Hastighet

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Member
    Post count: 35

Hej!
    Har beställt en iPhone från Telia.
    Har frågat i Teliabutiken angående hastigheten som man kan få till telefonen, fick inte riktigt svar på min fråga. Kommer vara en del i skärgården i sommar. Det är turbo 3G täckning i området, ca. 2 km till telemasten, fri sikt till huset där vi bor. Min fråga är vilken hastighet man max kan förvänta sig nerströms till telefonen. Förmodar att telefonen har en begränsning. Men kan man förvänta sig ett antal Mbit/s?

Hoppas på svar.

🙂

steffe
    Member
    Post count: 2452

Det beror inte bara på avstånd och signalstyrka,utan också på kapaciteten i telenätet och hur mycket av den som utnyttjas just när du surfar.Detta gör naturligtvis att hastigheten kan variera en hel del.

Perraman
    Member
    Post count: 35

@steffe 30879 wrote:

Det beror inte bara på avstånd och signalstyrka,utan också på kapaciteten i telenätet och hur mycket av den som utnyttjas just när du surfar.Detta gör naturligtvis att hastigheten kan variera en hel del.

Hej!
    Tack för svaret.
    Har förstått att den förväntade hastigheten kan variera väldigt mycket, bl.a hur många som surfar för tillfället kring masten mm.
    Tänkte bara dubbelkolla med er på forumet om det stämmer att en iPhone 3 G kan hantera max. 3.6 Mbit/s? nedstörms. Innebär det att om förhållandena är optimala så kan hastigheten nedströms vara max. 3.6 Mbit/s?

steffe
    Member

3,6 är den teoretiska hastighet som den är konstruerad för.
    Under optimala förhållanden i den svenska verkligheten med ett av de normala abbonemang som finns till iphonen får man vara glad om man får halva den hastigheten,men normalt sett får man mindre än så.

archen
    Member
    Post count: 30

Hej
    De stämmer att iPhonen har en begränsning på 3,6Mbit.

I Falun får jag ut runt 3Mbit dygnet runt, då kollar jag ganska ofta och använder telefonens nät dagligen. Så om du skulle få ut mindre än 3 Mbit i stockholm skulle jag bli förvånad.

/Anders

steffe
    Member

Han skulle liksom ut i skärgården,där finns inget tätortsnät!

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@archen 31057 wrote:

Hej
    De stämmer att iPhonen har en begränsning på 3,6Mbit.

I Falun får jag ut runt 3Mbit dygnet runt, då kollar jag ganska ofta och använder telefonens nät dagligen. Så om du skulle få ut mindre än 3 Mbit i stockholm skulle jag bli förvånad.

/Anders

Hur lyckas du få 3Mbit/s i Falun? Jag bor i Falun och har fått högst 1,9Mbit/s här, men den håller sej oftast runt 1-1,5Mbit/s… I Västerås däremot har jag fått 2,4Mbit/s, och det är rekordet för min iPhone 😮

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.