Guide: Spara din SHSH kod för 3.1.3 via Cydia trots att du inte har jailbreakat

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Guide: Spara din SHSH kod för 3.1.3 via Cydia trots att du inte har jailbreakat

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 74 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4365

Ni “stackars” 3GS-ägare med nya bootromet och firmware 3.1.3 som av någon anledning missade möjligheten att jailbreaka på firmware 3.1.2 och nu sitter och väntar på nästa omöjliga firmware-release (som kanske innebär att det blir ännu svårare att jailbreaka) kan lagra ECID SHSH koderna för just din iPhone och firmware 3.1.3 via Cydia, trots att din 3GS ännu inte är jailbreakad.

Vad vinner du på detta då? Jo, du lagrar din egen ECID SHSH för firmware 3.1.3 via Cydia. När sedan nästan firmeware release kommer (3.2?) och Apple slutar signera 3.1.3 ja då kommer du att kunna återställa din icke-jailbreakade iPhone till 3.1.3 och jailbreaka med de verktyg som då finns tillgängliga. Se till att göra detta nu direkt, innan det är för sent

Detta gör du med iTunes, 3GS 3.1.2 firmware och det vid detta laget välkända HOSTS-filhacket.

1) Öppna filen C:WindowsSystem32driversetchosts (Windows) or /etc/hosts (OS X) och redigera den genom att lägga till följande rad:

74.208.10.249 gs.apple.com[/CODE]

Filen skall då se ut så här:

[CODE]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
    #
    # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
    # entry should be kept on an individual line. The IP address should
    # be placed in the first column followed by the corresponding host name.
    # The IP address and the host name should be separated by at least one
    # space.
    #
    # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
    # lines or following the machine name denoted by a ‘#’ symbol.
    #
    # For example:
    #
    # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
    # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost
    74.208.10.249 gs.apple.com
    [/CODE]

I Windows bör du öppna Anteckningar som Administratör; Klicka på Start, gå till startmappen Tillbehör, Högerklicka på Anteckningar och välj “Kör som…” och välj Administratör

På OS X bör du skrivskydda HOSTS-filen efter det att du redigerat den, på vissa versioner av OS X är detta en säkerhetsåtgärd.

[B]2)[/B] Koppla in din 3GS till datorn och öppna iTunes.
    [B]3)[/B] Håll ned Shift-tangenten (Windows) eller Option-tangenten (Mac) och klicka på Återställ
    [B]4)[/B] Bläddra nu fram till filen 3GS 3.1.2 firmware (den filen du nyss laddade ned via ovanstående länk)
    [B]5)[/B] Klicka på OK

Notera att du inte kommer att sabotera din telefon, återställa den eller förändra innehåll på något sätt, återställningen kommer aldrig att slutföras utan du kommer istället att få ett felmeddelande som lyder [I]”This device isn’t eligible for the requested build”[/I]. Anledningen till felmeddelandet är att Apple slutade signera/godkänna återställningar till någon annan firmware version än 3.1.3 i början av februari, felmeddelandet kommer från Sauriks Cydia server och inte via Apple, detta då du nyss redigerat din HOSTS-fil.

Vill du återställa till firmware 3.1.3 så gör det det precis som vanligt via iTunes, du behöver inte återställa din HOSTS-fil – iTunes kommer att skicka din SHSH till Cydia som i sin tur kontaktar Apple och skickar tillbaka ett OK till dig =)[CODE]
    74.208.10.249 gs.apple.com[/CODE]

Filen skall då se ut så här:

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost
    [/CODE]

I Windows bör du öppna Anteckningar som Administratör; Klicka på Start, gå till startmappen Tillbehör, Högerklicka på Anteckningar och välj “Kör som…” och välj Administratör

På OS X bör du skrivskydda HOSTS-filen efter det att du redigerat den, på vissa versioner av OS X är detta en säkerhetsåtgärd.

[B]2)[/B] Koppla in din 3GS till datorn och öppna iTunes.
    [B]3)[/B] Håll ned Shift-tangenten (Windows) eller Option-tangenten (Mac) och klicka på Återställ
    [B]4)[/B] Bläddra nu fram till filen 3GS 3.1.2 firmware (den filen du nyss laddade ned via ovanstående länk)
    [B]5)[/B] Klicka på OK

Notera att du inte kommer att sabotera din telefon, återställa den eller förändra innehåll på något sätt, återställningen kommer aldrig att slutföras utan du kommer istället att få ett felmeddelande som lyder [I]”This device isn’t eligible for the requested build”[/I]. Anledningen till felmeddelandet är att Apple slutade signera/godkänna återställningar till någon annan firmware version än 3.1.3 i början av februari, felmeddelandet kommer från Sauriks Cydia server och inte via Apple, detta då du nyss redigerat din HOSTS-fil.

Vill du återställa till firmware 3.1.3 så gör det det precis som vanligt via iTunes, du behöver inte återställa din HOSTS-fil – iTunes kommer att skicka din SHSH till Cydia som i sin tur kontaktar Apple och skickar tillbaka ett OK till dig =)[CODE]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost
    [/CODE]

2) Koppla in din 3GS till datorn och öppna iTunes.
    3) Håll ned Shift-tangenten (Windows) eller Option-tangenten (Mac) och klicka på Återställ
    4) Bläddra nu fram till filen 3GS 3.1.2 firmware (den filen du nyss laddade ned via ovanstående länk)
    5) Klicka på OK

Notera att du inte kommer att sabotera din telefon, återställa den eller förändra innehåll på något sätt, återställningen kommer aldrig att slutföras utan du kommer istället att få ett felmeddelande som lyder “This device isn’t eligible for the requested build”. Anledningen till felmeddelandet är att Apple slutade signera/godkänna återställningar till någon annan firmware version än 3.1.3 i början av februari, felmeddelandet kommer från Sauriks Cydia server och inte via Apple, detta då du nyss redigerat din HOSTS-fil.

Vill du återställa till firmware 3.1.3 så gör det det precis som vanligt via iTunes, du behöver inte återställa din HOSTS-fil – iTunes kommer att skicka din SHSH till Cydia som i sin tur kontaktar Apple och skickar tillbaka ett OK till dig =)

Mr Fyhr
    Member
    Post count: 482

Bra du skrev detta har fått endel frågot på PM om det inte sköter sig själv men nu har du ju en bra beskrivning om hur man gör.

nimren
    Member
    Post count: 250

På min Cydia står det att jag har SHSH 3.1.2, men kan jag fixa genom detta att jag får SHSH 3.1.3 i Cydia?

Johnnyiphone
    Member
    Post count: 20

så man kan jailbreaka sin iphone om man har råkat uppdatera till 3.1.3 och firmaware 12 något? genom att lägga om shsh filen och jailbreaka sedan eller måste man vänta tills ny realease?

Freebo
    Member

@nimren 61353 wrote:

På min Cydia står det att jag har SHSH 3.1.2, men kan jag fixa genom detta att jag får SHSH 3.1.3 i Cydia?

Det kommer att stå 3.1.3 i Cydia även för dig inom kort. Kön är lång på alla telefoner som ska processas av Sauriks servrar

olpa
    Member
    Post count: 3

Vet inte om det är jag som e dum, men jag försökte följa din guide Freebo ovan, men jag kan inte hitta filen med ändelsen .ipsw som man ska återställa med via den nertankade filen i länken “3GS 3.1.2 Firmware”. Kan någon vänlig skäl berätta vad jag gör för fel?

olpa
    Member

Hehe jag kom på det, var tvungen att byta ändelse på den nertankade filen från .zip til .ipsw…

foxxer
    Member
    Post count: 11

Hej
    Ny här och det verkar till att vara en trevlig sida:)
    Nu till min fråga:
    Freebo… Jag fattar inte helt punkt ett, ska jag bara lägga till det som du har skrivit och sen spara? När jag försöker spar så kan jag ej spara utan den vill att jag spara i mina dokumen.
    tack för svar…
    mvh foxxer

Freebo
    Member

@johnnyiphone 61354 wrote:

så man kan jailbreaka sin iphone om man har råkat uppdatera till 3.1.3 och firmaware 12 något? genom att lägga om shsh filen och jailbreaka sedan eller måste man vänta tills ny realease?

Du måste vänta på ny release

Freebo
    Member

@foxxer 61370 wrote:

Hej
    Ny här och det verkar till att vara en trevlig sida:)
    Nu till min fråga:
    Freebo… Jag fattar inte helt punkt ett, ska jag bara lägga till det som du har skrivit och sen spara? När jag försöker spar så kan jag ej spara utan den vill att jag spara i mina dokumen.
    tack för svar…
    mvh foxxer

Välkommen till forumt foxxer, du är med all sannolikhet inte inloggad i Windows som Administratör.

foxxer
    Member

tack:)

Jaha ok ska testa att logga in som admin då:)

foxxer
    Member

förlåt för en dum fråga… men jag kan bara logga in som mig själv på mitt windows 7, har inte något loggin för admin. Vet du kanske hur jag ska göra då?

Freebo
    Member

se då till att ditt konto har fulla Adminstratörsrättigheter eller googla…

foxxer
    Member

kk hittat nu! nu ska jag testa.. btw din bild funkar inte i din guid.

nimren
    Member
    Post count: 250

Högerklicka och kör som administratör. Så gjorde ja på min win7

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Bra guide men jag tycker att det är smidigare med Umbrella. Starta programmet, skriv in ditt ECID och klicka på sök. Då sparas ditt SHSH både i cydia och i din dator.
    umbrella.gif

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Men då måste man ha sin ECID ;D

Ponyboy
    Member

@h3nr11k 61396 wrote:

Men då måste man ha sin ECID ;D

ECID ju väldigt lätt att ta reda på, man kan använda USBView eller ECID Grabber.

nitroz
    Member
    Post count: 62

vart kan man ladda ner Umbrella?
    när kommer man kunna låsa upp 05.12.01
    basebandet? och hur vet jag om jag har sparat min
    ssh från 3.1.2 för jag hade jailbreakat den och låst upp
    med blackra1n? MvH

Freebo
    Member

@ponyboy 61395 wrote:

Bra guide men jag tycker att det är smidigare med Umbrella. Starta programmet, skriv in ditt ECID och klicka på sök. Då sparas ditt SHSH både i cydia och i din dator.
    umbrella.gif

Each to his own, förutom HOSTS-redigerandet innebär denna guide att alla kan göra det utan alltför mycket support 🙂

Syftet med att publicera guiden är aöötså att få upp ögonen på dem som sitter med 3.1.3 idag, när nästa fw kommer har tåget liksom redan gått

gloiden
    Member

@ponyboy 61395 wrote:

umbrella.gif

Jag använde ECID Grabber och fick fram mitt ECID nr och la in det i Umbrella.
    Efter det tryckte jag submit.
    Då står det “Could not get your ECID SHSH for that modell/version :Sorry”
    Har jag gjort rätt då ?
    Har 3.1.3 (7E18) 05.12.01 Så det ska ju inte funka vad jag förståt men är det sparat nu, så jag kanske kan vara med och leka i framtiden ?
    Vart sparas det ?

Freebo
    Member

In case anyone was wondering, every device (all 1.37 million of them) with an “on file” ECID now has a 3.1.3 SHSH saved in Cydia’s database!

1.37 miljoner JBade 3GSer…wow

Twitter / Jay Freeman (saurik): In case anyone was wonderi …

Ponyboy
    Member

@gloiden 61427 wrote:

Jag använde ECID Grabber och fick fram mitt ECID nr och la in det i Umbrella.
    Efter det tryckte jag submit.
    Då står det “Could not get your ECID SHSH for that modell/version :Sorry”
    Har jag gjort rätt då ?
    Har 3.1.3 (7E18) 05.12.01 Så det ska ju inte funka vad jag förståt men är det sparat nu, så jag kanske kan vara med och leka i framtiden ?
    Vart sparas det ?

Du ska välja i Devise version = iPhone 3Gs – 3.1.3 och i SHSH Repository = Cydia – Saurik. Då sparas ditt 3.1.3 SHSH både i Umbrella mappen och i cydias server. Du kan ju också använda metoden i första posten, lite smaksak vilken metod som är enklare.

gloiden
    Member

OK tack för hjälpen jag hade en gammal version av Umbrella så 3.1.3 fanns inte men nu fick jag det att fungera 🙂

Mardin
    Member
    Post count: 80

När jag öppnar dokumentet i punkt 1 har jag en rad mer:

…….
    ……
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost
    ::1 localhost

Ska jag skriva under där bara eller ta bort den raden och fylla i med 74.208.10.249 gs.apple.com?

Edit: sen förstår jag inte riktigt var denna säkerhetskopia sparas?
    Och vad den innehåller?
    Kan jag använda den ifall telefonen havredrar för att få tillbaka sms, kontakter och sådant?

Freebo
    Member

@Märdin 61742 wrote:

När jag öppnar dokumentet i punkt 1 har jag en rad mer:

…….
    ……
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost

Ska jag skriva under där bara eller ta bort den raden och fylla i med 74.208.10.249 gs.apple.com?

Edit: sen förstår jag inte riktigt var denna säkerhetskopia sparas?
    Och vad den innehåller?
    Kan jag använda den ifall telefonen havredrar för att få tillbaka sms, kontakter och sådant?

Radera först raden:
    [/CODE]

Nej, du kan inte få tillbaka “något” om din iPhone havererar, däremot kommer du att få det lite lättare med jailbreaka när nästa fw release kommer. Precis som jag skrev i första posten[CODE]::1 localhost
    [/CODE]

Nej, du kan inte få tillbaka “något” om din iPhone havererar, däremot kommer du att få det lite lättare med jailbreaka när nästa fw release kommer. Precis som jag skrev i första posten

Mardin
    Member
    Post count: 80

Okej, nu har jag gjort det. Fick bara upp det felmeddelandet från Apple där de ville att jag skulle skicka information om felet så de kunde förbättras, valde att tacka nej.
    Har knappt en aning om vad jag precis gjorde men hoppas Freebo är där och hjälper mig när jag ska jailbreaka när det är möjligt:)

Rusty360
    Member
    Post count: 15

@Märdin 61749 wrote:

Okej, nu har jag gjort det. Fick bara upp det felmeddelandet från Apple där de ville att jag skulle skicka information om felet så de kunde förbättras, valde att tacka nej.
    Har knappt en aning om vad jag precis gjorde men hoppas Freebo är där och hjälper mig när jag ska jailbreaka när det är möjligt:)

gjorde precis samma sak, följde strömmen!=)

Ponyboy
    Member

sutoshsh-grab-shsh-iphone-ipad-500x334.jpg

iH8Sn0ws senaste “jailbreak for dummies” program. Programmet sparar iPhones 3.1.3 eller iPads 3.2 SHSH det enklaste sättet.

Nerladdnings länk: AutoSHSH-3.1.3–3.2.exe

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

Fungerar detta om jag skulle uppdatera till 4.0 beta? Att jag alltså sedan kan gå ner till 3.1.3 igen?

Freebo
    Member

@steffeiphone 62437 wrote:

Fungerar detta om jag skulle uppdatera till 4.0 beta? Att jag alltså sedan kan gå ner till 3.1.3 igen?

Ja men inte ditt baseband… Hello iPod 😉

steffeiphone
    Participant

@freebo 62439 wrote:

Ja men inte ditt baseband… Hello iPod 😉

Aj då, Nevermind jag har Telia ändå 😉

Men jag gör alltså detta först, innan jag uppdaterar till 4.0?

Freebo
    Member

@steffeiphone 62440 wrote:

Aj då, Nevermind jag har Telia ändå 😉

Men jag gör alltså detta först, innan jag uppdaterar till 4.0?

Att spara SHSH är det första du ska göra när du uppgraderat din fw så yes, gör det nu på studs

steffeiphone
    Participant

@freebo 62442 wrote:

Att spara SHSH är det första du ska göra när du uppgraderat din fw så yes, gör det nu på studs

Gjorde detta nu men jag har 3Gn så jag behöver inte hålla på att pilla i Cydia va? Alltså bara göra detta på datorn, och sedan är jag redo för en update till 4.0? 🙂 Tack för att du tar din tid!

Ponyboy
    Member

@steffeiphone 62443 wrote:

Gjorde detta nu men jag har 3Gn så jag behöver inte hålla på att pilla i Cydia va? Alltså bara göra detta på datorn, och sedan är jag redo för en update till 4.0? 🙂 Tack för att du tar din tid!

Detta gäller endast för 3Gs, har du en 3G så behöver du inte bry dig om SHSH.

steffeiphone
    Participant

@ponyboy 62490 wrote:

Detta gäller endast för 3Gs, har du en 3G så behöver du inte bry dig om SHSH.

okej, så jag kan alltså uppdatera till 4.0 och sedan gå tillbaka till 3.1.3 utan att göra något i hosts?

steffeiphone
    Participant

#
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost
    [/CODE]

Hur ska original hosten se ut nuigen? Vore tacksam om du la upp det här eftersom att jag vill ändra till orginal![CODE]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost
    [/CODE]

Hur ska original hosten se ut nuigen? Vore tacksam om du la upp det här eftersom att jag vill ändra till orginal!

Freebo
    Member

@steffeiphone 62674 wrote:

#
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost
    [/CODE]

Hur ska original hosten se ut nuigen? Vore tacksam om du la upp det här eftersom att jag vill ändra till orginal!

Radera bara raden (eller sätt en # framför)

så är du golden igen =)[CODE]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    #
    # space.
    #
    #
    # For example:
    #

127.0.0.1 localhost
    [/CODE]

så är du golden igen =)

steffeiphone
    Participant

@freebo 62675 wrote:

så är du golden igen =)

Danke!

xmattiasx
    Member
    Post count: 36

Alltså vafan jag har en # framför 127.0.0.1 localhost spelar det någon roll eller ska jag ta bort den?

Freebo
    Member

Mattias, det spelar ingen roll för trådens syfte men du bör ta bort #

xmattiasx
    Member
    Post count: 36

Ok gissade på det ändå och gjorde så och det gick precis som det stod i guiden…fan ibland kanske man inte skulle vara så jävla noggrann att allting ska vara exakt rätt 😮

Förresten det finns inget sätt att kolla om det blivit sparat bara för säkerhetsskull? Utan att behöva jailbreaka? 🙂

foxxer
    Member

@ponyboy 62312 wrote:

sutoshsh-grab-shsh-iphone-ipad-500x334.jpg

iH8Sn0ws senaste “jailbreak for dummies” program. Programmet sparar iPhones 3.1.3 eller iPads 3.2 SHSH det enklaste sättet.

Nerladdnings länk: AutoSHSH-3.1.3–3.2.exe

Jag fatter inte:( har gjort detta med detta program och sparat en shsh fil på mitt skrivbord.
    Vad ska jag göra nu?
    iphone info:
    version 3,1,3
    modemf: 05,12,01

taksam för svar!

Freebo
    Member

Foxxer, nu ska du ladda ned Umbrella och ladda upp din SHSH till Cydia. Eller – köra guiden i trådens första post

foxxer
    Member

@freebo 63805 wrote:

Foxxer, nu ska du ladda ned Umbrella och ladda upp din SHSH till Cydia. Eller – köra guiden i trådens första post

tack!

Kvittar vad man döper filen till med va?

Freebo
    Member

@foxxer 63808 wrote:

tack!

Kvittar vad man döper filen till med va?

Mja, Umbrella vill inte ha filen utan din ECID SHSH som ligger i filen

Ponyboy
    Member

Måste säga att jag är besviken på min post om AutoSHSH, trodde att den automatisk lagrade SHSH i cydias server när jag skrev om den. Då är den väldigt onödig, man kan lika väl använda Umbrella hela vägen.

Cophe
    Member
    Post count: 1079

Gjorde som där stod i första inlägget. Enda tills felmeddelandet kom, tryckte på ok där sen valde jag att inte skicka fel meddelande till apple. Är jag klar med allt nu?

Mvh

Freebo
    Member

Yes, grattis. Svårare än så var det faktiskt inte

Freebo
    Member

@ponyboy 63816 wrote:

Måste säga att jag är besviken på min post om AutoSHSH, trodde att den automatisk lagrade SHSH i cydias server när jag skrev om den. Då är den väldigt onödig, man kan lika väl använda Umbrella hela vägen.

RC2 av verktyget, som släpptes nyss, skickar även blobben till Cydia. Jag tycker dock att ih8snow är alldeles för mycket av en rock’n’roll programmerare för att kunna lita på honom 🙂

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 74 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.