braxen: ja
    Jakeess: din firmware uppdateras till 3.1.3 men ditt baseband (det du använder för att ringa) uppdateras inte och du kan fortfarande låsa upp ned Blacksn0w

jakeess
    Member

Ok underbart ska testa nu om någon timme när jag kommer hem, återkommer hur det gick!=)

bubiis
    Member
    Post count: 28

Fattar inte steg 2.

#
    Unzip the 3.1.3 IPSW. You’ll be making three changes to it.

Vart hittar jag filen?

Freebo
    Member
    bubiis
    Member

Tack , hjälpte mig endå inte:) fattar fortfarande ingenting, kuk iphone. Kommer slänga den iväg den snart…

Filip_
    Member
    Post count: 9

jag har inte signerat via cydia och nu kan jag inte återställa min tidigare 3.1.2 med 05.11.07. Har inte uppdaterat till nya 3.1.3 med nya basbandet. Jag har provat att ladda ner customfirmwares 3.1.3 till 3gs där nya basbandet inte tillkommer, iTunes ger mig felmedelande när han försöker kommunicera med apple servern, jag har oxå ändrat min host fil, så att iTunes kan bli lurad genom saurik servern, men ingen resultat. Guiden om Preventing baseband update as a last-ditch effort [iPhone Dev Team] är svår att förstå även för en erfaren kille, skulle gärna se skillnaden på varför man vill göra som guiden, när det redan finns custom ipsw filer som inte uppdaterar till nya basbandet men får 3.1.3 med gamla basbandet 05.11.07. Jag har försökt hela dagen och är slutkörd, SHSH signeringen är dödsviktigt och jag kommer ingenstans eftersom jag inte sparat den. Har provat umbrella och registrera manuellt men även den är krånglig och vill inte spara ECID koden.

jakeess
    Member

hej igen har gåålt på lite fram och tillbaka men har inte kommit så långt, ex när jag tankar ner den ipws 3.1.3 så stämmer inte namnet övererens på filen man ska ta bort!
    Det verkar vara väldigt komplicerat!
    Men PONYBOY du nämnde att det fanns ett enklare sätt men man riskerade mer vad riskerar man???och hur gör man detta?

Mvh Jakob

Freebo
    Member

@filip_ 65501 wrote:

jag har inte signerat via cydia och nu kan jag inte återställa min tidigare 3.1.2 med 05.11.07. Har inte uppdaterat till nya 3.1.3 med nya basbandet. Jag har provat att ladda ner customfirmwares 3.1.3 till 3gs där nya basbandet inte tillkommer, iTunes ger mig felmedelande när han försöker kommunicera med apple servern, jag har oxå ändrat min host fil, så att iTunes kan bli lurad genom saurik servern, men ingen resultat. Guiden om Preventing baseband update as a last-ditch effort [iPhone Dev Team] är svår att förstå även för en erfaren kille, skulle gärna se skillnaden på varför man vill göra som guiden, när det redan finns custom ipsw filer som inte uppdaterar till nya basbandet men får 3.1.3 med gamla basbandet 05.11.07. Jag har försökt hela dagen och är slutkörd, SHSH signeringen är dödsviktigt och jag kommer ingenstans eftersom jag inte sparat den. Har provat umbrella och registrera manuellt men även den är krånglig och vill inte spara ECID koden.

Filip, har du inte sparat din SHSH för 3.1.2 innan den 4/2 så kan du inte återställa till 3.1.2. Guiden är knepig men med dina förutsättningar är det den enda vägen fram för dig om du inte vill ha 3.1.3

AndyPonken
    Member

Denna guide skriven av Musclenerd fungerar klockrent. Dock kan jag säga att jag inte lyckades få det att funka med någon Windows-baserad burk, men på min Mac funkade det fint. Man skall dock tänka på att inte försöka köra Blacksn0w Rc1 utan Blacksn0w Rc2. min lur vägrade helt enklet boota med Rc1,

Men nu Kör jag 3.1.3 BB 05.11.07 Jailbreakad med spirit, Och Unlocked med sn0w

Freebo
    Member

@jakeess 65731 wrote:

Men PONYBOY du nämnde att det fanns ett enklare sätt men man riskerade mer vad riskerar man???och hur gör man detta?

Mvh Jakob

“hacket” innebär att rycka ut sladden i ett visst läge under fw uppdateringen. Dock, minsta fel gör att du bränner ditt baseband fullständigt->för evigt brickas iPhone. Inte att rekommendera alltså

Redstorm
    Member

Hej. Ny på forumet. Har 3.1.2 och basebandet från mars och tele2 med tethered JB. Fastnar i bootloop så detta är helt enkelt min sista utväg då jag har 10 månader kvar på mitt abb.

Försökte göra detta på min pc utan lyckat resultat. Dagen efter testade jag att göra det på en mac, detta fungerande inte heller. Hade vid tillfället inget simkort från den aktuella operatören men har ordnat fram det nu. Kan det ha inverkat?

När jag väljer den modifierade filen genom att trycka på shift så kommer ett felmeddelande upp direkt och säger att det är en korrupt fil eller liknande. Finns det något man ska göra mer än det som står i guiden, tex stänga ner sitt Internet?

Har följt guiden och modifierat ipsw filen med enligt mig lyckat resultat: använder winrar för att packa upp, korrigerar sakerna som ska korrigeras och ändrar sedan filändelsen tillbaka till ipsw. sedan in i itunes och shift och leta upp den modifierade. Korrekt?

Då jag inte ens kommer vidare efter detta måste jag lägga till frågan om Rslite och irecovery, har W7 och det vill sig inte fungera, kommer upp en svart ruta i en halv sekund som sedan försvinner när jag försöker med irecovery. rslite102semi som länkas via sidan har ingen .exe fil som kan öppnas- är den avsedd för MAC? – Är det bara att leta upp en mac eller en dator med XP då?

När rslite väl startat så är det bara att mata in: setenv auto-boot true, saveenv, reboot. Ska detta göras före jag återställer med den modifierade programvaran i Itunes?

Många frågor men förhoppningsvis kan det vara relevant för fler. Mycket tacksam för hjälp.

AndyPonken
    Member

@redstorm 66437 wrote:

Hej. Ny på forumet. Har 3.1.2 och basebandet från mars och tele2 med tethered JB. Fastnar i bootloop så detta är helt enkelt min sista utväg då jag har 10 månader kvar på mitt abb.

Försökte göra detta på min pc utan lyckat resultat. Dagen efter testade jag att göra det på en mac, detta fungerande inte heller. Hade vid tillfället inget simkort från den aktuella operatören men har ordnat fram det nu. Kan det ha inverkat?

När jag väljer den modifierade filen genom att trycka på shift så kommer ett felmeddelande upp direkt och säger att det är en korrupt fil eller liknande. Finns det något man ska göra mer än det som står i guiden, tex stänga ner sitt Internet?

Har följt guiden och modifierat ipsw filen med enligt mig lyckat resultat: använder winrar för att packa upp, korrigerar sakerna som ska korrigeras och ändrar sedan filändelsen tillbaka till ipsw. sedan in i itunes och shift och leta upp den modifierade. Korrekt?

Då jag inte ens kommer vidare efter detta måste jag lägga till frågan om Rslite och irecovery, har W7 och det vill sig inte fungera, kommer upp en svart ruta i en halv sekund som sedan försvinner när jag försöker med irecovery. rslite102semi som länkas via sidan har ingen .exe fil som kan öppnas- är den avsedd för MAC? – Är det bara att leta upp en mac eller en dator med XP då?

När rslite väl startat så är det bara att mata in: setenv auto-boot true, saveenv, reboot. Ska detta göras före jag återställer med den modifierade programvaran i Itunes?

Många frågor men förhoppningsvis kan det vara relevant för fler. Mycket tacksam för hjälp.

Uj en massa frågor på en gång, men jag skall försöka få med svar på alla.

1:Du behöver inte winrar för att packa upp filen, utan du behöver bara ändra filändelsen till.zip för att kunna packa upp den, sedan skall du zippa den när du är helt klar. Var noga med att du är på rätt ställe när du väljer att zip:a tillbaka filen så du får samma mapstruktur som den har från början
    Skulle tro det kan vara därför Itunes säger den är korrupt.

2.Irecovery fick jag inte heller att funka klokt (på PC), den blockade alla mina USB-portar på datorn. Med rslite funkade klockrent på en MAC och du skall köra Rslite, EFTER du fått error:6 från itunes. dvs efter du kört in din modifierade
    IPSW i luren.

Lycka till,

Redstorm
    Member

@andyponken 66605 wrote:

Uj en massa frågor på en gång, men jag skall försöka få med svar på alla.

1:Du behöver inte winrar för att packa upp filen, utan du behöver bara ändra filändelsen till.zip för att kunna packa upp den, sedan skall du zippa den när du är helt klar. Var noga med att du är på rätt ställe när du väljer att zip:a tillbaka filen så du får samma mapstruktur som den har från början
    Skulle tro det kan vara därför Itunes säger den är korrupt.

2.Irecovery fick jag inte heller att funka klokt (på PC), den blockade alla mina USB-portar på datorn. Med rslite funkade klockrent på en MAC och du skall köra Rslite, EFTER du fått error:6 från itunes. dvs efter du kört in din modifierade
    IPSW i luren.

Lycka till,

Tack för svaret! Kommer förhoppningsvis över en mac på torsdag så testar då :).

Tänkte ett tag att man skulle ta snowbreeze till hjälp för att göra ipsw men skönt att det gick att lösa genom att bara ändra till zip :).

Om det skiter sig på torsdag och basebandet uppgraderas, kan man köpa ett fysiskt unlockcard? Någon erfarenhet?

AndyPonken
    Member

@redstorm 66751 wrote:

Tack för svaret! Kommer förhoppningsvis över en mac på torsdag så testar då :).

Tänkte ett tag att man skulle ta snowbreeze till hjälp för att göra ipsw men skönt att det gick att lösa genom att bara ändra till zip :).

Om det skiter sig på torsdag och basebandet uppgraderas, kan man köpa ett fysiskt unlockcard? Någon erfarenhet?

Har inte hört talas om något fysiskt unlockcard, och rent spontant är det nog inget jag skulle sätt min tro till, Men TROLIGEN kommer vi att se ett unlock i slutet an Juni. jag hade faktiskt möjlighet att kolla min ipsw på en annan telefon. Den telefonen var redan uppdaterad, Men jag kunde kolla att uppdateringen gick hela vägen och att jag fick rätt error samt att jag kunde får igång den igen med rslite innan jag vågade göra på min med Tele2

Redstorm
    Member

Framsteg! Lyckades få igång den med en mac och ett teliakort. Använde spirit för att jailbreaka och gick in och lade till repo och blackra1n. Här stannar det dessvärre. Nog för att den hängde sig en gång men andra gången installerades det men då står det “söker…” uppe i vänstra hörnet och trots att jag väntade i över 10 minuter hände det inget, fungerade inte med tele2 kortet heller. Anmärkningsvärt är även att telefonen blir småtrög när den söker.

Någon som har en idé vad det han vara? Såg in modemfirmware att det var 05.11.07 och att det var version 3.1.3 så det verkade fungera.

För att hjälpa andra som försöker använda guiden så är det noga att den packas ihop med just komprimeringsprogrammet i windows om det används. Det vill säga inte winrar e.dyl. Metoden är alltså att markera filerna->högerklicka->skicka till->komprimerad mapp.

AndyPonken
    Member

@redstorm 67173 wrote:

Framsteg! Lyckades få igång den med en mac och ett teliakort. Använde spirit för att jailbreaka och gick in och lade till repo och blackra1n. Här stannar det dessvärre. Nog för att den hängde sig en gång men andra gången installerades det men då står det “söker…” uppe i vänstra hörnet och trots att jag väntade i över 10 minuter hände det inget, fungerade inte med tele2 kortet heller. Anmärkningsvärt är även att telefonen blir småtrög när den söker.

Någon som har en idé vad det han vara? Såg in modemfirmware att det var 05.11.07 och att det var version 3.1.3 så det verkade fungera.

För att hjälpa andra som försöker använda guiden så är det noga att den packas ihop med just komprimeringsprogrammet i windows om det används. Det vill säga inte winrar e.dyl. Metoden är alltså att markera filerna->högerklicka->skicka till->komprimerad mapp.

Du skall INTE lägga till repro ex blackra1n.com com utan repro: cydia.pushfix.info och därifrån ta blacksnow RC2 inget annat. jag hade samma bekymmer hopaps det löser ditt bekymmer.

Redstorm
    Member

@andyponken 67181 wrote:

Du skall INTE lägga till repro ex blackra1n.com com utan repro: cydia.pushfix.info och därifrån ta blacksnow RC2 inget annat. jag hade samma bekymmer hopaps det löser ditt bekymmer.

Passa jag in vanliga blackra1n eller ultrasnow hänger sig alltsammans och det är bara att göra om guiden.

Hursomhelst har jag om och om igen försökt att installera RC2 och den lyckas oftast. Därefter startar jag om telefonen efter några minuter då det står “söker…” uppe i hörnet. Den är alltid trög som sirap men nästan alltid fryser skärmen efter några menybläddringar. Enda sättet då är att hålla in avstängningsknappen och homeknappen till den slocknar och startar igen. Därefter är den seg och hänger sig igen. Enda lösningen är att gå in på Cydia och ta bort RC2, då fungerar allt igen, inget är segt och TELIA står uppe i hörnet.

Mitt problem kvarstår, har gamla basebandet enligt “modem firmware” och vill få in Tele2 i telefonen. Måste jag vänta till OS 4 och ett nytt upplåsningsprogram?

AndyPonken
    Member

@redstorm 67435 wrote:

Passa jag in vanliga blackra1n eller ultrasnow hänger sig alltsammans och det är bara att göra om guiden.

Hursomhelst har jag om och om igen försökt att installera RC2 och den lyckas oftast. Därefter startar jag om telefonen efter några minuter då det står “söker…” uppe i hörnet. Den är alltid trög som sirap men nästan alltid fryser skärmen efter några menybläddringar. Enda sättet då är att hålla in avstängningsknappen och homeknappen till den slocknar och startar igen. Därefter är den seg och hänger sig igen. Enda lösningen är att gå in på Cydia och ta bort RC2, då fungerar allt igen, inget är segt och TELIA står uppe i hörnet.

Mitt problem kvarstår, har gamla basebandet enligt “modem firmware” och vill få in Tele2 i telefonen. Måste jag vänta till OS 4 och ett nytt upplåsningsprogram?

Jadu, då har jag tyvärr ingen aning vad som kan vara fel. Vet bara att min funkar alldeles lysande och jag har 3.1.3 å 05.11.07… Käns som en ganska klen tröst att Unlock till 05.12.07 inte är så värst långt då jag vet att man vill ha igång sin lur omg.

Redstorm
    Member

@andyponken 67447 wrote:

Jadu, då har jag tyvärr ingen aning vad som kan vara fel. Vet bara att min funkar alldeles lysande och jag har 3.1.3 å 05.11.07… Käns som en ganska klen tröst att Unlock till 05.12.07 inte är så värst långt då jag vet att man vill ha igång sin lur omg.

Har kanske bara ett riktigt oflyt att få ett av de få exemplaren som ovanstående inte fungerar. Den fungerar i vart fall kanon som iPhone touch nu, förhoppningsvis kommer något schyst blacksnow nu när OS 4 kommer läste något om att GeoHot hade något på gång.

Tack för dina tappra försök att hjälpa mig :).

Viewing 26 posts - 1 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.