[GUIDE] Hur man jailbreakar med GreenPois0n

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak [GUIDE] Hur man jailbreakar med GreenPois0n

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 56 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1906

Nu när Greenpois0n har släppts, so vore det passande med en liten guide om hur man går tillväga för att jailbreaka med detta verktyg. Man kommer även framöver att kunna jailbreaka AppleTV2G vid en uppdatering.

minimumkrav wrote:
    iOS-version: 4.1
    iPhone 4
    iPhone 3GS
    iPod Touch – Fjärde generationen
    iPod Touch – Tredje generationen
    iPad 3.2.2

1) Ladda ner GreenPois0n från greenpois0n – Mmmm…pois0n eller nedan:
    Windows: Ladda ner
    OSX: (Ej tillgängligt ännu)

2) Nu är det dags att ansluta din iEnhet till datorn och öppna programmet för GreenPois0n.
    3) Klicka på Prepare to Jailbreak (DFU).
    greenpois0n_guide_1.jpg
    4) sätt din enhet i DFU-läge – Guide till hur man sätter sin enhet i DFU-läge.
    greenpois0n_guide_2.jpg
    5) Nu är det dags att börja jailbreaka, tryck på knappen som det står ”Jailbreak!” på – för att påbörja installationen.
    greenpois0n_guide_4.jpg
    greenpois0n_guide_3.jpg

6) Nu är det bara att sitta tillbakalutad i stolen och invänta på att det ska bli klart. Om det lyckades kommer du mötas av en text som säger ”Jailbreak Complete!”

GRATTIS!
    Du har nu lyckats jailbreaka din enhet med GreenPois0n.

apple 3g
    Member
    Post count: 482

vilket jailbreak är lättast att göra, har en iphone 3g men har inte ios 4.1 , men ska ha det när ett unlock släpps, så vilket sätt är det lätt att jailbreak en iphone 3g ios 4.1 windows

muffins
    Member

@apple 3g 80844 wrote:

vilket jailbreak är lättast att göra, har en iphone 3g men har inte ios 4.1 , men ska ha det när ett unlock släpps, så vilket sätt är det lätt att jailbreak en iphone 3g ios 4.1 windows

RedSn0w: Jailbreaka iOS 4.1 med Redsn0w 0.9.6 för iPhone 3G och iPod Touch 2G | iMedia.nu

Edit: Du kan alltså vara på 4.0 till och med 4.1 för att jailbreaka med Redsn0w.

MiRRe
    Member
    Post count: 174

Vilket skulle du rekommendera av limerain och greenpoison? Spelar det egentligen någon roll vilket man väljer? Satt och tvekade vilket jag skulle välja när jag uppdaterade min egen 4:a innan.

muffins
    Member

@mirre 80847 wrote:

Vilket skulle du rekommendera av limerain och greenpoison? Spelar det egentligen någon roll vilket man väljer? Satt och tvekade vilket jag skulle välja när jag uppdaterade min egen 4:a innan.

GP faktiskt efter att jag testat det.
    Gick på första försöket utan problem.

Limera1n är precis som blackra1n – vissa klarar på första försöker, vissa klarar på 20e försöket, vissa klarar på 50 försöket och vissa klarar det inte alls.

MiRRe
    Member

@muffins 80848 wrote:

GP faktiskt efter att jag testat det.
    Gick på första försöket utan problem.

Limera1n är precis som blackra1n – vissa klarar på första försöker, vissa klarar på 20e försöket, vissa klarar på 50 försöket och vissa klarar det inte alls.

Fick limerain att fungera på både pappas 3Gs och min 4:a på första, Men funderar på att avinstallera Limerain på 4:an och köra in GP istället.

Får se hur jag gör 🙂

muffins
    Member

@mirre 80855 wrote:

Fick limerain att fungera på både pappas 3Gs och min 4:a på första, Men funderar på att avinstallera Limerain på 4:an och köra in GP istället.

Får se hur jag gör 🙂

Det jag talade om var att installera – gällande limera1n.
    Har du det redan installerat – så är det ingen skillnad jämfört med GreenPois0n.

Min text var gällande vilken applikation som är stabilast att använda vid en jailbreakingprocess 😛

apple 3g
    Member
    Post count: 482

@muffins 80845 wrote:

RedSn0w: Jailbreaka iOS 4.1 med Redsn0w 0.9.6 för iPhone 3G och iPod Touch 2G | iMedia.nu

Edit: Du kan alltså vara på 4.0 till och med 4.1 för att jailbreaka med Redsn0w.

hoppas bara på ett unlock kommer, VILL INTE ANVÄNDA TINYUMBRELLA !!!!!!

muffins
    Member

@apple 3g 80857 wrote:

hoppas bara på ett unlock kommer, VILL INTE ANVÄNDA TINYUMBRELLA !!!!!!

TinyUmbrella? Nu pratar du i nattmössan.
    Det fungerar bara med iPhone 4 – gällande att behålla nuvarande baseband.

MiRRe
    Member

@muffins 80856 wrote:

Det jag talade om var att installera – gällande limera1n.
    Har du det redan installerat – så är det ingen skillnad jämfört med GreenPois0n.

Min text var gällande vilken applikation som är stabilast att använda vid en jailbreakingprocess 😛

Ah okej missförstod lite ^^

Ja men då är det bara att behålla limerain då 🙂

tack.

Olliver
    Member
    Post count: 95

1 har en iPhone-4 med fm 4.0.2, vill JB och låsa upp – möjligt och med greenposi0n?

2 har även en iPhone-4 med fm 4.0.1 som är JB/upplåst, är det bara att köra på med greenpois0n för att kunna behålla den upplåst?

Måste TinyUmbrella användas i något av fallen?

muffins
    Member

@olliver 80877 wrote:

1 har en iPhone-4 med fm 4.0.2, vill JB och låsa upp – möjligt och med greenposi0n?

2 har även en iPhone-4 med fm 4.0.1 som är JB/upplåst, är det bara att köra på med greenpois0n för att kunna behålla den upplåst?

Måste TinyUmbrella användas i något av fallen?

1. Inte om man utläser infon, då det gäller iOS 4.1
    2. Nej. GP är enbart jailbreak, inte upplåsningsverktyg. Iom 4.1 så kommer du få ett nytt baseband. Använd TinyUmbrella för att behålla ditt nuvarande baseband om du ska uppgradera firmware: Uppdatera till 4.1 utan att uppgradera basebandet för iPhone 4 | iMedia.nu

nill0w
    Member
    Post count: 25

greenpoison hittar inte min ip4 i dfu-mode. Windows gör det däremot och vill installera drivrutiner, men det går inte… Några tips?

muffins
    Member

@nill0w 80896 wrote:

greenpoison hittar inte min ip4 i dfu-mode. Windows gör det däremot och vill installera drivrutiner, men det går inte… Några tips?

Har du iTunes installerat på win-burken?

vossen
    Member
    Post count: 1457

När ska GP börja installera Cydia?

muffins
    Member

@vossen 80916 wrote:

När ska GP börja installera Cydia?

Nu har jag inte pillat så mycket med min lur ännu och den är i min andra lägenhet just nu, men har du kollat genom att öppna Loader ?

Jacke89
    Member
    Post count: 4

Behöver man behålla sitt baseband för att kunna jailbreaka till 4.1? Har idag en iPhone 4 4.0.1 JB med basebandet 01.59.00. Vad händer om jag inte behåller basebandet?

Kamush
    Member
    Post count: 140

@jacke89 81223 wrote:

Behöver man behålla sitt baseband för att kunna jailbreaka till 4.1? Har idag en iPhone 4 4.0.1 JB med basebandet 01.59.00. Vad händer om jag inte behåller basebandet?

Uppdatera ej, om du gör det så kam du ej låsa upp den

antson49
    Member
    Post count: 49

@muffins 80836 wrote:

Nu när Greenpois0n har släppts, so vore det passande med en liten guide om hur man går tillväga för att jailbreaka med detta verktyg. Man kommer även framöver att kunna jailbreaka AppleTV2G vid en uppdatering.

1) Ladda ner GreenPois0n från greenpois0n – Mmmm…pois0n eller nedan:
    Windows: Ladda ner
    OSX: (Ej tillgängligt ännu)

2) Nu är det dags att ansluta din iEnhet till datorn och öppna programmet för GreenPois0n.
    3) Klicka på Prepare to Jailbreak (DFU).
    greenpois0n_guide_1.jpg
    4) sätt din enhet i DFU-läge – Guide till hur man sätter sin enhet i DFU-läge.
    greenpois0n_guide_2.jpg
    5) Nu är det dags att börja jailbreaka, tryck på knappen som det står ”Jailbreak!” på – för att påbörja installationen.
    greenpois0n_guide_4.jpg
    greenpois0n_guide_3.jpg

6) Nu är det bara att sitta tillbakalutad i stolen och invänta på att det ska bli klart. Om det lyckades kommer du mötas av en text som säger ”Jailbreak Complete!”

GRATTIS!
    Du har nu lyckats jailbreaka din enhet med GreenPois0n.

Du sa att man kan jb en ipod 3:e generationen… jag skulle gärna vilja veta hur ni lyckades med det? jag har provat med både limera1n och greenp0ison (naturligt vis återställt imellan) men får det ändå inte att fungera?
    Har ni nå förslag på vad man kan göra för att få det att funka? funkar utmärkt på första försöket på min iphone 4a och mina polares 3gs..men ipod nepp:(

tack

Brumm
    Member
    Post count: 20

Finns det någon app i Cydia som gömmer/tar bort den röda påminnelsen som visas i hörnet på en ikon när man får vid uppdatering/mail/sms/samtal?

Adrianiii
    Member
    Post count: 60

När jag ska jailbreka med greenpois0n så står det hela tiden Jailbreak Failed.. nån som vet vad problemet kan vara?

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

Antingen så kommer du inte rätt i DFU, eller så är det annat som spökar.
    Du kan återställa till ny iphone med itunes, jailbreaka och sedan återställa från säkerhets kopian, brukar fungera bäst så

Adrianiii
    Member
    Post count: 60

Har provat det men det funkar inte, när jag jailbreakar med Limera1n så funkar det direkt men har hört att greenpois0n är säkrare.

Lezesnow
    Member
    Post count: 2

hej!
    fortfarande ingen unlock till version 4.1?

iPhoneReservdelar.se
    Member

@adrianiii 81901 wrote:

Har provat det men det funkar inte, när jag jailbreakar med Limera1n så funkar det direkt men har hört att greenpois0n är säkrare.

Jailbreak i sig är lika stabil både på limera1n och greenpois0n.
    Problemet med limera1n är att det många gågner till synes går genom utan att du får limera1n ikonen på telefonen.
    Har du lyckats med limera1n så är det lika bra som greenpois0n.

LuDii
    Member
    Post count: 360

jag har två frågor..

har en iphone 4 och allt fungerar klockrent. Jag undrar om det är verkligen värt att jailbreaka den(har JB tidigare på både min 3g och 3gs, vilket fungerade utmärkt)? Blir telefonen segare av jailbreak??

_Niklas_
    Member
    Post count: 48

Är detta det bästa jailbreak att välja för OS4.x idag? :confused:

Niklas

armis
    Member
    Post count: 104

@_niklas_ 82267 wrote:

Är detta det bästa jailbreak att välja för OS4.x idag? :confused:

Niklas

Beror helt på vad du menar med bästa.

Är du beroende av operatörsupplåsning i framtiden rekommenderar jag PwnageTool (endast Mac).

Enkelhet; Greenpoison/Limerain.

Custom boot logos: Redsnow.

Bara att välja å vraka.

armis
    Member

@ludii 82017 wrote:

jag har två frågor..

har en iphone 4 och allt fungerar klockrent. Jag undrar om det är verkligen värt att jailbreaka den(har JB tidigare på både min 3g och 3gs, vilket fungerade utmärkt)? Blir telefonen segare av jailbreak??

Den blir inte segare.

Behöver du fråga om det är värt att jailbreaka är det antagligen inte det för dig.

Smisken
    Member
    Post count: 130

Om man har en jailbreakad lur nu med ett äldre baseband går det låsa upp den då??

armis
    Member

@smisken 82306 wrote:

Om man har en jailbreakad lur nu med ett äldre baseband går det låsa upp den då??

Ja, ladda ner ultrasnow i cydia.

Smisken
    Member

Om man jailbreakar en lur med greenpoison som har ett äldre baseband går det låsa upp den då???

eferm
    Member
    Post count: 5

Jag har en 3GS med 4.0.2 och baseband 05.13.04 som aldrig har varit jailbreakad, kan jag uppgradera den till 4.1 och sedan jailbreaka med greenpoison???

/mvh erik

iPhoneReservdelar.se
    Member

@eferm 82694 wrote:

Jag har en 3GS med 4.0.2 och baseband 05.13.04 som aldrig har varit jailbreakad, kan jag uppgradera den till 4.1 och sedan jailbreaka med greenpoison???

/mvh erik

Du måste använda pwnage tool (mac) för att inte uppgradera basebandet.

eferm
    Member
    Post count: 5

@iPhoneReservdelar.se 82699 wrote:

Du måste använda pwnage tool (mac) för att inte uppgradera basebandet.

okej, då skiter det sig alltså eftersom jag har windows? (noll koll 😉 )

iPhoneReservdelar.se
    Member

Vi kommer nu i dagarna att lägga custom ios builds i vår webshop så håll lite koll på vår sida så kan du ladda ned en färdig ipsw som inte uppdaterar basebandet.

armis
    Member

@iPhoneReservdelar.se 82707 wrote:

Vi kommer nu i dagarna att lägga custom ios builds i vår webshop så håll lite koll på vår sida så kan du ladda ned en färdig ipsw som inte uppdaterar basebandet.

Är det verkligen lagligt?

För att inte säga omoraliskt att sälja något som The Dev Team tillhandahåller gratis.

Enklaste i det här fallet vore att be en kompis göra en custom ipsw och sen använda Redsn0w för att återställa till den filen i windows.

armis
    Member

dubbelpost

iPhoneReservdelar.se
    Member

@armis 82708 wrote:

Är det verkligen lagligt?

För att inte säga omoraliskt att sälja något som The Dev Team tillhandahåller gratis.

Enklaste i det här fallet vore att be en kompis göra en custom ipsw och sen använda Redsn0w för att återställa till den filen i windows.

Jag håller med dig till en del….
    Det kostar nämligen pengar att ha så stora filer hostade på servern, det kostar även pengar att erbjuda nedladning, och extra bandbredden kostar också pengar. Vi har moral, men är tröts allt ett vinstdrivande företag. Tanken var att ta ca 50kr / nedladdning, detta skulle täcka våra kostnader och vi skulle i pricip inte tjäna nåt alls på det.
    Efter denna reaktion blir projektet dock skrotat

Om vi hade varit omoraliska så hadde vi erbjudit jailbreak och tagit 300kr som många andra gör.

Om iPhoneinfo ställer upp med att hosta nedladningar, så laddar jag upp filerna hit istället

Smisken
    Member

Har jag förstått rätt nu?

Jag har en jailbreakad 3gs med ett äldre bootroom m.m.

Kan jag göra om en iOS 4.1 med PwnageTool (endast Mac). Och sedan köra greenpoison och välja den omgjorda filen och jailbreaka den vägen? Sedan bara köra ultrasn0w som vanligt och låsa upp den? Är detta korrekt? Finns cydiaikonen inne bland ikonerna efter jb.

iPhoneReservdelar.se
    Member

@smisken 83127 wrote:

Har jag förstått rätt nu?

Jag har en jailbreakad 3gs med ett äldre bootroom m.m.

Kan jag göra om en iOS 4.1 med PwnageTool (endast Mac). Och sedan köra greenpoison och välja den omgjorda filen och jailbreaka den vägen? Sedan bara köra ultrasn0w som vanligt och låsa upp den? Är detta korrekt? Finns cydiaikonen inne bland ikonerna efter jb.

Delvis rätt, du laddar in din custom ipsw med itunes, och om det strular ta hjälp av iREB
    Din baseband uppdateras inte så du kan köra nuvarande ultrasn0w för unlock

Smisken
    Member

@iPhoneReservdelar.se 83139 wrote:

Delvis rätt, du laddar in din custom ipsw med itunes, och om det strular ta hjälp av iREB
    Din baseband uppdateras inte så du kan köra nuvarande ultrasn0w för unlock

Ah precis som när jag jb med snowbreeze gör om en fil och laddar in den med itunes. Ta hjälp av iREB vid strul vad är det?

iPhoneReservdelar.se
    Member

ja precis, pwnagetool är som snowbreeze.
    iREB är ett verktyg som hjälper dig att installera custom ipsw filer (behövs bara om itunes spottar ut errors)

Smisken
    Member

@iPhoneReservdelar.se 83181 wrote:

ja precis, pwnagetool är som snowbreeze.
    iREB är ett verktyg som hjälper dig att installera custom ipsw filer (behövs bara om itunes spottar ut errors)

Tackar för hjälpen.

Har jag förstått rätt nu:

1: ladda ner 4.1 ipsw original
    2: Använd pwnagetool gör om filen
    3. Köra en ctrl restore till den omgjorda filen.
    4. Sedan bara installera ultrasnow i cydia i stort sätt?

Är filen med pwnagetool jailbreakad och klar? Eller skall den köras i greenpoison? Sedan behöver jag ju och ha en som e hacktivated fixar pwnagetool det med??

iPhoneReservdelar.se
    Member

Filen i pwnage tool är jailbreakad och klar (cydia installerad) och telefonen aktiverad

Smisken
    Member

@iPhoneReservdelar.se 83184 wrote:

Filen i pwnage tool är jailbreakad och klar (cydia installerad) och telefonen aktiverad

Underbart tack för hjälpen!

Smisken
    Member

Tänkte bara nämna efterssom jag inte har en mac så använde jag snowbreeze 2.0.2 och gjorde om en 4.1 ipsw hacktivation samt jailbreak och det funkade kanon ( Trodde inte det funakde på iOS 4 gjorde inte innan när jag testade ) Kan säga att med nya snowbreeze 2.1 fick jag ett felmeddelande 21 i itunes så använd 2.0.2.

Så ni som har en äldre bootroom och jailbreakad 3gs samt windows gör om en 4.1 med snowbreeze sätt telefonen i recovery mode och håll inne shift och uppdatera och välj den omgjorda snowbreezefilen kör hårt! =)

joeliphone
    Member
    Post count: 30

tjena. lite ny här och just registrerad 🙂

Om jag skulle jailbreaka telefonen, vad är skillnaden gentemot inte jailbreakad?
    Liksom vad tappar jag för att jag jailbreakar den bortsett från att slippa apples “betala-för-allt-och-var-tyst” ?

iPhoneReservdelar.se
    Member

Du tappar ingenting.
    Vad får du då ?
    Man kan säga att du får yttligare en appstore (cydia) som har massor med apps och tweaks som är gratis, en del får du betala för också men mycket är gratis.

joeliphone
    Member
    Post count: 30

Ahh ok. det talar ju för att jailbreaka.

edit : dock harman hört om bannlysningar, kan apple se din jailbreak?

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 56 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.