Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Köpa iPhone › Hur skilja en fake iPhone från original?
-
AuthorPosts
-
Jag har fått en bekants “iPhone” 3G för att se om ajg kan få den att fungera (startar inte, laddar inte, får ingen kontakt med iTunes eller datorn). Direkt när jag fick den i handen kunde jag se att den inte riktigt liknar mina egna iPhones.
Till exempel:
- startknappen är något kortare och sticker upp lite längre,
- visningsytan på skärmen är knappt någon cm kortare,
- simkortsplatsen ser lite annorlunda ut,
- den lilla ljudknappen för av/på “fälls” inte neråt utan trycks in.
Men den är annars otroligt lik. Till och med texten på baksidan ser rätt ut. Så frågan är om det finns några tydliga igenkänningstecken på vad som skiljer en äkta ifrån en kopia (eftersom den inte går att starta vet jag inte något skiljer på skärmen). Några tips?
Den är en kopia. Alla iPhones ser exakt likadana ut, lika stor skärm och lka stora knappar. Misstänker man att det är en kopia så brukar det vara det. Finns massor med olika kopior, enklast är att titta i inställningarna.
Inställningar/Allmänt/Om..Ja, bekräftar vad jag trodde. Finns inga varianter på samma modell, dvs 3G och 3GS är identiska oavsett när de tillverkats.
Ett annat sätt att se om det är en kopia är om bakstycket går att öppna samt om det går att lägga i fler än ett kort
Fast på den här modellen verkar inte bakstycket gå att öppna (sitter med två skruvar som på en äkta) utan simkortet sätts i som på en riktig iPhone.
Jag tittade på youtube och det finns många filmer med olika varianter av falska iphone.@aaberg 79320 wrote:
Fast på den här modellen verkar inte bakstycket gå att öppna (sitter med två skruvar som på en äkta) utan simkortet sätts i som på en riktig iPhone.
Jag tittade på youtube och det finns många filmer med olika varianter av falska iphone.Det säkra sättet är att koppla in den mot datorn och köra igång iTunes. Hittas inte telefonen av iTunes så är det en kopia.
Ett annat alternativ är att ta serienumret på skiten och IMEI-numret och ringa apples kundservice.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.