Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › HTC touch Diamond, värdig utmanare eller inte?
-
AuthorPosts
-
Jag har ingen större erfarenhet av HTC TD, men den verkar inte vara i den klassa iPhone är, och jag tror alla på detta forum förespråkar iPhone.
Men är HTC TD en värdig utamanare? I vilka avseenden är den bättre än iPhonen? Att den har bluetooth? MMS? Bättre kamera? Jag vet inte, men trots det känns iPhonen genuinare, av något slag.
Ni får jättegärna komma (iPhonedyrkare, eller HTCdyrkare, det spelar ingen roll) med synpunkter kring vad som är bättre på den ena och den andra.
iPhonens touchfunktion verkar mycket bättre, av min uppfattning (jag har inte testat), och iPhonen verkar ha mer att erbjuda rent generellt.
Skriv på bara!
(OTfråga: Är bluetooth en hård- eller mjukvara? Kan man, via en app eller uppdatering få bluetooth till dagens iPhone, om det kommer någon app/uppdatering i framtiden?)
nope inga filer går att skicka. Dock så håller folk på att hacka bluetoothen och jag har sett själv hur en lyckats å fört över filer via bluetooth på sin Iphone.
Jag har snabbkännt lite på en touch HD, och touch-skärmen e SEG SOM SMÖR i jämförelse med iphones, 5 megapixelkameran ska enligt m3 talika bra bilder som iphones. Gränssnittet ärinte ens i närheten av Apples.
En värdig utmanare till iphone är Nokia 5800, som ska tydligen ha grymt skön touchskärm, riktigt bra gränssnitt (sett det själv på bild/reklam/video, utmanar iphones!) och bättre kamera, samt 100% fungerande blåtand. OCH kostar 2-3000 MINDRe än iphone.
Fast.. Iphone + jailbreak, det är INTE mycket som klår då. Once you go Iphone you´ll never go back!
Vadå nokia?Den har bara ett för touchskärm moddat series 60 os.
Är trots denna brist nog den som kommer närmast iPhone,men det verkar som sony ericsson har en ny lur som verkar lovande på gång.Sony Ericssons nya är ju ful som, ja, jag vet inte vad, men jag tycker inte den är snygg i alla fall. Idou, eller vad den heter.
Nokia kommer jag aldrig köpa; det finns bara iPhone och SE nu, och iPhone slår alla SEtelefoner.
Min svåger har en HTC TD och jag lekte lite med den igår och insåg väldigt snabbt att, nej, den är inte en värdig utmanare till iPhone. Man måste trycka hårt på skärmen för att det ska hända något och det förstör hela känslan. Det finns inte mycket att leka med på telefonen och jag skulle tröttna på den ganska snabbt. Gränssnittet är inte i närheten av iPhones gränssnitt, och ja, jag ser ingenting i HTC TD som skulle få mig att köpa den före en iPhone.
Den må ha bättre kamera, videoinspelning, bluetooth och mms, men trots det väger känslan tyngst, och iPhonens känsla är så otroligt högre än HTC TD. iPhone slår verkligen allt. OS X slår windows, i alla fall när det gäller mobiltelefoner, med hästlängder.
Återigen ställer jag mig frågan jag är osäker på:
(OTfråga: Är bluetooth en hård- eller mjukvara? Kan man, via en app eller uppdatering få bluetooth till dagens iPhone, om det kommer någon app/uppdatering i framtiden?)
Bluetooth består av både hårdvara och mjukvara.
Begränsningarna i iphonens tooth beror mest på mjukvaran(apple vill inte att du ska kunna skicka filer eller ljud utan apples egna tillbehör).
Om det kommer nåt i appstore den närmsta tiden är väl tveksamt,skulle i så fall vara i i cydia.@steffe 25883 wrote:
Bluetooth består av både hårdvara och mjukvara.
Begränsningarna i iphonens tooth beror mest på mjukvaran(apple vill inte att du ska kunna skicka filer eller ljud utan apples egna tillbehör).
Om det kommer nåt i appstore den närmsta tiden är väl tveksamt,skulle i så fall vara i i cydia.Men är det möjligt med dagens iPhone, med hjälp av mjukvara till iPhonen kunna skicka och ta emot filer via bluetooth eller krävs en hårdvaruuppdatering?
yes it does!
Har sett själv en video från youtube typ där en (tror från dev-team lr ngt sånt) hade lyckats hacka blåtanden och filmade när han överförde filer till/från sin iPhone till en SE
ska se om ja hittar filmen
Helt riktigt,apple har avsiktligt begränsat bluetoothen mjukvarumässigt.
Hårdvaran är ett bluetoothchip som ericsson utvecklade en gång i tiden,detta är patentskyddat och är likadant i alla bluetoothapparater,däremot skiljer sig programvaran.Själva hårdvaran är en värdig utmanare, men OSet (wm6)är låångt efter.
@rquired 26059 wrote:
Själva hårdvaran är en värdig utmanare, men OSet (wm6)är låångt efter.
ja, men med Touch 2 och Diamond 2 så har dem iaf. uppgraderat hårdvara och touchskärm så att dem åtminstone inte laggar efter (iaf inte om man ser på de hands on som finns). Detta innebär väl att dem har typ 800mhz processor och ett dedikerat grafikkort (skojar bara, men accelererat är det iaf)
Men som rquired skrev så Hårdvaran är inte bara utmanare, den är faktiskt vinnare i de flesta fallen, däremot klarar inte wm6 att matcha iphone os. En annan faktor är att HTC är de som i princip enda som tillverkar hårdvara till wm6, (dem tillverkar vääääldigt mycket, experia, glofish, m.m är HTC telefoner)
och dem begränsar hårdvaran också, ex. kretsen i htc tytn 2 har 3d axx men används inte (nu är det inget problem då utvecklarna på xda-developers har gjort det själv)så, nej Touch Diamond är ingen värdig utmanare! ingen WM6 telefon är någon värdig utmanare. MEN det hänger alltid på vad man behöver kunna använda det som. Behöver du ha mms stöd, fullt blåtandsstöd osv. då försvinner iphone:n.
Men vänta till April/ Juni och köp en Touch 2/Diamond 2 eller vänta och se i Juni vad Apple har som överraskning åt oss…Telefoner brukar ha både hård-och mjukvara,och om inte båda är anpassade till såväl varandra som användarens behov så blir det inte bra.
Htc gör utmärkta “jobbmobiler”,men som multimedialur för fritidsbruk är iphonen mycke bättre på det den gör!
Var och paddlade ett par dar i höstas,detta grejade iphonen:
Gps med karta(inte den bästa kanske,men det var den enda vi hade)
Webbradio
Telefon(givetvis)
Nyheter(aftonbladet,nyhetskanalen.se)
Matrecept(Arlas kokbok,wilderness cooking)
Ipod(tills polarna tröttnade på eddie meduza,konstigt)
Kamera(inge vidare,men funkar,en del bilder blev nästan bra!)
Ficklampa
Detta kan säkert göras med andra mobiler också,men har de lika smidigt och lättanvänt os?Så länge ingen annan telefon använder sig av en kapacitiv pekskärm i härdat glas (som iphone) så går det inte att få samma underbara känsla. Jag förstår inte varför alla andra tillverkare envisas med att bygga resistiva pekskärmar i plast, vilka man måste trycka på med viss kraft för att de ska reagera. Ett bättre ord vore “tryckskärm” för alla andra telefoner. Det är bara iphones skärm som förjänar ordet “touch”, för här krävs inget tryck, det räcker med en lätt touch! 😎
Nu kommer visserligen Palm Pre med kapacitiv skärm och likaså Google-nallen G1, men de är också de enda.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.