Hur gör jag i mitt specifika fall?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Hur gör jag i mitt specifika fall?

Viewing 26 posts - 1 through 26 (of 26 total)
  • Author
    Member
    Post count: 658

Vid jailbreak:
    Vilken firmware ska jag ha till vilken QuickPwn?
    Tog hem QuickPwn22-1
    Har testat med den firmware jag har i luren som heter iPhone1,2_2.2.1_5H11_Restore.ipsw får felmeddelande “Firmware error string”.

Om jag testar med (som jag inte har i luren) läser quickpwn en liten stund längre och lämnar felmeddelandet: “The IPSW file you selected (iPhone1,2_2.2.1) does not match the firmware version of your device (iPhone1,2_2.2) Please note that quickpwn……osv”
    Men det senare finns det ju lite logik i.

Så var felar det? Har jag lagt in fel firmware i telefonen? Går det inte att jailbreaka med den versionen jag har? Ska jag lägga in den andra istället? Hur gör man utan att allt går åt skogen?

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Enligt felmeddelandet har du 2.2 i iPhonen 😉

r_o_n
    Member

Försökte nu att lägga in den andra firmwaren som jag skrev om i första inlägget. Då la det av efter ca. en minut skärmen ser ut som på bilden (utan texten i nederkant samt pilen) och windows hittar inte min iphone som en iphone längre. Den vill ha drivrutiner till något den kallar “Apple mobile device (recovery Mode). Någon sådan drivrutin verkar inte att finnas och itunes hittar inte den heller. Har testat med ver. 8.2, 8.1 och 7.7
    Så vad gör jag? Återgår till min gamla SonyEricsson?
    Skämt åsido, någon l´ösning borde väl finnas.
    Hjälp!!??

154891d1230263174-please-help-computer-wont-detect-iphone-untitled.jpg

Har Win Vista SP1 och just nu iTunes 8.1

Mekke
    Member

Provat vad som händer om du försöker sätta i DFU-mode?

r_o_n
    Member

Tack för ditt svar.
    Fick kolla på youtube för att få kläm på vad DFU-mode är. 🙂
    Det blir samma bild igen. 🙁 och windows vill fortfarande ha dessa drivrutiner som inte verkar finnas.
    Vad gör man nu?

r_o_n
    Member

Läste någonstans att man ska avinstallera “Apple mobile device support” försöker med detta och när avinstallationen är nästan färdig står det “åtgärden ångras” och allt läggs tillbaka igen och sedan kommer en ruta “ett allvarligt fel inträffade under installationen”. Så den gick inte ens att avinstallera.

Hur tar man bort den då?

Mekke
    Member

@r_o_n 33325 wrote:

Läste någonstans att man ska avinstallera “Apple mobile device support” försöker med detta och när avinstallationen är nästan färdig står det “åtgärden ångras” och allt läggs tillbaka igen och sedan kommer en ruta “ett allvarligt fel inträffade under installationen”. Så den gick inte ens att avinstallera.

Hur tar man bort den då?

Är iPhonen inkopplad när du försöker ta bort det?

r_o_n
    Member

Jag får tacka för att du tog dig tid. Kopplade ifrån telefonen och då gick det att avinstallera.
    Sedan avinstallerade jag itunes och installerade det igen.

Tydligen så säckar drivrutinerna av sig själv, efter en fräch installation av itunes 8.2 så fungerar numera min telefon igen.

Nu till det roliga, ska försöka jailbreaka den. Senaste quickpwn jag hittade är från 30/1-09 får hoppas den är ny nog.

Tack igen. 🙂

edit:
    Nu är den även “jailbreakad”. Nu ska jag lugnt invänta den 17/6 när den officiella releasen av 3.0 kommer. Två oroliga dagar tills man nu har fått igång den som den ska.

r_o_n
    Member

En sak till. Varför vill iTunes verifiera installation av tredjepartsprogram på en “jailbreakad” iphone? Hur kringår man detta?

Mekke
    Member

@r_o_n 33336 wrote:

En sak till. Varför vill iTunes verifiera installation av tredjepartsprogram på en “jailbreakad” iphone? Hur kringår man detta?

Installera en MobileInstallation-patch… Mer får jag nog inte säga här 😛

Btw, lyckades du använda QuickPwn fast du hade iTunes 8.2?

r_o_n
    Member

@mekke 33361 wrote:

Jag lyckades till sist installera 8.1, vilken jag har nu. Men n uvarande problem är att windows hittar min iphone, däremot är itunes stendött. Telefonen drar inte igång programmet som innan, dessutom så finns inte telefonen i programmet.
    Har startat om tjänsten “Apple mobile device” men inget hjälper.

Så vad gör man nu då? Kollade apples hmsida om support, finns ingen. Bara en massa text som man inte har nytta av. Man kan ringa dem, men då tar de ca. 350kr/samtal. Är det support?

(Snart köper jag en riktig telefon istället, den här kan man ju bli idiot på).

Mekke
    Member

@r_o_n 33389 wrote:

Jag lyckades till sist installera 8.1, vilken jag har nu. Men n uvarande problem är att windows hittar min iphone, däremot är itunes stendött. Telefonen drar inte igång programmet som innan, dessutom så finns inte telefonen i programmet.
    Har startat om tjänsten “Apple mobile device” men inget hjälper.

Så vad gör man nu då? Kollade apples hmsida om support, finns ingen. Bara en massa text som man inte har nytta av. Man kan ringa dem, men då tar de ca. 350kr/samtal. Är det support?

(Snart köper jag en riktig telefon istället, den här kan man ju bli idiot på).

Det kan bero på att det finns nått kvar från iTunes 8.2 😉

(Btw, så kul att höra folk som klagar på att Apple/iPhone är dåliga bara för att dom inte orkar vänta en vecka, ibland mindre, på att Dev-Team ska släppa en lösning för att fortsätta göra olagliga saker :laugh: Nästan lika kul som att höra nån säga: “Jag laddade ned det här nya programmet från “piratbukten” igår, och det sög verkligen! Jättemånga buggar överallt!” (Ja, vems fel är det att företag inte kan lägga ut beta-versioner på program utan att folk crackar dom?) :D)

r_o_n
    Member

Faktum är att samma fel som jag hade när jag skulle få in 3.0 fick jag när jag skulle återställa, kontakten med itunes store försvann (trots att min internetuppkoppling fungerade). Så eftersom jag hade strulet med 3.0 i färskt minne så lyckades jag få igång den igen. Vad som är märkligt är att de drivrutiner som ska känna igen en iphone blir felaktiga. Apples eget tips på detta är att avinstallera itunes, stänga servicen för “apple mobile device” för att sedan starta om datorn och göra en nyinstallation av iTunes. Om det forfranade inte fungerar ska man gå in och stänga av tjänsten för “apple mobile device” för att sedan direkt starta den igen.
    Där är jag iaf nu när min telefon är en telefon igen, men inte kan snacka med iTunes.

Apple har ju alltid genom åren haft sina egna, inte alltid, smarta lösningar på allt.

Medger att iPhone är en bra lur med otroliga funktioner, men det är ruggigt struligt när de väl strular. Köpte ett par minihögtalare som jag blev tipsad om i annan tråd, har numera en musikanläggning i vår bil nr. 2 en Fiesta från -99 utan cdspelare.

Faktum är att de mobiler jag haft innan denna har varit enklare att hantera om de strulat kanske för att de inte är lika avancerade.

Tack för ditt svar, förresten. 🙂

Jag har avinstallerat stödet för apple mobile device samt raderat dess katalog i program–>Common files–>Apple. Jag har raderat applekatalogen i min musik-mappen. Jag har avinstallerat 8.2 för att sedan installerat 8.1 som nu startar. Jag har kollat tjänsten för apple mobile device och startat om den. Jag har startat om datorn. Detta fungerae inte. Gjorde samma sak igen med 8.1 avinstallerade i alla steg och det övriga.
    Telefonen vill ändå inte visa sig i iTunes.

Borde jag lägga in 8.2 och ta ditt andra tips på större allvar? Det tipset du inte skulle fördjupa dig i?

Kan det vara så att 8.2 på iTunes har “planterat” något i telefonen som gör att jag inte kan använda en äldre iTunes?

r_o_n
    Member

@mekke 33361 wrote:

Ja och nej. Luren är jailbreakad, men itunes vill verifiera alla program som installeras. 🙁

Mekke
    Member

8.2 kan har gjort nått att du inte kan använda 8.1 längre, men den har nog inte gjort nått i iPhonen. Snarare i nån liten mapp på datorn 😛 Eller i Apple Mobile Device 😉

Och ang. den andra, bara för att den är jailbreakad så skippar den inte verifieringen 🙂 Du måste fixa en till sak, men jag kan inte säga mkt om den pga §8, så mitt tips är att söka 🙂

r_o_n
    Member

Ang 8, tack. Nu funkar det med. 🙂

steffe
    Member
    Post count: 2452

Det är ganska självklart att apple i sin programvara inte tar några som helst hänsyn till jailbrejk.
    Om man kör utan sånt och sköter de officiella uppdateringarna vartefter de kommer så är iphonen inte besvärligare än vilken annan telefon som helst.
    Mitt råd till er som gnäller om att ni inte får till det är att ni skippar jailbrejk,yellowsnow och fakesims.
    Då kommer ni snart att upptäcka hur funktionssäker iphonen verkligen är.
    Ni som inte vill följa dessa enkla råd får helt enkelt se till att fatta att problem orsakade av er egen dumhet inte är telefonens fel!

r_o_n
    Member

@steffe 33418 wrote:

Det är ganska självklart att apple i sin programvara inte tar några som helst hänsyn till jailbrejk.
    Om man kör utan sånt och sköter de officiella uppdateringarna vartefter de kommer så är iphonen inte besvärligare än vilken annan telefon som helst.
    Mitt råd till er som gnäller om att ni inte får till det är att ni skippar jailbrejk,yellowsnow och fakesims.
    Då kommer ni snart att upptäcka hur funktionssäker iphonen verkligen är.
    Ni som inte vill följa dessa enkla råd får helt enkelt se till att fatta att problem orsakade av er egen dumhet inte är telefonens fel!

Dumhet? Tack för den. 🙂
    När jag skulle återställa m.h.a. iTunes så la det av, mitt i. Det var snarare Apples dumhet än min….

steffe
    Member

Är du säker på att det inte beror på nån skum fil i ditt jailbrejk? Visst,håller med om att itunes inte är världens bästa programvara men gör man som apple vill att man ska göra så brukar det oftast funka som avsett.
    För er som vill ha full frihet avseende programvara så skulle ni kanske fundera på en androidtelefon istället?
    Iphonen är iofs lätt att jailbrejka och i många fall funkar det bra,men det är aldrig tillverkarens ansvar att det går fel om man gör något som inte följer tillverkarens rekommendationer.
    Apple är förvisso inte särskilt intresserade av jailbrejk,eftersom dom vill att man ska använda appstore,och detta har det naturligtvis tagits hänsyn till i de senare versionerna av itunes.
    Som sagt:titta gärna på androidtelefoner med open source istället,där får ni den frihet ni inte alltid kan få med iphonen!

Mekke
    Member

Förut, när jag fortfarande var Windows-user, så skulle jag uppdatera till 2.2. iTunes kraschade mitt i, så jag fick återställa igen 🙂 Men det var då bara att sätta i DFU och återställa 😉 Men orsaken då till att iTunes kraschade var att Windows, helt utan min “tillåtelse”, hade fixat nån uppdatering och helt plötsligt startade om sej själv!! :mad2:

Sen bytte jag till Mac 😀

steffe
    Member

Jovisst,många problem med itunes beror på microsofts OS,och alltså inte på iphonen eller itunes.
    Om man sen i likhet med mig har en senil dellburk så blir det ibland mindre kul,men det beror som sagt inte på itunes!
    På kompisens Mac har det aldrig varit något problem,trots att vi synkar ett antal iphoner med och utan jailbrejk på den!

r_o_n
    Member

@steffe 33427 wrote:

Är du säker på att det inte beror på nån skum fil i ditt jailbrejk? Visst,håller med om att itunes inte är världens bästa programvara men gör man som apple vill att man ska göra så brukar det oftast funka som avsett.
    För er som vill ha full frihet avseende programvara så skulle ni kanske fundera på en androidtelefon istället?
    Iphonen är iofs lätt att jailbrejka och i många fall funkar det bra,men det är aldrig tillverkarens ansvar att det går fel om man gör något som inte följer tillverkarens rekommendationer.
    Apple är förvisso inte särskilt intresserade av jailbrejk,eftersom dom vill att man ska använda appstore,och detta har det naturligtvis tagits hänsyn till i de senare versionerna av itunes.
    Som sagt:titta gärna på androidtelefoner med open source istället,där får ni den frihet ni inte alltid kan få med iphonen!

När man läst apples supportsidor så blir mann än positivare till jailbreak,varför? Som jag skrev på annan plats så ger de endast support i tre månader via telefon. Om man ringer dem på ett supportärtende efter denna tid så debiteras man ca. 350 kr/samtal!!!

Så med obefintlig support skiljer sig apple från de olika supportavdelningar jag varit i kontakt med. Har bara positivt om följande support: HP, Fujitsu Siemens, Microsoft (när man väl letat fram rätt telefonnummer), SonyEricsson, och Nokia.

Men som sagt, allt rulllar på nu och alla funktioner jag hade på telefonen i torsdags är härmed återställda.

Hade väl gått att lösa m.h.a. google och en massa mer tid, men med de svar man fick i detta forumet gick det lite fortare. 🙂

steffe
    Member

Apples support sköts väl till stor del av återförsäljarna?
    Visst,deras affärsmetoder är inte riktigt kundvänliga alla gånger.

r_o_n
    Member

@steffe 33456 wrote:

Apples support sköts väl till stor del av återförsäljarna?
    Visst,deras affärsmetoder är inte riktigt kundvänliga alla gånger.

Verkar så, men de flesta andra stora har support mot slutkund, HP, Fujitsu, div. hårddisktillverkare.
    Så med tanke på Apples storlek är de riktigt fula gällande support. Dessutom så har inte alla som säljer Apple förtroendet att ha support. Mediamarkt säljer Apple, inte fan har de service/support. I närheten där jag bor finns MediaMarkt, emn för support och annat så är det en “verkstad” ca. 14 mil från Mediamarkt, märkligt…

Ja, ja, allt är fixat vad jag frågade om i tråden så för att inte tråden ska segla iväg i en dimma av OT så får detta kanske vara mitt sista inlägg i tråden. Tills den krånglar igen. 🙂

steffe
    Member

Jo,supporten vid allvarliga problem är tydligen inte nåt vidare.

steffe
    Member

Jo,supporten vid allvarliga problem är tydligen inte nåt vidare.

Viewing 26 posts - 1 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.