Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › [GUIDE] Untethered JB 4.1 för 3G & iP-Touch 2G (redsn0w)
-
AuthorPosts
-
Som många redan vet om så släpptes det en beta-version av Redsn0w 0.9.6 som kan jailbreaka iOS 4.1 gällande iPhone3G och iPod Touch2G. Det verkar även fungera att jailbreaka iOS 4.2 betan som finns ute också. Men det sistnämnda görs på egen risk.
Denna beta-version av Redsn0w använder sig utav gamla exploits. I detta fall pwnage2 DFU-mode exploiten som hittades på den tiden då 2.x firmware var den nyaste firmwaren. Denna beta-version av Redsn0w innehåller inte SHAtter exploiten som skapades av pod2g.
Om du är beroende av att kringgå operatörslåset så ska du inte använda dig utav Redsn0w i dagsläget. För Redsn0w uppdaterar nämligen basebandet också när du ska jailbreaka till 4.1.
Börja först med att ladda hem Redsn0w
För mac: Ladda ner
För Windows: Ladda nerSteg 1: Börja med att ladda hem iOS 4.1 för din iEnhet. Firmware för nerladdning hittar du hos theiphonewiki.
Steg 2: Se till att du har iOS 4.0 eller högre på din enhet just nu. Annars uppdaterar du till iOS 4.1 via iTunes med ipsw-filen du nyss tankade hem i steg 1.
Steg 3: Starta upp Redsn0w 0.9.6b1 och leta upp iOS 4.1 som du tankade hem i tidigare steg.
Steg 4: Välj att installera Cydia samtidigt, genom att checka boxen för Cydia. Du kan självfallet checka de andra boxarna också, beroende på vad du vill ha installerat i förväg.
Steg 5: Nu är det dags att stänga av iEnheten så att den är helt avslagen men fortfarande skall iEnheten vara inkopplad via usb-kabeln till datorn. Klicka dig sedan vidare med Next.
Du kommer nu att bli uppmanad att sätta telefonen i DFU-läge.
Det gör du genom att hålla in både HOME plus POWER-knappen.
När du fått in din telefon i DFU-läge så kommer installationen att påbörjas.
iEnheten kommer att startas om automatiskt när installationen är klar.Tack för en toppen guide!
Keep ut the good work folks!
Fungerar detta jailbreak till en 3GS 4.1 med baseband 05.14.02? Jag vill framförallt ta bort operatörslåset
Jag har ett litet problem. När min ska reeboota så står den bara o tuggar o gör inget alls.
Vad händish? Detta hände när jag försökte med 3.1.3 för ett tag sen ocksåNågon som testat detta på en 3G?
Blir den slöare än med orginal 4.1?@jabbasvens 81610 wrote:
Någon som testat detta på en 3G?
Blir den slöare än med orginal 4.1?Självklart blir vilken telefon slöare än original-firmware.
Detta pga att det måste köras kod vid varje uppstart av enheten.Sen hur mycket slöare det blir kan jag inte svara på för det vet jag inte.
@muffins 81616 wrote:
Självklart blir vilken telefon slöare än original-firmware.
Detta pga att det måste köras kod vid varje uppstart av enheten.Sen hur mycket slöare det blir kan jag inte svara på för det vet jag inte.
Ok Tack
Få hoppas någon som har testat detta på en 3G kan svara :rolleyes:Funkar på iphone 3g för mig:)
@igotproblem 82021 wrote:
Funkar på iphone 3g för mig:)
Ok Tack….få testa det till helgen då :rolleyes:
Detta fungeradde inte på min 3GS. När jag startat redsn0w och valt rätt ipsw, får jag ett felmeddelande som säger: “Unable to recognize secified IPSW”.
Jag testade limera1n istället. Verkar som att det fungerar bättre.@platt 82133 wrote:
Detta fungeradde inte på min 3GS. När jag startat redsn0w och valt rätt ipsw, får jag ett felmeddelande som säger: “Unable to recognize secified IPSW”.
Jag testade limera1n istället. Verkar som att det fungerar bättre.Redsn0w är bara för 3G samt ipt2 altså ska inte fungera med 3gs
@platt 82133 wrote:
Jag testade limera1n istället. Verkar som att det fungerar bättre.Det är bra om man tar tillfälle i akt och läser rubriken innan 😉
HAHAHA!!!
Och jag som brukar gnälla på folk som inte läser ordentligt! Nu kryper jag ner i källaren och sätter på mig min dumstrut./Platt
Hm, fungerade fint. men klockan värkar skum. ställde påminnelse som väckning men den ringde 1 tima för sent. Tur att man vakna ändå.
Någon som stött på det problemet? Får se hur de är i morgon (ställer en extra klocka)..Hej, har en liten fråga angående detta;
Jag har följt guiden till punkt och pricka, allting fungerar utmärkt fram tills det är klart.
“Ananas”-bilden å de kommer upp, allting blir färdig installerat på iPhone-skärmen eller hur man ska förklara, men sen när det är klart så startas telefonen om.
Efter det hänger den sig på apple-logan, utan att komma vidare 🙁Något förslag på vad man kan göra?
@nejedesant 82493 wrote:
Hej, har en liten fråga angående detta;
Jag har följt guiden till punkt och pricka, allting fungerar utmärkt fram tills det är klart.
“Ananas”-bilden å de kommer upp, allting blir färdig installerat på iPhone-skärmen eller hur man ska förklara, men sen när det är klart så startas telefonen om.
Efter det hänger den sig på apple-logan, utan att komma vidare 🙁Något förslag på vad man kan göra?
Ladda hem tinyumbrella, och klicka på Kick Out of Recovery när du har telefonen inkopplat. Den har alltså hamnat i en ond recovery-loop helt enkelt.
Hej, när jag jailbreakar min 3g med redsn0w så går allt utmärkt, den startar och allting. Men “ring-funktionen” är försvunnen från mitt springboard. Alltså den gröna telefon ikonen är borta. Kan heller inte nå internet via safari eller andra apps trots att jag är kopplad till ett nätverk. När jag ska återställa den får jag också error, men det funkar att återstänna genom recovery mode. Någon som vet varför det blir så? Hur jag kan fixa det?
Bunken@bunken 82955 wrote:
Hej, när jag jailbreakar min 3g med redsn0w så går allt utmärkt, den startar och allting. Men “ring-funktionen” är försvunnen från mitt springboard. Alltså den gröna telefon ikonen är borta. Kan heller inte nå internet via safari eller andra apps trots att jag är kopplad till ett nätverk. När jag ska återställa den får jag också error, men det funkar att återstänna genom recovery mode. Någon som vet varför det blir så? Hur jag kan fixa det?
BunkenNär du återställer den igen, har du testat att efter det, jailbreaka om? Uppstår samma fel med att telefon-ikonen är borta då också?
Har du använt iREB när du testat sn0wbreeze?
min stannar på uploading ramdisk!!
vad är fel?:/EDIT: fixade det, körde i kompabilitetsläge 2.
Om du inte behöver låsa upp din telefon så går det att jailbreaka iOS 4.2 med Redsnow. Har precis gjort det på min 3G i OS X 10.6.5.
Fasa och vrede.
Körde guiden och hade baseband 05.13.04 innan.
Körde helt enligt boken men sitter nu på 05.15.ngt . Hjälp
Har 3G och hade fungerande unlock i 4.0.1 innan. Kan ngn länka till en builder eller vad det heter för att gå tillbaka om det ens går? Eller måste jag köra iPad bb nu?@k1ng3n 84029 wrote:
Fasa och vrede.
Körde guiden och hade baseband 05.13.04 innan.
Körde helt enligt boken men sitter nu på 05.15.ngt . Hjälp
Har 3G och hade fungerande unlock i 4.0.1 innan. Kan ngn länka till en builder eller vad det heter för att gå tillbaka om det ens går? Eller måste jag köra iPad bb nu?Redsn0w bibehåller inte nuvarande basebandet. Du kan inte nedgradera basebandet. Bara vissa enstaka kan nergradera basebandet, och då krävs det en viss bootloader för det. Googla på iPhone 3G och bootloader, så kommer du få fram information om detta.
Vet att frågan kommer komma i ett senare skede så jag besvarar den i förebyggande syfte: Nej man kan inte nedgradera en bootloader.
Hej
Körde RedsnOw på min 3G (v 4.1) och det fungerade fint, men den har blivit så otroligt slö, vist att den kan bli lite slöare men att vänta i 20-30 sek på att komma in i smsmenyn tycker jag är lite väl. Vissa program värkar det som den inte ens orkar starta blir svart sen kommer man tillbaks till huvudmenyn.Har testat att ominstallerat men lika trög ändå. Några tips?
testa något annat en RedsnOw kanske, förslag i sånt fall?Hej
Körde RedsnOw på min 3G (v 4.1) och det fungerade fint, men den har blivit så otroligt slö, vist att den kan bli lite slöare men att vänta i 20-30 sek på att komma in i smsmenyn tycker jag är lite väl. Vissa program värkar det som den inte ens orkar starta blir svart sen kommer man tillbaks till huvudmenyn.Har testat att ominstallerat men lika trög ändå. Några tips?
testa något annat en RedsnOw kanske, förslag i sånt fall?Hej
testa något annat en RedsnOw kanske, förslag i sånt fall?@utstran 86877 wrote:
Hej
testa något annat en RedsnOw kanske, förslag i sånt fall?Är telefonen lika slö om du skulle återställa telefonen med firmware 4.1 för iOS utan att jailbreaka? Om svaret är JA, så finns det inte så mycket att göra åt.
@utstran 86877 wrote:
Hej
testa något annat en RedsnOw kanske, förslag i sånt fall?Är telefonen lika slö om du skulle återställa telefonen med firmware 4.1 för iOS utan att jailbreaka? Om svaret är JA, så finns det inte så mycket att göra åt.
@utstran 86877 wrote:
Hej
4.1 jailbreakar du med limera1n eller greenpois0n
kan jag köra denna guide nu på min iphone 3g ios 4.0.1 utan att uppdatera till ipads baseband, vill ju ha ios 4.1 upplåst med ultrasn0w är trött på att den är lite sölig
@utstran 86936 wrote:
nej den gick bra efter återställningen utan jailbreak, när ja jailbreaka den igen så gick den trögt..
Ja, därav att jag inte förstod din fråga som du tidigare ställde, då du redan hade kommit fram till att telefonen blir snabbare utan jailbreak.
Då är det alltså jailbreak som segar ner telefonen kort sagt.
Så du får ju välja då om du vill jailbreaka & få sämre respons från telefonen, eller köra den icke jailbreakad och få en snabbare respons från telefonen.Men brukar de vara så dåligt som 30 sek för att koma in någon stans?
Men brukar de vara så dåligt som 30 sek för att koma in någon stans?
Men brukar de vara så dåligt som 30 sek för att koma in någon stans?
Hur ska jag jailbreaka min 3G om jag vill kunna ta bort opperatörslåset?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.