Har 3g:n gått sönder vid jailbreak ? snälla hjälp!!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Har 3g:n gått sönder vid jailbreak ? snälla hjälp!!

Viewing 30 posts - 1 through 30 (of 30 total)
  • Author
    Member
    Post count: 201

Hej allesammans, jag är den största n00ben ever och har läst och tittat på massa filmer innan jag försökte mig på jailbreak.
    eftersom quickpwn inte startade på min dator oavsett hur många gånger jag startade om den eller vilken version jag hade så använde jag mig av pwnagetool istället och mountade 2.0.1, och gjorde hela ” hålla nere home, power button ” proceduren.

Det verkade fungera perfekt, men sen så fastnade skärmen med en annanas-logga och svart bakgrund.
    den har vart fast så i 10 min, så jag rebootade och då kom samma annanas upp igen.
    har jag gjort ngt fel, samt hur fixar man det? snälla hjääälp :(:(

snook
    Member
    Post count: 2190

@bmode 26435 wrote:

Hej allesammans, jag är den största n00ben ever och har läst och tittat på massa filmer innan jag försökte mig på jailbreak.
    eftersom quickpwn inte startade på min dator oavsett hur många gånger jag startade om den eller vilken version jag hade så använde jag mig av pwnagetool istället och mountade 2.0.1, och gjorde hela ” hålla nere home, power button ” proceduren.

Det verkade fungera perfekt, men sen så fastnade skärmen med en annanas-logga och svart bakgrund.
    den har vart fast så i 10 min, så jag rebootade och då kom samma annanas upp igen.
    har jag gjort ngt fel, samt hur fixar man det? snälla hjääälp :(:(

Gör om gör rätt! 🙂

Sätt den i DFU, alltså i återställningsläge och återställ från din custom ipsw.

Du använder pwnagetool till mac?

Bmode
    Member

1. jag vill göra en custom ispw men vet inte hur man gör så jag har laddat ner 3 st bara 1 som funkar ( 2.0.1 )
    2. jag har windows 🙂

snook
    Member

@bmode 26438 wrote:

1. jag vill göra en custom ispw men vet inte hur man gör så jag har laddat ner 3 st bara 1 som funkar ( 2.0.1 )
    2. jag har windows 🙂

Custom ispw´s kan man bara göra om man kör Mac OSX.

Mekke här på forumet har lagt ut några filer som är gjord med pwnagetool, men den är nog 2.2.1 och 2.2 tror jag.

Det kanske inte spelar någon roll att du uppdaterar den?

Mekke´s custom 2.2.1 MEGAUPLOAD – The leading online storage and file delivery service

Bmode
    Member

ooh tack 🙂 ! så nu ska jag alltså…
    grejen är att det inte går att öppna qucikpwn på min dator och jag fattar inte varför !
    har provat att starta om den samt ladda ner flera versioner av quickpwn men det kmr upp en felruta.
    Så jag måste använda mig av pwnagetool, och den reagerar bara med 2.0.1 :S
    den filen som mekke lagt upp är 2.2.1 . så jag har ingen aning om hurfan jag ska göra!
    blir helt galen. är det normalt att quickpawn inte funkar och vad kan det bero på ?

snook
    Member

@bmode 26440 wrote:

ooh tack 🙂 ! så nu ska jag alltså…
    grejen är att det inte går att öppna qucikpwn på min dator och jag fattar inte varför !
    har provat att starta om den samt ladda ner flera versioner av quickpwn men det kmr upp en felruta.
    Så jag måste använda mig av pwnagetool, och den reagerar bara med 2.0.1 :S
    den filen som mekke lagt upp är 2.2.1 . så jag har ingen aning om hurfan jag ska göra!
    blir helt galen. är det normalt att quickpawn inte funkar och vad kan det bero på ?

Vilken Quickpwn använder du?

Minglarn
    Member
    Post count: 343

Min krashade hela tiden, tills jag stängde av mitt antivirus. Då fungerade det finfint… Kanske du ska prova?

Bmode
    Member

har nyformaterad dator så jag har inga antivirus !
    använder quickpwn 22, 22-1 och 225-2 inget funkar :S

snook
    Member

@bmode 26443 wrote:

har nyformaterad dator så jag har inga antivirus !
    använder quickpwn 22, 22-1 och 225-2 inget funkar :S

Inte tänkt på att ta en nyare firmware att trycka in i iPhonen?

Hur har du med operatörslås osv? kör du med Telia eller vill du låsa upp den?

Bmode
    Member

@snook 26444 wrote:

Inte tänkt på att ta en nyare firmware att trycka in i iPhonen?

Hur har du med operatörslås osv? kör du med Telia eller vill du låsa upp den?

jag vill låsa upp den ! den är låst till finsk-telia och jag vill kunna använda diverse svenska kort.
    vet inte hur man trycker in nya FW är verkligen helt nybörjare på iphone.
    men om du kunde beskriva lite snabbt eller om det finns ngn tråd som beskriver så skulle jag vara tacksam 🙂

Edit : sätter jag på tfn så kommer annanasen med svart BG och håller jag nere
    home en stund så kommer en bild på steve jobs och en pratbubbla !
    är lite nervös är det vanligt ?

snook
    Member

@bmode 26445 wrote:

jag vill låsa upp den ! den är låst till finsk-telia och jag vill kunna använda diverse svenska kort.
    vet inte hur man trycker in nya FW är verkligen helt nybörjare på iphone.
    men om du kunde beskriva lite snabbt eller om det finns ngn tråd som beskriver så skulle jag vara tacksam 🙂

Om den är 2.0.1 idag? Så kan du låsa upp den pga du har lägre baseband än 2.2.1.

Om du vill ha senaste firmwaren så ladda ner Mekkes 2.2.1, den uppdaterar inte basebandet till senaste som inte fungerar att låsa upp.

När du har gjort det ställer du den in DFU:

Ha iPhonen i kopplad till datorn.

Stäng av iPhonen.

Håll inne Home+sleep i 10sek (knappen på framsidan=Home, knappen uppe=sleep)

Släpp sedan sleep och fortsätt att hålla Home i 10 sek.

Släpp.

Nu ploppar det upp i iTunes att den har hittat en iPhone i återställningsläge, tryck på “Återställ” samtidigt som du håller inne shift. Då kan du välja din nedladdade fil.

Skulle du av misstag trycka på återställ utan att välja din egen, så tryck på avbryt så fort du kan.

Bmode
    Member

@snook 26446 wrote:

Om den är 2.0.1 idag? Så kan du låsa upp den pga du har lägre baseband än 2.2.1.

Om du vill ha senaste firmwaren så ladda ner Mekkes 2.2.1, den uppdaterar inte basebandet till senaste som inte fungerar att låsa upp.

När du har gjort det ställer du den in DFU:

Ha iPhonen i kopplad till datorn.

Stäng av iPhonen.

Håll inne Home+sleep i 10sek (knappen på framsidan=Home, knappen uppe=sleep)

Släpp sedan sleep och fortsätt att hålla Home i 10 sek.

Släpp.

Nu ploppar det upp i iTunes att den har hittat en iPhone i återställningsläge, tryck på “Återställ” samtidigt som du håller inne shift. Då kan du välja din nedladdade fil.

Skulle du av misstag trycka på återställ utan att välja din egen, så tryck på avbryt så fort du kan.

wow , det flöt på skitbra 🙂 tack så jättemycket !!!!
    just nu återställer den, hur ska jag göra för att jailbreaka den nudå ?
    antar att jag inte kan köra pwnagetool ( 2.0.1 ) när jag har återställt till 2.2.1 ?

snook
    Member

@bmode 26447 wrote:

wow , det flöt på skitbra 🙂 tack så jättemycket !!!!
    just nu återställer den, hur ska jag göra för att jailbreaka den nudå ?
    antar att jag inte kan köra pwnagetool ( 2.0.1 ) när jag har återställt till 2.2.1 ?

Med Mekkes firmware som du laddade ner och återställde med är jailbreakad och klar 🙂

Bara att installera yellows0w i cydia, så låser du upp den 🙂

Bmode
    Member

wow det funkar 🙂 !, men man måste ha en internet anslutning för att installera yellowsn0w via cydia…
    jag har ju inte trådlöst så hur löser jag den biten ?

snook
    Member

@bmode 26449 wrote:

wow det funkar 🙂 !, men man måste ha en internet anslutning för att installera yellowsn0w via cydia…
    jag har ju inte trådlöst så hur löser jag den biten ?

Du har inget sim-kort som ska vara låst till telefonen du kan låna och ta det på 3g?

Eller låna en kompis trådlösa eller tågstationer bruka ha dom också.

Bmode
    Member

@snook 26450 wrote:

Du har inget sim-kort som ska vara låst till telefonen du kan låna och ta det på 3g?

Eller låna en kompis trådlösa eller tågstationer bruka ha dom också.

jaa det är sant ! tack så jätte mkt skillade moderator iaf nu kan jag sova lungt

:rolleyes::) <3

Bmode
    Member

EDIT! !!

Surfade ut på grannens trådlösa nätverk och laddade ner yellowsn0w med cydia.
    Den installerade och sen så startade jag om telefonen.
    Men när jag sätter in sim-kortet så står det ” ingen service “ !!! 🙁
    hur ska jag lösa det ? ngn som vet SNÄLLA HJÄLP !

carpe
    Member
    Post count: 904

@bmode 26483 wrote:

EDIT! !!

Surfade ut på grannens trådlösa nätverk och laddade ner yellowsn0w med cydia.
    Den installerade och sen så startade jag om telefonen.
    Men när jag sätter in sim-kortet så står det ” ingen service “ !!! 🙁
    hur ska jag lösa det ? ngn som vet SNÄLLA HJÄLP !

Det luktar 2.2.1/2.30.03 här…

Bmode
    Member

@carpe 26485 wrote:

Det luktar 2.2.1/2.30.03 här…

jaaaa såg att modemfirmware var det :/ ! men vafan ?
    enligt moderatorerna så sa de att jag skulle uppdatera med mekkes firmware
    och det var det jag gjorde… ? funkar det inte att låsa upp nu eller vaddå ?

jag måste alltså köpa ett turbosim nu ?

Pear
    Member
    Post count: 322

har du tryckt shift + återställ när du bytte till mekkes firmware?

och om du har mekkes firmware å därmed INTE modemfirmware 2.30.03 så måste du stänga av PIN-koden på simkortet innan du sätter i det i iphonen

carpe
    Member

Men om killen nu har 2.30.03 så funkar varken turbosim eller upplåsning med Yellowsn0w.
    Och då är det ingen idé att slå av några PIN-koder.

Om detta nu är fallet så är tyvärr telefonen låst, tills dess att någon kommer på en lösning…

Bmode
    Member

@pear 26488 wrote:

har du tryckt shift + återställ när du bytte till mekkes firmware?

och om du har mekkes firmware å därmed INTE modemfirmware 2.30.03 så måste du stänga av PIN-koden på simkortet innan du sätter i det i iphonen

jo jag gjorde PRECIS som moderator beskrev, mekkes customrestore heter “iPhone1,2_2.2.1_5H11_Custom_Restore” och jag har absolut inte gjort ngt annat… hur fan blev det såhär ???

@carpe 26489 wrote:

Men om killen nu har 2.30.03 så funkar varken turbosim eller upplåsning med Yellowsn0w.
    Och då är det ingen idé att slå av några PIN-koder.

Om detta nu är fallet så är tyvärr telefonen låst, tills dess att någon kommer på en lösning…

Vad säger ni om det här ?, han har ju precis samma problem som mig och han löser det.
    Tror ni det funkar ?   | Innovation at your Fingertips

snook
    Member

@bmode 26490 wrote:

jo jag gjorde PRECIS som moderator beskrev, mekkes customrestore heter “iPhone1,2_2.2.1_5H11_Custom_Restore” och jag har absolut inte gjort ngt annat… hur fan blev det såhär ???

Vad säger ni om det här ?, han har ju precis samma problem som mig och han löser det.
    Tror ni det funkar ? Â* | Innovation at your Fingertips

Om du har gjort det som jag skrev och så ska det fungera, du fick in den custom 2.2.1 som var jailbreakad och klar. Så det fungerade ju.

Så detta måste ha hänt innan, kanske med dom där andra custom fw?

Vad står det i Inställningar-> Allmänt->Om? Är det senaste basebandet?

Bmode
    Member

@snook 26492 wrote:

Om du har gjort det som jag skrev och så ska det fungera, du fick in den custom 2.2.1 som var jailbreakad och klar. Så det fungerade ju.

Så detta måste ha hänt innan, kanske med dom där andra custom fw?

Vad står det i Inställningar-> Allmänt->Om? Är det senaste basebandet?

hmm jag fattar inte alltså :S , aa basbandet är helt plötsligt 02.30.03!
    för det ända jag gjort var att använda pwnagetool med 2.0.1 och det funkade ju inte,
    och sen provade jag itunes med 2.2.1 ( mekkes ) ! och jag är helt säker på att det var den jag använde
    för jag clearade skrivbordet innan jag laddade ner mekkes…. så fattar fan inte hur det blivit så !!
    hur som helst verkar den enda lösningen vara det där förbaskat dyra simkortet med frakt på 300 spänn till sverige !!!!
    får testa att beställa ett sånt och återkomma.
    har vart inne på unlockandload.com men deras simkort garanterar inte att det funkar med BB 02.30.03, ngn som har erfarenhet eller vet ?
    så sparar jag mig 600 kr !

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Jag fattar fortfarande inte hur du kunde använda PwnageTool med en Windows? Hade du 2.0.1 innan du körde min custom fw-fil? :confused:

carpe
    Member

@bmode 26493 wrote:

hmm jag fattar inte alltså :S , aa basbandet är helt plötsligt 02.30.03!
    för det ända jag gjort var att använda pwnagetool med 2.0.1 och det funkade ju inte,
    och sen provade jag itunes med 2.2.1 ( mekkes ) ! och jag är helt säker på att det var den jag använde
    för jag clearade skrivbordet innan jag laddade ner mekkes…. så fattar fan inte hur det blivit så !!
    hur som helst verkar den enda lösningen vara det där förbaskat dyra simkortet med frakt på 300 spänn till sverige !!!!
    får testa att beställa ett sånt och återkomma.
    har vart inne på unlockandload.com men deras simkort garanterar inte att det funkar med BB 02.30.03, ngn som har erfarenhet eller vet ?
    så sparar jag mig 600 kr !

Om det finns NÅGOT sätt att låsa upp 2.30.03 på så hade det varit rätt stora nyheter om det. Men så är fallet tyvärr inte. Jag står nog fortfarande fast vid att _ingen_ har lyckats låsa upp 2.30.03 än

Bmode
    Member

@mekke 26494 wrote:

Jag fattar fortfarande inte hur du kunde använda PwnageTool med en Windows? Hade du 2.0.1 innan du körde min custom fw-fil? :confused:

eftersom quickpwn inte startade oavsett hur många versioner jag provade så testade jag 2.0.1 med pwnagetool.
    visste inte att det bara var gjort för mac :confused:
    och versionen jag hade innan var… den som är när man köper den. ( finland ) ?
    antar att den kanske redan var av det nya basbandet ? sverige har ju börjat med det så inte omöjligt att finland också kör på det ?

snook
    Member

@bmode 26496 wrote:

eftersom quickpwn inte startade oavsett hur många versioner jag provade så testade jag 2.0.1 med pwnagetool.
    visste inte att det bara var gjort för mac :confused:
    och versionen jag hade innan var… den som är när man köper den. ( finland ) ?
    antar att den kanske redan var av det nya basbandet ? sverige har ju börjat med det så inte omöjligt att finland också kör på det ?

Köpte du den ny? I så fall när? Det kan vara som du säger att det var det nyaste basebandet. För det var längesen som dom sålde iPhone 3G´s med 2.0.1.

I vilket fall som helst är det trist.

Bmode
    Member

@snook 26497 wrote:

Köpte du den ny? I så fall när? Det kan vara som du säger att det var det nyaste basebandet. För det var längesen som dom sålde iPhone 3G´s med 2.0.1.

I vilket fall som helst är det trist.

Jag köpte den via en kille som skulle till finland. och det var i förra vecka ngn gång.
    läste nu att apple började med den nya fw i Januari 2009 🙁 …. ajjävlar…
    ingen som har provat unlockandloads rebelsim till 02.30.03 ?
    annars får jag beställa ett från US för 850 :- lite surt kanske….

går det ev. att nedgradera till tidigare fw ?

carpe
    Member

@bmode 26502 wrote:

Jag köpte den via en kille som skulle till finland. och det var i förra vecka ngn gång.
    läste nu att apple började med den nya fw i Januari 2009 🙁 …. ajjävlar…
    ingen som har provat unlockandloads rebelsim till 02.30.03 ?
    annars får jag beställa ett från US för 850 :- lite surt kanske….

går det ev. att nedgradera till tidigare fw ?

Nej och….nej!

Viewing 30 posts - 1 through 30 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.