Hjälp! Uppdatera från 3.1.3 till 4.0.1

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Hjälp! Uppdatera från 3.1.3 till 4.0.1

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 25 total)
  • Author
    Member
    Post count: 3

Precis som topicen lyder hur uppdaterar jag min iphone 3gs från 3.1.3 till 4.0.1..

Eftersom uppdatera i Itunes så vill den automatiskt uppdatera till 4.0.2 men det vill ju inte jag eftersom jag vill ha min tele jailbreakad fortfarande.

Så min fråga är hur gör man? och går det att uppdatera rakt av eller är det en restore som gäller och försvinner allt jag har på telen då? bilder nummer osv? 🙁

muffins
    Member
    Post count: 1906

Kör en återställning till 4.0.1 istället.
    Apple signerar fortfarande 4.0.1 som tur är.
    Innan tar du backup av telefonens innehåll i iTunes.

4.0.1 till 3G: http://appldnld.apple.com/iPhone4/061-8616.20100715.phnt4/iPhone1,2_4.0.1_8A306_Restore.ipsw

4.0.1 till 3GS: http://appldnld.apple.com/iPhone4/061-8618.20100715.Zapn4/iPhone2,1_4.0.1_8A306_Restore.ipsw

Koppla in telefonen mot datorn och starta upp iTunes.
    Sedan håller du in SHIFT _samtidigt_ som du klickar på återställ.
    Du kommer då få upp en ruta för att leta reda på filen du laddat ner ( 4.0.1), välj den och återställ.

Efteråt kör du bara in din backup som du gjorde innan återställningen på din nya fräscha telefon.

Mvh

fargust
    Member

@muffins 75356 wrote:

Kör en återställning till 4.0.1 istället.
    Apple signerar fortfarande 4.0.1 som tur är.
    Innan tar du backup av telefonens innehåll i iTunes.

4.0.1 till 3G: http://appldnld.apple.com/iPhone4/061-8616.20100715.phnt4/iPhone1,2_4.0.1_8A306_Restore.ipsw

4.0.1 till 3GS: http://appldnld.apple.com/iPhone4/061-8618.20100715.Zapn4/iPhone2,1_4.0.1_8A306_Restore.ipsw

Koppla in telefonen mot datorn och starta upp iTunes.
    Sedan håller du in SHIFT _samtidigt_ som du klickar på återställ.
    Du kommer då få upp en ruta för att leta reda på filen du laddat ner ( 4.0.1), välj den och återställ.

Efteråt kör du bara in din backup som du gjorde innan återställningen på din nya fräscha telefon.

Mvh

Okej det funkade väl typ haha…
    Har fått nästa problem…

The SIM card inserted in this iPhone does not appear to be supported.

Jag använder mig av comviq. hur gör jag :S:S:S

muffins
    Member

@fargust 75378 wrote:

Okej det funkade väl typ haha…
    Har fått nästa problem…

The SIM card inserted in this iPhone does not appear to be supported.

Jag använder mig av comviq. hur gör jag :S:S:S

Du ser :P.
    Du talade i PM om någon zip-fil vilket jag inte förstod hur du kunde få det till en zip-fil när länkarna är renodlade länkar till de korrekta filerna som används vid återställning.

Det felmeddelande får du för att din telefon är låst till en operatör. Vilket inte verkar vara tele2.
    Vet du vilken operatör telefonen är låst till?

fargust
    Member

Hehe jo jag vet fick ändra och spara som istället 😉

Nej jag vet inte det, jag köpte den i en affär där den va jailbreakad redan. :S
    går det att kringå detta på något sett eller är jag helt fucked nu?

muffins
    Member

@fargust 75382 wrote:

Hehe jo jag vet fick ändra och spara som istället 😉

Nej jag vet inte det, jag köpte den i en affär där den va jailbreakad redan. :S
    går det att kringå detta på något sett eller är jag helt fucked nu?

Synd att du inte visste det.
    Jag har ingen aning om det går att hacktivera telefonen med 4.x.x firmware.
    Alltså att lura telefonen att den är aktiverad. Så det låter jag vara osagt. Kanske någon annan användare kan hjälpa dig med det.

Vad är det för affär som säljer jailbreakade telefoner? :S

math
    Member
    Post count: 10

Jag har lite samma problem…..

Har en 3GS (3.1.2) som har hängt sig, och nu har jag som plan att uppgradera till 4.0.1 tack vare den fina infon jag har hittat här.
    Min telefon är dock bunden till Telia, och jag har Telenor. Detta funkade ju fint efter att jag jailbreakat och låst upp 3.1.2 med blackra1n/cydia, men kommer deet att funka i 4.0.1????:confused:

iPhoneReservdelar.se
    Member
    Post count: 1619

4.0.1 kommer att fungera bra.
    Se bara till att du inte får 4.0.2 för då fungerar det inte att jb telefonen

muffins
    Member

@iPhoneReservdelar.se 75553 wrote:

4.0.1 kommer att fungera bra.
    Se bara till att du inte får 4.0.2 för då fungerar det inte att jb telefonen

4.0.1 går inte att uppgradera/återställa till. Apple har slutat signa den firmwaren.

apple 3g
    Member
    Post count: 482

är 4.0.2 snabbare på 3g ??????

Tompasod
    Member
    Post count: 175
    apple 3g wrote:
    är 4.0.2 snabbare på 3g ??????

Nope, men den omöjligör JB, vänta på 4.1 som enligt rykten skall vara det, sen ska den hackas innan JB blir aktuellt…

apple 3g
    Member
    Post count: 482

mm undrar när 4.1 kommer

Tompasod
    Member
    Post count: 175
    apple 3g wrote:
    mm undrar när 4.1 kommer

Ett par veckor innan JB:t kommer 🙂

math
    Member

HUR skall jag då lyckas få igång min stackars låsta/hängda 3GS (3.1.2) om dom inte signar 4.0.1 längre??? Någon som har ett bra förslag till detta??? MÅSTE bara få igång den igen. Tips skulle vara otroligt värdefullt!

muffins
    Member

@math 75645 wrote:

HUR skall jag då lyckas få igång min stackars låsta/hängda 3GS (3.1.2) om dom inte signar 4.0.1 längre??? Någon som har ett bra förslag till detta??? MÅSTE bara få igång den igen. Tips skulle vara otroligt värdefullt!

Har du sparat din SHSH-file för någon firmware, antingen hos Cydia eller lokalt?

math
    Member

Nej, tyvärr. Har inte varit insatt nog att göra det. Har bara blivit den “vanliga” säkerhetskopieringen som görs när man synkar med iTunes=( Går det att lösa ändå???

muffins
    Member

@math 75655 wrote:

Nej, tyvärr. Har inte varit insatt nog att göra det. Har bara blivit den “vanliga” säkerhetskopieringen som görs när man synkar med iTunes=( Går det att lösa ändå???

Då finns det inget att göra åt saken i din situation tyvärr.
    Du har enbart möjligheten att uppdatera till den senaste versionen just nu.

math
    Member

NEEEEEEEJ! Det talas om 4.1 ovan och att den ev. kommer att kunna jb:as. Är det snart det handlar om? Jag gissar att detta är lösningen som är möjlig för mig?

Kan man använda någon annans SHSH filer?

muffins
    Member

@math 75658 wrote:

NEEEEEEEJ! Det talas om 4.1 ovan och att den ev. kommer att kunna jb:as. Är det snart det handlar om? Jag gissar att detta är lösningen som är möjlig för mig?

Kan man använda någon annans SHSH filer?

Det om 4.1 är ju bara spekulationer i dagsläget.

Hypotetiskt:
    iOS 4.1 släpps & även jailbreak för detta = du kan uppdatera till 4.1 och jailbreaka din lur.

Nej du kan inte använda någon annans SHSH-fil. De är unika och kopplade till respektive telefon.

math
    Member

Förb%¤#. Då sitter jag alltså på en obrukbar telefon för tillfället som inte går att få igång med någon firmware???

muffins
    Member

@math 75664 wrote:

Förb%¤#. Då sitter jag alltså på en obrukbar telefon för tillfället som inte går att få igång med någon firmware???

Brukbar kan du göra telen. Dock med att uppdatera till 4.0.2.
    Men då förlorar du jailbreak+unlock isf.

Antingen det eller vänta tills nytt jb kommer ut.

Mvh

math
    Member

OK, det skulle funka ja…..men det kräver att jag skaffar ett Telia-abonnemang tyvärr! Det är igentligen bara operatörslåset jag vill åt….

Vad är det som gör 4.0.2 så icke-jailbreakbart???

muffins
    Member

@math 75671 wrote:

OK, det skulle funka ja…..men det kräver att jag skaffar ett Telia-abonnemang tyvärr! Det är igentligen bara operatörslåset jag vill åt….

Vad är det som gör 4.0.2 så icke-jailbreakbart???

Du behöver inte skaffa ett abonnemang. Räcker med kontantkort ju.

4.0.2 har täppt igen pdf-exploiten som dev-team använde sig av för att jailbreaka.

math
    Member

OK…..det skulle vara en lösning!
    Jag uppskattar verkligen din expertis och hjälp att reda ut dessa saker för “en okunnig” och bedrövad 3GS ägare, TACK!

muffins
    Member

@math 75674 wrote:

OK…..det skulle vara en lösning!
    Jag uppskattar verkligen din expertis och hjälp att reda ut dessa saker för “en okunnig” och bedrövad 3GS ägare, TACK!

Sharing is caring.

Viewing 25 posts - 1 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.