Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Hur mycket ledigt ramminne har ni?
-
AuthorPosts
-
Tjenare
Kollade på en film på youtube där en kille visade sitt sbsettings. Han hade 131 mb ram(?) ledigt. Själv har jag bara 42 mb efter att ha kört “free up memory” i SBsettings, dock står det bara 33mb i MemTool.
Sen körde jag “clean” i MemTool, efter det har jag 43mb ledigt i MemTool och 50mb i SBsettings.Skillnaden mellan SBsettings och MemTool, beror det på minnet som MemTool använder?
Det jag vill veta är om jag har ovanligt lite ledigt minne.
3G har mycket mindre än 3Gs, det är därför.
@dannewalle 49498 wrote:
3G har mycket mindre än 3Gs, det är därför.
Jo jag misstänkte det. Hur mycket minne har du ledigt på din 3GS då? Hur mycket hade du på din 3G, om du nu har haft en 3G.
@utalker 49499 wrote:
Jo jag misstänkte det. Hur mycket minne har du ledigt på din 3GS då? Hur mycket hade du på din 3G, om du nu har haft en 3G.
Finns inge “standard” på hur mycket ledigt utrymme man ska ha i minnet..
Alla kör inte likadana program/krävande program.
Beror ju på vad som körs på telefonen…63 på 3G.
Kör Winterboard men inga teman.
Stack och sen en massa osynliga ikoner.På min 3G hade jag runt 40-50 men på min 3GS ligger jag runt 140-150.
Tyckte min 3G lur blev lite snabbare då jag körde free up memory lite då och då i SBsettings.Hur kollar man hur mycket ledigt ram minne man har?
ligger runt 120-150, kör jag free memory ligger jag just nu på 160
Jag har en 16 GB 3G icke jailbreakad iPhone.
Har runt 6.6 GB ledigt och jag ligger alltid runt 4-6 MB ledigt. Det kan ju inte vara normalt. Har återställt telefonen en gång och fortfarande samma problem.
Inga program körs i bakrunden. Så vad kan felet vara?@jokerm 59808 wrote:
Jag har en 16 GB 3G icke jailbreakad iPhone.
Har runt 6.6 GB ledigt och jag ligger alltid runt 4-6 MB ledigt. Det kan ju inte vara normalt. Har återställt telefonen en gång och fortfarande samma problem.
Inga program körs i bakrunden. Så vad kan felet vara?Även om du återställer mobilen och sedan använder backup i iTunes så kan sådana fel ligga kvar.
Du måste göra en manuell återställning där du sparar dina kontakter i en mapp på datorn, sen föra över dem efter återställningen.
@mossarelli 59810 wrote:
Du måste göra en manuell återställning där du sparar dina kontakter i en mapp på datorn, sen föra över dem efter återställningen.
Hur gör man det, jag kör med Mac
ligger på 46. Hur kör man free up memory??
Hur kollar man hur mycket ledigt ramminne har man om man har en icke-jailbreakad 3GS?
Det enda som ligger och kör är ju PUSH samt telefonens grundfunktioner väl? Att ha 100 program installerade saktar väl inte ner telefonen nämnvärt?Men på SBSettings kan man ju välja mellan ” mail, telefon, Ipod och safari ” men när man vill ta bort mail så försvinner den men när man öppnar ” Processes ” igen så finns mail!
Hur kan man stänga mail?@mossarelli 59810 wrote:
Även om du återställer mobilen och sedan använder backup i iTunes så kan sådana fel ligga kvar.
Finns det nån guide på hur man gör de? eller kan du förklara?
@benjamine 59898 wrote:
Men på SBSettings kan man ju välja mellan ” mail, telefon, Ipod och safari ” men när man vill ta bort mail så försvinner den men när man öppnar ” Processes ” igen så finns mail!
Hur kan man stänga mail?du kan radera mail appen eller byta namn på filen.
@benjamine 59900 wrote:Finns det nån guide på hur man gör de? eller kan du förklara?
Det finns en tråd om det som jag skapade för ett tag sen.
Jag fick dock inte mycket hjälp i ämnet, hade varit kul om du fått söka först men då hade jag varit en riktig douche.Jag citerar mig själv ännu en gång:
@mossarelli 20391 wrote:Tack för hjälpen man fick. Så kan jag komma med lite information för folk som vill återställa i framtiden.
Allting som man vill rädda, som sms, kalender, kontakter ligger i mappen: root/var/mobile/Library
Så nu vet vi det.
@mossarelli 59904 wrote:
du kan radera mail appen eller byta namn på filen.
Det finns en tråd om det som jag skapade för ett tag sen.
Jag fick dock inte mycket hjälp i ämnet, hade varit kul om du fått söka först men då hade jag varit en riktig douche.Jag citerar mig själv ännu en gång:
Tja, vad menar du med byta namn? går det ens?
Asså det vrkar inte som det går och radera appen, den finns ju där när man öppnar Processes igen “/@benjamine 59909 wrote:
Asså det vrkar inte som det går och radera appen, den finns ju där när man öppnar Processes igen “/Benjamin, processerna mail, iPod och telefon kommer alltid att dyka upp i processlistan. Oavsett om du startar dem manuellt eller ej. Stänger du av Push så tenderar i alla fall mail-appen att hålla sig på mattan men de andra vaknar ibland “av sig själva”
Se även https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/4161-sbsettings-2-99-fungerar-inte.html eller köp dig en 3GS
@benjamine 59909 wrote:
Asså det vrkar inte som det går och radera appen, den finns ju där när man öppnar Processes igen “/Du går in i mappen /var/Library/Applications/Maps på din mobiltelegon och sen så bytar du man på den filen som inte har något filnamn (.txt .jpg .png) och sen funkar inte mail programmet någonsin igen.
Jag har forskat i hur mailappen funkar.
Varje gång du pratar i telefon med en person så startar mail appen under samtalet eller direkt efter.
Varje gång du surfar med safari så startar mailappen.
Sen finns det säkert fler gånger den gärna startar, men problemet är att om man inte ställt att man vill ha push (notiser) och heller inte ställt in en profil för mail (användarnamn lösenord) så har inte mailappen någon anledning till att behöva vara igång.Sen så funkar gmail utmärkt i safari också.
@benjamine 59900 wrote:
Finns det nån guide på hur man gör de? eller kan du förklara?
Är det endast kontakterna du är ute efter så kan du spara dem i datorn genom itunes, spara dem antingen i Outlook eller Gmail genom att markera det i Info/Kontakter och sen kan dy synka in dem igen. Du kan dessutom spara dem i en remote server med hjälp av SecureContacts (finns i cydia).
Har väntat ett bra tag nu på att återställa min iPhone 3G 16 GB icke jailbreakad.
Väntade på OS 4.0
Körde en total återställning och la in alla program (1.5 GB) bilder (100 MB) och musik (6GB) och just nu är den segare än sist. Förut hade jag alltid runt 4-20 MB ledigt i ram, samma sak nu men när jag ska frigöra minne i Free Memory programmet så frigör den inte så mycket direkt. Kommer upp runt 20 MB medans innan OS 4.0 släpptes kom jag upp till 40-50 MB.
Vad jag har läst så brukar folk ligga runt där (40-50 MB) med en 3G iPhone utan att behöva frigöra ramminnet och har fått tips att återställa telefonen.
Vilket jag har nu gjort som sagt men ändå så är den seg.
Någon som har liknaden problem och finns det något man kan göra?@jokerm 68749 wrote:
Har väntat ett bra tag nu på att återställa min iPhone 3G 16 GB icke jailbreakad.
Väntade på OS 4.0
Körde en total återställning och la in alla program (1.5 GB) bilder (100 MB) och musik (6GB) och just nu är den segare än sist. Förut hade jag alltid runt 4-20 MB ledigt i ram, samma sak nu men när jag ska frigöra minne i Free Memory programmet så frigör den inte så mycket direkt. Kommer upp runt 20 MB medans innan OS 4.0 släpptes kom jag upp till 40-50 MB.
Vad jag har läst så brukar folk ligga runt där (40-50 MB) med en 3G iPhone utan att behöva frigöra ramminnet och har fått tips att återställa telefonen.
Vilket jag har nu gjort som sagt men ändå så är den seg.
Någon som har liknaden problem och finns det något man kan göra?Du kan ju alltid köpa en 3Gs, då har du massor med minne! samt alla funktioner från iOS4 också 🙂
Pröva starta om telefonen och köra Free Memory med en gång efteråt, så brukar jag göra när jag inte får fri tillräckligt på mina 3Gs:er.. Dock var ju det med SBsettings från Cydia.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.