Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Har jag köpt en iPhone eller en kopia?
-
AuthorPosts
-
Har köpt min första Iphone, på Tradera. Så mina kunskaper om telefonen är inte så stora…
Två frågor till er iphone rävar, hittar inget hål att sticka ner typ ett gem eller så för att dra ut simkortssläden, där sitter bara ett uttag för hörlur… jätte mystiskt. Sedan hittar jag ingen möjlighet att välja svenska, för inställningar.
Kan det vara så att jag köpt någon kopia på iphone, eller har jag bara svårt att hitta hål och ställa in till svenska? Danska finns, men jag är ju svensk 😉
Någon kunnig därute?
Tacksam för svar 🙂Hittar du inget litet hål previs bredvid hörlurskontakten så har du köpt en billig kopia. Posta en länk till Tradera-auktionen eller ett foto av din telefon så får vi avgöra.
Har letat läänge, men hittar inget. Med i boxen fanns ett extra batteri?
Bilden lite suddig men….
Min dotter har en äkta iphone och vi har jämfört de två. Hon har ett hål men inte min lur…du har köpt en kopia, en iphone får inte med något extra batteri. samt så har du inget hål.
sry att säga. anmäl säljarenTack för svar. Här några fler bilder, men misstänker som ni att jag blivit lurad :mad2:
samt så går det inte att öppna baksidan på en riktig iphone.
inte för att det behövs, men om din dotter har en äkta,
så är det bara att jämföra dessa två.men är 100%säker på att den du har är en kopia
Det syns även på texten på baksidan att det är en kopia
“Designed by Apple in California Assembled in China” skall stå på en rad
och Model No samt FCC ID och IC ID på raden underTrist som tusan o bli lurad :/
Fler än nödvändigt skall inte behöva bli lurade så du gör rätt i att posta länken till auktionen
Fan tråkigt när något sånt händer läger man när flera tusen sen blir man lurad.
Här är länken till auktionen… som jag vann…
Säljer en ny iPhone 3G på Tradera. Apple iPhone | Mobiltelefoner |
Har pratat med polisen men de säger att det inte är ett polisärende :mad2:
I och med att jag ingick ett avtal så är det i princip mitt eget fel.
Det jag kan göra enligt polisen, är att kontakta konsumentombudsmannen där jag bor.
Vilken lucka i lagen…Tack för er respons här på forumet.
Alltid lika trist men ehhh, du tycker inte att tidigare omdömen talar för sig själva? Eller köpte du kopian tidigare?
De negativa omdömen kom efter jag hade köpt den, naturligtvis…. Jag är inte dum i huvudet…
Kanske är lite att strö salt i såren men bilderna på tradera-auktionen är ju inte på en iPhone.. Riktigt surt närt sånt här händer!
Jag har aldrig ägt en Iphone, har Sony Ericsson. Kanske inte så konstigt då att jag inte kunde avgöra på bilderna att det inte var en äkta Iphone, eller?
Har du anmält/rapporterat?
Haha men vafan “Turken85” hahaha!Jag trodde att man kunde vända sig hit för att få tips och råd, inte att bli hånad och skrattad åt.
Så jag letar upp något annat ställe, där man kan få, råd och tips.
Så kan ni skratta åt nästa offer här på forumet. En som jag, som inte är så duktig och kunnig på Iphone och tror sig kunna få råd här…Nämen nu får du ta och ge dig 🙂 Läs samtliga kommentarer en gång till med lite distans så ser du att alla innehåller vägledning och tips. Anledningen till viss ett visst mått sarkasm är att alla här vet att köper man iPhone på Tradera är chansen 1 på 2 att du blir grundlurad. Vi är en hjälpsam hög entusiaster.
Faktiskt inget att skratta åt henrik han har fan förlorat 3500 för vissa kanske det är en liten summa för andra kanske måste spara några månader, men jag tror inget var menat att håna dig eller att vi tycker det är skoj, polis anmäl och se vad polisen kan göra åt det. Du har ju hans kontonummer men bankerna får inte lämna ut uppgifter till privat personer bara till polisen. Men hoppas det löser sig.
Tror inte henrik hånade dig (akb123) utan killen som sålde dig kopian,
sedan så har du fått lite tips och råd. vi kan inte exakt magiskt fixa tillbaka
pengarna till dig. utan gör det enda vettiga.gör en polisanmälan
men förvänta dig inte att få pengarna tillbaka,
polisen lär inte ta ärendet så stort, fall det
inte råkar vara flera stycken som blivit lurade utav honom
och summan rusar iväg.Har själv också blivit lurad på en iphone på tradera, betalade till hans konto men fick aldrig hem den 🙁
polisanmälde saken men efter en vecka fick jag svar av polisen att ärendet var nerlagt.. SURT.
Men nu köpte jag en nyss från telia och den hann jag ha ca två dagar innan den gick sönder, så nu väntar jag på att den ska komma hem igen från service 🙂
Otur har jag haft me iPhone´s iaf :mad2:Jag vet inte vad man kan göra åt saken nu, har aldrig handlat på Tradera eller liknande, men har inte Tradera nån sorts skydd för sina användare. Borde ju gå att kontakta de och be om hjälp i såna här fall. Begriper mig inte på deras sida heller, de mesta är ju fake. Massor med iPhone 3G 32Gb. :confused: De borde vakna upp och skärpa sig på den sidan om de vill vara ett seriös företag.
Jag lider med dig akb123 men man kan aldrig vara för försiktig. Nu kanske det är för sent i denna fall men nästa gång bör du ta reda på vad det är du köper innan du betalar för det, eller om det ens är värd det priset. Iphone 3G finns endast i 8Gb och 16Gb och 3200kr för en 3G är inte nån fynd pris. Personligen tycker jag ett forum är bästa stället att fynda, det har sålts en hel del riktigt billiga iphones här. Man ska också aldrig sätta pengar i nåns konto i förskott, det finns säkrare sätt att betala (postförskott, paypal mm..).
@akb123 65250 wrote:
Jag trodde att man kunde vända sig hit för att få tips och råd, inte att bli hånad och skrattad åt.
Så jag letar upp något annat ställe, där man kan få, råd och tips.
Så kan ni skratta åt nästa offer här på forumet. En som jag, som inte är så duktig och kunnig på Iphone och tror sig kunna få råd här…Du säger seriöst att jag skrattar åt dig? OM du gör det så undrar jag varför du inte svara på min seriösa fråga.. Om inte så undrar jag var du får att vi skrattar åt dig..
@braxen 65262 wrote:
Faktiskt inget att skratta åt henrik han har fan förlorat 3500 för vissa kanske det är en liten summa för andra kanske måste spara några månader, men jag tror inget var menat att håna dig eller att vi tycker det är skoj, polis anmäl och se vad polisen kan göra åt det. Du har ju hans kontonummer men bankerna får inte lämna ut uppgifter till privat personer bara till polisen. Men hoppas det löser sig.
Men gud! Vafan har du mot mig? Lär deet jag skriver innan du skriver något.. SUCK! När jag skriver “Polisanmäl?” och sen skriver “haha vafan “Turken85″” så hånar jag säljaren.HUr svårt är det att förstå det? Tydligen för svårt..
@pongo 65264 wrote:
Tror inte henrik hånade dig (akb123) utan killen som sålde dig kopian,
sedan så har du fått lite tips och råd. vi kan inte exakt magiskt fixa tillbaka
pengarna till dig. utan gör det enda vettiga.gör en polisanmälan
men förvänta dig inte att få pengarna tillbaka,
polisen lär inte ta ärendet så stort, fall det
inte råkar vara flera stycken som blivit lurade utav honom
och summan rusar iväg.Sådär ja! Score! Det var inte så svårt.. Ha en trevli helg samtliga i denna tråd. Ta inte livet allt för seriöst!
Har sett att det figurerar en hel del kopior på Tradera.
Någon som försöker sälja en “hiphone” under rubriken äkta iphone.
Har angivaren bilder på telefonen, så kan du kanske se med en gång ifall de är en kopia eller inte.
Dels på boxen.Runt om på sidorna så finns de loggor där det står Iphone. + att de skall finnas loggan “appel märket” på 2 sidor av kartongen.
Sedan medföljes inget xtra batteri till iphone. Framförallt inte “guldiga,svarta,vita.fyrkantiga batterier.”.
Kan du ta av bakstycket på ihponen utan att behöva lossa några skruvar. Så är det en kopia..Tyvärr så har dem blivit J*ligt bra på att kopiera de senaste iphons modellerna..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.