Hörlursingång trasig?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Hörlursingång trasig?

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Member
    Post count: 39

När jag kopplar in hörlurarna på min iphone så blir ofta ljudet skevt. Som ett glapp i hörlursingången.

I värsta fall så smäller det till i hörlurarna ås man nästan tror man ska få tinitus så man vågar nästan inte använda hörlursingången längre.

Minsta man flyttar sladden till hörlurarna så kan det låta på ett knepigt sätt.
    Har provat flera hörlurar så det är inte mina hörlurar det är fel på..

Någon som har samma problem som mig? Och vet vad man kan göra?

bozz
    Member
    Post count: 1199

@razorx 48428 wrote:

När jag kopplar in hörlurarna på min iphone så blir ofta ljudet skevt. Som ett glapp i hörlursingången.

I värsta fall så smäller det till i hörlurarna ås man nästan tror man ska få tinitus så man vågar nästan inte använda hörlursingången längre.

Minsta man flyttar sladden till hörlurarna så kan det låta på ett knepigt sätt.
    Har provat flera hörlurar så det är inte mina hörlurar det är fel på..

Någon som har samma problem som mig? Och vet vad man kan göra?

Jag har lite samma grej i min ibland. ifall man skruva på hörlursuttaget kommer ljudet bara ur ena högtalare. Som tur är händer det inte ofta (peppar, peppar). Det måste vara nåt hårdvarufel så det enda du kan göra är att lämna in den.. 🙁
    hmm, det kanske är damm i hålet?

snook
    Member
    Post count: 2190

Min sambos iPhone hörlurs uttag började att krångla, den trodde hörlurarna satt i när dom var urdragen.

Då tog jag och modifierade en tops till rätt storlek och doppade den i lite rengöringssprit.

Körde runt den ett par gånger, och när jag tog ut den så såg man att det var mycket skit som hade fastnat där inne.

Sedan dess har den fungerat bra 🙂

OBS! Ingreppet görs på egen risk! OBS!

razorx
    Member
    Post count: 39

Gjorde som du sa snook och nu verkar den ha gått sönder helt :/.
    Nu är du skyldig mig en ny ;p

Ne men jag gjorde rent med tops och visst fan vart det svart på topsen och eftersom den ligger i fickan hela tiden kanske det inte är så konstigt.

Ska prova nu i eftermiddag om allt funkar som det ska.

Preliminära testet verkade bra iaf 🙂

Tack för tipset!

@snook 48435 wrote:

Min sambos iPhone hörlurs uttag började att krångla, den trodde hörlurarna satt i när dom var urdragen.

Då tog jag och modifierade en tops till rätt storlek och doppade den i lite rengöringssprit.

Körde runt den ett par gånger, och när jag tog ut den så såg man att det var mycket skit som hade fastnat där inne.

Sedan dess har den fungerat bra 🙂

OBS! Ingreppet görs på egen risk! OBS!

snook
    Member

@razorx 48441 wrote:

Gjorde som du sa snook och nu verkar den ha gått sönder helt :/.
    Nu är du skyldig mig en ny ;p

Ne men jag gjorde rent med tops och visst fan vart det svart på topsen och eftersom den ligger i fickan hela tiden kanske det inte är så konstigt.

Ska prova nu i eftermiddag om allt funkar som det ska.

Preliminära testet verkade bra iaf 🙂

Tack för tipset!

:(:confused::D

bozz
    Member

Nu har jag fått samma problem men tyvärr hjälpte det inte med tops… Någon som kommer på något annat man kan testa?

snook
    Member

@bozz 65407 wrote:

Nu har jag fått samma problem men tyvärr hjälpte det inte med tops… Någon som kommer på något annat man kan testa?

Kolla med en ficklampa och se om det inte sitter något längst ner i uttaget.

Flash
    Member
    Post count: 64

Har också råkat ut för samma problem, brukar bero på kontakt problem. Verkligen inte så smart konstruerat, kommer lätt in smuts och fukt. Ett annat tips är att skaffa lite elektronikrengörings spray, finns på tex Kjell & Co, Biltema eller nått. Brukar vara ännu effektivare. Spray lite i uttaget och sätt i kontakten och snurra runt lite grand. Kan också vara bra att låta telefonen vara en stund innan man provar den, tar lite tid ibland för sprayen att verka…

Scarface76
    Member
    Post count: 17

CyberPhoto – Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Funkade perfekt för mig, fickludd i hörlurs uttaget.

Finns säkert på typ clas ohlsson eller kjell & co oxå.

bozz
    Member

Tack för svaren! Har tyvärr inte hunnit testa i helgen, men ska göra snarast.

Fínns det någon risk att man petar in ev. skräp ännu längre in i telefonen? Eller är hörlurshålet helt stängt?

Scarface76
    Member
    Post count: 17

Vet ej hur det ser ut på 3gs:en men på min 3g är det tyvärr inte “stängt” på botten.
    Jag var riktigt klantig och försökte få ut luddet med en liten skruvmejsel.
    Vad som då hände var att jag gjorde hål i hörlurskontakten som sitter fast på moderkortet.
    Så det vara bara att öppna min kära iphone och byta hörlur/volym sladden.

Efter det kör jag numera med luft på burk :rolleyes:

bozz
    Member

Har nu testat både luft och petat.. Fick ut en hel massa ludd men inget ljud i vänster öra 🙁 Från början kunde jag inte se botten på uttaget men efter att ha petat bort massa ludd ser jag nu en metallkontakt(?). Skruvar man på hörlurssladden händer inget, men om man däremot drar ur den en bit får man ibland ljud i båda lurarna i någon millisekund…
    Vågar inte skruva isär min lille vän och antar att inte en återställning löser det?
    Är det lönt att lämna in den?

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Bozz, har du testat flera olika hörlurar? Har du sett på sprängskisser hur kontaktdonet är uppbyggt så är det lättare att se hur du ska rengöra det, testa även med iPhone Repairs and Fixes – Headphones Jack in 3 Steps – Earphone Plug Cotton Swab DIY – Popularmechanics.com
    Edit: ser nu att redan har ‘topsat’

bozz
    Member

yep, har testat 4 olika hörlurar. Vet inte hur kontakten är byggd men en teori kan ju vara att all smuts tryckt ner någon kontakt så att den inte längre når till hörluren, iom att den funkar någon sekund ibland.

Detta är inget som går på garanti eller?

(Freebo, har du nåt övre gränsen för antal inlägg? 😛 )

Edit: Om jag lutar hörlurskontakten funkar det… förstärker mina misstankar om att någon kontakt blivit sne av luddet.

bozz
    Member

grrrrrr.. Nästan säker på att något glappar i mitt hörlursuttag och att det inte är damm.
    Får, som sagt, ljud i ena hörluren hela tiden, men den andra är tyst. MEN om man trycker/nyper över hörlursuttaget (bak+framsidan av telefonen) så funkar det.

Tror någon att detta kan gå på någon garanti (2år gammal)?

tehfiskk
    Member
    Post count: 154

går de inte på garantin så prova hävda konsumentköplagen.

sen om dom ser de som att du har böjt kontakten såpass att de blivit glapp, så vet jag inte om de kommer godkänna de.

testa kan man juh!

bozz
    Member

@tehfiskk 66831 wrote:

går de inte på garantin så prova hävda konsumentköplagen.

sen om dom ser de som att du har böjt kontakten såpass att de blivit glapp, så vet jag inte om de kommer godkänna de.

testa kan man juh!

mm, får göra de. Hur länge brukar man få vara utan sin vän om de lagar något? 🙁

Nån som vet hur det ser ut innuti uttaget?

bozz
    Member

Jag har en spricka vid hörlursuttaget (på baksidan) och ett vid laddningskontakten. Detta är väl kända problem? Ska testa lämna in den och säga i förbifarten att hörlurshålet glappar…
    MEN, min iPhone är 2 år + en 3G, går det ens få en så gammal på garanti?

Viewing 18 posts - 1 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.