Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Tillbehör & reservdelar › Inbyggd karta?
-
AuthorPosts
-
Bara undrar, finns det någon GPS med inbyggda kartor för iphone? Hörde talas om någon TomTom GPS för iphone, är den klar än?
Jag tror att det du hört är att tomtom kan kopplas till mobilen med bluetooth,detta kommer till iPhone också,men det gör bara att gps:en funkar som trådlöst handsfree.
Navigeringen sköts av gps:en,och har inget med iphonen att göra.@steffe 25319 wrote:
Jag tror att det du hört är att tomtom kan kopplas till mobilen med bluetooth,detta kommer till iPhone också,men det gör bara att gps:en funkar som trådlöst handsfree.
Navigeringen sköts av gps:en,och har inget med iphonen att göra.okej, men det finns alltså inget sätt att slippa använda internet till 100% om man vill använda iphonen som gps?
Om du har jailbreakat din telefon, kolla xGPS i Cydia. Du ska kunna ladda hem kartor innan.
XGPS är bra,men eftersom iphonen har A-gps,så måste den ändå koppla upp sig.Detta drar iofs inte mycket datatrafik,men i områden med taskig 3G visar den ofta fel.
En vanlig GPS är bättre,eftersom den tar in signaler från fler satteliter.
Inomhus(köpcenter osv)i städer är iphonens gps bättre,(testade i götet)men där det verkligen behövs är min gamla magellan mycke bättre,den har aldrig visat fel position.G-Map skall komma med europeiska kartor snart enligt dom själva, verkar intressant tycker jag. G-Map_for_iPhone
@steffe
Är du säker på att iPhonen verkligen måste koppla upp sig även om kartorna ligger i telefonen? Låter konstigt tycker jag.Ja,iphonen använder förutom satteliter också 3G-master som referens.Det är detta som kallas assisted gps,och det gör att den t.ex. funkar inne i affärer och p-hus.
En vanlig gps använder bara satteliter (fler än iphonen) och måste ha fri sikt mot himlen.
I områden med mycket god 3G är iphonen överlägsen,men om 3G-täckningen är taskig eller det inte finns tillräckligt med master(behövs minst 3 för krysspejling)inärbeten så visar den oftast fel.oj, var ett tag sen jag var här typ, hänger mest på moppenet.com nu 😛 men iaf, ungefär hur mycket skulle det dra om jag hade laddat ner kartorna på wifi och går runt i sthlm i 30 min tror ni?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.