Inbyggd karta?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Member
    Post count: 594

Bara undrar, finns det någon GPS med inbyggda kartor för iphone? Hörde talas om någon TomTom GPS för iphone, är den klar än?

steffe
    Member
    Post count: 2452

Jag tror att det du hört är att tomtom kan kopplas till mobilen med bluetooth,detta kommer till iPhone också,men det gör bara att gps:en funkar som trådlöst handsfree.
    Navigeringen sköts av gps:en,och har inget med iphonen att göra.

Appelphone
    Member

@steffe 25319 wrote:

Jag tror att det du hört är att tomtom kan kopplas till mobilen med bluetooth,detta kommer till iPhone också,men det gör bara att gps:en funkar som trådlöst handsfree.
    Navigeringen sköts av gps:en,och har inget med iphonen att göra.

okej, men det finns alltså inget sätt att slippa använda internet till 100% om man vill använda iphonen som gps?

generuss
    Member
    Post count: 285

Om du har jailbreakat din telefon, kolla xGPS i Cydia. Du ska kunna ladda hem kartor innan.

steffe
    Member

XGPS är bra,men eftersom iphonen har A-gps,så måste den ändå koppla upp sig.Detta drar iofs inte mycket datatrafik,men i områden med taskig 3G visar den ofta fel.
    En vanlig GPS är bättre,eftersom den tar in signaler från fler satteliter.
    Inomhus(köpcenter osv)i städer är iphonens gps bättre,(testade i götet)men där det verkligen behövs är min gamla magellan mycke bättre,den har aldrig visat fel position.

fjompa666
    Member
    Post count: 400

G-Map skall komma med europeiska kartor snart enligt dom själva, verkar intressant tycker jag. G-Map_for_iPhone

@steffe
    Är du säker på att iPhonen verkligen måste koppla upp sig även om kartorna ligger i telefonen? Låter konstigt tycker jag.

steffe
    Member

Ja,iphonen använder förutom satteliter också 3G-master som referens.Det är detta som kallas assisted gps,och det gör att den t.ex. funkar inne i affärer och p-hus.
    En vanlig gps använder bara satteliter (fler än iphonen) och måste ha fri sikt mot himlen.
    I områden med mycket god 3G är iphonen överlägsen,men om 3G-täckningen är taskig eller det inte finns tillräckligt med master(behövs minst 3 för krysspejling)inärbeten så visar den oftast fel.

Appelphone
    Member

oj, var ett tag sen jag var här typ, hänger mest på moppenet.com nu 😛 men iaf, ungefär hur mycket skulle det dra om jag hade laddat ner kartorna på wifi och går runt i sthlm i 30 min tror ni?

steffe
    Member

Lär nog suga mer batteri än datatrafik!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.