IMEI-koll

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4

Jag har skickat in min iPhone på reparation för damm under displayen. Jag har en utbytestelefon på väg hem igen. Men jag är lite nyfiken, jag läser om IMEInummer. De första sex siffrorna (TAC) skall ju ange telefonmodell. Min gamla telefons första siffror var 01177200, en iPhone 3G 8Gb. Det nya är 01193500. Så det är alltså inte samma modell?

Ni som sitter med iPhones, vilka är era första åtta siffor? 01177100 är en iPhone 16Gb vit, vilket en kompis visat.

För att få fram IMEInumret gör så här:

Du hittar serienumret, IMEI-numret och ICCID-numret för din iPhone i fönstret Om på din iPhone. Knacka på Inställningar > Allmänt > Om från hemskärmen och rulla nedåt.

Posta era första åtta siffror och skriv vilken modell ni har!! Jag är galet nyfiken!
    Jag börjar:

01177200 iPhone 8Gb svart

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Varför intresserar du dig för ett nummer som man ska hålla skyddat? Alla har olika IMEI-nummer på alla mobiler i hela världen.
    Vill du försöka räkna ut en mattematisk formel för hur siffrorna skiljer sig mellan modell och färg? Det är inte så stor skillnad än att siffrorna följer en ordning och att resten är slump.

karhart
    Member
    Post count: 4

1: det är ingen slump. ett imeinummer består av består av 15 siffror som innehåller information om mobiltelefonens ursprung, modell och serienummer. De åtta första siffrorna identifierar modellen och ursprung och kallas också för Type Approval Code (TAC). De återstående siffrorna är information definierad av tillverkaren. Den sista siffran är en kontrollsiffra (som aldrig överförs).

2: att be om de åtta första siffrorna har inget som helst med någon formel eller uträkning eller vad annan konspiration du är ute efter. jag ville helt enkelt se om jag skall få en likadan telefon jag har, eller en annan modell. om du inte har något konkret svar kan du lika gärna strunta i att svara och ägna din tid åt något annat.

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

Tycker det är tidsfördriv bara. Jag behåller alla mina siffror själv.

Mevvan
    Member
    Post count: 112

@mossarelli 41867 wrote:

Tycker det är tidsfördriv bara. Jag behåller alla mina siffror själv.

word!! 😀

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.