Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Hur funkar iphone gps? Hur stänga av datatrafik via 3G?
-
AuthorPosts
-
Läst att det ska vara gps i “maskinen”. Var? Är det google maps? Innebär det att man måste vara uppkopplad medans man använder gps? Eller vilket är gps-programmet?
Kollade på datatrafikern jag haft via 3G, såg att det var 2MB. Var kommer dessa ifrån? Vad jag vet så har jag inte (medvetet) surfat via 3G. Är det program man installerat (spel och liknande) som smiter ut på internet utan min vetskap?
När jag är hemma har jag mitt egna trådlösa nätverk som första val. Men att jag har datatrafik öht är för mig märkligt.
Kan man på något vis spärra all data trafik via 3G eller annat som belastar mobilräkningen. Min idé med att ha en mobil är att ringa med den, surfa görjag på min bärbara dator….
SÖK finns tusen svar på dessa frågor…
men för att bespara dig mödan:
-Google maps är GPSen du hört om ska finnas i. yes du måste vara uppkopplad
-för att spärra datatrafik..gå in i inställningar-allmänt-nätverk-mobilt datanätverk- ändra texten till vad som helst (utan det som redan står där) eller ta bort den helt. Nu kan tomtarna i iphonen inte ansluta sig till datatrafiknätet!
Ja,GPS använder google maps (finns fler program på appstore),iphonens GPS tar data från mobilmaster och satteliter.
Använder man den så måste man vara uppkopplad.
Enklaste sättet att slippa onödig uppkoppling är att radera apn och stänga av push,detta görs i inställningar.
Om man gör det funkar naturligtvis inte GPS.Eller så jailbreakar man skiten och laddar ner xgps och tankar ner kartor och kör offlinemode…
…vilket också kräver datatrafik, det är ju gpsen som drar internet 😛
@ason 28480 wrote:
Eller så jailbreakar man skiten och laddar ner xgps och tankar ner kartor och kör offlinemode…
Eftersom GPSen uppdaterar positionsuppgifter via telenätet också så drar den lite datatrafik ändå.
Dessvärre så har iphonen en A-GPS,som måste ha uppkoppling för att funka,fördelen med offlinemaps är att det suger mindre datatrafik när man använder det.@mekke 28482 wrote:
…vilket också kräver datatrafik, det är ju gpsen som drar internet 😛
Japp de stämmer, men det är så pass lite datatrafik så det är enligt mig försumbart… När GPS-mottagaren har svårt att få signaler från satelliterna kan A-GPS hjälpa till genom att söka vilka basstationer mobiltelefonen använder för att skicka och ta emot signaler. Därmed vet GPS-mottagaren ungefär var den befinner sig och kan söka enbart efter vissa satelliter vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.
Tack för era svar. Uppskattas verkligen.
Det var avgörande, ingen GPS som jag kommer att använda iaf. Jag får köra med min TomTom 930T istället.Följdfråga:
Har hört om någon spårningsfunktion/positionering som iPhone ska ha, stämmer det? Hur funkar det isf.? Enbart mellan två iPhone ller mellan dator och iPhone?Tomtom är mycket bättre som bilnavigator,men du har inte så mycket nytta av den utanför bilen va?
Dom flesta vanliga GPSer är bättre än iphonen.Det verkar som många tror att luren bara har a-gps? Hur bra skulle positioneringen bli då menar ni? Eller missförstår jag?
Iphonen använder både satteliter och a-gps samtidigt.Detta beror på att sattelitmottagaren bara väljer ut dom 3-4 starkaste satteliterna.en vanlig gps brukar ta in 8-12 stycken.Detta gör att iphonen inte klarar sig så bra utan telemaster.
I tättbebyggda områden med många master funkar den rätt bra.@steffe 28612 wrote:
Iphonen använder både satteliter och a-gps samtidigt.Detta beror på att sattelitmottagaren bara väljer ut dom 3-4 starkaste satteliterna.en vanlig gps brukar ta in 8-12 stycken.Detta gör att iphonen inte klarar sig så bra utan telemaster.
I tättbebyggda områden med många master funkar den rätt bra.Jag tvivlar inte på din kunskap men hur vet man hur många satteliter telefonen har kontakt med? I min n95a kunde man se det i en meny?
Vad jag vet går det inte att få fram denna uppgift,men om någon vet hur så vill jag gärna veta.
Fortsätter i “min” tråd.
Ska man tvunget behöva vara i flygplansläge för att INTE bli ut/uppkopplad på internet när man använder diverse program?Många komersiella gratisprogram (t.o.m. enkla spel) har en reklambanner som vill uppdatera sig. Då sitter man där, när iPhone:n automatiskt slänger sig ut på internet och drar hem en massa skit utan min vetskap. Så finns det inget “hack” som helt stoppar internetåtkomst via 3G?
Var med om en sak i helgen, fruktansvärt irriterande. Var på ett ställe där WiFi detekterades och jag använde internetåtkomsten som fanns där. Tydligen var signalen väldigt svag för iPhone:n växlade vid något tillfälle självt över till internet via 3G. Ännu en sak som jag avskyr med en annars suvverän lur.
Jag hade en ganska låg telefonräkning med min förra mobil, max 150kr/månad. Nu ligger den konstant över 200 kr. just för en datatrafik jag aldrig kommer att vija använda. Anser att de s.k. “flatrate”-abben är för dyra.
Så är enda sättet att slippa datatrafik att gå tillbaka till den SE P1i man hade innan? Den visste man iaf vad den höll på med, redan från första veckan.
Förresten, ersättaren till “Bossprefs” “SBSettings, har ju reklambanner den med. “Går” den också ut på nätet för att byta reklamtext?
Om man inte vill ha datatrafik via 3G finns väl inte så stor anledning att köpa en iPhone,det är liksom uppkopplingen som gör den bättre än andra telefoner.
Ska man bara surfa med wifi så ska man nog skaffa en netbook istället.
Ett tips:ta bort webbappsen,dom suger alltid datatrafik! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.