Hur mycket datatrafik gör ni av med?

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Hur mycket datatrafik gör ni av med?

Viewing 48 posts - 1 through 48 (of 48 total)
  • Author
    Member
    Post count: 35

på en månad…ca…jag vill ha normalanvändande, inte dom gångerna ni laddat ner en ofantligt stor fil medvetet.

Och det handlar då om det ni gör av med via mobilnätet, ej W-lan el liknande.

bozz
    Member
    Post count: 1199

under 500mb iaf.

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

50 – 80 Mb per månad, för de kollar jag några bloggar och lite facebook varje dag.

Jag surfar mest med wifi. då blir det inte så många mb som jag måste betala för 🙂

sahl
    Member

drar det mycket när man använder gps-funktionen?

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

@sahl 40115 wrote:

drar det mycket när man använder gps-funktionen?

Ja det gör det, eftersom att googlemaps laddar ner kartor 🙁

snook
    Member
    Post count: 2190

@steffeiphone 40116 wrote:

Ja det gör det, eftersom att googlemaps laddar ner kartor 🙁

Till google maps gör den det, fast använder man t.ex. Navigon GPS-navigator programmet i Appstore så drar den ingen datatrafik.

bozz
    Member

Jag använde min iphone som gps till Stockholm, och sen några dagar senare vidare till sälen..Använde den kanske 40% av vägen, vilket ändå är en bit + vanlig surf på det och jag kom inte upp i mina 500mb den månaden.
    Så jag tycker inte GPS drar så värst mycket ändå

edit: glömde säga att jag bor under vättern 😛

TruB
    Member
    Post count: 476

@bozz 40126 wrote:

Jag använde min iphone som gps till Stockholm, och sen några dagar senare vidare till sälen..Använde den kanske 40% av vägen, vilket ändå är en bit + vanlig surf på det och jag kom inte upp i mina 500mb den månaden.

använde du googlemaps i bilen? så fall drar det väl en hel del data.

bozz
    Member

mhmm, använde iphonens Mapapp (:laugh:)

Robert Smith
    Member
    Post count: 115

Om du har tänkt att sitta på bussen/tunnelbana o t.ex. kolla YouTube o Svt play så skulle definitivt rekommendera dig att ta ett No limit abonnemang (lr tillägg)

Gick båtvakt igår natt (har bara sovit 4 timmar). När jag inte var ute o kollade förtöjningar så satt jag o kollade YouTube, Svt play etc. och efter ett antal timmar hade jag 1.2GB i datatrafik (använde sambons telia dong, då jag får min iPhone imorgon).

spjonky
    Member
    Post count: 138

700mb typ^^

hugorosenlund
    Member
    Post count: 97

får min tele imorrn, kanske ligger där borta idag, men hinner inte riktigt hämta den.

sahl
    Member

står i valet mellan häjlbåpp med en månadskostnad om 168:-
    och en telefonkostnad på 2400:- (500mb per mån ingår)

eller telia med en månadskostnad på 378:-
    och en telefonkostnad på 1:- (5gb per mån ingår)

slutsumman för telefonen blir ju detsamma men att ligga och småbetala gillar jag inte så skarpt. de e ju mb:na som talar mot häjlbåpp :mad2:

Kurtson
    Member
    Post count: 569

Jag får kolla efter en månad hur mycket jag drar, men jag valde telias 378 abb.
    skulle vilja hafty lite samtalspott och en bunt sms, de sticker iväg när det är så lät att skucka dem…

Turbotrojkan
    Member
    Post count: 155

Jag gör ungefär av med 100-300 MB varje månad. Då kollar jag mest olika nyhetssajter och lite Youtube etc. Ofta har jag dock tillgång till Wifi när jag kollar på Youtube…

Robert Smith
    Member

Har man nu köpte en dyr “surf telefon” så känns det lite små snålt att hela tiden behöva kolla status på hur mycket man laddat ner. Ta minst ett 5GB abonnemang så kan du njuta mer av telefonen 🙂

jouh
    Member
    Post count: 69

Har 1GB/mån hos Tele2 som därefter stryps ned till 120kbp/s. Jag har sedan månadsskiftet kommit upp i ca 100MB datatrafik. försöker väl undvika youtube och stora nedladdningar då man inte är på wifi, men i övrigt används luren till mail och slösurfande dagligen.

jompao
    Member
    Post count: 456

Hur långt är ett streck…

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

@bozz 40126 wrote:

Bor du i en sjö? :O hahaha

sahl
    Member

tack för alla svar. blev till slut en 3gs 16gb med telia iSurf. Går man över dom 1000mb så kostar det ju bara 9kr per dygn. då täcker man ju upp dom få månaderna man kanske råkar sticka över 1000.
    3 veckors lev-tid är ju lite surt dock.

blajeans
    Member
    Post count: 73

@sahl 40257 wrote:

tack för alla svar. blev till slut en 3gs 16gb med telia iSurf. Går man över dom 1000mb så kostar det ju bara 9kr per dygn. då täcker man ju upp dom få månaderna man kanske råkar sticka över 1000.

Grattis, va skoj fast kan tro att det är rätt surt att behöva vänta tre veckor bara.

På tal om trafikmängd, den mängden man ser Inställningar » Allmänt » Användning » Mobil nätverksdata är det min datatrafik utan WiFi? Alltså den trafiken som belastar mitt konto hos Felia.

Robert Smith
    Member

@sahl 40257 wrote:

Nackdelen är att du inte kommer att kunna använda tjänster som kräver högre hastigheter typ YouTube

För dig som vill prova på att surfa i mobilen, eller inte surfar mer än ett par gånger i veckan finns Mobilsurf Bas. Du betalar 20 kr/MB när du surfar, men max på 9 kr per dygn (gäller inom Sverige). Då ingår all typ av surf i mobilen utom trafiktyperna fildelning och ip-telefoni, vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande.

Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad.

Tjänsten är främst till för dem som vill typ läsa aftonbladet.

blajeans
    Member

@robert Smith 40266 wrote:

Nackdelen är att du inte kommer att kunna använda tjänster som kräver högre hastigheter typ YouTube

Vad menar du? Jag har samma abonnemang och har inga problem vare sig jag passerat mina 1GB eller inte.

Robert Smith
    Member

@blajeans 40272 wrote:

Vad menar du? Jag har samma abonnemang och har inga problem vare sig jag passerat mina 1GB eller inte.

efter 1GB så har telia rätt att strypa…

Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad.

Krippe
    Member
    Post count: 80

@robert Smith 40274 wrote:

Ja Telia stryper hastigheten efter 1GB eller 0,5GB beroende på vilket avtal man har, de stryper alltså inte alltid efter 0,5GB. Finns avtal för 5GB oxå, då stryper de efter…just det, 5GB.

Men hastigheten de stryper till är alltid 57kbit/s däremot. Tyvär.

sahl
    Member

@robert Smith 40266 wrote:

För dig som vill prova på att surfa i mobilen, eller inte surfar mer än ett par gånger i veckan finns Mobilsurf Bas. Du betalar 20 kr/MB när du surfar, men max på 9 kr per dygn (gäller inom Sverige). Då ingår all typ av surf i mobilen utom trafiktyperna fildelning och ip-telefoni, vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande.

Tjänsten är främst till för dem som vill typ läsa aftonbladet.

Vad menar du med högre hastigheter? är det lägre hastighet på iSurf än Mobilsurf extra?

blajeans
    Member

@robert Smith 40274 wrote:

I mitt abonnemang står det följande:

Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten
    till 57 kbit/s om användandet överstiger 5
    GB/månad.

Som jag sa så har jag passerat 1GB men utan reducerad hastighet.

Krippe
    Member

Precis, du måste passera 5GB innan det händer nåt.

Robert Smith
    Member

@krippe 40291 wrote:

Precis, du måste passera 5GB innan det händer nåt.

Det gäller om du har Mobilsurf Extra

Mobilsurf Extra passar dig som surfar med mobilen och vill använda Telias supersnabba surfzoner. Tjänsten passar dig som har en mobil med wlan-funktion som t. ex. Apple iPhone 3G. All typ av surf i mobilen ingår (i Sverige). Hastigheten är upp till 6 Mbit/s (turbo-3G) och upp till 22 Mbit/s i Telias surfzoner.

Just nu 1 fri månad om du beställer tjänsten senast 22 augusti 2009. Gäller dig som inte tidigare har tecknat Mobilsurf Extra eller Alltid. Kom ihåg att säga upp avtalet om du inte vill fortsätta ha tjänsten. Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad.

Det måste väl alla förstå att det måste vara någon skillnad på iSurf o Mobilsurf Extra (förutom priset…)

Och skillnaden är när man stryper hastighet => Vid 1GB resp 5Gb…

@sahl 40288 wrote:

Vad menar du med högre hastigheter? är det lägre hastighet på iSurf än Mobilsurf extra?

Nej det är samma hastighet, skillnaden är gränsen när den stryps från 6MB/s till 57 kbit/s

Pear
    Member
    Post count: 322

Har ett abonnemang med 69 kr/måndad hos telia och då ingår 500mb datatrafik.
    Använder knappt 100-250 mb per månad 3g. mest runt 100mb. Kollar aftonbladet ngra gånger i veckan (inte mobilsidan) facebook (via app), lite andra sidor. (inget gps surfande på kartor-appen)

Robert Smith
    Member

@pear 40294 wrote:

Har ett abonnemang med 69 kr/måndad hos telia och då ingår 500mb datatrafik.
    Använder knappt 100-250 mb per månad 3g. mest runt 100mb. Kollar aftonbladet ngra gånger i veckan (inte mobilsidan) facebook (via app), lite andra sidor. (inget gps surfande på kartor-appen)

Så länge man nöjer sig med att kolla email, läsa aftonbladet är det inga problem. Men har man tänkt sig att kolla YouTube, Spotify o andra strömmande tjänster så handlar det några 100MB/dag

Krippe
    Member

Känns som det har blivit väldigt rörigt här. Tror vi alla menar samma sak i grunden.

sahl
    Member

kan någon hitta var det står att dom stryper efter 1000mb i iSurf?
    det enda jag hittar är att det övergår till max 9kr per dag tjofräset. men inte att hastigheten stryps. Vill bara veta var jag kan hitta just den texten.

Robert Smith
    Member

@sahl 40336 wrote:

kan någon hitta var det står att dom stryper efter 1000mb i iSurf?
    det enda jag hittar är att det övergår till max 9kr per dag tjofräset. men inte att hastigheten stryps. Vill bara veta var jag kan hitta just den texten.

Jag kan hålla med om att det är luddigt på deras sida. Innan jag bestämde mig för ett Tre abonnemang (billigare än Telia och no limit när det gäller datatrafik) så var jag inne på samma tanke.

Punkt 13. Gäller efter att fria MB förbrukats. (kommer från en PDF om iSurf, på deras sida)

Efter 1000mb så kopplas automatiskt maxtaxan 9kr/dag in. När maxtaxan kopplas in så har dom också rätt att strypa hastigheten. OBS! det är inte säkert att dom gör det, men dom har rätt att göra det. Detta var den information jag fick när jag var inne i en butik o frågade, kolla gärna med deras kundservice. Och jag ville inte sitta med en abonnemang som helt plötsligt stryps när jag kollar på t.ex. Svt play…

Hur mycket datatrafik går det åt när du mobilsurfar?
    Ladda ner mp3-låt ca 3-5 MB /låt
    Vanlig mobilsurf 10 min ca 1-3 MB
    YouTube 5 min ca 10-15 MB
    SVT Play och webbradio 5 min ca 4-15 MB

=> ca 3-4 timmar YouTube/SvT per månad (8min/dag) om du har en begränsning på max 500MB

För dig som vill prova på att surfa i mobilen, eller inte surfar mer än ett par gånger i veckan finns Mobilsurf Bas. Du betalar 20 kr/MB när du surfar, men max på 9 kr per dygn (gäller inom Sverige). Då ingår all typ av surf i mobilen utom trafiktyperna fildelning och ip-telefoni, vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande. Mobilsurf Bas ingår automatiskt i Telias mobilabonnemang eller kontantkort, om du inte aktivt väljer något av de andra prisavtalen. Hastigheten är upp till 1 Mbit/s (turbo-3G), Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad. Kom igång genom att sms:a surf till nummer 4466
    Pris: 20 kr/MB och max 9 kr/dag

Edit: På tal om otydligt, när betalar man 20kr/MB? Redan vid 0,45MB (första sidan på aftonbladet) har man kommit upp i 9kr och då gäller max 9kr/dag…

sahl
    Member

Så länge det inte står i villkoren att dom har rätt att strypa efter 1000mb så kan dom ju inte gärna strypa.

Robert Smith
    Member

@sahl 40353 wrote:

Så länge det inte står i villkoren att dom har rätt att strypa efter 1000mb så kan dom ju inte gärna strypa.

Seriöst, Varför har tror du dom har ett dyrare abonnemang som heter MobilSurf?

MobilSurf Extra (199 kr/mån) är till för dig som surfar ofta och mycket. Den ger dig snabb surf via EDGE/3G samt fri tillgång till Telias surfzoner och Telia Homerun (wlan). Mobilsurf Extra är till för dig som verkligen vill kunna ta del av det internet erbjuder i form av t.ex. Youtube och Facebook så ofta du vill till riktigt bra hastigheter . Den är också till för dig som vill använda din iPhone 3G som ett modem för mobilt bredband till en fast kostnad.

blajeans
    Member

@robert Smith 40371 wrote:

Seriöst, Varför har tror du dom har ett dyrare abonnemang som heter MobilSurf?

MobilSurf Extra (199 kr/mån) är till för dig som surfar ofta och mycket. Den ger dig snabb surf via EDGE/3G samt fri tillgång till Telias surfzoner och Telia Homerun (wlan). Mobilsurf Extra är till för dig som verkligen vill kunna ta del av det internet erbjuder i form av t.ex. Youtube och Facebook så ofta du vill till riktigt bra hastigheter . Den är också till för dig som vill använda din iPhone 3G som ett modem för mobilt bredband till en fast kostnad.

Du tror väl inte att dom stryper hastigheten om det inte står i ditt avtal? Jag har iSurf och har passerat 1GB men ingen förändring av hastigheten men däremot får man betala extra om man passerar den aktuella gränsen för det aktuella abonnemanget i fråga.
    Varför dom har ett dyrare abonnemang är nog för att det har lite annolundare former och fördelar än det aktuella iSurf som diskuterades i form av mer trafik.

Robert Smith
    Member

@blajeans 40375 wrote:

Du tror väl inte att dom stryper hastigheten om det inte står i ditt avtal? Jag har iSurf och har passerat 1GB men ingen förändring av hastigheten men däremot får man betala extra om man passerar den aktuella gränsen för det aktuella abonnemanget i fråga.
    Varför dom har ett dyrare abonnemang är nog för att det har lite annolundare former och fördelar än det aktuella iSurf som diskuterades i form av mer trafik.

varför inte ringa kundservice o fråga? Jag lägger ner nu. Hur som helst är iSurf dyrare än t.ex. Tre’s abonnemang. iSurf kostar 149kr + 9kr/dag över 1MB oavsett strypning. No limit hos tre kostar 150kr månad o ingen strypning. End of discussion.

sahl
    Member

fast 3 suger hästpung om man bor utanför 08-området typ. och 3 har aldrig varit på fråga i den här diskussionen, halebop och telia däremot har!

Robert Smith
    Member

@sahl 40381 wrote:

halebop och telia däremot har!

kom in i matchen, halebop o telia är samma företag bara olika brands för att kunna locka olika målgrupper….

Vill du läsa mer om detta finns det hur mycket som helst t.ex.

När de gäller täckning så har jag viss förståelse, men det är en annan historia som du inte har nämnt något om i post 1…

Bmode
    Member
    Post count: 201

brukar göra av med 600-800 Mb/mån då är jag inne mkt på Facebook, kollar bloggar och streamar musik :)…
    förra månaden lyckades jag göra av med otroliga 1,6 Gb tur att det var fri surf hela sommarn för man har ju bara 1 gb fritt hos tre 😀 !

stickaaan
    Member
    Post count: 259

@bmode 40393 wrote:

brukar göra av med 600-800 Mb/mån då är jag inne mkt på Facebook, kollar bloggar och streamar musik :)…
    förra månaden lyckades jag göra av med otroliga 1,6 Gb tur att det var fri surf hela sommarn för man har ju bara 1 gb fritt hos tre 😀 !

1 GB fri? Med min nya iPhone har jag 2 GB fritt, du kan även få 10 GB fritt. På deras Frisurf så är det ju obegränsat med surf..

Robert Smith
    Member

@stickaaan 40428 wrote:

1 GB fri? Med min nya iPhone har jag 2 GB fritt, du kan även få 10 GB fritt. På deras Frisurf så är det ju obegränsat med surf..

Jepp för 5kr/dag 150kr/månad har man no limit för trafik volym och ingen strypning av hastighet.

Bmode
    Member
    Post count: 201

@robert Smith 40441 wrote:

Jepp för 5kr/dag 150kr/månad har man no limit för trafik volym och ingen strypning av hastighet.

ok, betalar iofs bara 89 🙂

stickaaan
    Member
    Post count: 259

@bmode 40455 wrote:

Då har du bara Frisurf i hastighet 0.354mb/sek antar jag.. men det är fortfarande hur mycket fri surf som helst 🙂

Robert Smith
    Member

@bmode 40455 wrote:

helt rätt 3Mobil Surf Turbo kostar 150kr, fri surf o inga strypningar

cenk_akol
    Member
    Post count: 4

Jag har beställt min 3gs från Tre, när jag beställde så var det 2gig data i månaden. Konstiga är att nu har dom ändrat (utan att meddela) till 5gig i månaden för samma 399kr pot abonemang.

Så 5gig istället för 2gig vilket är bra, tycker det är konstigt att dom inte har marknadsfört det.

Robert Smith
    Member

@cenk_akol 40690 wrote:

Jag har beställt min 3gs från Tre, när jag beställde så var det 2gig data i månaden. Konstiga är att nu har dom ändrat (utan att meddela) till 5gig i månaden för samma 399kr pot abonemang.

Så 5gig istället för 2gig vilket är bra, tycker det är konstigt att dom inte har marknadsfört det.

Håller med till 100%, kanske läge att sätta Turbon på vilande (kan alltid kopplas in vid behov) och ha 150kr till att ringa för. 5GB fritt är inte helt fel 😉

Viewing 48 posts - 1 through 48 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.