Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Hur tycker ni man löser detta på bästa sätt?
-
AuthorPosts
-
Hej Gott folk!
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med följande scenario, och vilken “lösningsmetod” som är bäst, om det finns någon.
Sedan en tid tillbaka köpte jag en iphone 3GS, med operatör TRE, då jag givetvis skapade ett abonemang. Jag har under hela tiden alltid uppdaterat den till t.ex. ios 4.1 osv. Dock så insåg jag ganska tidigt, att det verkade vara något fel på min telefon, så jag lämnade in den på service, och fick enligt garantin en ny (2ggr om). Jag var i butiken och hämtade ut den idag, vilket gör att den ligger där helt orörd. Och av tidigare erfarenhet vet jag att jag kommer behöva koppla in den via ituns för att aktivera och bla bla bla. Det jag nu är rädd för är att jag koppar in den och den uppdaterar allt osv. Eftersom mitt mål är att jag vill i bästa mån kunna låsa upp den så att comviq kan användas på den, då jag ska köpa en iphone 4 som jag sedan använder.
Så det jag nu undrar är, OM det går, via vilket tillvägagångsätt ska jag använda mig utav för att kunna unlocka den telefonen. Eftersom att jag är väldigt medveten om att det typ inte finns unlock för en 3gs os 4,1 med det nyare baseband som man får då man uppdaterar. Så min teori är att om jag har tur så är denna telefon inte uppdaterad, vilkte gör att jag kanske kan låsa upp den på något sätt, och sen uppdatera eller något, det är det jag ber om hjälp.
Jag har sätt trådar och sökt fakta, där jag tillexempel kan finna att man kan göra grejer för att låsa basebandet, sen uppdatera och inte vet jag vad.
Jag hoppas iaf att ni kan hjälpa mig. Och observera att som sagt så är telefonen liggandes, så om jag sätter på den står det koppla in telefon i itunes, vilket gör att jag INTE kan gå in på inställningar för att se vilket baseband jag har. Kanske går det att koppla in den till itunes bara för att låsa upp, utan att uppdatera?Mitt prio 1 är att den unlockas, att den är av senaste verionen (4,1) är mindre viktigt.
MVH Peter
1. Aktivera telefonen via iTunes (det kräver inte att du uppdaterar den eller dylikt)
2. Kika upp ModemFirmware (Baseband) och återkom med vilken version.
3. Vi kan ge dig ett svar om det går att låsa upp eller inte.Nu har jag kopplat in den och tagit mig in i inställningar, och följande är vad jag får fram:
Modemfirmware: 05.13.04
Version 4.0.2Okej, det jag nu kommit fram till är att jag ska unlocka den med ultrasnow, men för att kunna göra det måste jag jailbreaka. Hittade greenpoison, Greenpois0n ? Hur man jailbreakar med iOS 4.1 | iMedia.nu
men som dock hade minimum krav 4,1.
Så vad ska jag använda istället? Eller ska jag uppdatera på något sätt?Om du använder dig utav 4.1 så kommer du få ett nytt baseband, vilket inte är så bra i din situation då du behöver ha den upplåst. Vad sitter du på för os-version i dagsläget?
Edit: Såg nu att du hade 4.0.2 ….
Vet du om att du har någon SHSH-fil sparad för 4.0.1 ? Isf kan du nedgradera och sedan använda dig av comex site: jailbreakme.com
Annars får du vänta till PwnageTool släpps i en uppdaterad version. Det är som TinyUmbrella kan man säga. Att bibehålla sitt nuvarande baseband.
Skrev tidigare:
Modemfirmware: 05.13.04
Version 4.0.2Så det borde väl vara 4,0,2?
Likaså hittade jag följande:
Uppdatera till 4.1 utan att uppgradera basebandet för iPhone 4 | iMedia.nu
Men där står det för iphone 4, och jag har 3GS.EDIT, nej jag har ingen sådan fil sparade då den telefonen kommer helt ny från garantin om man säger så.
Japp jag såg det, därför jag editerade mitt inlägg direkt efter jag hade skrivit det.
Om du ej innehar SHSH-fil för 4.0.1 så finns det inget du kan göra i dagsläget tyvärr för att kunna behålla basebandet vid en uppdatering till nyare version.
Då får du invänta PwnageTool i uppdaterad version.
Mvh
Okej, för när man söker på google verkar man hitta typ saker som tyder på att man kan jailbreaka iphone 3GS 4,0,2.
T.ex. är detta någon av länkarna:
Jailbreak iPhone 3GS iOS 4.0.2 FirmwareJailbreak iPhone 3GS on iOS 4.0.2 with PwnageTool [How to Guide] | Redmond Pie
Är detta bara skitsnack eller är det jag som inte förstår något?
Jag kan inte yttra mig om det då jag själv inte testat på detta tyvärr.
Du kan ju alltid försöka 🙂Var dock noga och läs att det gäller bara det _gamla_ bootromen – för 3GS
Mhm, inte för att jag vet vad gamla bootromen är, men i alla fall, du nämner att jag ska vänta på en uppdaterad version av pwnagetool, vet du något om när det kommer? För jag har märkt att mycket nytt har kommit senaste tiden.
@crowe 81121 wrote:
Mhm, inte för att jag vet vad gamla bootromen är, men i alla fall, du nämner att jag ska vänta på en uppdaterad version av pwnagetool, vet du något om när det kommer? För jag har märkt att mycket nytt har kommit senaste tiden.
Om du har kvar serie-numret på din iPhone och kan berätta den 4:e och 5:e siffran i det hela så kan jag berätta om du har gammal eller ny bootrom.
Mvh
Såsom jag räknar fram det, så får jag det till 4 0
Alltså XXX40XXXXXXAhh då ligger du i farozonen, kan inte säga exakt..
Min var tillverkad v38 och jag hade det gamla bootromen då iaf, och det var strax därefter de började producera de nya bootromen.Vad tycker du jag ska göra då? För det verkar ju finnas flera som jailbreakat iphone 3gs 4.0.2
Samtidigt nämnde du någon om att vänta på pwnagetool, när lär det komma isåfall? Vad skulle du gjort?
@crowe 81127 wrote:
Vad tycker du jag ska göra då? För det verkar ju finnas flera som jailbreakat iphone 3gs 4.0.2
Samtidigt nämnde du någon om att vänta på pwnagetool, när lär det komma isåfall? Vad skulle du gjort?
Jag hade väntat. Men jag vet ju inte hur bråttom det är för dig att få den upplåst.
PwnageTool vet man inte när det kommer ut, bara att det kommer komma en ny uppdatering.
Fungerar inte lime med 4.0.2?
Inte enligt muffins, och han är den kunniga.
limera1n kan Jailbreaka 4.0.2, stanna där om du vill låsa upp på enklast sätt.
1. Följ denna guiden
2. Installera ultrasn0w från Cydia.
3. Ha kul med din upplåsta telefon! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.