Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › [Guide] Nedgradera iPhone 3G (och ev. 3GS) från 4.0 till 3.1.2
-
AuthorPosts
-
Eftersom jag fick prova över 10 guider utan att nån av dem fungerade (fick prova mig fram själv tillslut) så tänkte jag göra en guide till andra i samma sits.
OBS! Jag tar inget ansvar för vad som händer med era iPhones. Guiden fungerar INTE på 3gs.
1. Synka dina kontakter, kalender, musik, bilder, osv. Om något går fel kommer du inte kunna återställa från säkerhetskopian och då är informationen förlorad om du inte synkat allt.
2. Ladda ner firmware 3.1.2 härifrån.
3. Sätt din iPhone i DFU-läge:
Plugga in iPhonen i din dator och stäng av den.
Håll inne power-knappen i 3 sekunder.
Tryck på Power+Home-knapparna i 10 sekunder.
Släpp Power-knappen och håll Home-knappen intryckt tills iTunes känner igen iPhonen.4. Återställ i iTunes genom att trycka Shift+Återställ. Välj firmwaren du laddade ner i steg 1. Om det kommer ett error-meddelande, tryck Ok och stäng iTunes.
Ett alternativ är att strunta i steg 4-6 och istället ladda ner Recboot (Google is your best frackin’ friend in the world!), tyvärr funkade det dock inte för mig på Windows 7.
5. Ladda ner blackra1n härifrån och starta det. Om du får ett felmeddelande om saknade DLL-filer är det bara att kopiera blackra1n.exe till C:WindowsPrograms*Common FilesAppleApple Application Support. Kör sedan blackra1n och vänta tills iPhonen startat om.
* Programs (x86) om du kör 64-bitars OS.6. När iPhonen har startats om ser du att blackra1n-appen har installerats. Innan du öppnar den bör du ansluta till ett wifi-nätverk eftersom din iPhone med största sannolikhet inte kan ansluta till din mobiloperatör, även om du kör med en officiell operatör. Installera Cydia.
7. I Cydia lägger du till http://repo666.ultrasn0w.com/ som source och installerar ultrasn0w från repon. Efter att du startat om telefonen funkar (förhoppningsvis) allt som vanligt!
Lycka till!
@iphonekillen 69684 wrote:
Eftersom jag fick prova över 10 guider utan att nån av dem fungerade (fick prova mig fram själv tillslut) så tänkte jag göra en guide till andra i samma sits. Jag vet inte om det fungerar på iPhone 3GS och jag tar inget ansvar för vad som händer med era iPhones.
Innan jag uppgraderade till 4.0 hade jag Cydia installerat men jag gjorde aldrig nån SHSH-backup genom nåt program eller genom att trycka på “Make my life easier”. Hade även jailat min 4.0.
1. Ladda ner firmware 3.1.2 härifrån.
2. Sätt din iPhone i DFU-läge:
Plugga in iPhonen i din dator och stäng av den.
Håll inne power-knappen i 3 sekunder.
Tryck på Power+Home-knapparna i 10 sekunder.
Släpp Power-knappen och håll Home-knappen intryckt tills iTunes känner igen iPhonen.3. Återställ i iTunes genom att trycka Shift+Återställ. Välj firmwaren du laddade ner i steg 1. Om det kommer ett error-meddelande, tryck Ok och stäng iTunes.
4. Ladda ner blackra1n härifrån och starta det. Om du får ett felmeddelande om saknade DLL-filer är det bara att kopiera blackra1n.exe till C:WindowsPrograms*Common FilesAppleApple Application Support. Kör sedan blackra1n och vänta tills iPhonen startat om.
* Programs (x86) om du kör 64-bitars OS.5. När iPhonen har startats om ser du att blackra1n-appen har installerats. Innan du öppnar den bör du ansluta till ett wifi-nätverk eftersom din iPhone med största sannolikhet inte kan ansluta till din mobiloperatör, även om du kör med en officiell operatör. Installera Cydia.
6. I Cydia lägger du till 3G unlock – official ultrasn0w devteam site som source och installerar ultrasn0w från repon. Efter att du startat om telefonen funkar (förhoppningsvis) allt som vanligt!
Lycka till!
Supertack. Fungerade utmärkt. Jag testade 4.0, men jag antar att det finns en anledning att apple väljer att begränsa 3g-lurarnas möjligheter att använda sig av bl a multitasking…
så jag testade den här guiden på min 3gs..
när felmeddelandet i itunes dyker upp så klickar man “ok” och stänger itunes. men samtidigt så kopplas ju iphone av från usb:n, även om den fortfarande sitter fast med usb fysiskt.. det betyder ju att man måste dra ut luren och koppla in den till datorn igen för att blackra1n ska kunna känna av..
i blackra1n står det bara “waiting for device” och jag lät den stå så i ca 30-40 min..någon som vet nåt svar?
Tyvärr fungerade detta inte på min 3GS. När jag i iTunes försöker installera in 3.1.2-filen får jag felmeddelande 3194 när iTunes kollar mot Apples server. Stängde ner iTunes men var fast med svart skärm. Efter omstart av mobilen (båda knapparna nedtryckta cirka 30 sekunder) kom jag till recovery mode. Försökte med blackra1n som hittade mobilen men sedan hände ingenting i blackra1n. Efter två försök startade jag om mobilen och var fortfarande kvar i mitt gamla 3.1.3. Som många säger måste man ha fixat SHSH för att nedgradera annars är man fast, verkar åtminstone stämma med 3GS.
@k818 70036 wrote:
så jag testade den här guiden på min 3gs..
när felmeddelandet i itunes dyker upp så klickar man “ok” och stänger itunes. men samtidigt så kopplas ju iphone av från usb:n, även om den fortfarande sitter fast med usb fysiskt.. det betyder ju att man måste dra ut luren och koppla in den till datorn igen för att blackra1n ska kunna känna av..
i blackra1n står det bara “waiting for device” och jag lät den stå så i ca 30-40 min..någon som vet nåt svar?
@aaberg 71031 wrote:
Tyvärr fungerade detta inte på min 3GS. När jag i iTunes försöker installera in 3.1.2-filen får jag felmeddelande 3194 när iTunes kollar mot Apples server. Stängde ner iTunes men var fast med svart skärm. Efter omstart av mobilen (båda knapparna nedtryckta cirka 30 sekunder) kom jag till recovery mode. Försökte med blackra1n som hittade mobilen men sedan hände ingenting i blackra1n. Efter två försök startade jag om mobilen och var fortfarande kvar i mitt gamla 3.1.3. Som många säger måste man ha fixat SHSH för att nedgradera annars är man fast, verkar åtminstone stämma med 3GS.
Ja, tyvärr verkar det stämma att det inte funkar på 3gs 🙁 SHSH är enda sättet.
Måste man ha en Jailbreakad lur innan man gör detta?
Guys, denna guide kan *aldrig* fungera – hur mycket ni än vill och hoppas. En nedgradering av 3GS *kräver* SHSH-tricket. Alltid.
Varför vill man nergradera till 3.1.2 versionen? Det finns ju en 3.1.3 version också?
Eller var 3.1.2 versionen bättre på något sätt? snabbare kanske?OCH
program jag nu installerat efter att jag installera iphone os 4.. Måste jag börja om? Ta hem alla appsen igen? Eller fungerar dom bra även fast man nergraderar?
@razorx 73603 wrote:
Varför vill man nergradera till 3.1.2 versionen? Det finns ju en 3.1.3 version också?
Eller var 3.1.2 versionen bättre på något sätt? snabbare kanske?OCH
program jag nu installerat efter att jag installera iphone os 4.. Måste jag börja om? Ta hem alla appsen igen? Eller fungerar dom bra även fast man nergraderar?
Ingen aning. Guiden är skriven för 3.1.2 eftersom det bara är med den firmwaren jag testat att nedgradera, men jag antar att det funkar lika bra att nedgradera till 3.1.3.
Program du installerat ska finnas kvar så länge du synkat dem med iTunes. Detsamma gäller musik, bilder, kontakter, osv. Så gott som alla apps fungerar med 3.1.2.
@iphonekillen 73749 wrote:
Ingen aning. Guiden är skriven för 3.1.2 eftersom det bara är med den firmwaren jag testat att nedgradera, men jag antar att det funkar lika bra att nedgradera till 3.1.3.
Program du installerat ska finnas kvar så länge du synkat dem med iTunes. Detsamma gäller musik, bilder, kontakter, osv. Så gott som alla apps fungerar med 3.1.2.
Fungerar perfekt, tack för det. Har dock problem med att synka då itunes säger att jag har en för gammal version för att genomföra en synk. Kan man ta sig runt problemet på nåt vis. mvh
du ska installera äldre version av itunes. 9.03 tror jag
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.