Har du köpt en iPad?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPad Har du köpt en iPad?

Viewing 42 posts - 1 through 42 (of 42 total)
  • Author
    Member
    Post count: 893
    etb1gk.jpg

Berätta för oss, vad du tycker.
    en del vill nog veta vad en vanlig “svensson” tycker om en
    sådan hypad produkt.

du kan alltid ta med dessa saker…………………..

• Unboxing (Bild/Vid)………………………………..
    • Positivt/negativt………………………………….
    • Har du köpt till något tillbehör? låt höra om det
    • Första intrycket…………………………………..
    • Är den värd pengarna?…………………………..
    • Finns det någon funktion som du saknar?…….
    • Vad kommer du använda den till?………………
    • Hur mycket gick allting på?……………………..

samt så ett stort grattis till er som importerat hem denna
    (eller rent av köpt den i sverige “längre fram”)

jonas19
    Member
    Post count: 120

en kompis i USA har köpt den, men tycker inte att den va så där jätte bra, ungefär samma som att ha en Iphone men lite större typ 😀

TruB
    Member
    Post count: 476

@jonas19 61941 wrote:

en kompis i USA har köpt den, men tycker inte att den va så där jätte bra, ungefär samma som att ha en Iphone men lite större typ 😀

wow. har folk inte fattat det än. Det är ju precis det som den är… både på gott och ont förstås. större skärm ger nya möjligheter och andra användningsområden

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Jag fick alltså min 32GB wifi levererad igår eftermiddag och har inte hunnit sitta med den lika mycket som jag kanske hade velat – men här kommer ett par första intryck. I relation till vad jag betalade för min olåsta 3GS känns 7800:- (inkl. frakt för en tusing) med Apples skyddsfodral som ett kap.

Vid första uppstart dyker den infamösa iTunes Recoverbilden upp, koppla den till dator och den aktiveras. Slide to Unlock och du är inne i gränssnittet. iTunes frågar om den ska sätta up Ipaden som NY eller om du vill läsa in en ev. iPhonebackup, jag valde NY, dels för att min 3GS är jailbreakad men även för att jag ville konfigurera allting manuellt.

Den är snabb, riktigt snabb. Ingen som helst lag i apps och skärmen som faktiskt är ett under av klarhet, framförallt i spel och HD-film uppdateras blixtrande snabbt. Känslan att dra fingret över en skärm som är 6-7(?) ggr större än min 3GS är rätt obeskrivbar. Jag tror ni med iPhones förstår vad jag menar men det måste upplevas, det känns naturligt men samtidigt rätt bisarrt iPhoneanpassade appar drar du enkelt upp i dubbel storlek, visst syns det att kantutjämningen brister men det fungerar faktiskt riktigt bra.

Jag vet att vikten inte varit någon hemlighet men den känns något tyngre än vad jag förväntat mig, detta är antagligen av den enkla anledningen att man håller i den på ett anat sätt än en laptop. Egentligen kanske tyngre är fel ord – snarare högre densitet än vad jag förväntat mig…=) Den känns alltså oerhört solid, som skuren ur ett block. Inget skrammel, ingen flex någonstans och jag vill nog påstå att den är mer välbyggd än någon annan teknisk manick jag har – och jag har nog de flesta vid det här laget.

Tangentbordet fungerar alldeles utmärkt, det tar inte lång stund förän du vant dig vid tangenterna – som faktiskt är minst lika stora som på ett normalt keyboard. Enda smolket i bägaren är att ÅÄÖ inte finns i denna release, men det kommer väl i 4.0 nu idag.

Alla inställningar känns igen från iPhone, naturligtvis finns den ett par extra menyval men man ser direkt tanken med att släppa enhetliga firmewarereleaser till iPad och iPhone.

Jag har en pre-order på en 3G-modell också men med MyWi på 3GSen, som faktiskt alltid ligger i fickan, känns det faktiskt som om wifi-modellen räcker för mig. Apple har hela tiden sagt att tethering mellan iPad och iPhone inte kommer att fungera men med en jailbreakad iPhone och MyWi fungerar det alldeles umärkt =)

I Svenska AppStore finns idag ett fåtal iPad appar, bl.a. iMDB,
    iPassword m.fl men genom att registrera ett USA-konto och köpa Gift Cards kommer jag runt det relativt enkelt. Enda utmaningen här är att det inte går att skapa iTunesprofiler på ett enkelt sätt – att synka din iPhone mot ett Svenskt konto på samma dator som du vill synka din iPad är minst sagt lite struligt… det gäller att hålla tungan i rätt mun.

Då jag har en laptop via jobbet blir jag inte av med den men iMacen i köket åker all världens väg och den stora stationära servern, gamegriggen i källaren får gå samma väg. Jag kan helt klart se mig och familjen ersäta allt med tablets, är jag sugen på att game:a sätter jag mig under en Epson EMP TW-700 och greppar PS3ans handkontroller, ska jag däremot kolla mail, surfa, chatta, twittra, skriva, relaxa, läsa böcker, slökolla youtube så blir det iPad.

Barnen är frälsta. Hustrun som var skeptiskt till sin första iPhone kommer att fastna hon med =)

Mycket vill dock ha mer:
    -inbyggd kamera
    -Då de flesta nog kör i landskapsläge tycker jag nog att homeknappen är felplacerad
    – firewire…?

aja, detta var ett par hastigt nedkluddade första intryck

Freebo
    Member

Jag har varit otrogen, oavsett så tror jag denna tråd kanske kan reda ut en del vad gäller att mixa apps från USA och SE.

mickys
    Member
    Post count: 36

Freebo, du som verkar ha så riktigt bra koll på allt.
    Det funkar alltså surfa på sin Ipad via 3G i Iphonen via programmet MyWi?
    Är det krångligt? Fungerar det bra? Bra hastighet?

försökte hitta en gratisversion av MyWi för att kunna testa innan man köper det men hittade ingen. MyWi är inget Itunesprogram va?

Freebo
    Member

@mickys 62003 wrote:

Freebo, du som verkar ha så riktigt bra koll på allt.
    Det funkar alltså surfa på sin Ipad via 3G i Iphonen via programmet MyWi?
    Är det krångligt? Fungerar det bra? Bra hastighet?

försökte hitta en gratisversion av MyWi för att kunna testa innan man köper det men hittade ingen. MyWi är inget Itunesprogram va?

MyWi finns som 10-dagars trialversion men bara om du laddar ned den via Rock (inte från Cydia)

Programmet är busenkelt. Starta bara MyWi och klicka på en knapp för att aktivera din iPhone som en trådlös router. Eventuellt WLAN på telefonen stängs ned och du kan då ansluta till telefon som vilken trådlös router som helst. Hastigheten beror på din 3G-mottagning men jag tycker det fungerar alldeles briljant.

mickys
    Member

men folk säger att ipaden inte ska kunna ansluta via blåtand…. men du får det verkligen att funka med IPAD?

Freebo
    Member

@mickys 62005 wrote:

men folk säger att ipaden inte ska kunna ansluta via blåtand…. men du får det verkligen att funka med IPAD?

Du ansluter inte via bluetooth, du gör din Iphone till en wireless HotSpot =)

MyWi – Rock Your Phone

mickys
    Member

japp funkar bra…(inte testat ipad) men testat att ansluta datorer o telefoner o funkar bra.
    hittade en crackad version som funka rklockrent men man får väl köpa o stödja utvecklarna när jag ska börja använda den.

Tack för hjälpen Freebo!

Freebo
    Member

@mickys 62015 wrote:

japp funkar bra…(inte testat ipad) men testat att ansluta datorer o telefoner o funkar bra.
    hittade en crackad version som funka rklockrent men man får väl köpa o stödja utvecklarna när jag ska börja använda den.

Tack för hjälpen Freebo!

Jag är för lat för att orka varna dig för att du bryter mot paragraf 8 i forumets regelverk. Avinstallera den versionen och lägg in en laglig trial…

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@freebo 62018 wrote:

Jag är för lat för att orka varna dig för att du bryter mot paragraf 8 i forumets regelverk. Avinstallera den versionen och lägg in en laglig trial…

*Blundar*:cool:

Grattis Freebo

mickys
    Member

Misstänkte det…nu vet jag att det funkar…då ska jag köpa den.

imported_pongo
    Member

@freebo 61968 wrote:

Då jag har en laptop via jobbet blir jag inte av med den men iMacen i köket åker all världens väg och den stora stationära servern, gamegriggen i källaren får gå samma väg. Jag kan helt klart se mig och familjen ersäta allt med tablets, är jag sugen på att game:a sätter jag mig under en Epson EMP TW-700 och greppar PS3ans handkontroller, ska jag däremot kolla mail, surfa, chatta, twittra, skriva, relaxa, läsa böcker, slökolla youtube så blir det iPad.

Barnen är frälsta. Hustrun som var skeptiskt till sin första iPhone kommer att fastna hon med =)

seriöst, du är min gud! ser fan upp till dig 😀
    är glad att du är nöjd över den, så man ser ett värde i ipad

Freebo
    Member

@pongo 62103 wrote:

seriöst, du är min gud! ser fan upp till dig 😀
    är glad att du är nöjd över den, så man ser ett värde i ipad

I’m just a regular guy så någon gud är jag definitivt inte 😎 Jag glömde dock tillägga att NAS:arna går för högtryck i serverrummet, media skall strömmas och inom kort släpps AirVideo till iPad (gratis för oss som redan köpt appen till våra iPhones…)

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@freebo 62107 wrote:

I’m just a regular guy så någon gud är jag definitivt inte 😎 Jag glömde dock tillägga att NAS:arna går för högtryck i serverrummet, media skall strömmas och inom kort släpps AirVideo till iPad (gratis för oss som redan köpt appen till våra iPhones…)

Nu har inte förstått hur detta funkar exakt. Jag ställde frågan tidigare om man kan ladda ner applikationerna som man köpt till iPhone till iPad utan att behöva köpa dem på nytt och då fick jag svaret att man var tvungen att köpa dem igen. Så var fallet med Angry Birds iaf. Gäller detta bara vissa apps och om det är så hur ska man veta vilka app det gäller?

imported_pongo
    Member

tror det är så här.
    alla appar funkar till ipad.
    men sedan så finns det en V2 utav appar som är speciall anpassade för ipad, o dom blir man tvungen till att köpa.
    t.ex. angry birds & angry birds hd

Zike
    Member
    Post count: 571

Freebo, kan man få lite screenshots på hur en iPhone-app ser ut på en iPad?

Jag är nyfiken på om det blir inzoomat eller utsträckt.
    Jag vill gärna se nåt spel, typ FlightControl eller Harbor Master 🙂

snook
    Member
    Post count: 2190

@zike 62122 wrote:

Freebo, kan man få lite screenshots på hur en iPhone-app ser ut på en iPad?

Jag är nyfiken på om det blir inzoomat eller utsträckt.
    Jag vill gärna se nåt spel, typ FlightControl eller Harbor Master 🙂

Jag har ingen bild på det just nu men jag har testat iPhone apps på iPad.
    Som standard så körs den i samma storleksformat som på iPhonen, man får lika stor bild på iPad. Men man kan även pixeldubblera appen x2 men kg tycker personligen att det blir väldigt grötigt. Så apps anpassade till iPad är att föredra.

Freebo
    Member

Precis som Snook säger så fungerar det men det är sällan speciellt njutbart

iPhone Disc Pool i 1x samt 2x förstoring

-IMG_0005.png

----IMG_0006.png

Freebo
    Member

@pongo 62120 wrote:

tror det är så här.
    alla appar funkar till ipad.
    men sedan så finns det en V2 utav appar som är speciall anpassade för ipad, o dom blir man tvungen till att köpa.
    t.ex. angry birds & angry birds hd

Exakt så är det, alla iPhoneappar fungerar på en iPad men i de flesta fall försvinner njutningen med en stor skärm. Se bilderna nedan.

Det är ju helt klart så att programutvecklarna använder sig av konceptet “skimming the market” (skummar grädden av mjölken…) – man vet alltså att early adopters är villiga att betala mångdubbelt för iPad-anpassade appar och tar detalt därefter. Ett skönt undatag är förtstås AirVideo-snubbarna

Freebo
    Member

Jag spenderade 30 minuter på tåget idag, iPhone med MyWi i kavajen och iPaden i knäet, surfandes. Jag kan inte nog rekommendera den som ev. tvekar på ett inköp att slå till. Vill ni klämma på en så vet jag att Media Markt köpt in ett par stycken som man har på display, bl.a. i Växjö.

Vid varje station var jag dock tvungen att dölja den och kolla vad det var för skummisar som klev på – det kan ju vara Pongo med rånarluva…

andlin
    Member
    Post count: 99

@freebo 62149 wrote:

Jag spenderade 30 minuter på tåget idag, iPhone med MyWi i kavajen och iPaden i knäet, surfandes. Jag kan inte nog rekommendera den som ev. tvekar på ett inköp att slå till. Vill ni klämma på en så vet jag att Media Markt köpt in ett par stycken som man har på display, bl.a. i Växjö.

Vid varje station var jag dock tvungen att dölja den och kolla vad det var för skummisar som klev på – det kan ju vara Pongo med rånarluva…

Inte rekommendera? Utveckla gärna. Vi icke iPad ägare än nyfikna som attan. 🙂

Ta X2000 nästa gång, internet ombord! Hastighet från ett gammalt modem till ADSL på mitten av 20 talet, nostalgi! 🙂 Dock håller SJ på att uppgradera bandbredden.

Freebo
    Member

@andlin 62162 wrote:

Inte rekommendera? Utveckla gärna. Vi icke iPad ägare än nyfikna som attan. 🙂

Ta X2000 nästa gång, internet ombord! Hastighet från ett gammalt modem till ADSL på mitten av 20 talet, nostalgi! 🙂 Dock håller SJ på att uppgradera bandbredden.

Jag kan inte nog rekommendera=jag kan verkligen rekommendera

X2000 är nog helt ok men jag försöker åka kommunalt så sällan jag bara kan…

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

När du kommer hem igen så blir du av med iPaden ;D

Freebo
    Member

Nu har dom slâppt AirVideo för iPad, samma download som för iPhone och dem rockar så sjukt hårt. 1080p och jag kan switcha ljudström & subs när jag vill. Gränssnittet är intuitivt och lika enkelt som på iPhone

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@freebo 62282 wrote:

Nu har dom slâppt AirVideo för iPad, samma download som för iPhone och dem rockar så sjukt hårt. 1080p och jag kan switcha ljudström & subs när jag vill. Gränssnittet är intuitivt och lika enkelt som på iPhone

🙂 Living la vida loca!

cysy55
    Member
    Post count: 37

Kan man öppna Microsoft office – filer i en ipad?
    Går det att skriva med svenska med ipads tangentbord? (Stöder ipad svenska?)

Freebo
    Member

@cysy55 62365 wrote:

Kan man öppna Microsoft office – filer i en ipad?
    Går det att skriva med svenska med ipads tangentbord? (Stöder ipad svenska?)

iPad Pages (Word) Numbers (Excel) och Keynote (Powerpoint) öppnar t.ex. filer från Microsoft Office – Office Open XML och Office 97 och senare. Programmen kostar US$9.99 styck

I dagsläget finns inget Svenskt keyboard men det kommer i takt med Europalanseringen, ÅÄÖ får du fram på samma sätt som när iphone lanserades i USA. Håll ned O för att få fram Ö o.s.v

cysy55
    Member

@freebo 62396 wrote:

iPad Pages (Word) Numbers (Excel) och Keynote (Powerpoint) öppnar t.ex. filer från Microsoft Office – Office Open XML och Office 97 och senare. Programmen kostar US$9.99 styck

I dagsläget finns inget Svenskt keyboard men det kommer i takt med Europalanseringen, ÅÄÖ får du fram på samma sätt som när iphone lanserades i USA. Håll ned O för att få fram Ö o.s.v

tack för svaret!:D

cysy55
    Member

Förresten, vad är det för speciellt för Ipad 3G- version? Är det 3G en nödvändig funktion för ipad?

Freebo
    Member

@cysy55 62486 wrote:

Förresten, vad är det för speciellt för Ipad 3G- version? Är det 3G en nödvändig funktion för ipad?

Ja, vill du ha uppkoppling utanför hemmet och inte bor mitt i stan med gratis hotspots så är 3G nice. Annars kan du göra som jag, installera MyWi på en jailbreakad iPhone och sedan tethra till den

cysy55
    Member

@freebo 62487 wrote:

Ja, vill du ha uppkoppling utanför hemmet och inte bor mitt i stan med gratis hotspots så är 3G nice. Annars kan du göra som jag, installera MyWi på en jailbreakad iPhone och sedan tethra till den

Vad är MyWi till för?

Freebo
    Member

@cysy55 62538 wrote:

Vad är MyWi till för?

MyWi gör din iPhone till en wireless hotspot, sök i forumet

puttedge
    Member
    Post count: 21

Nu sitter man å skriver här på en ipad..
    Ni andra som har, va rekomenderar ni för apps?

coolaf
    Member
    Post count: 3

@puttedge 62854 wrote:

Nu sitter man å skriver här på en ipad..
    Ni andra som har, va rekomenderar ni för apps?

Jag gav min till sonen på 14 bast får se vad han lägger på den !!
    //A.

RS73
    Member
    Post count: 24

Jaha nu va Paddan beställd… 🙂 Och jag som “appselut spunkt” inte skulle ha en. 😀

snook
    Member
    Post count: 2190

@rs73 71552 wrote:

Jaha nu va Paddan beställd… 🙂 Och jag som “appselut spunkt” inte skulle ha en. 😀

Grattis! Du kommer inte bli missnöjd.

RS73
    Member

Funderar på att köpa ett kontantbredbandskort till den… eller har Ni nåt bättre förslag? Då lär man ju inte “råka” surfa upp massa pengar i onödan.
    Sen så blir det väl en iPhone 4 när dom släpps 🙂 Frugan lär strypa mig… fast hon bränner ju cash på inredning… prylar e’ mycket bättre eller hur? 😉

RS73
    Member

iPaden är underbar 🙂 Frugan blev visst lite sugen på en egen. 😛
    Hoppas updaten kommer snart med svenska tecken.
    Några mer tips på appar?

swemax
    Member
    Post count: 1

Köpte en 3G 64G på Dixons Heathrow för 678 pund

Värt varenda öre:-)

muffins
    Member
    Post count: 1906
Viewing 42 posts - 1 through 42 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.